Gå til innhold

Dårlig veninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd, dette kan bli langt. Håper noen tar seg tid til å lese, evt komme med råd.

Har en veninne la oss kalle henne "nn" xD

Det hele begynte for ca 1 år siden.. Hun skulle da snart gifte seg, jeg og et par andre skulle være brudepiker. For å si det kort jeg måtte betale selv for kjolen. Tilsammen brukte meg og min samboer rundt 10-12 tusen på dette brylluppet med utdrikningslag i en annen by osv. Jeg var også med dagen før bryllupet å hjalp til med lokalet. I ettertid fikk jeg vite at de andre brudepikene fikk blomster og takk for hjelpen, men jeg fikk ingenting.

Det var også en episode hvor "nn" inviterte endel damer til bursdagskveld. Jeg valgte å avslå med grunn i at jeg ønsker å spare penger til en ferietur vi skal på nå samt personlige problemer i familien. Eneste jeg fikk til svar var OK..

Da min samboer valgte å gå på grilling med mannfolkene. Fikk jeg høre at hun hadde snakket bak min rygg om hvorfor min mann gikk på grillfest og senere ut på byn.. Skulle ikke vi spare penger.... Hva skal jeg svare på dette???

Jeg er veldig usikker på om jeg ønsker å ha "nn" i livet mitt mer..

Jeg ønsker også å ta dette opp med "nn" om at alt ikke handler om hun hele tiden... Hvordan kan jeg gjøre dette uten å unødvenig såre henne, men alikevel få frem at måten hun oppfører seg på ikke er OK...

Takk for svar.



Anonymous poster hash: 81b6c...5ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, den der historien illustrerer overfor bruder hvorfor de må ha folkeskikk, oppførselene deres ødelegger vennskap på sikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min venninne kom ikke på grillfest fordi de må spare penger, senere går mannen hennes på grillfest og ut på byen med gutta. De prioriterer tydeligvis mannens festing over mitt og hennes vennskap, jeg er nå i tvil om jeg vil være venn med henne lengre. De kunne jo prioritert å dra på grillfest begge to, og hatt råd til det, hvis mannen bare hadde droppet byturen etterpå."

Dette kunne vært motsvaret dersom begge tolker i verste mening. Jeg tviler på at hun har skrevet en slik tråd, men at hun har luftet at hun synes det er litt rart med noen andre synes jeg egentlig er helt naturlig. "Snakket bak din rygg" som i å ha stusset på, forundrer meg ikke, og jeg synes egentlig det må være greit. "Snakket bak din rygg" som i å ha kjeftet og kalt deg hespetre, eller hva som helst i retning direkte slem, er veldig ufint.

At hun bare sier "ok" på sms er ikke noe å henge seg opp i for min del, kanskje hun var travelt opptatt, eller hadde nok annet å tenke på akkurat da.

Egentlig så høres det ut som du må ta en vurdering på om du ønsker å ha henne som venn, for det kan godt hende du ønsker mer av henne enn hva hun gir deg og har gjort det langt flere ganger enn hva det står i tråden, men i så fall er det ditt valg å ta, du trenger ikke finnes frem til "episoder" som gjør det greit. Det er faktisk ikke verre enn at det er helt lov å trappe ned/avslutte kontakten om det ikke gir deg noe å være hennes venn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å spare på! Hvorfor måtte du betale for hennes kjole? Hvorfor baksnakker hun deg? :(



Anonymous poster hash: 9afa9...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å spare på! Hvorfor måtte du betale for hennes kjole? Hvorfor baksnakker hun deg? :(

Anonymous poster hash: 9afa9...2f7

Betalte hun for venninnas brudekjole? :sjokkert: Syns det er direkte slemt å forskjellsbehandle folk (alle unntatt en får blomster), har man ikke råd til å takke alle brudepikene får man la være å gi noen av dem gaver i det hele tatt... Hva det andre angår så har hun ingenting med årsaken til at du avslo invitasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Grunnen til at vi måtte betale våre egne kjoler var at brudeparet ikke hadde råd til å betale for dem. (Vi betalte for brudepikekjolene som bruden hadde valgt)

