Gå til innhold

Enerett på potetgull


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om saken? Jeg merker jeg heier på Kims, syns det er rart at det i det hele tatt har skjedd. Kanskje det neste blir at Idun registrerer Ketchup?

 

Beklager hvis det finnes en tråd om dette fra før av, link gjerne til den da. :) 



Anonymous poster hash: 4ed1f...00e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bryr meg ikke så mye, synes det er et tåpelig ord. Selv sier jeg chips, har aldri sagt "potetgull".



Anonymous poster hash: 6447f...d8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt potetgull, kan ikke tenke meg å kalle det noe annet. Chips er noe du spiser med hamburgeren din på McDonalds, ikke en fredagskveld med dip. :sjenert:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva syns dere om saken? Jeg merker jeg heier på Kims, syns det er rart at det i det hele tatt har skjedd. Kanskje det neste blir at Idun registrerer Ketchup?

 

Anonymous poster hash: 4ed1f...00e

 

 

 

Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt, det var tross alt ikke Idun som "oppfant" ordet ketchup og først brukte det om sine produkter.

 

Jeg er ganske delt i den saken, og forstår begge sider. Glad det ikke er jeg som bestemmer! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt potetgull, kan ikke tenke meg å kalle det noe annet. Chips er noe du spiser med hamburgeren din på McDonalds, ikke en fredagskveld med dip. :sjenert:

Nei, det er pommes frites. ;)

 

Eller som min far sa: "franske".  :fnise:

Anonymous poster hash: 6447f...d8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg er jurist, men synes det er helt greit at de som finner på et navn får monopol på bruke det som merkenavn. Det er jo ingen som nekter deg og meg å bruke ordet potetgull, det er bare folk som selger potetchips som ikke får lov til å kalle produktet potetgull.

 

 I enkelte ordbøker er å google det samme som å bruke en søkemotor og ikke nødvendigvis Google. Men det ville vært rart om f.eks Yahoo fikk lov til å kalle søkemotoren sin for Google. 



Anonymous poster hash: 606b2...b19
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva syns dere om saken? Jeg merker jeg heier på Kims, syns det er rart at det i det hele tatt har skjedd. Kanskje det neste blir at Idun registrerer Ketchup?

 

Beklager hvis det finnes en tråd om dette fra før av, link gjerne til den da. :)

Anonymous poster hash: 4ed1f...00e

 

 

Du tar jo et eksempel som ikke er sammenlignbart overhodet. Maarud var de første til å produsere potetgull i Norge, og merkenavnet var Maarud Potetgull. Potetgull var et ord de selv fant opp, og startet å bruke dette som nettopp et merkenavn. Det at de først registrerte det i 2009 har ikke mye å si, da vi har sterk beskyttelse av merkevarenavn i Norge. 

 

Virker som særdeles mange misforstår og tror at alle hadde lov å bruke navnet Potetgull frem til Maarud registrerte det. Saken er jo at ingen har hatt lov til å bruke det, siden det nettopp er et varemerke. Og nå vil Kims bruke det, med hovedgrunn at det er lettere å kommunisere med kunder via sosiale medier, når de selv kan svare med ordet potetgull istedet for potetchips. 

 

Det kalles altså et degenrert varemerke, dvs et varemerke som har blitt så vanlig at folk bruker det om samme ting fra andre prodsenter. Feks. Thermos, q-tips, walkman, isopor, primus etc. Dette er varemerker som har blitt så vanlige at man ser på de som varemerkeord istedet.

 

At det er rett er jeg uenig i, selv om det tilhører dagligtalen så synes jeg produsenter som klarer å finne opp et navn som blir så godt tatt imot selvfølgelig skal få beholde det navnet for seg selv. 

Anonymous poster hash: 1a78e...365

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetgull er et degenerert varemerke i likhet med stillongs, termos og walkman.

 

Jeg er enig med Maarud, og mener bare dem som har utviklet produktet skal ha de offisielle rettighetene til navnet  Forøvrig kan jo vi som privat personer kalle varene for det vi vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min del av Vestlandet sier vi ikke "potetgull" engang, alt her er "potetchips" eller bare "chips". Jeg synes begrunnelsen til Kims faller litt fra hverandre. For at jeg i det hele tatt kunne vært litt enig måtte "potetgull" ha vært lang mer vanlig og alminnelig enn slik (jeg oppfatter det at) det er i dag. Også da hadde jeg nok fortsatt heiet på Maarud her.

