Gå til innhold

Spørsmål til de som ønsker innvandring fra ikke-europeiske land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

For min del spiller det liten rolle hvilken hudfarge den som tar disse jobbene har, poenget er at det _ikke er nok jobber_

Anonymous poster hash: ff2fd...190

 

Spørsmålet mitt var til TS som har startet en tråd om ikke-europeisk innvandring. Han bør stille seg samme spørsmål om alle svenskene, britene og polakkene i landet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet mitt var til TS som har startet en tråd om ikke-europeisk innvandring. Han bør stille seg samme spørsmål om alle svenskene, britene og polakkene i landet også.

 

Poenget er likevel det samme, det spiller ingen rolle hvem man er "mot" sånn sett når man vet at næringslivet utvikler seg i en retning som tilsier færre jobber, på grunn av effektivisering og automatisering samt nedgang i oljefaktoren. En annen ting er at svensker og polakker i det minste kan vende nesen hjemover dersom det ikke er nok jobber her. Mange av dem vil dessverre ikke gjøre det grunnet litt for gode offentlige ordninger, men sannsynligheten er i det minste større at de gjør det enn at somaliere gjør det.

 

Vi har mange nordmenn i arbeidsledighetskø og som faktisk ønsker jobb, i motsetning til hva dere høyrevridde påstår, så er det ikke slik at alle nordmenn er late og ikke ønsker slike "lavstatusjobber".  

Anonymous poster hash: ff2fd...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er likevel det samme, det spiller ingen rolle hvem man er "mot" sånn sett når man vet at næringslivet utvikler seg i en retning som tilsier færre jobber, på grunn av effektivisering og automatisering samt nedgang i oljefaktoren. En annen ting er at svensker og polakker i det minste kan vende nesen hjemover dersom det ikke er nok jobber her. Mange av dem vil dessverre ikke gjøre det grunnet litt for gode offentlige ordninger, men sannsynligheten er i det minste større at de gjør det enn at somaliere gjør det.

 

Vi har mange nordmenn i arbeidsledighetskø og som faktisk ønsker jobb, i motsetning til hva dere høyrevridde påstår, så er det ikke slik at alle nordmenn er late og ikke ønsker slike "lavstatusjobber".  

Anonymous poster hash: ff2fd...190

 

Det spiller absolutt en rolle at TS mener ikke europeisk-innvandring er farlig for norsk arbeidsliv, men synes det er helt greit med svensker og briter som tar jobber fra nordmenn. Derfor jeg spør TS om han hans mening og ikke din.

Dere høyrevridde? Jeg har aldri påstått at alle nordmenn er late eller ikke ønsker seg lavstatusjobber.

Hva mer leser du som ikke står i innleggene mine? Slutt å kom med usakeligheter og fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller absolutt en rolle at TS mener ikke europeisk-innvandring er farlig for norsk arbeidsliv, men synes det er helt greit med svensker og briter som tar jobber fra nordmenn. Derfor jeg spør TS om han hans mening og ikke din.

Dere høyrevridde? Jeg har aldri påstått at alle nordmenn er late eller ikke ønsker seg lavstatusjobber.

Hva mer leser du som ikke står i innleggene mine? Slutt å kom med usakeligheter og fantasi.

 

Ok, greit nok, jeg er bare så utrolig lei av høyrevriddes fantasier om at det er så mange jobber her og at det bare er å komme å ta for seg. 

 

Men TS har et poeng når det gjelder ikke-vestlige innvandrere. Denne gruppen har ikke det samme insentivet til å dra hjem igjen i nedgangstider. En større mengde mennesker som ofte er mer ressurssvake språklig og med tanke på basis rettigheter i arbeidslivet er også med på å gjøre forholdene tøffere for alle som har disse jobbene. Arbeidstilsynet finner mange brudd på AML på flere arbeidsplasser der det er en stor andel innvandrere. Jeg tør påstå at det ikke er tilfeldig, det er mange arbeidsgivere som spekulerer i at mange innvandrere rett og slett ikke vet. Og hvordan skulle de det, mange av dem kan ikke språket, vet ikke i stor grad hvordan arbeidslivet er bygget opp og har relativt få forutsetninger for å opparbeide seg denne kunnskapen uten integrering som tar mange år. Andre grupper er bedre integrert, men tør ikke ta kampene i frykt for å miste jobben o.l. 

