Gå til innhold

Hjelp! Angrer på å fått meg ny hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 3 hunder. 2 små Cairn Terriere og en gatemix fra Kina. Den siste fikk jeg på mandag. Det er en hund jeg møtte på ferie i fjor og jeg bestemte meg for å adoptere han. Nå, 1 år og 20000 kr senere, er han kommet til Norge. Men nå angrer jeg. Jeg tror jeg glemte all fornuft når jeg bestemte meg for å adoptere han..

Han er stor, 40 kg. Og jeg kjenner han ikke. Han forstår ikke norsk, og jeg er utrolig usikker på han. Tør ikke ha han løs i huset eller sammen med de andre hundene mine da jeg er resd han skal tisse inne og/eller angripe mine små prinsesser :-(

Han er veldig rolig og virker ikke agressiv i det hele tatt. Jeg har gått tur med alle ilag og det virker ikke som han har særlig interesse for de andre, men jeg er redd han skal være egen og plutselig angripe hvis han mener de små går inn på hans territorium.. :-(

Hva skal jeg gjøre? :-(

Anonymous poster hash: 143c0...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, normalt vil jeg si at det er en god ide å forsøke å omplassere dyret. Men en gatehund som ikke er vant til det norske språket vil selvsagt være en større utfordring.

Spørsmålet er om noen overhodet ville være interessert i dette ansvaret - når ikke en gang DU gidder, hvorfor skal da en tilfeldig person på finn.no forventes å gjøre det? Risikoen er stor for at gatemixen din ville endt opp som en av de finn-hundene som går på omgang og som blir mer stresset for hvert eierbytte.

Så mitt kyniske svar er: Avliv. Ikke bare for hunden sin del, men også fordi det er betydelig smitterisiko forbundet med å importere gatehunder fra utlandet.



Anonymous poster hash: dddc4...fe8
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt hunden siden mandag! Det er torsdag i dag. Altså har du bare hatt den noen få, få, få dager. Han kjenner ikke deg, du kjenner ikke den, den kan ikke det hunder på den alderen vanligvis kan, og han kjenner ikke dine andre hunder eller nærområdet.

Jeg syns du i hvert fall bør gi den mer tid. Alt er helt nytt og den må læres opp i det meste. At han ikke er intressert i de andre hundene dine er ikke sikkert er negativt. De trenger jo ikke å bli bestevenner, så lenge de ikke angriper hverandre er det vel greit.

At han er rolig og ikke virker agresiv må jo være et stort pluss. Start med trening og gjør han vandt til deg, de andre hundene og nærområdet så kan det hende dette går bra.

Gi han mer tid i hvert fall. Tre dager er ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis han er rolig og virker uinteressert i de andre tror jeg ikke du skal være så redd for at han plutselig skal ta de når du snur ryggen til. Hunder er ikke utspekulerte og kalkulerte, de holder ikke tilbake en naturlig reaksjon fordi det passer bedre å ta det ut senere. Jeg har fått endel omplasseringshunder, og har noen enkle kjøreregler i starten før flokken er godt samkjørt. Jeg fòrer de hver for seg, og de har ikke leker, tyggebein eller annet som kan trigge en reaksjon liggende fremme. Jeg kaster ikke ball eller pinne på tur, og leker ikke med hundene annet enn en og en. Når jeg ikke er til stede er de skilt av, enten i ulike rom, at jeg har med den nye på jobb eller bur (for en kort periode, ellers bruker jeg ikke bur).