Anonymous poster hash: 7d261...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva syns dere om saken? Jeg merker jeg heier på Kims, syns det er rart at det i det hele tatt har skjedd. Kanskje det neste blir at Idun registrerer Ketchup?

 

Beklager hvis det finnes en tråd om dette fra før av, link gjerne til den da. :)

Anonymous poster hash: 4ed1f...00e

 

 

Ketsjup er et internasjonalt ord med opprinnelse i Kina, så sammenligningen blir helt feil.

 

Ketchup: A Saucy History

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært slik at Kims også hadde brukt ordet "potetgull" i lang tid syns jeg det hadde vært tåpelig. Men Kims har brukt ordet "potetchips", og ikke "potetgull". Hvorfor skal de nå, etter så mange år plutselig være nødt til å bruke "potetgull"? 

 

Jeg håper Maarud vinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid sagt potetgull, kan ikke tenke meg å kalle det noe annet. Chips er noe du spiser med hamburgeren din på McDonalds, ikke en fredagskveld med dip. :sjenert:

 

Samme her også. Når "alle" sier potetgull, så hvorfor skal Maarud kunne bestemme at ingen andre får bruke det navnet? 

Anonymous poster hash: 2fb56...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme her også. Når "alle" sier potetgull, så hvorfor skal Maarud kunne bestemme at ingen andre får bruke det navnet? 

Anonymous poster hash: 2fb56...042

 

 

"Alle" sier potetgull nettopp pga Maarud, som fant opp navnet og var produsent av denne typen produkt alene en god stund. Derfor har navnet festet seg. Det er et merkenavn, ikke et ord for "potetflak stekt i olje". Potetchips er det norske navnet på "potetflak stekt i olje". 

 

Det er heller ikke Maarud som har bestemt dette på noe vis, det er beskyttet av loven i Norge, ingen kan kopiere navnet til et varemerke. Nå ønsker Kims å oppheve dette for ordet potetgull, og da er det klart Maarud kjemper imot, potetgull er deres oppfinnelse. (Ordet altså!) 

Anonymous poster hash: 1a78e...365

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at det blir strid om såkalte degenererte varemerker. Det faller meg naturlig å bruke ordet potetgull uansett produsent, men det kan jeg da si samme hva utfallet i denne saken er. Jeg synes det er rett og rimelig at Maarud får ha enerett på å bruke "potetgull" på sine produkter.

Det er sikkert naturlig å tenke "Haha, så dumt, det heter potetgull uansett" når man bare leser overskriften. Men hvis man leser noen minutter om hva dette faktisk dreier seg om, da tror jeg nok mange vil forandre innstilling. Det virker helt søkt om man ikke forstår hvor ordet potetgull faktisk kommer fra. At potetgull brukes om annet enn Maaruds produkt viser nettopp hvor verdifullt begrepet er, og hvorfor Maarud bør få ha det for seg selv. I markedsføringsøyemed, selvsagt, det påvirker ikke hva du og jeg kan omtale det som, så å snakke om "monopolisering av språket" er bare vås.

Å sammenligne det med en patent på ordet ketchup er helt feil, for da handler det om å patentere noe en ikke selv har skapt for å sabotere for en konkurrent. Her handler det om å beskytte noe man selv har skapt fremfor å måtte dele det med en konkurrent uten vederlag. En riktigere sammenligning er hvorvidt Burger King også skal få kalle en burger Big Mac eller ikke. Jeg mener nei.



Anonymous poster hash: 2b8b0...09f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid sagt potetgull, kan ikke tenke meg å kalle det noe annet. Chips er noe du spiser med hamburgeren din på McDonalds, ikke en fredagskveld med dip. :sjenert:

Enig , eller chips er noe man spiller poker med! Alltid forbausa meg over at noen sier "chips".

Anonymous poster hash: 22461...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høyrevridde fornekter seg som vanlig ikke. Snart skal vel Mercedes ta patent på ordet "bil" eller Siements ta patent på ordet "vaskemaskin". Så kan vi få få en herlig liste med ord med "trademark registered" til høre for ordet i norske ordbøker.



Anonymous poster hash: ac95a...84c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, høyrevridde fornekter seg som vanlig ikke. Snart skal vel Mercedes ta patent på ordet "bil" eller Siements ta patent på ordet "vaskemaskin". Så kan vi få få en herlig liste med ord med "trademark registered" til høre for ordet i norske ordbøker.

Anonymous poster hash: ac95a...84c

 

 

Du scorer høyt på iq-tester du kan jeg tenke meg? 

Anonymous poster hash: 1a78e...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...