Gå til innhold

Lønningsdag på lørdag, får ikke lønnen før mandag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg er litt irritert. Sliter litt med pengene for tiden da det har kommet litt forskjellige utgifter jeg ikke kunne forutse.
Vi har lønningsdag den 1. hver måned, dette står i kontrakten. I November er dette en lørdag i år, så jeg tenkte at lønnen kom inn idag den 31, men neida. Sender mail til de som har ansvar for lønn hos oss, og spør hvorfor lønnen ikke er inne på kontoen min. Får til svar at i følge deres avtale at dersom lønningsdag er en helg/helligdag, blir lønnen utbetalt første virkedag etter dette.

Er dette i det hele tatt lov? Trodde at når det sto i arbeidskontrakten at lønningsdag er den 1. hver måned, så skal lønnen være inne på konto og disponibel denne dagen?



Anonymous poster hash: a3b4c...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme, skal få leieinntekten min den 1. hver måned. Når den faller på en helligdag, eller helgen, venter jeg den neste virkedag.



Anonymous poster hash: 5b4bb...6cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen skal være på konto innen 1. Så enkelt. Dersom 1. faller på en lørdag/søndag, må du få de fredagen da de fremdeles skal være på konto til den 1. Dette burde lønningskontoret vite

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme, skal få leieinntekten min den 1. hver måned. Når den faller på en helligdag, eller helgen, venter jeg den neste virkedag.

Anonymous poster hash: 5b4bb...6cd

Det er litt annerledes. Dersom leien forfaller 1. betyr det at leietaker må betale den 1. Ikke at du skal ha pengene på konto den dato.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Lønnen skal være på konto innen 1. Så enkelt. Dersom 1. faller på en lørdag/søndag, må du få de fredagen da de fremdeles skal være på konto til den 1. Dette burde lønningskontoret vite

Vet du hvor jeg kan finne ut hvor det står dette, slik at jeg kan vise dem? Kan liksom ikke bare komme å si at den skal være inne den 1., om jeg ikke har noe å vise til...
Åh, jeg som hadde tenkt å bruke morgendagen på å kjøpe julegaver, jeg kan vel bare glemme å få gjort det nå :(



Anonymous poster hash: a3b4c...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt annerledes. Dersom leien forfaller 1. betyr det at leietaker må betale den 1. Ikke at du skal ha pengene på konto den dato.

Kontrakten min sier at jeg skal ha pengene på konto den 1. Jeg har aldri mast på det riktignok.

Anonymous poster hash: 5b4bb...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Vet du hvor jeg kan finne ut hvor det står dette, slik at jeg kan vise dem? Kan liksom ikke bare komme å si at den skal være inne den 1., om jeg ikke har noe å vise til...

Åh, jeg som hadde tenkt å bruke morgendagen på å kjøpe julegaver, jeg kan vel bare glemme å få gjort det nå :(

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Jeg var litt bastant i min uttalelse ser det ut som. Dersom du googler finner du ganske ulik praksis. Den vanligste er at ved forfall på en helligdag, skjer innbetaling første virkedag FØR. Jeg orket ikke lese gjennom alt jeg fant, men googlder du "lønningsdag helligdag forfall", får du opp mye nyttig informasjon.

Kontrakten min sier at jeg skal ha pengene på konto den 1. Jeg har aldri mast på det riktignok.

Anonymous poster hash: 5b4bb...6cd

Ah da så :) Vår kontrakt sier forfall den 1. Allikevel maser hun dersom de ikke er på konto tidlig den 2. Samme om det er helg/helligdager. Dum formulering fra hennes side, men såklart flyttet vi vår forfallsdato noen dager frem slik at hun fikk de til den 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Jeg synes selv at dette er veldig rart. Plassene jeg har jobbet før har alltid betalt ut lønnen før helgen om lønningsdagen faller på en lørdag eller søndag. Jeg har aldri fått beskjed av jobben min heller, at de betaler første virkedag etter den 1. Jeg har heller aldri hørt om noen andre som får etter helgen. Hadde nok ikke brydd meg så mye om jeg hadde hatt litt penger på konto fra før av nå, men det er faktisk litt krise denne måneden, å få lønnen 2 dager senere enn ventet..



Anonymous poster hash: a3b4c...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det noen avtale om at du skal ha lønn første virkedag etter lønnsdato?