 

Kort sagt, jeg ønsker ikke at arbeidslivet skal bli jævligere for langt flere som allerede er her enn i dag. For det vil bli resultatet med nåværende innvandringspolitikk. 

Anonymous poster hash: ff2fd...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor du vil med dette.

Vi snakket om hvordan mange innvandringsmotstandere ser ut til å mene at fordi en håndfull overfallsvoldtekter ble begått av menn med innvandrerbakgrunn, så må vi stoppe å ta mot flyktninger.

Det er altså snakk om å gjøre flere tusen mennesker kollektivt ansvarlige for ugjerningene til noen få.

Det som kommer, er ikke en flom av voldtektsforbrytere, så "eksemplet" ditt er temmelig låghalt. Eller kanskje det er så til de grader vaklevorent at det kryper på marka.

Din aggresjon til tross, du når ikke opp. Det er fordi du har et alvorlig handikap i diskusjoner. Du er dum.

 

Så fort man må ty til personlige fornærmelser, så har man tapt. Høres ut som en unge i sandkassa som ikke har flere argumenter. 

Anonymous poster hash: 1b3c7...67c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-europeiske innvandrere kan jo jobbe de samme stedene du tydeligvis har null problemer med at briter, svensker og andre tar fra nordmenn.

Hvorfor i helvete er det bedre med en svenske som tar en jobb fra en nordmann enn en innvandrer fra Iran? Hvorfor er det bedre med svenske og polske innvandrere som også legger press på skole og boligmarkedet, men helt grusomt dersom en fra Ghana gjør det?

Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har.
 
Jeg syns ikke det er greit at svensker og briter får jobb her, så lenge det er mange nordmenn som står utenfor arbeidsmarkedet. Jeg ønsker ikke arbeidsinnvandring. Spesielt ikke fra Øst-Europa. Men denne tråden handler om ikke-europeisk innvandring, og ikke om arbeidsinnvandring. Du må gjerne lage en egen tråd som omhandler arbeidsinnvandring innad i EØS hvis du ønsker det.
 
Når det er få jobber generelt i Europa, så lurer jeg på hvor ikke-europeere skal jobbe. Det er jo en grunn for at polakker og svensker kommer hit. De sliter med å få jobb de også. 

Anonymous poster hash: 373bc...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for du hjelper dem jo virkelig? Med hva da? Sånn utenom å forsvare dem på KG? Akkurat det har jo temmelig begrenset effekt...

Hva gjør du for at de skal føle seg hjemme her?

Anonymous poster hash: 20bee...b73

Hva JEG gjør? Rent personlig? Ikke noe ekstraordinært, det må jeg bare innrømme. Jeg behandler dem bare som jeg behandler alle andre. Dvs høflig. Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at jeg skulle behandle dem anderledes enn andre mennesker, så det gjør jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis noen fortsatt stusser over sannhetsinnholdet i påstanden om 55 no go soner i Sverige:

 

http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige-minner-om-parallellsamhallen_4051399

Anonymous poster hash: 8664e...4fa

 

 

Helt tilfeldig og har ingenting overhodet å gjøre med verken innvandring eller kulturell bakgrunn.

Anonymous poster hash: 6ac2e...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva JEG gjør? Rent personlig? Ikke noe ekstraordinært, det må jeg bare innrømme. Jeg behandler dem bare som jeg behandler alle andre. Dvs høflig. Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at jeg skulle behandle dem anderledes enn andre mennesker, så det gjør jeg ikke.

