Gå til innhold

Shopping ute av kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som shopper ALT for mye. Jeg hadde et år hvor jeg bodde billig, hadde så og si ingen utgifter og jobbet fulltid. Jeg kunne spart mye mer enn jeg gjorde, men brukte mesteparten på klær, frisørbesøk, sminke og unødvendig mye og dyr mat. Utrolig dumt, jeg vet.

Nå har jeg mindre inntekt og større utgifter, men har fortsatt igjen en del penger fra året jeg jobbet. Jeg tør nesten ikke skrive hvor mye penger jeg har brukt denne måneden, det er rett og slett flaut. Jeg kan ikke fortsette sånn!

Klærne tyter ut av skuffer og skap, og sminke har jeg nok av. Jeg trenger ingenting, men når jeg ser noe fint klarer jeg ikke la være å kjøpe det. Tenker at nå skal jeg ikke kjøpe mer, men så skjer det igjen. Og finner jeg to fine plagg, kjøper jeg begge fremfor å velge. Er det noen som har vært/er i samme situasjon som meg, eller andre som har noen tips? :(

I første omgang skal jeg i hvert fall ta en skikkelig opprydning i det jeg har, og prøve å kvitte meg med det jeg ikke bruker og få en oversikt.

Anonymous poster hash: c64e0...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært i samme situasjon, men ta en gjennomgang av hva du har i skapet av saker og ting.

Sorter alt i tre bunker: 1) Fretex 2) Selge 3) Beholde. Få ryddet opp skikkelig og få en oversikt over hva du faktisk har.

Nå du blir fristet til å kjøpe noe nytt, så tenk på hva du faktisk har hjemme og tenk på om du faktisk trenger dette plagget/den tingen. Hvis du kommer til at du trenger den/har veldig lyst på den så spør deg selv hvorfor. Er det bare fordi den er fin, eller tror du den ville gitt deg langvarig glede? Har du noe som ligner hjemme og lignede spørsmål?

Det å reflektere litt rundt et kjøp, før man kjøper, tror jeg kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, Takk for tips!

Jeg skal begynne å rydde nå i helgen, tror det kan hjelpe å få en oversikt over hva jeg har som du sier. Og jeg kjøper mye på impuls som sjeldent blir brukt.

Hvor kan jeg selge klær forresten, på finn?

Anonymous poster hash: c64e0...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, Takk for tips!

Jeg skal begynne å rydde nå i helgen, tror det kan hjelpe å få en oversikt over hva jeg har som du sier. Og jeg kjøper mye på impuls som sjeldent blir brukt.

Hvor kan jeg selge klær forresten, på finn?

Anonymous poster hash: c64e0...9ca

Finn.no, bloppis og lignende steder kan du prøve å selge klærne dine. Se inne på klær, og sko forumet - der er det noen tråder med tips om å få solgt over finn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som hjalp meg var å gå cold turkey! Ingen nye klær i det hele tatt før jeg faktisk tenkte "jeg trenger en ny etellerannet" og dro for å bare kjøpe det. Ikke gå inn i klesbutikker eller nettbutikker, du må være streng med deg selv. Dette har smittet over på andre områder også for min del, for trenger jeg puta/lampa/godteriet/økologisk/kortreist/det dyreste? Fått spart masse. :)

Anonymous poster hash: 05d16...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i omtrent samme situasjon selv. Pengene brant i lomma, og jeg daglig jaktet etter nye ting. Trengte ikke falle pladask for plagget eller tingen, men MÅTTE kjøpe noe. Gikk ikke en dag uten at kortet fikk dratt seg i en eller annen butikk. Var det søndag så ble det nettshopping.

Er ganske vanskelig å komme seg ut av det når du er midt oppi det. Husker jeg ble helt matt av alle klærne og tingene mine, leiligheten var helt overfyllt. Og rusen etter å ha dratt kortet forsvant i det jeg gikk ut av butikken og den dårlige samvittigheten kom.

Min løsning ble når bedriften jeg jobbet i la ned, og jeg etter kort tid ble totalblakk. Hadde makset ut begge kredittkortene. Ventet flere uker på penger fra nav (skulle være selvforsørget en visst tid i følge dem, men de pengene hadde jeg jo svidd av på ting jeg ikke trengte). Så da kunne jeg ikke bruke noe.

Er som å slutte med røyk, første uken hadde jeg helt abstinenser og klarte ikke å sitte i ro. Andre uken var det litt større mellomrom mellom abstinensbyene.

Når jeg endelig fikk penger på kontoen måtte jeg betale forfalte regninger. Satt av 200kr for å dra ut og kjøpe noe billig, bare for å kjøpe. Enda med at jeg bare gikk og gikk og fikk meg ikke til å kjøpe noe som helst. Jeg trenger jo ikke ny neglelakk, jeg har tusen jeg ikke bruker. jeg trenger ikke nye t-lysholdere, jeg har allerede huset fullt. Og slik fortsatte det.

Min kur ble rett og slett å ikke ha penger for hånd. Nå vet jeg ikke om du lider av kjøpemani på lik linje med meg, men det er som med all annen avhengighet.

