Gå til innhold

Fri med eller uten lønn for å følge barn til lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass er det kommet opp en diskusjon om hva man egentlig har rett til når det gjelder fri med lønn for å følge barn til lege, tannlege, optiker, konferansetimer og lignende. Vi har noen som konsekvent tar slike ting på fritiden og etter arbeidstid også har vi noen som alltid er uheldige og får alt slikt midt i kjernetiden, og som blir borte en halv dag fordi de da først skal hente barnet på skole eller barnehage, dra til timen også levere barnet på skole eller barnehage igjen.

Det har også kommet opp spørsmål om "bevis" på slike ting. Først ble det skjerpet inn med at vi måtte vise kopi av innkalling, nå må vi også ha med attest på at vi faktisk har vært på timen.

Hva har man rett på og hva er vanlig praksis?



Anonymous poster hash: b5575...c5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruke "sykt barn"-dag? Konferansetime må man naturligvis avspasere eller ta som ulønnet fri. Hos oss tar man gjerne hjemmekontor disse dagene, og jobber inn den tiden man må ha fri på dagen på ettermiddagen.



Anonymous poster hash: b17ac...377
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er det kommet opp en diskusjon om hva man egentlig har rett til når det gjelder fri med lønn for å følge barn til lege, tannlege, optiker, konferansetimer og lignende. Vi har noen som konsekvent tar slike ting på fritiden og etter arbeidstid også har vi noen som alltid er uheldige og får alt slikt midt i kjernetiden, og som blir borte en halv dag fordi de da først skal hente barnet på skole eller barnehage, dra til timen også levere barnet på skole eller barnehage igjen.

Det har også kommet opp spørsmål om "bevis" på slike ting. Først ble det skjerpet inn med at vi måtte vise kopi av innkalling, nå må vi også ha med attest på at vi faktisk har vært på timen.

Hva har man rett på og hva er vanlig praksis?

Anonymous poster hash: b5575...c5c

Du har ikkje rett til fri med lønn, men du har rett til fri utan lønn.

Dersom ein er "uheldig" å få desse tinga mitt på dagen, gong etter gong, så er det ikkje verre enn at ein endrar timen til etter arbeidstida.

Anonymous poster hash: 47103...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konferansetime er vanlig at man får etter arbeidstid. Er selv lærer, og jeg setter opp konferansetimene slik at foreldrene slipper å ta fri. Det samme gjør min mann.

Lege-, og tannlegetimer er vanskelig å få til utenom arbeidstida. De er jo som oftes åpne bare når vi andre også jobber, så da blir det jo til at man må dra når man får time.

Optikerne har som oftes en ettermiddag de har lengre åpningstid, så der kan man jo bestille tid utenom arbeidstid.

Jeg er prøver å unngå det som kan unngås av fravær i arbeidstida, men det er jo selvfølgelig ganger det ikke går. Da får jeg permisjon med lønn. Jeg legger da innkallingen med i permisjonssøknaden. Har aldri måttet bevise noe utover det.

Hvis noen utnytter slike ting og stadig er borte burde jo sjefen ta det med de det gjelder. Ikke mistenkeliggjøre alle. Og som kollega bør man vel holde seg utenfor slike hentydninger. Kan jo være noe spesielt som gjør at det blir gjort slik, uten at alle har noe med det.

Anonymous poster hash: 84c28...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnas legetimer og slikt bruker jeg sykt barn-dager.



Anonymous poster hash: f4d8e...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fri uten lønn. Det er heller ikke slik at noen er "uheldige", de må bare lære seg å bestille og ombooke timer utenom arbeidstid slik vi andre gjør.



Anonymous poster hash: 990f3...9a9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i overenskomsten deres? Har dere en overenskomst? Her har vi en overenskomst mellom fagforbundet vi er medlem av og arbeidsgiverorganisasjonen vår arbeidsgiver er tilknyttet. Vi har nedfelt i denne overenskomsten at vi får fri (permisjon m/lønn) til å følge barn til lege/tannlege. De fleste klarer å få timer enten så tidlig på dagen som mulig eller så sent på dagen som mulig, for å slippe å går fra jobb midt på dagen. Noen ganger går det ikke å få timer på den tiden. De som jobber redusert pleier også å sørge for timer de dagene de ikke jobber, ikke fordi de føler at de må men fordi de selv syns det er greit å få unna sånt når de er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt ulønnet fri og jobbet inn timene så snart jeg kom tilbake igjen på jobb... Resulterte i litt sen jobbing men.



Anonymous poster hash: 6270e...488
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnas legetimer og slikt bruker jeg sykt barn-dager. Anonymous poster hash: f4d8e...c4f

Det er faktisk ikke lov. Blir dette oppdaget riskierer du å måtte betale tilbake lønn du får utbetalt for denne dagen. I tillegg er dette misbruk av ordningen og tillit.