Jeg også på tross av at jeg er "rasist", "høyre-ekstrem" og webtroll..så sant de ikke gir meg noen grunn til noe annet.

Men det var altså ikke spørsmålet om du har normal folkeskikk eller ikke som gjør at jeg maser om dette...

Anonymous poster hash: 20bee...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også på tross av at jeg er "rasist", "høyre-ekstrem" og webtroll..så sant de ikke gir meg noen grunn til noe annet.

Men det var altså ikke spørsmålet om du har normal folkeskikk eller ikke som gjør at jeg maser om dette...

Anonymous poster hash: 20bee...b73

Jeg kan knapt vente på å få høre hvorfor du maser om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

1)Alle som kan arbeide, bør arbeide. Hvis det finnes en jobb for dem, da. Og stikk i strid med hva mange later til å tro, så er ikke midt-østen en sump av analfabetisme. De utdanner leger og dataingeniører og psykologer, akkurat som resten av den siviliserte verden. Og det man ser er ofte at når disse folkene erkjenner at samfunnet de bor i er i ferd med å gå til helvete, så reiser de et sted for å skape seg et bedre liv. Mange iranere jobber f.eks i dag i kompetanseyrker. Jeg har personlig kjennskap til flere iranske leger, en psykolog og et par teknikere som ikke hadde problemer med å finne en jobb i Norge.

Og de syriske flyktningene kommer fra et land som var ganske stabilt inntil for kort tid siden. Assad er en diktator, men han hersket ikke over et fjøs.

2) Jeg vet ikke helt hvorfor du spør meg om de fattige landene i Europa. Skal jeg svare for dem?

3) Man løser ikke fattigdomsproblemer med migrasjon. Iallfall ikke på systemisk nivå. Men vi tar ikke mot økonomiske flyktninger. Vi tar mot forfulgte. Jeg tror nok helt sikkert at det fins asylsøkere som i realiteten flykter fra dårlige kår, men det rokker ikke ved prinsippet.

4) Jeg er ikke samfunnsøkonom, så det spørsmålet tror jeg ikke jeg skal forsøke å svare på. Men jeg tviler sterkt på at vi kommer til å gå på noen smell ved å ta mot noen tusen flyktninger fra den største humanitære katastrofen siden annen verdenskrig.

Haha, de har nesten ikke utdannelse noen av dem. Snakk om skivebom

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--syrere-har-lavere-utdanningsniva-enn-forventet/3423143418.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du verden. Det er så utrolig dobbeltmoralsk å si at man skal hjelpe flyktnigner, hvis man ikke samtidig drikker kaffe på asylmottaket hver søndag.

 

Det er definitivt hyklerisk å kreve at alle andre skal betale prisen samtidig som man selv setter seg på sin høye hest som moralsk overlegen, langt vekk fra innvandrertette områder. Det  koster deg tross alt ingenting. 

Anonymous poster hash: dfd22...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor lang tid fremover vi snakker om.

De som er motstandere av denne hjelpen liker å se det i et lengst mulig tidsrom, for som alle vet, når man legger sammen mange tall, så blir de etter hvert ganske store, og det tar seg godt ut når man skal argumentere for eller mot noe.

La oss ta et eksempel. JEg velger litt runde tall for at det skal bli enkelt. La oss si at vi har 5 millioner nordmenn og at en pose ostepop koster 20 kroner. Hvis hver nordmann kjøper èn pose, så er det da 100 millioner. Hvis hver nordmann kjøper en pose i uka, så er det en milliard på to og en halv måned. Etter ett år er det blitt i overkant av seks milliarder. Det var altså med èn pose ostepop, og jeg tror faktisk at det er litt dyrere.

Hvis vi sier at den koster 40 kroner og at vi alle eter to i uka, så går det tilsvarende mye fortere å nå målet på 150 milliarder. For da konsumerer vi ostepop for 24 milliarder i løpet av det samme tidsrommet, og plutselig kan vi spare inn 150 milliarder på et års tid.

