Gå til innhold

Mayami sin dagbok!


Mayami

Anbefalte innlegg

Og der var det gått en måned ja... Dagene går så fort unna nå som det er feriefor hele familien, og med fire unger har jeg ikke tid til å sette meg ned stort. Bare å henge med i svingene! Vesla har hatt en periode nå med veldig dårlig søvn (i alle fall til henne å være), og den "sove hele natta"-babyen har forandret seg til "sover bare 30 minutter i slengen"-baby.. Så ille er det ikke egentlig, men det føles sånn av og til! I natt var den beste natta på lenge, og da sov hun kl 20-05 uten oppvåkning. Ble kanskje litt bedre da jeg økte matmengden.. Jaja, det går seg vel til! Er jo vant med lille som ikke sov en hel natt på 2,5 år, så skal vel klare det igjen! Han sover forøvrig mye bedre nå, men kommer jevnlig inn til oss ca annenhver natt. Han sluttet med bleie i dag, og tisset ut 4 truser. Hehe.. Bra vi har vaskemaskin! Han klarte også å si fra noen ganger, og "alle bæsjene kom i doen", som han selv oppsummerte ved leggetid! :fnise: I kveld fyrte vi opp bålpannen på verandaen og grillet marshmallows! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, bleieslutten tar vi ganske rolig og pent.. For øyeblikket er kjære opptatt hele dagene med å bygge garasje, så jeg har aleneansvaret for fire unger i kranglete feriemodus, inkludert Vesla som har sluttet å sove.. Så da kommer bleieslutt dessverre i siste rekke. Forhåpentligvis er det verste over med garasjen i løpet av i dag, så da kan vi kanskje komme i gang igjen. Foreløpig har vi minst 4 skift per dag uten bleie, så det varer nok en stund før han er uten bleie om natta også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte også sovebaby når jeg gikk gravid med Lillemor, men glemte å krysse av i ruten for "natt" tydeligvis :ler:

 

Flinke Lille! Veldig greit å ta det i små skritt og sommeren er jo perfekt for bleieslutt (om vi får noen ordentlig sommer, vel og merke). Er det klistremerkebelønning som er trekkplasteret? Det fungerte veldig fint for Frøken Fryd :tommel:

 

Er det kjøkkenoppussing på gang? Jfr. IKEA-kjøkkenmontering. Vi har kjøpt IKEA-kjøkken og det er snart klart til å henges opp på veggene. Skal bli deilig å få et splitter nytt kjøkken (og et nyttgammelt hus ;)  )

 

Har dere noe ferieplaner i år da? :sol:

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt klistremerker ja.. Men det er ganske vanskelig å gjennomføre bleieslutt når vi reiser så mye rundt omkring!! I helga var vi hos svigers, og jeg tok av lille bleia så han kunne løpe rundt på plenen i finværet. Til slutt bad svigermor meg om å sette på bleie igjen, for han gikk og tisset alle steder! Hun mener at han ikke er moden for bleieslutt enda... Og i dag reiser vi på tur med campingvogn, så da blir det ikke noe øving nå heller.. Kanskje det går automatisk når han begynner i storebarnavdeling på barnehagen til høsten..

Vi driver med oppussing av kjøkkenet på hytta, derfor ikea-frustrasjonen! ;) Ferdig nå heldigvis, men guri for et styr! Ingen ting som passer overens og alldeles ikke noe som passer med benkeplater eller komfyrer som vi hadde fra før.. Trodde alle benkeplater var standardmål, men det viser seg at coop obs sine er bittelitt smalere enn ikea sine!