Alle i offentlig sektor har lovfestet krav om å få lønn siste virkedag før lønnsdato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg synes selv at dette er veldig rart. Plassene jeg har jobbet før har alltid betalt ut lønnen før helgen om lønningsdagen faller på en lørdag eller søndag. Jeg har aldri fått beskjed av jobben min heller, at de betaler første virkedag etter den 1. Jeg har heller aldri hørt om noen andre som får etter helgen. Hadde nok ikke brydd meg så mye om jeg hadde hatt litt penger på konto fra før av nå, men det er faktisk litt krise denne måneden, å få lønnen 2 dager senere enn ventet..

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Jeg forstår situasjonen, jeg er raka fant til mandag jeg også.

Men det er ikke så mye å endre ved nå, de kommer vel ikke til å utbetale pengene idag uansett, om de overhodet rekker det.

Min forrige arbeidsplass betalte alltid ut neste virkedag, så det er det jeg er vant med. Dersom jeg kunne, planla jeg i forkant dersom jeg så at utbetalingsdato falt i helgen.

Anonymous poster hash: 5b4bb...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det noen avtale om at du skal ha lønn første virkedag etter lønnsdato?

Alle i offentlig sektor har lovfestet krav om å få lønn siste virkedag før lønnsdato.

Jeg leste at hver kommune har ulik praksis. Det fikk jeg opp under min kjappe googelrunde. F.eks Skedsmo Kommune har første virkedag ETTER.

Ville finlest kontrakten og gått derfra. Eventuelt gått gjennom tidligere lønnsutbetalinger der forfall var en helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Finns det noen avtale om at du skal ha lønn første virkedag etter lønnsdato?

Alle i offentlig sektor har lovfestet krav om å få lønn siste virkedag før lønnsdato.

Jeg leste at hver kommune har ulik praksis. Det fikk jeg opp under min kjappe googelrunde. F.eks Skedsmo Kommune har første virkedag ETTER.

Ville finlest kontrakten og gått derfra. Eventuelt gått gjennom tidligere lønnsutbetalinger der forfall var en helligdag.

Nei, det eneste som står er at "Lønningsdag er 1. (første) hver måned", og hva lønnen er.
Jeg jobber i et privat firma, så det er kanskje litt vanskeligere å bestemme hva som er rett og galt mtp dette med utbetalingsdatoer for lønn, dessverre. Jeg har bare hatt denne jobben siden Juli, så det har ikke vært forfall på helligdag/helg før.



Anonymous poster hash: a3b4c...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har lønningsdag den siste i hver mnd, å hvis den dagen faller på lørdag eller søndag så får vi pengene på fredag.



Anonymous poster hash: ed265...db1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.1.8.1.3 Lønn - utbetalingstid

Lønn - utbetalingstid

For måneds- eller årslønte arbeidstakere, skal utbetaling skje minst to ganger i måneden, hvis ikke annet avtales, jf aml. § 14-15 første ledd. Utbetalingstiden i staten er fastsatt til den 12. i hver måned, jf HTA § 9. Det må inngås særskilt avtale mellom vedkommende administrasjon og de respektive organisasjoners lokalavdelinger dersom utbetaling av lønn skal skje en annen dato enn den 12. i måneden.

Ordningen med utbetaling av lønn over konto i bank eller ved utbetalingsanvisning, synes å være gjennomført i de fleste statlige virksomheter, jf HTA § 9 nr. 2.

Utbetalingstiden for feriepenger

Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven § 11.

Bestemmelsene om tid og sted for utbetaling av lønn skal hindre at arbeidstakeren påføres ekstra ulemper ved f.eks. å måtte vente på lønnen utover arbeidstidas slutt. Ved utbetaling over lønnskonto må lønnen være disponibel på arbeidstakerens konto på lønningsdagen, og vedkommende må få melding om hvilket beløp som er overført til lønnskontoen, til det sted og den tid som er fastsatt for lønnsutbetalingen.

Etter at arbeidsgivere mer og mer har gått over til databehandling av lønnsutbetalingen, har det forekommet tilfeller der arbeidstakere har måttet vente lenge på lønnen fordi de ved en feil ikke er kommet med i behandlingen av lønnsoppgjøret. I slike tilfelle har arbeidstakeren krav på at et omtrentlig utregnet beløp blir utbetalt på lønningsdagen. Den nøyaktige justering må senere komme ved neste lønnsoppgjør.