Hva med å la noen styre økonomien din en kort periode? Få satt over 80-100kr dagen som skal gå til mat, og thats it? (Får sikkert noen KGere på nakken nå som mener at man må da klare å tolme seg og styre sin egen økonomi, men dersom man er komt inn i den onde spiralen til kjøpemanien så er det faktisk ikke så lett å komme seg ut av.)



Anonymous poster hash: aca59...8e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" med en han jeg ser noe fint" er vel kanskje et stikkord? Ikke sett deg selv i situasjoner er du " ser noe fint". Ikke gå i butikker, unngå nettsider du vet frister, prøv å lag en litt tett timeplan med andre aktiviteter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, jeg setter virkelig pris på svarene deres :) er veldig motivert for å skjerpe meg!

Jeg burde absolutt holde meg unna kjøpesentre så godt det lar seg gjøre, men noen ganger får jeg for meg at jeg "må" ha et nytt antrekk til en fest for eksempel, og drar på senteret selv om jeg har masse klær.. Så første steg blir en skikkelig opprydning :) har også blitt mye flinkere til å ta med meg lunch til 10 kr i stedet for å kjøpe til 50+.

Jeg kommer ikke til å be noen andre ta hånd om økonomien min, jeg vil ha muligheten til å gå ut og spise/dra på kino osv uten å måtte forklare meg og spørre om lov, da det ikke er alt jeg trenger å spare inn på. Dessuten må jeg handle litt julegaver fremover (blir en utfordring å overse det jeg får lyst på selv). Jeg får prøve å planlegge på forhånd hva jeg skal kjøpe til folk.

Jeg skriver fra mobilen, så får svare litt bedre når jeg sitter ved en pc. Jeg sjekket nettbanken min nå for oktober, og ca 70 % av pengene har gått til klær, skjønnhetsprodukter og frisør. Frisøren var egentlig ok da det var måneder siden sist og det trengtes. Men resten Burde jeg ha spart. Jeg kan legge ut ca tallene her etterpå, så kan jeg sammenligne ved slutten av måneden :)

Anonymous poster hash: c64e0...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg er litt i samme båt. Har vel egentlig ikke brukt så mye, men jeg kjøper mye som jeg ikke trenger.

Har også problemer med at jeg ikke klarer å bare kjøpe det jeg trenger. Må kjøpe noe mer. Nå sist hadde jeg tenkt å kjøpe ny jakke, men kjøpte i stedet noen andre ting.

Har masse som jeg bare har kjøpt fordi det var fint og noe av det passer ikke engang.

Jeg handler mest på nett, og kan sitte og klikke meg frem og tilbake i flere timer før jeg kjøper noe.

Jeg må virkelig skjerpe meg, for nå har jeg ikke så mye å rutte med fremover uansett. Da er vel det en god sjanse til å avvenne meg selv og heller gå gjennom det jeg har og finne ut hva jeg trenger og bare kjøpe det.

Anonymous poster hash: c708c...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk så enkelt som: slutt å "se noe fint"! Aldri gå i butikker, aldri browse rundt i nettbutikker. Dra på Rema for å handle den maten du trenger, ellers holder du deg unna alt som ligner butikker. Må du bli med en venn et eller annet sted, ta med 50 kroner til uforutsette utgifter, og legg igjen bankkortene hjemme.

Anonymous poster hash: efb92...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg er litt i samme båt. Har vel egentlig ikke brukt så mye, men jeg kjøper mye som jeg ikke trenger.

Har også problemer med at jeg ikke klarer å bare kjøpe det jeg trenger. Må kjøpe noe mer. Nå sist hadde jeg tenkt å kjøpe ny jakke, men kjøpte i stedet noen andre ting.

Har masse som jeg bare har kjøpt fordi det var fint og noe av det passer ikke engang.

Jeg handler mest på nett, og kan sitte og klikke meg frem og tilbake i flere timer før jeg kjøper noe.

Jeg må virkelig skjerpe meg, for nå har jeg ikke så mye å rutte med fremover uansett. Da er vel det en god sjanse til å avvenne meg selv og heller gå gjennom det jeg har og finne ut hva jeg trenger og bare kjøpe det.

Anonymous poster hash: c708c...1d5

Er i samme båt som deg. Shopper sminke, hudpleie og kjoler på nett. Har nok av begge deler men er VANSKELIG Å STOPPE!

Anonymous poster hash: 8d8f5...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at du ikke har noe særlig med penger på kontoen. Overfør alle pengene til BSU for eksempel.



Anonymous poster hash: 854d3...e53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

På lønningsdag har du faste trekk til sparing - helst sparing som ikke lar det ta ut igjen penger på impuls: BSU, fond, o.l.

Rett før lønningsdag lager du deg et budsjett over hva du trenger denne måneden - både i klesveien og på andre ting. Sørg for at det er bare dette du kjøper.

Ikke ha alle pengene tilgjengelig på kortkonto og eventuelle kredittkort legges igjen hjemme før shopping etter budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...