På fredag lærte vesla seg å krabbe!! 7,5mnd og full fres framover. Hun gadd å åle i ca 2 uker før det ble for kjedelig, så her er det bare å henge med. Hun prøver å reise seg opp når hun får tak i koe som er passe høyt, men vi oppfordrer ikke tim trening.. Helt greit om hun holder seg på bakkenivå en stund til! Lille har blitt skikkelig trassig i det siste, og hyyyler om han ikke får det som han vil. Måtte legge fra oss varene og reise hjem fra kjøpesenteret her en dag fordi han rev ned utstillingen på Princess og veltet en lenestol som stod der!! 😱 Flau mor....og ganske så sint!! Nå bruker jeg det eksempelet hvis han ikke vil høre etter og gjøre som han får beskjed om.

Nei, nå må jeg benytte sjansen mens vesla sover og pakke det siste som skal med på ferie. Vanskelig å vite hva man får bruk for de neste 14 dagene, særlig når man ikke riktig vet hvor turen går! Live on the edge! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er vi endelig hjemme igjen etter ferietur! Ble visst borte over 3 uker vi... I mellomtiden har Vesla lært seg å krabbe og reise seg opp. I tillegg har hun sluttet å sove om natta. Nå har jeg lagt henne siden kvart over sju, og hun står akkurat nå og holder seg fast i foten min..... Blir litt gal, og har offisielt gitt opp for i dag. Hun får bare drive på til hun sovner av seg selv. Men mer pupp får hun ikke! Hun bruker meg som smokk, og blir illsint hvis jeg foreslår en gummi-variant. Bestemt, sa du?! Mellomtass skulle hjelpe til med smokketilvenning, og stappet inn smekken til lille nevø. Deg var full av snørr og basiller, så nå har hun blitt forkjølet i tillegg.. Takk for den! Ellers har vi hatt en fin tur med lite styr for å være 4-barns familie. Deilig å være hjemme igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen viste seg å være morsmelkerstatning på flaske på sengekanten.. Prøvde det i går kveld, etter anbefaling fra noen som har "vært der", og vesla supte i seg hele flasken og sovnet momentant. Aldri vært så enkel å legge noen gang! Hun våknet igjen i tretiden, så i kveld lager jeg en større flaske og ser om den holder til morgenen. Lille har sovet i egen seng natten gjennom tre netter på rad nå, så håper det løser seg der også snart. Han er uten bleie i dag (vi er tom for bleier i hans str og skal ikke på butikken før senere i dag) og foreløpig går det veldig fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tiden flyr når man har det gøy! Endelig er sommerferien over. Lille har startet i storguttavdeling, og prosjekt bleieslutt pågår for fullt. På tirsdag klarte han en hel dag uten å bytte truse! :) Superstolt! Men så slappet han litt for mye av i går og i dag, så nå går vaskemaskinen igjen.. Han syntes det var litt skummelt å begynne i ny avdeling, og han gråter når vi leverer han hver dag. Tror han savner de ansatte på den gamle avdelingen. Heldigvis er det bare en dør imellom, og de kommer innom på besøk. Lille og en til fikk være med en av dem på tur i skogen sammen med en kompis som fortsatt går i småbarnsavdelingen, og det var visst veldig koselig.

Vesla vokser og gror for hver dag som går, og nå kan hun både krabbe, reise seg opp og gå bortover mens hun holder seg i noe. Det gikk veldig fort når hun først satte i gang! Vanligvis sover hun også godt både om natta og om dagen, men nå som det har vært så varmt har det tullet seg fullstendig. I natt som hun (vi) nesten ingenting før kl 04:30, og da sovnet hun av utmattelse etter enda en flaske mme. I og med lite nattesøvn sov hun til halv elleve i dag, og dagsovingen gikk dermed i vasken. Nå sover hun endelig, to timer etter vanlig leggetid... Kanskje vi er i gjenge igjen til i morgen!

