Gå til innhold

Erfaringer med primolut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Forrige mandag begynte jeg på en kur med Primolut, en tablett to ganger per dag. Dette for å få mensen, slik jeg kan begynde på en dobbel kur med letrozol for å få eggløsning. Gikk på disse til forige søndag. Da onsdagen etter jeg var ferdig med tablettene kom, kom det litt brunt slim. Torsdag og fredag var det friskt blod på tampongen iblandet litt brunt. Det jeg stusser på er at i dag har jeg nesten ikke hatt noe på tampongen!! Er dette vanlig under en primolut kur?bruker som regel å måtte bruke største str. på tampongene PLUSS bind. Men nå er det jo nesten ingenting som kommer!

Skal også begynde på letrozol på dag tre i syklusen. I og med jeg ikke føler jeg har hatt skikkelig blødning ennå så er jeg usikker på om jeg i det hele tatt har hatt dag en ennå?? Hva tror dere? Bør jeg begynde på letrozol tablettene i dag siden mengden tok seg opp litt torsdag? Vil ikke gå glipp av en eggløsning bare fordi jeg er usikker..

Anonymous poster hash: 16607...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om ultralyd for å sjekke tykkelsen på livmorslimhinnen. Ikke begynn på Letrozol før du har avklart dette med gynekologen.

Det høres ikke ut som om du har hatt en full bortfallsblødning. Årsaken kan være at kroppen har hatt en naturlig eggløsning under Primolutkuren. Da har eggløsningsstimulering i beste fall ingen effekt.

Jeg har opplevd dette en gang, forstod hva som hadde skjedd da jeg tempet samtidig, og ventet med å starte med eggløsningsstiumuli til mensen kom etter å ha diskutert dette med gynekolog.

Normalt blør jeg mer etter Primolutkur enn ved vanlig mens, men det kan være individuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke bortfallsblødning bare når man går på p-pillen? Har vært prøver i fire år nå og har tidligere brukt pergo, men uten hell. Etter min andre lap nå i vår fikk jeg beskjed om å prøve primolut hvis ikke mensen kom. Hadde regelmessig en stund etter lap, men har ikke hatt mens de siste to mnd. Har også fått påvist eggløsning ved bruk av letrozol, men ingen resultater ennå....

Anonymous poster hash: b7036...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke bortfallsblødning bare når man går på p-pillen? Har vært prøver i fire år nå og har tidligere brukt pergo, men uten hell. Etter min andre lap nå i vår fikk jeg beskjed om å prøve primolut hvis ikke mensen kom. Hadde regelmessig en stund etter lap, men har ikke hatt mens de siste to mnd. Har også fått påvist eggløsning ved bruk av letrozol, men ingen resultater ennå....

Anonymous poster hash: b7036...a70

Bortfallsblødning er et begrep man bruker om en mens uten eggløsning. Altså enhver menstruasjonsblødning fremprovosert av hormoner. PrimolutN (og lignende preparater) og p-piller etterligner kroppens naturlige syklus gjennom å bygge opp en livmorslimhinne for å ta i mot et befruktet egg uten at eggløsning faktisk har skjedd. Påfølgende blødning omtales som bortfallsblødning.

Dersom du har vært prøver i fire år burde du vært henvist til prøverør for lengst. Hva er årsaken til at de fortsatt prøver ut andre former for hormonbehandling? I alle fall hvis du har forsøkt pergo, da er enhver Primolutkur temmelig bortkasta med mindre det er veldig spesielle medinsinske indikasjoner på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom letrozol ikke fungerer iløpet av høsten/vinteren så skal jeg ta kontakt slik vi får begynde på prøverør. De ville prøve litt med primolut (hvis denne var nødvendig) og letrozol etter laparoskopien jeg hadde i år. Er veldig lei av å vente og synes alt har tatt veldig lang tid både her og der i prosessen...

Prøver meg med letrozol denne perioden så får jeg heller ta kontakt med st. Olavs for å få begynde på prøverør så snart som mulig!

Anonymous poster hash: b7036...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom letrozol ikke fungerer iløpet av høsten/vinteren så skal jeg ta kontakt slik vi får begynde på prøverør. De ville prøve litt med primolut (hvis denne var nødvendig) og letrozol etter laparoskopien jeg hadde i år. Er veldig lei av å vente og synes alt har tatt veldig lang tid både her og der i prosessen...

Prøver meg med letrozol denne perioden så får jeg heller ta kontakt med st. Olavs for å få begynde på prøverør så snart som mulig!

Anonymous poster hash: b7036...a70

Sikkert unødvendig spørsmål, men regner med de har tatt sædprøver av mannen?

Hos oss ble det oppdaget at hans kvalitet var hovedårsaken til at vi ikke ble gravide. Jeg hadde riktignok lange, uregelmessige sykluser, men det var forbigående. Hadde de sjekket han ut først hadde det spart meg for et år med venting og hormoner i form av Primolut og Pergo.

Normalt anbefales maks tre runder med eggløsning på Pergo/Letrozol. Deretter bør man prøve ut andre metoder. Men dersom Lap viste tette eggledere som de fikk korrigert forstår jeg at de ønsker å prøve 2-3 kurer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har tatt to sædprøver av mannen min. Har ikke fått vite noe resultat av den siste, men den første fikk jeg bare beskjed om at den var hvertfall god nok til prøverør.. Vet ikke helt hvordan den skal tolkes?

Jeg har pcos - derfor lap. Ingen tette eggledere, bare brant vekk MANGE cyster!

Har hittil bare hatt to kurer med letrozol, en enkel og en dobbel. Pergokuren jeg tok var for tre år siden.

Anonymous poster hash: b7036...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...