Gå til innhold

Lønningsdag på lørdag, får ikke lønnen før mandag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Jeg har tenkt å ta dette opp på mandag, siden det har skapt endel hodebry for meg. De fleste vet vel at det er "normalt" å få lønnen på fredagen om lønningsdatoen faller på en lørdag/søndag, så synes dette er noe de burde ha opplyst om. Skulle nesten tro det var et lovbrudd når det står i kontrakten at lønningsdagen er det og det, men pengene ikke er inne denne datoen. Men men, ikke noe jeg får gjort med det nå, får bare vente til mandag.

Takk for svar alle sammen :)

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Nå har bankene er kjøring til i dag, så framt til i 16-17 tiden finns det fremdeles håp. Men hvis de har sagt at pengene ikke kommer før mandag er det nok fordi de har lagt den til forfall da... ikke bra, kjenner jeg blir irritert på dine vegne ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom bedriften er med i NHO, gjelder Hovedavtalen LO-NHO:

§11-2 Ulønning over bank

(...)

Netto lønn minus trekk foretatt av banken settes inn på arbeidstakers lønnskonto og skal stå til disposisjon på lønningsdagen.

(Har Hovedavtalen kun liggende i papirform her, så kan ikke lenke til noe. Men du finner den i PDF-format dersom du søker opp Hovedavtale NHO)



Anonymous poster hash: 7f57b...3b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er sedvane at de fleste får det fredagen, ikke at du har noe som helst krav på det.



Anonymous poster hash: 21db8...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen skal utbetales siste virkedag før lønningsdag (hvis lønningsdag er i helg eller på en helligdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke lov å utsette utbetaling til neste virkedag dag grunnet helg eller helligdag. Dette fremgår av formuleringen "tilgjengelig på lønningsdagen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Det er rart. Om lønningsdagene våre havner på en lørdag, så har vi dem alltid på fredagen som er dagen før. I alle fall i 9 av 10 tilfeller tør jeg påstå. Jeg jobber i kommunen, og mannen jobber i privat sektor.

Har du muligheten til å få ut noe forskudd fra jobben din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et problem for noen av dere, så tror jeg dere bør skaffe dere litt økonomisk sans. Å være fullstendig avhengig av om en lønnsutbetaling skjer en fredag eller mandagen etterpå er rett og slett tragisk.



Anonymous poster hash: 0653a...efa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Om dette er et problem for noen av dere, så tror jeg dere bør skaffe dere litt økonomisk sans. Å være fullstendig avhengig av om en lønnsutbetaling skjer en fredag eller mandagen etterpå er rett og slett tragisk. Anonymous poster hash: 0653a...efa

Er dette virkelig poenget i tråden? Hos oss er det lønningsdag den 12., og decfleste har da lån og andre trekk som går fra konto denne dagen. De fleste har ikke "dobbelt opp" stående inne i tilfelle arbeidsgiver ikke gidder / makter å betale ut på rett dag. De fleste har til smør på skiven også dagen før lønning, men gjerne ikke til større planlagte innkjøp når lønnen uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen og får lønn på fredag om lønningsdag er lørdag eller søndag, har også jobbet i andre kommuner og det har vært likt der.

Mannen min jobber i det private og der er det helt likt. Det betyr ganske mye å få lønnen på fredag, kontra mandag altså.



Anonymous poster hash: 6cebb...046
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg jobber for kommunene og er vant med at de utbetaler lønn fredagen før, hvis lønningsdagen er en helligdag. Synes også at det er vanlig at jeg får utbeltalt lønnen min før lønningsdag innimellom. Enig med flere her at det kan virke litt kjipt, men nå vet du i hvert fall dette til neste gang, så kan du planlegge utfra det. Private bedrifter har ulike avtaler, noen utbetaler første virkedag før en helligdag, mens andre utbetaler etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke TS at alle andre får lønn på fredag hvis lønningsdagen er i helga. Problemet er å finne et sted der det står at pengene skal være på konto lønningsdagen. Det hjelper ikle TS at stat og kommuner har regler om dette. Det nærmeste jeg har funnet er helt nederst på denne siden:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=243694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det hjelper ikke TS at alle andre får lønn på fredag hvis lønningsdagen er i helga. Problemet er å finne et sted der det står at pengene skal være på konto lønningsdagen. Det hjelper ikle TS at stat og kommuner har regler om dette. Det nærmeste jeg har funnet er helt nederst på denne siden:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=243694

Problemet er å bevise at lønningsdag og betalingsfrist ikke er det samme. I tariffavtalene står det at lønnen skal være tilgjengelig på den ansattes konto på lønningsdagen, i arbeidsmiljøloven står ikke dette noe sted. Arbeidsgiver forholder seg her til betalingsfrist som betyr at betalingen utsettes til første virkedag etter lønningsdag.

Så da må trådstarter se på den nøyaktige teksten i arbeidskontrakten siden det er den som gjelder.

Jeg vil likevel si at trådstarters arbeidsgiver oppfører seg i strid med det som anses som skikk og bruk og sedvane - det må kunne anses som normalt å forvente lønnen sin på sin konto innen lønningsdagens utløp. Det er derfor ikke helt i orden å ikke betale den ut før neste virkedag. Men noen "lovhjemmel" for dette eksisterer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdrag fra Statens personalhåndbok. 7.3.9 § 9 Lønnsutbetaling1

Lønn - utbetaling

1. Når ikke annet er bestemt,2 utbetales lønn3 den 12. i måneden.4 Dette gjelder også faste lønnstillegg og variable lønnstillegg for foregående måned hvis det er praktisk mulig. 2. Lønn utbetales til konto i bank eller ved utbetalingsanvisning. 3. Faller lønningsdagen på lørdag, søndag, helgedag eller offisiell fridag, skal lønnen utbetales siste virkedag før slike dager.

Ferie - forskudd på lønn

4. En arbeidstaker kan før feriens begynnelse få utbetalt forskudd på den lønn vedkommende ville få på lønningsdag som faller i ferien.5

Lønn - forskudd

5.6 I særskilte tilfeller7 kan arbeidstakeren få inntil 2 måneders lønn8 utbetalt på forskudd. Det skal inngås skriftlig avtale9 med arbeidstakeren om tilbakebetalingen.10 6. Når en sykmeldt arbeidstaker fratrer med alders- eller uførepensjon, skal lønnen løpe til utgangen av vedkommende kalendermåned.11 7. Ved dødsfall utbetales lønn til og med den måneden arbeidstakeren dør.

Jeg har aldri jobbet i staten, men dette har vært vanlig praksis alle steder jeg har jobbet. Dere har ikke egen personalhåndbok på jobben, hvor dette er spesifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et problem for noen av dere, så tror jeg dere bør skaffe dere litt økonomisk sans. Å være fullstendig avhengig av om en lønnsutbetaling skjer en fredag eller mandagen etterpå er rett og slett tragisk.

Anonymous poster hash: 0653a...efa

Jeg har 100 000 på bufferkonto i en annen bank. Da er man like langt når lønningsdagen kommer og lønnen ikke står på lønnskontoen. Har uansett ikke disponible midler før utpå mandagen en gang.

Anonymous poster hash: bfb2b...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...