Klippet fra Statens personalhåndbok. Kjenner ikke navnet på tilsvarende forskrifter for kummunene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.1.8.1.3 Lønn - utbetalingstid

Lønn - utbetalingstid

For måneds- eller årslønte arbeidstakere, skal utbetaling skje minst to ganger i måneden, hvis ikke annet avtales, jf aml. § 14-15 første ledd. Utbetalingstiden i staten er fastsatt til den 12. i hver måned, jf HTA § 9. Det må inngås særskilt avtale mellom vedkommende administrasjon og de respektive organisasjoners lokalavdelinger dersom utbetaling av lønn skal skje en annen dato enn den 12. i måneden.

Ordningen med utbetaling av lønn over konto i bank eller ved utbetalingsanvisning, synes å være gjennomført i de fleste statlige virksomheter, jf HTA § 9 nr. 2.

Utbetalingstiden for feriepenger

Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven § 11.

Bestemmelsene om tid og sted for utbetaling av lønn skal hindre at arbeidstakeren påføres ekstra ulemper ved f.eks. å måtte vente på lønnen utover arbeidstidas slutt. Ved utbetaling over lønnskonto må lønnen være disponibel på arbeidstakerens konto på lønningsdagen, og vedkommende må få melding om hvilket beløp som er overført til lønnskontoen, til det sted og den tid som er fastsatt for lønnsutbetalingen.

Etter at arbeidsgivere mer og mer har gått over til databehandling av lønnsutbetalingen, har det forekommet tilfeller der arbeidstakere har måttet vente lenge på lønnen fordi de ved en feil ikke er kommet med i behandlingen av lønnsoppgjøret. I slike tilfelle har arbeidstakeren krav på at et omtrentlig utregnet beløp blir utbetalt på lønningsdagen. Den nøyaktige justering må senere komme ved neste lønnsoppgjør.

Klippet fra Statens personalhåndbok. Kjenner ikke navnet på tilsvarende forskrifter for kummunene

TS her.

Men dette gjelder vel kun dem som jobber i staten? Det gjør ikke jeg.

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her

Nei, det eneste som står er at "Lønningsdag er 1. (første) hver måned", og hva lønnen er.

Jeg jobber i et privat firma, så det er kanskje litt vanskeligere å bestemme hva som er rett og galt mtp dette med utbetalingsdatoer for lønn, dessverre. Jeg har bare hatt denne jobben siden Juli, så det har ikke vært forfall på helligdag/helg før.

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Da ville jeg spurt om de hadde en skriftlig "kopi" av avtalen de hevder å ha. Hvis du gidder, og sannsynligvis vil du bli sett på som en brysom bråkmaker uten at du vil få pengene i dag.

Men veldig irriterende ja, og ikke helt riktig da de holder igjen penger som er dine og som du egentlig rår over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Nei, det eneste som står er at "Lønningsdag er 1. (første) hver måned", og hva lønnen er.

Jeg jobber i et privat firma, så det er kanskje litt vanskeligere å bestemme hva som er rett og galt mtp dette med utbetalingsdatoer for lønn, dessverre. Jeg har bare hatt denne jobben siden Juli, så det har ikke vært forfall på helligdag/helg før.

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Tror dessverre du må vente til mandag. Ikke fordi du tar feil, men det blir nok veldig mye strev å få de i dag. Kjipt, men lite å gjøre med det tror jeg. Du får høre med de om praksis, slik at dere har dette avklart til neste gang. Gjerne skriftlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Men dette gjelder vel kun dem som jobber i staten? Det gjør ikke jeg.

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Det gjelder for de som jobber i Staten ja, og var mere ment som et kontraeksempel til enkelte kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg spurt om de hadde en skriftlig "kopi" av avtalen de hevder å ha. Hvis du gidder, og sannsynligvis vil du bli sett på som en brysom bråkmaker uten at du vil få pengene i dag.

Men veldig irriterende ja, og ikke helt riktig da de holder igjen penger som er dine og som du egentlig rår over.

TS her.

Jeg har tenkt å ta dette opp på mandag, siden det har skapt endel hodebry for meg. De fleste vet vel at det er "normalt" å få lønnen på fredagen om lønningsdatoen faller på en lørdag/søndag, så synes dette er noe de burde ha opplyst om. Skulle nesten tro det var et lovbrudd når det står i kontrakten at lønningsdagen er det og det, men pengene ikke er inne denne datoen. Men men, ikke noe jeg får gjort med det nå, får bare vente til mandag.

Takk for svar alle sammen :)

Anonymous poster hash: a3b4c...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...