Du har tatt denne hunden ut av sitt naturlige miljø og tatt han med til Norge. Først og fremst håper jeg og regner jeg med at dette er gjort på lovlig vis, dvs. med oppfølging av veterinær, nødvendige vaksiner og evt. karantene. De har endel sykdommer og parasitter i andre land som vi (enda) ikke har i Norge, og det er kjempeviktig å være nøye med slikt når du tar inn en utenlandsk hund. For det andre så har du faktisk forpliktet deg til å gi han en sjanse. Du har hatt han i fryktelig kort tid ... For alt du vet kan dette gå strålende, og om et par måneder kan du ikke tenke deg et liv uten han. Kanskje går det ikke så bra, og du bestemmer deg for at han må omplasseres - men ikke NÅ, ikke med en gang. Dette går jo fint, du skriver ikke om noen problemer her - andre enn de du lager deg i hodet ditt. Det er jo fantastisk bra!! Prøv å ta tingene som de kommer, ikke lag skrekkscenarioer i hodet som det ikke finnes dekning for i virkeligheten i det hele tatt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Så flott av deg å hjelpe en hund i nød! Det er få som er som deg, og du bør være stolt av å ha gjort noe så fint for et dyr! Når det kommer til usikkerheten din, så forstår jeg deg godt. Store hunder man ikke kjenner skal man selvfølgelig være på vakt overfor, og være varsom i kontakten med. Slik jeg leser det har du imidlertid ingen grunn til å tro at han vil gjøre deg eller de andre hundene noe?

Råder deg til å holde ham under oppsyn, bruke mye tid sammen med ham slik at dere blir godt kjent, samt å huske på at alt dette er nytt for ham også. En ganske annen tilværelse det tar tid å bli vant til, et nytt språk og rutiner å forholde seg til. Viktig å gi ham mye oppmerksomhet, tålmodighet, omsorg, samt å følge godt med ham i de sammenhengende du kanskje er usikker på hvordan han vil reagere..



Anonymous poster hash: ff876...a89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er HELDIGVIS forholdsvis få som synes det er en god ide å ta gatehunder inn i Norge.

Ingenting å skryte av. Gi heller pengene dine til noen som kan ta seg av hundene der de kommer fra.



Anonymous poster hash: e4e8a...54b
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke norsk? Hva mener du egentlig med det?

Sikkert at han ikke kan forstår de vanlige kommandoen som sitt, ligg, bli osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En omplasseringshund trenger tid til å tilpasse seg. Har den reist helt fra Kina trenger den antageligvis en god del tid på å aklimatisere seg. Ta kontakt med en god hundetrener og be om privattimer. Lær deg masse om hundespråk og atferd. Bor du i Oslo området anbefaler jeg Tess hos GoodDog.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har fått hunden testet for alt som er av sykdommer som ikke finnes hos dyr i Norge? Papirer kan lett forfalskes, så hva evt. papirer sier ville jeg ikke stolt på.



Anonymous poster hash: 6b92a...959
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Så flott av deg å hjelpe en hund i nød! Det er få som er som deg, og du bør være stolt av å ha gjort noe så fint for et dyr! Når det kommer til usikkerheten din, så forstår jeg deg godt. Store hunder man ikke kjenner skal man selvfølgelig være på vakt overfor, og være varsom i kontakten med. Slik jeg leser det har du imidlertid ingen grunn til å tro at han vil gjøre deg eller de andre hundene noe?

Anonymous poster hash: ff876...a89

Når ble det en mangel på hunder som desperat trenger et trygt, nytt hjem her hjemme, mener du? Det eneste slik misplassert empati fører med seg er at både dyr og mennesker risikerer å bli utsatt for sykdommer vi hittil har vært forskånet for her i landet, enkelte av dem finnes det heller ingen behandling for.

Jada, virkelig noe å være stolt av.

Anonymous poster hash: 6b92a...959

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det en mangel på hunder som desperat trenger et trygt, nytt hjem her hjemme, mener du? Det eneste slik misplassert empati fører med seg er at både dyr og mennesker risikerer å bli utsatt for sykdommer vi hittil har vært forskånet for her i landet, enkelte av dem finnes det heller ingen behandling for. Jada, virkelig noe å være stolt av. Anonymous poster hash: 6b92a...959

Dette.

Anonymous poster hash: 7426c...9f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han snakker ikke norsk og du kjenner han ikke. Nei, dere må jo selvfølgelig bli kjent! Han må lære deg å kjenne og ditt språk. Det skjer jo ikke på 4 dager! Pust dypt, og gi det tid. :) Du har fått mange gode råd i tråden, det her går nok bra TS!