Om det er baksnakking eller bare vanlig diskutering som Ananas nevner. Det vet jeg ikke, dersom hun hadde sport meg hvorfor samboeren min ville gå på grillfest, men jeg ikke i hennes bursdag så kunne jeg med glede svart på hvorfor, men å spørre en av mine nærmeste veninner og komme med antagelser om hvorfor jeg ikke ville komme det syns jeg ikke er greit. Da burde hun heller kommet til meg

Nå har jeg ikke fortalt HELE historien her inne. Jeg ønsker ikke henge ut "nn" bare få synspunkter fra andre. Ananas har fått frem mange gode poeng som jeg tar til meg.



Anonymous poster hash: 81b6c...5ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt frekt at dere ikke fikk blomster, det kan du vel si til henne på en fin måte?Bare si det som det var at du synes det var sårende at de andre fikk og ikke dere. Så kan du se an reaksjonen hennes, viser hun anger/åpenbart at de glemte eller noe ville jeg latt det gå.. Men hvis hun sier noe frekt igjen..

Uansett, jeg ville også stusset hvis en venn hadde sagt at han ikke hadde råd til å komme i bursdagen min? Jeg veit ikke hva som er vanlig, men en flaske vin til 100-150 fungerer greit blant mine venner.. Hvis man drar ut etterpå er det vanlig at den som er blakk blir påspandert en øl eller to, sånn at alle får vært med. Din unskyldning blir jo rar fordi mannen din dro på grilling + bytur --> minimum 500, sikkert mye mer.

Skjønner godt at du ville prioritere ferie, men da ville jeg sagt noe annet neste gang: at det ikke passet for eks. Det gjorde jo ikke det heller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Grunnen til at vi måtte betale våre egne kjoler var at brudeparet ikke hadde råd til å betale for dem. (Vi betalte for brudepikekjolene som bruden hadde valgt)

Om det er baksnakking eller bare vanlig diskutering som Ananas nevner. Det vet jeg ikke, dersom hun hadde sport meg hvorfor samboeren min ville gå på grillfest, men jeg ikke i hennes bursdag så kunne jeg med glede svart på hvorfor, men å spørre en av mine nærmeste veninner og komme med antagelser om hvorfor jeg ikke ville komme det syns jeg ikke er greit. Da burde hun heller kommet til meg

Nå har jeg ikke fortalt HELE historien her inne. Jeg ønsker ikke henge ut "nn" bare få synspunkter fra andre. Ananas har fått frem mange gode poeng som jeg tar til meg.

Anonymous poster hash: 81b6c...5ca

Bare for å ha sagt det: Jeg mener ikke at du tar feil og at hun har rett, men at begges side kan "forklares og forstås" og det er bare du som kan kjenne på hvorvidt vennskapet er rett for deg. Det å skulle betale for en brudepikekjole man selv ikke har valgt er ikke noe det er ok at bruden tar for gitt, men det er jo helt umulig for oss andre å gjette noe rundt dialogen som har vært der.

Hvis vennskapet plager deg veldig på generelt grunnlag så ville jeg satt meg ned med henne og forklart hvordan det oppleves for deg, da har du i alle fall gitt det en sjanse. Skulle hun bli veldig avvisende så har du jo allerede tanker i retning av å avslutte vennskapet, og det vil nok også føles lettere dersom hun ikke har noe konstruktivt å komme med i en slik samtale. Men fokuser i så fall på hvordan ting oppleves for deg, ikke beskyld henne for ting, for da er det lettere å være konstruktiv. Kanskje tingene du nevner er resultat av ubetenksomhet, og da kommer du nok ingen vei med å gå "rett i angrep".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen:Uansett, jeg ville også stusset hvis en venn hadde sagt at han ikke hadde råd til å komme i bursdagen min? Jeg veit ikke hva som er vanlig, men en flaske vin til 100-150 fungerer greit blant mine venner.. Hvis man drar ut etterpå er det vanlig at den som er blakk blir påspandert en øl eller to, sånn at alle får vært med. Din unskyldning blir jo rar fordi mannen din dro på grilling + bytur --> minimum 500, sikkert mye mer.