Nå skal jeg liste meg opp og lage mat til meg og kjære. Ikke noe "sove når baby sover" her i huset! Størstetass er fortsatt oppe, så må legge han også. Det blir liksom litt unntakstilstand når det er så fint vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enda en måned gått.. Vesla har blitt så stor og fått til sammen åtte tenner! Snart tid for bursdag også... Hun sover hele natta, nesten uten unntak (unntak selcfølgelig i forbindelse med de åtte tennene...) og er stort sett blid og fornøyd. Hun er veldig sta og får det bestandig som hun vil til slutt.. Storebrødrene er kjempeglade i henne, og lille er storfornøyd med at det nå går an å leke med henne! :)

Siste barselstreff her i dag, de to andre begynner på jobb igjen straks. Jeg brgynner ikke før etter jul, kjenner det er deilig å ikke stresse! :) Får gå og se hvordan det går med sjokoladekaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsatt ikke nett her i huset etter flytting, så KG har ikke vært prioritert, men nå måtte jeg innom en liten tur med mobilen :)

Høres ut som dere har hatt en fin sommer, og at tiden flyr for dere også mens barna vokser til. Skal vesla begynne i bhg neste høst, eller satser dere på oppstart tidligere på året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene vokser til ja, det går jo utrolig fort! Jeg skal ha permisjon til over jul, så kjennes fortsatt ut som om jeg har god tid. Men det har jeg jo ikke!! Vesla begynner i barnehage etter påske. Fikk plass fra nå i august, og betaler for plassen hver måned... Litt kjipt, men da er vi jo sikret en plass der vi vil når vi trenger det!

For tiden er både jeg, mannen, lille og vesla kraftig forkjølet, men tassene har heldigvis sluppet unna foreløpig. I går kveld høstet vesla til hun spydde ut senga si, og meg, og badet, så i natt har vi ikke sovet stort... Alenehelg til Stockholm høres fortreffelig ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

11måneders kontroll på helsestasjonen i dag! 9,4 kg, 75,3cm og vaksinert i begge lår. Sylte forkjølet og med lurvete dagsoving (pga HS-time midt i sovetiden). Blir nok deilig å legge seg i kveld, tenker jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lenge siden jeg har vært her inne..... tiden går altfor fort, og jeg rekker ikke å gjøre noe som helst! Nå er storetass allerede 12 år!! Han som var bare såvidt 6 da han kom til oss.. Nå er han en ansvarlig og fornuftig nesten-tenåring som bare koser seg med livet. Han er en av de heldige, og det har han forstått. Mellomtass på 9 er fortsatt seg selv, men han begynner også å bli stor gutt. Full av fres og moro, og en skikkelig krutt-tønne. Han er full av empati for de som er mindre eller svakere, og elsker dyr av alle slag. Lille er en liten (stor) rakett på 3,5 år, snakker ustanselig og ligger kun i ro når han er i dyp søvn. Det skjer heldigvis oftere nå enn før; det hjelper at han forstår seg på belønninger.. Vesla er blitt ett år og to mnd (i morgen, faktisk), og skravler og babler i vei. Kunne blitt politiker.. Hun er sta som et esel, vet at hun får det som hun vil med brødrene bare hun smiler bredt nok, og i all hovedsak bid og fornøyd. Begynte å gå på egenhånd 1.november, tre uker før bursdagen. Siden har hun ikke sittet stille... Hun er heldigvis også flink til soving, så vi var heldige med den! Glad vi fikk lille med sin lakenskrekk før henne, ellers hadde vi nok trodd at det var noe feil med henne... Jeg har begynt på jobb igjen, i 60% (to dager fri i uka), og koser meg med det. Fint å ha det sosiale fellesskapet tilbake, og elevene er jo også så trivelige i år! :) Jeg har tilogmed fått tid til å begynne å trene!! Hadde jeg aldri trodd om meg selv... men det er deilig, og ganske avhengighetsskapende, så nå trener jeg minst to timer i uka i tillegg til en økt egentrening (på senteret) på lørdag formiddag! Hjelper ikke noe særlig på vekten, men nå er det forhåpentligvis mer muskler og mindre fett som gjør utslaget...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei Mayami! :klem:

