Gå til innhold

Fri med eller uten lønn for å følge barn til lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

De arbeidsgiverne som gir dere fri og lønn er fryktelig snille. På de 10-12 årene foreldre må følge barn tol lege osv blir det jo vanvittig mye fri. Anonymous poster hash: 40a40...fc7

Er det snilt å følge loven?

Du vet at du har rett på fri med lønn selv når du er syk? Og at du faktisk har rett på fri til å gå til lege, ofte med lønn dersom du har tariffavtale (overenskomst)? Dette på tross av at det kan bli mange slike i løpet av et yrkesliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min arbeidsplass er det kommet opp en diskusjon om hva man egentlig har rett til når det gjelder fri med lønn for å følge barn til lege, tannlege, optiker, konferansetimer og lignende. Vi har noen som konsekvent tar slike ting på fritiden og etter arbeidstid også har vi noen som alltid er uheldige og får alt slikt midt i kjernetiden, og som blir borte en halv dag fordi de da først skal hente barnet på skole eller barnehage, dra til timen også levere barnet på skole eller barnehage igjen.

Det har også kommet opp spørsmål om "bevis" på slike ting. Først ble det skjerpet inn med at vi måtte vise kopi av innkalling, nå må vi også ha med attest på at vi faktisk har vært på timen.

Hva har man rett på og hva er vanlig praksis?

Anonymous poster hash: b5575...c5c

Synes praksisen der strider mot alminnelig personvern.

Hadde barnet mitt skulle på time hos BUP og lignende, er det noe min arbeidsgiver ikke har noe med. Barnet fortjener sitt privatliv, og jeg fortjener tillitt til at jeg holder meg til fastsatte regler for fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man fulltid så er det vanskelig å følge barnet til lege,tannlege etc etter arbeidstid. Vi får fri med lønn. Det er ønskelig at de som jobber deltid gjør dette når de har fri.Jeg jobber i fylkeskommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...