Det er arbeidsgiver som avgjør hvordan arbeidsgiver velger å organisere dette. Husk at som arbeidstaker har du stilt din arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver x antall timer for uken. At du da trenger å gjøre andre nødvendige ting i arbeidstiden og hvordan arbiedsgiver vi få bedriften til å gå rundt uten din arbeidsinnsats må arbeidsgiver finne ut av.

Legetime og tannlegetime er mulig å få første time om morgenen, da blir feaværet minimalt. Optikere jobber også på lørdager.

Med litt planlegging så går dette fint an å tilpasse minimalt fravær.

Men noen planlegger jo slikat de får maksimalt fravær fra jobb til irritasjon for andre på samme arbeidsplass.

Anonymous poster hash: 267d5...1bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke lov. Blir dette oppdaget riskierer du å måtte betale tilbake lønn du får utbetalt for denne dagen. I tillegg er dette misbruk av ordningen og tillit.

Det er arbeidsgiver som avgjør hvordan arbeidsgiver velger å organisere dette. Husk at som arbeidstaker har du stilt din arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver x antall timer for uken. At du da trenger å gjøre andre nødvendige ting i arbeidstiden og hvordan arbiedsgiver vi få bedriften til å gå rundt uten din arbeidsinnsats må arbeidsgiver finne ut av.

Legetime og tannlegetime er mulig å få første time om morgenen, da blir feaværet minimalt. Optikere jobber også på lørdager.

Med litt planlegging så går dette fint an å tilpasse minimalt fravær.

Men noen planlegger jo slikat de får maksimalt fravær fra jobb til irritasjon for andre på samme arbeidsplass.

Anonymous poster hash: 267d5...1bb

På hvilken måte er ikke dette lov?

Da vi måtte være hos sykt barn på sykehus, og i ettertid følge barnet til kontroller på samme sykehus, fikk jeg klar beskjed (også på sykehuset) at det normale var at dette ble dekket av arbeidstakers lovgitte "sykt barn" dager.

I min bok regnes altså det å følge barn til lege eller sykehuskontroller som "sykt barn" dager.

Vi fikk faktisk utøket antaller sykt barn dager fra NAV, med begrunnelse i økt behov for fravær til legekontroller og oppfølging på sykehus.

Konferansetimer må man ta seg fri til.(Eller få etter arbeidstid.) På samme måte som andre møter på skolen eller i barnehagen. Dette skal ikke arbeidsgiver lide for. Er det umulig, er det fri med lønn.

(Tilvenning i skole/barnehage er derimot permisjon, oftest med lønn.)

Optiker og tannlege mener jeg også går innunder det man forsøker å unngå i arbeidstiden, og evt. søker permisjon uten lønn for å ordne.

Men jeg skulle gjerne visst hva begrunnelsen er for at ikke barnas legetimer går som "sykt barn".

Anonymous poster hash: 11c9d...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lovdata.no:

§ 12-9.Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom



Anonymous poster hash: 11c9d...8dd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lovdata.no:

§ 12-9.Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom

Anonymous poster hash: 11c9d...8dd

Dette er riktig. Permisjon UTAN lønn.

Anonymous poster hash: 47103...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er riktig. Permisjon UTAN lønn.

Anonymous poster hash: 47103...cfd

I følge kapittel 9 i lov om folketrygd, får man (Så lenge man oppfyller noen minstekrav, som å ha jobbet 4 uker.) stønad (dvs. penger/lønn) for disse 10 dagene.

Foreslår å lese litt på lovdata.no for å finne hva som faktisk ligger i loven.

Anonymous poster hash: 11c9d...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke liker lovdata kan man lese på nav.

Sitat:

Når kan du få omsorgspenger?

Du må som hovedregel ha vært i arbeid de siste fire ukene og ha tapt arbeidsinntekt.

Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger.

Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordi

  • den som har det daglige barnetilsynet er syk, for eksempel en forelder som ikke er yrkesaktiv, dagmamma og lignende.
  • den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi han eller hun følger et annet barn til utredning eller innleggelse i helseinstitusjon.
  • barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi får fri med lønn. Hvis det er mulig så velger jeg timer tidlig eller sent på dagen. Er det ikke mulig så prøver jeg å bytte vakten min til senvakt (jobber i helsevesenet), er ikke det mulig så blir det fri med lønn.



Anonymous poster hash: 5f363...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetimer, helsestasjon, timer med ppt/BUPA og lignende er fri med lønn. Samtaletimer på skolen er fri uten lønn. Slik er det i alle fall på jobben min. Jobber i kommunen.



Anonymous poster hash: 5bbaa...b95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri med lønn hvis det er snakk om timer, halv eller hel "sykt barn dag" hvis det er hel eller halv dag, konferansetimer, optiker, tannlege osv har vi fått beskjed om "vis skjønn, forsøk å legg det utenom arbeidstid eller avspasser hvis du kan". Vi må aldri søke eller bevise noe som helst, registrerer det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De arbeidsgiverne som gir dere fri og lønn er fryktelig snille. På de 10-12 årene foreldre må følge barn tol lege osv blir det jo vanvittig mye fri.

Anonymous poster hash: 40a40...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...