Det bare HØRES ekstremt mye ut. Men hvis vi VIL ha råd til dette, så HAR vi råd til det. Og jeg tror ikke de økonomiske ofrene for noen av oss vil bli uutholdelige.

Vi er et rikt land. De fleste av oss har det ganske bra økonomisk. Alt faller ikke fra hverandre hvis vi betaler en tusenlapp mer i skatt hvert år.

 

Sammenligner du det å bruke penger på ostepopp med innvandring? Pengene man bruker på ostepopp går jo faktisk tll noe som skaper verdi. Å gi penger til arbeidsløse skaper IKKE verdi i det hele tatt. Håpløs sammenligning.

Anonymous poster hash: d08ff...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo mer man betaler i skatt jo mer gunstig blir de norske trygdeordningene sammenliknet med lønnsarbeid. Det er derfor den norske velferdsstaten er så skjør. Den forutsetter at man ikke har store grupper som er utenfor arbeidsmarkedet. Det som antakelig kommer til å skje etterhvert er at man får varig høy arbeidsledighet rundt 10%, hovesakelig av folk med elendig utdannelsesnivå, ghettodannelser, og regelmessig opptøyer, slik man ser i byer rundt om i verden. 

 

 



Anonymous poster hash: dfd22...136
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sammenligner du det å bruke penger på ostepopp med innvandring? Pengene man bruker på ostepopp går jo faktisk tll noe som skaper verdi. Å gi penger til arbeidsløse skaper IKKE verdi i det hele tatt. Håpløs sammenligning.

Anonymous poster hash: d08ff...d7c

 

Penger til arbeidsløse skaper da så absolutt verdier. De kan bruke pengene til å kjøpe mat og klær, betale husleie og strøm, og derigjennom bidra til at andre mennesker har en skikkelig jobb. Dersom arbeidsledige skulle bo under en bro i en pappeske og spise fra søppelkasser, ville de utelukkende være et negativt bidrag til samfunnsøkonomien.

Men det var egentlig ikke poenget her. Poenget var at noen tusen innvandrere ikke vil koste skjorta av ryggen på oss.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger til arbeidsløse skaper da så absolutt verdier. De kan bruke pengene til å kjøpe mat og klær, betale husleie og strøm, og derigjennom bidra til at andre mennesker har en skikkelig jobb. Dersom arbeidsledige skulle bo under en bro i en pappeske og spise fra søppelkasser, ville de utelukkende være et negativt bidrag til samfunnsøkonomien.

Men det var egentlig ikke poenget her. Poenget var at noen tusen innvandrere ikke vil koste skjorta av ryggen på oss.

 

Jeg skjønner dette, ingen tenker at drift av innvandrere er så dyrt når det tenkes i dager eller måneder. Men hva tenker du om langtidskonsekvensene, hvordan ser du for deg at det er i Norge om 20 år? Hvordan ser du for deg at kulturen kommer til å bli? Er det til det positive eller det negative?

 

Anonymous poster hash: 00fc3...3b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og har asylsøkerne egentlig noe relevant utdannelse som kan settes ut i praksis rimelig kjapt etter at dem kommer seg til Norge? Dersom en person fra f.eks. Afghanistan har utdannelse som advokat fra hjemlandet sitt, så kan jo ikke denne personen begynne å arbeide som advokat med en eneste gang man kommer seg til Norge. Å være f.eks. advokat i Midtøsten eller Afrika, kan overhodet ikke sammenlignes med å arbeide som advokat i Norge eller Sverige. Dette gjelder vel for de aller fleste arbeidsgrupper også. Forholdene er så vidt forskjellige, som det nesten er mulig å få til. Men dette er det tydeligvis ingen som har tenkt over.



Anonymous poster hash: 7b9d3...7c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...