Gå til innhold

Oppstart Pergo


Miss Mjau

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å starte opp med Pergo. Har hatt den liggende i skuffa en stund, da jeg er redd for bivirkningene. Har tidligere reagert kraftig på p-piller, både fysisk og psykisk, men det har vel kanskje ingen sammenheng.

Uansett så har jeg menstruasjon nå, og vurderer å starte opp på 5.dag (dvs. onsdag). Når vil jeg da få eggløsning sånn ca? Jeg skal reise bort om en måneds tid, og er redd for å få eggeløsning akkurat den uken jeg er uten min samboer.

Hvis jeg ikke blir gravid på første forsøk, bør jeg da starte rett på den neste kuren (dobbel)? Vi feirer heller ikke hele julen sammen i år, så er også redd for å få eggløsning akkurat da.

Spørsmålet mitt er da egentlig, hvor nøyaktig kan man beregne eggløsning når man går på pergokur?

Endret av Miss Mjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å beregne når du ev kommer til å få EL fordi det er individuelt. Jeg fikk EL syklusdag 16-18 både mnd jeg tok pergo, og mnd etter. Ifølge gynekologen min skulle jeg få EL innen syklusdag 24, og jeg tok også blodprøve dag 21-24 de syklusene jeg tok pergotime for å bekrefte EL.

Hvis du får EL av enkel kur, bør du ha en pausemnd før du tar neste kur. At du ikke blir gravid første syklus indikerer ikke at du skal prøve dobbel kur neste syklus - for dette kan gi mer bivirkninger og overstimulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å beregne når du ev kommer til å få EL fordi det er individuelt. Jeg fikk EL syklusdag 16-18 både mnd jeg tok pergo, og mnd etter. Ifølge gynekologen min skulle jeg få EL innen syklusdag 24, og jeg tok også blodprøve dag 21-24 de syklusene jeg tok pergotime for å bekrefte EL.

Hvis du får EL av enkel kur, bør du ha en pausemnd før du tar neste kur. At du ikke blir gravid første syklus indikerer ikke at du skal prøve dobbel kur neste syklus - for dette kan gi mer bivirkninger og overstimulering.

Ok, takk for svar. Da er det vel dumt å ta det i forkant av tur sånn i tilfelle min EL kommer senere. Er det vanlig å bli fulgt opp med blodprøver i forbindelse med Pergo? Jeg fikk resept på kuren og det står på den "dersom ikke gravid gjentas i neste syklus med 2 tabletter. Kan gjentas ytterligere en syklus". Jeg synes jo også selv det høres voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo skal tas i samråd med gynekolog, og som regel bør man inn på en ultralydsjekk for å kontrollere at man ikke utvikler flere follikler.

Gynekolog er også den som skal gi veiledning med tanke på hvor stor dose du skal ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt oss annenhver dag fra dag 8 i sykluser t.o.m dag 22/23. Dette er rådet jeg fikk av overlegen på gyn på sykehuset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo skal tas i samråd med gynekolog, og som regel bør man inn på en ultralydsjekk for å kontrollere at man ikke utvikler flere follikler.

Gynekolog er også den som skal gi veiledning med tanke på hvor stor dose du skal ta.

Takk for svar!

Jeg var hos gynekolog da jeg fikk denne resepten, men i og med at vi ikka hadde vært prøvere et helt år, ba hun meg vente litt før jeg satte igang med kuren. Ble så jeg ventet ca 1 år, da jeg håpet i det lengste å bli gravid uten. Synes det er veldig merkelig at hun bare ba meg starte opp uten å bli fulgt opp tettere. Ultralyd underveis ble ikke nevnt. Og hun skrev som sagt på resepten at jeg skal igang med dobbel dose hvis ikke gravid på første forsøk. Spørs om jeg må avvente oppstart og ta kontakt med gynekologen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt oss annenhver dag fra dag 8 i sykluser t.o.m dag 22/23. Dette er rådet jeg fikk av overlegen på gyn på sykehuset .

Takk, da har jeg litt å gå ut ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo skal tas i samråd med gynekolog, og som regel bør man inn på en ultralydsjekk for å kontrollere at man ikke utvikler flere follikler.

Gynekolog er også den som skal gi veiledning med tanke på hvor stor dose du skal ta.

Takk for svar!

Jeg var hos gynekolog da jeg fikk denne resepten, men i og med at vi ikka hadde vært prøvere et helt år, ba hun meg vente litt før jeg satte igang med kuren. Ble så jeg ventet ca 1 år, da jeg håpet i det lengste å bli gravid uten. Synes det er veldig merkelig at hun bare ba meg starte opp uten å bli fulgt opp tettere. Ultralyd underveis ble ikke nevnt. Og hun skrev som sagt på resepten at jeg skal igang med dobbel dose hvis ikke gravid på første forsøk. Spørs om jeg må avvente oppstart og ta kontakt med gynekologen i morgen.