For å svare på akkurat dette så sa jeg til hun ordrett dette: Beklager at jeg ikke kan komme, da jeg ikke føler for akkurat nå pga problemer i familien, håper du forstår dette og får en fin feiring uansett. Dette kommer også ganske nært ferieturen vi skal på nå, derfor ønsker jeg også å spare penger på til dette...

Planen var å komme innom veninnen for å si hei og gratulerer med dagen. Men etter hun hadde snakket med min andre veninne om meg og hvorfor jeg ikke kom.. Ble jeg irritert og valgte derfor å ikke reise innom. (mulig litt korttenkt av meg men det ble da slik xD)

Uansett takk for alle svar :) Setter stor pris på dette, skal ta meg meg alle råd når jeg prater med hun neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god venn. Hun utnyttet deg.

Minner meg om min venninne. De drev og skulle flytte. Hun la ut om festen de skulle ha i den nye boligen...

Jeg hjalp til med opppussingen i nyboligen, passet ungene ofte. Jeg vasket ned boligen di skulle flytte fra. Stor bolig. Jeg hjalp til å bære inn matriale under husbygging,var å hjalp til å flytte inn. Jeg brukte all min fritid.

Så forsvant hun en stund. ringte å spurte om jeg ville komme på besøk for å se hvordan de hadde fått det.En av ungene forsnakket seg. Om festen!!!! ja, vi inviterte bare de som hadde hjulpet de,svarte hun. Og alle fikki xxxxx i gave sier ungen. De hadde kjøpt gave til alle som hadde hjulpet til.

Jeg ble ikke nevnt med et ord. Jeg klarte meg godt uten den festen, men syns den sved godt. Senere traff jeg en felles venn. Hun hadde vært på festen, og hun hadde ikke hjulpet til med noe.

Jeg dro hjem til meg selv, tenkte på hva hun hadde gjort for meg noen gang. Ikke en dritt.

Hørte ikke noe på lenge, veldig lenge. Så kom det en tlf.Da var bilen dersw ødelagt.Om jeg kunne kjøre hit og dit. Nei, det kunne jeg ikke, og siden har jeg ikke hørt noe. Dette er fire år siden. dt var godt å få ryddet i venneflokken. Jeg fikk i alle fall tenkt over hva folk gir meg.



Anonymous poster hash: 61e52...3c7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god venn. Hun utnyttet deg.

Minner meg om min venninne. De drev og skulle flytte. Hun la ut om festen de skulle ha i den nye boligen...

Jeg hjalp til med opppussingen i nyboligen, passet ungene ofte. Jeg vasket ned boligen di skulle flytte fra. Stor bolig. Jeg hjalp til å bære inn matriale under husbygging,var å hjalp til å flytte inn. Jeg brukte all min fritid.

Så forsvant hun en stund. ringte å spurte om jeg ville komme på besøk for å se hvordan de hadde fått det.En av ungene forsnakket seg. Om festen!!!! ja, vi inviterte bare de som hadde hjulpet de,svarte hun. Og alle fikki xxxxx i gave sier ungen. De hadde kjøpt gave til alle som hadde hjulpet til.

Jeg ble ikke nevnt med et ord. Jeg klarte meg godt uten den festen, men syns den sved godt. Senere traff jeg en felles venn. Hun hadde vært på festen, og hun hadde ikke hjulpet til med noe.

Jeg dro hjem til meg selv, tenkte på hva hun hadde gjort for meg noen gang. Ikke en dritt.

Hørte ikke noe på lenge, veldig lenge. Så kom det en tlf.Da var bilen dersw ødelagt.Om jeg kunne kjøre hit og dit. Nei, det kunne jeg ikke, og siden har jeg ikke hørt noe. Dette er fire år siden. dt var godt å få ryddet i venneflokken. Jeg fikk i alle fall tenkt over hva folk gir meg.

Anonymous poster hash: 61e52...3c7

Den sved nok, steinbra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...