Anonymous poster hash: a5e9e...238
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det en mangel på hunder som desperat trenger et trygt, nytt hjem her hjemme, mener du? Det eneste slik misplassert empati fører med seg er at både dyr og mennesker risikerer å bli utsatt for sykdommer vi hittil har vært forskånet for her i landet, enkelte av dem finnes det heller ingen behandling for.

Jada, virkelig noe å være stolt av.

Anonymous poster hash: 6b92a...959

For en teit ting å si! Så klart det finnes dyr og mennesker her i landet som også trenger hjelp, men det betyr ikke at det ikke er en god ting å hjelpe et dyr i nød i et annet land til et bedre liv! Siden det hadde tatt henne over et år å få hunden hit tar jeg det som en selvfølge at denne tiden ble brukt til karantene og helsesjekker! ;) Om det ikke er tilfelle er det jo selvsagt ikke greit å ta med dyr inn til Norge fra land som har andre sykdommer enn vi har her..

Anonymous poster hash: ff876...a89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke visste jeg at hunder snakker norsk, eller annet språk for den del.

Og de som ikke gjør det skjønner betydningen av kommando etter ganske kort tid selv om ordene lyder anderledes. De leser oss på adferden vår.

Norske myndigheter er veldig strenge på at det ikke slippes inn smittsomme dyr, så det er for dumt å anklage ts for å utsette vårt hjemmelige miljø for fare. Denne hunden har gått gjennom mye for å slippe inn. Det er en grunn til at det fort kommer opp i 20 000.

En står fritt til å hjelpe den en ønsker, også om det er en hund i Kina. MEN det er synd at du nå feiger ut.

Støtter forslaget om at du allierer deg med en hundetrener og fagfolk til du føler deg tryggere med hunden. Og skulle du vurdere å omplassere den så hold deg for Guds skyld unna FInn.no. Det finns forreninger som er hundevante, f.eks. FOD som har ressurser og kunnskap om å finne riktig ny eier!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud så mye rart folk gjør....

Importere en gatehund i fra Kina...! Man må vel ha, i det minste litt av, beina på jorda.

Anonymous poster hash: 55fbd...72a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund! Hvorfor i alle dager har du dyr? Du bruker masse tid på å dra en hund fra kjente omgivelser inn i et totalt fremmed hjem(som i seg selv er bra, aldri feil å redde dyr) og et par dager etter den har kommet, så er du redd for dine "små prinsesser"? :spy: Og det uten at hunden har vist noen tegn i det hele tatt på å være utagerende?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Du har importert en gatehund fra Kina? Ja, da skjønner jeg du er redd. Hunden kan ha et gemytt som er direkte farlig. Det er faktisk akkurat like sannsynlig som at den er snill. Og er du riktig heldig så har den sykdommer som smitter over til de andre hundene dine.

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det en mangel på hunder som desperat trenger et trygt, nytt hjem her hjemme, mener du? Det eneste slik misplassert empati fører med seg er at både dyr og mennesker risikerer å bli utsatt for sykdommer vi hittil har vært forskånet for her i landet, enkelte av dem finnes det heller ingen behandling for.

Jada, virkelig noe å være stolt av.

Anonymous poster hash: 6b92a...959

Det er blitt så politisk korrekt å være i mot absolutt alle hunder som blir importert. Skepsis er bra, men bare noen hører ordet "importert" så blir de helt krakilske uavhengig om hunden frisk eller ei. Hunden sto et år(?) i karantene. Og vil tro at alt av tester er blitt gjennomført på den tiden. At folk tar med seg hunder fra andre land uten karantene, uten nødvendig behandling etc. er selvsagt noe helt annet, og man bør donere penger til et sertifisert og seriøs kennel som driver med omplassering og medisinsk tilsyn.

Hundene vi har i Norge som ikke har et hjem har tak over hodet, mat, og oppfølgning av veterinær, finner de ingen eier blir de i verste fall avlivet. La oss da se på realiteten til hjemløse hunder i Kina...

Flott av deg, TS! Gi hunden tid, alt er nytt for den også, gi det litt tid før du bestemmer deg. Nå har hunden det hvertfall bra. Husk på hvorfor du tok den avgjørelsen for et år siden.

Anonymous poster hash: 0cdb2...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...