Legger til et spørmål her. Jeg tok i dag tontakt med kontoret hvor min gynekolog jobber, og fikk der snakket med resepsjonisten. Fikk beskjed om at ettersom det har gått 1 år siden jeg var der, måtte jeg henvises på nytt via lege. Denne kvinnen sa at jeg bare måtte starte opp med pergo og hun gjentok det som sto på min resept (1 kur, 1 dobbel og så 1 enda en dobbel). Jeg etterspurte oppfølging underveis, da med tanke på blodprøver og UL. Dette måtte jeg gjøre via min lege fikk jeg beskjed om. Er dette normalt?? Synes det er veldig merkelig at min lege, og ikke en spesialist skal være den som følger meg under prøvetiden. Veldig frustrert nå da jeg helst vil starte opp med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo er et relativt uskyldig legemiddel. Sannsynligheten for at det utvikles mange follikler er lav, men man bør følges opp en gang første syklus for å se at det ikke skjer. Enkelte er hypersensitive ved stimulering av eggløsning.

Det vi opplevde var at jeg ble fulgt opp godt i begynnelsen (trudde jeg) og så ble satt på kur etter kur. Etter å ha slitt meg gjennom bivirkninger i nesten et år ble det funnet at mannen var hovedårsaken til problemene. Det eneste pergo førte til for vår del var falskt håp, veldig plagsomme bivirkninger, syklusforstyrrelser og så tynn livmorslimhinne at vi måtte utsette oppstart prøverørsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo er et relativt uskyldig legemiddel. Sannsynligheten for at det utvikles mange follikler er lav, men man bør følges opp en gang første syklus for å se at det ikke skjer. Enkelte er hypersensitive ved stimulering av eggløsning.

Det vi opplevde var at jeg ble fulgt opp godt i begynnelsen (trudde jeg) og så ble satt på kur etter kur. Etter å ha slitt meg gjennom bivirkninger i nesten et år ble det funnet at mannen var hovedårsaken til problemene. Det eneste pergo førte til for vår del var falskt håp, veldig plagsomme bivirkninger, syklusforstyrrelser og så tynn livmorslimhinne at vi måtte utsette oppstart prøverørsforsøk.

Er det ikke rutine å sjekke mannen ut av saken med en enkel sædprøve etter 12 fruktløse prøveperioder, før man går til det steget å gi kvinnen hormonbehandling?? Må innrømme at jeg ikke er så godt kjent med dette men det virker hvert fall innlysende for meg...

Anonymous poster hash: 26868...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rutine å sjekke mannen ut av saken med en enkel sædprøve etter 12 fruktløse prøveperioder, før man går til det steget å gi kvinnen hormonbehandling?? Må innrømme at jeg ikke er så godt kjent med dette men det virker hvert fall innlysende for meg...

Anonymous poster hash: 26868...915

Det er etter boka å gjøre det. Og det står også i legemiddelhandboka at det skal gjøres før oppstart hormonbehandling. Det er også innlysende for mange, men som fersk prøver i utredning stoler man på legens vurderinger. Jeg husker jeg spurte, men fikk da beskjed om at i og med at jeg hadde problemer med eggløsning var det jo innlysende at jeg var problemet...

Men i praksis gjøres det ikke i veldig mange tilfeller, derfor kommer jeg med dette poenget her inne så ofte jeg kan. Jeg vurderte også å reise sak mot behandlende gynekolog, men i Norge kommer man skjeldent noen vei med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg reagerer veldig sterkt på alle typer p-piller, men den eneste reaksjonen jeg fikk på pergo var ekstra menssmerter (men ikke så ille at det var utholdelig).

Jeg fikk forresten EL konsekvent på dag 18 hver eneste pergomnd. Men dette er veldig invdividuelt.



Anonymous poster hash: 3cabd...ea5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo er et relativt uskyldig legemiddel. Sannsynligheten for at det utvikles mange follikler er lav, men man bør følges opp en gang første syklus for å se at det ikke skjer. Enkelte er hypersensitive ved stimulering av eggløsning.

Det vi opplevde var at jeg ble fulgt opp godt i begynnelsen (trudde jeg) og så ble satt på kur etter kur. Etter å ha slitt meg gjennom bivirkninger i nesten et år ble det funnet at mannen var hovedårsaken til problemene. Det eneste pergo førte til for vår del var falskt håp, veldig plagsomme bivirkninger, syklusforstyrrelser og så tynn livmorslimhinne at vi måtte utsette oppstart prøverørsforsøk.

Takk for gode svar. Jeg reagerte også på at ikke sædkvaliteten ble testet først, men fikk beskjed om at det ikke var noe som tydet på at den var dårlig. Enig i at ingenting tyder på at det er noe galt hos mannen, men uansett er det drøyt å skulle utsette kroppen for disse hormonene unødig. Ble til at jeg kontaktet lege som henviste oss videre til spesialister. Blir vel uansett oppstart på Pergo senere, men med andre rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare si at jeg reagerer veldig sterkt på alle typer p-piller, men den eneste reaksjonen jeg fikk på pergo var ekstra menssmerter (men ikke så ille at det var utholdelig).

Jeg fikk forresten EL konsekvent på dag 18 hver eneste pergomnd. Men dette er veldig invdividuelt.

Anonymous poster hash: 3cabd...ea5

Det er godt å høre. Forhåpentligvis gjelder det samme for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...