Så koselig å oppdatere seg her igjen. Det største sjokket er at storetass har blitt 12! :hakeslepp: Er det virkelig 6 år siden dere fikk gutta? Helt utrolig. Koselig å lese om hverdagen deres, og hvor store de minste også har blitt. Jobb 60% høres ut som en god løsning. Det er godt å komme seg ut hjemmefra og ha eg sosialt liv på jobb, og med fire barn er det nok ikke akkurat mangel på ting å gjøre de dagene du har fri heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

6 år ja!! Tiden flyr... Det føles ikke så lenge siden, men mye har skjedd på den tid. Fra nygift og barnløs til firebarnsmor på 6 år! ;) I dag er det så fint vær her at jeg tror vi tar middagen på verandaen... når jeg en gang kommer meg hjem fra jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i at tiden går fort og at man ikke rekker noe som helst - og jeg har "bare" to :sjokkbla: Jeg gikk ned til 80% stilling fra i høst, og det er deilig med den lille ekstra fridagen :tommel:

Høres ut som en fin gjeng du er mamma til :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

En fin gjeng ja, det er helt sikkert! :) 

Nå har vi, oppi alt det andre vi har, bestemt oss for å flytte... Ikke langt, bare 5-6 kilometer, men har kjøpt nytt hus og skal selge vårt. Egentlig er det livsverket til meg og mannen, har pusset opp og flikket på det i 12 år, og fått fire unger her med alle de minnene det bringer. Blir skikkelig rart å flytte herfra, selv om det skal bli fint å komme i orden i det nye huset også. Vi får mye større plass, de store får egen avdeling i kjelleren, og skog og fjell blir bokstavelig talt rett utenfor døra. Kortere vei til jobben min, og til ungdomsskolen til storetass (bare ett år igjen på barneskolen!!), og stort og deilig kjøkken. Nå går jeg hjemme og pakker og rydder og flikker på malingsflekker og riper i parketten, og vet ikke helt hvor jeg skal starte. Fotograf kommer neste uke, midt i feiring av fireårsdag, så da må det være strøkent her. Huff for et stress, vi skal nok ikke flytte igjen!! :fnise:

Ellers er alt som det skal være her, og vesla stortrives fortsatt i barnehagen. Snakker i vei og er langt foran de andre både med ord og motorisk. Hun er utspekulert og lur, og får det som regel som hun vil til slutt. Om alt annet feiler, så setter hun opp det mest elskverdige oppsyn, slik at "motstanderen" smelter fra hjertet og utover. Mission accomplished! 

Nei, jeg får gå noen runder til på golvet og se om jeg finner en ende å starte i... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Det er jammen ikke hver dag jeg er innom her lenger ser jeg!! det betyr vel bare at livet går sin gang, og det gjør det jo absolutt. Ungene blir store og fornuftige mennesker, og vi "gamle" blir eldre og latere for hver dag som går! :fnise: Storetass har blitt tenåring, begynt på pubertet og fått seg kjæreste. Lilletass er 10, snart 11, og er ikke det minste interessert i kjæreste (naturlig nok), og fikk hysteriske anfall da han trodde at rusten stemme pga halsbetennelse var stemmeskifte. Lille er snart 5 år og slett ikke liten lenger, men en omtenksom og oppegående fyr med masse nysgjerrighet og kjærlighet til alt rundt seg. Minstejenta er 2 og litt, og er en ytterst bestemt ballerinaprinsesse (skjønner ikke hvor hun kom fra, sånne har jeg aldri vært borti før). Hun skravler i vei med lange setninger, og gjør seg skikkelig sur hvis hun ikke får det som hun vil. Var det noen som sa trassalder......? Tror ikke Lille hadde sånn... Men hun sover da i det minste om natta, så får vi ta kampene på dagtid etterhvert som de dukker opp! Hun er uansett helt skjønn og er maskoten til alle i familien. Vi er superheldige som har så fine unger, og jeg håper de trives hos oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...