Gå til innhold

Søvn og trening på kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener omtrent hver dag, og er vant til å trene seinest kl 16 på ettermiddagen. Nå har jeg fått en jobb hvor jeg ofte må jobbe til kl 17, og dersom jeg da skal få i meg et måltid før trening, blir det ikke trening før tidligst kl 19. Blir da ikke ferdig på trening før ca. 20.30.

Tror ikke det skal bli noe problem å legge meg som vane å trene senere enn jeg bruker. Men likevel lurer jeg på om det er for seint å trene på dette tidspunktet, siden jeg ofte må sove igjen rundt 22.30, siden jeg skal på jobb igjen tidlig neste morgen? (Ja, dagvaktene er utrolig lange).

Noen som vet noe rundt dette med trening og søvn? :)

Hilsen jente 20 år



Anonymous poster hash: 53135...224
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del hadde ikke dette fungert. Jeg kan ikke trene etter kl 18 om jeg skal klare sove på kvelden, og måtte derfor heller ha trent om morgenen før jobb. (*grøss* jeg er ikke morgenmenneske)

Det er individuelt hva som passer den enkelte, og du må nesten bare prøve deg frem. :)



Anonymous poster hash: 36454...7e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er sen trening supert og de sover som babyer etterpå, mens andre trenger å roe ned hodet og kroppen en del timer etter trening for å sovne.

Hvem du er må du nesten prøve deg frem på. Men om du trener HVER dag og det blir så enn så blir det ikke mye liv på deg i hverdagen? Hva med morgentrening? Så får du litt fritid også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er sen trening supert og de sover som babyer etterpå, mens andre trenger å roe ned hodet og kroppen en del timer etter trening for å sovne.

Hvem du er må du nesten prøve deg frem på. Men om du trener HVER dag og det blir så enn så blir det ikke mye liv på deg i hverdagen? Hva med morgentrening? Så får du litt fritid også?

Jeg tror ikke jeg får til å trene på morgenen, for så å dusje og fikse meg og være klar til jobb kl 7.45. Nå er det ikke slik at jeg skal jobbe dagvakten hver dag. Noen dager skal jeg jobbe dagvakt (7.45-17), noen dager kveldsvakt (16.30-23) og noen dager har jeg helt fri. Da får jeg jo fritid de dagene jeg jobber kveldsvakt eller har helt fri :) Har uansett ikke mange venninner eller bekjente i nærheten her, så har ikke veldig mye annet å gjør enn å jobbe og trene.

Er bare redd for at jeg ikke skal få sovne dersom jeg trener 19-20.30, og legger meg et par timer etterpå.

Anonymous poster hash: 53135...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg får til å trene på morgenen, for så å dusje og fikse meg og være klar til jobb kl 7.45. Nå er det ikke slik at jeg skal jobbe dagvakten hver dag. Noen dager skal jeg jobbe dagvakt (7.45-17), noen dager kveldsvakt (16.30-23) og noen dager har jeg helt fri. Da får jeg jo fritid de dagene jeg jobber kveldsvakt eller har helt fri :) Har uansett ikke mange venninner eller bekjente i nærheten her, så har ikke veldig mye annet å gjør enn å jobbe og trene. Er bare redd for at jeg ikke skal få sovne dersom jeg trener 19-20.30, og legger meg et par timer etterpå. Anonymous poster hash: 53135...224

Da så :)

Vel, du må nesten bare teste det ut :) Jeg jogger på morgenen, men har ved flere anledninger tatt en kveldstrening i stedenfor og jeg har ikke noe problem med å sovne etter en solid økt og en god dusj. Sover som en stein jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang på dusj på jobb? Nå aner jeg jo ikke hva du pleier å trene eller hvor lang jobbvei du har, men en mulighet er jo å jogge til (eller fra) jobb de dagene du har tidligvakter. Og så kan du trene som normalt på seinvakter og fridager? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen "fungerer" best ved trening på morgenen, mens andre har det best med trening på kvelden. For endel år siden klarte jeg fint å trene på morgenen, nå føler jeg meg ofte mer mørbanka, men det kan jo evt. også komme an på hva slags form for trening. Riktignok trener jeg ikke pr i dag, av helsemessige årsaker, men kommer nok sterkere tilbake etter hvert.

Du får se hva kroppen din tåler best, eller du kan prøve å "venne kroppen til" å trene senere på dagen enn den er vant med. da min favoritt-instruktør på treningssenteret jeg trena på før, gikk fra å ha time kl 17:45 til å ha time kl 20, så ble det egentlig litt for sent for meg, men jeg lærte meg å takle det. Av diverse årsaker kommer jeg antakelig ikke til å trene så sent når jeg kommer i gang igjen, men det tar jeg når den tid kommer. Det er bare å se om kroppen klarer å venne seg til den endringa. Jeg måtte også en gang vende meg til å slutte med trening på dagtid, og heller begynne å trene på kvelden. Klart det er annerledes, men det er bare å satse på at kroppen venner seg til det.

Det er også noe som heter selvdisiplin ;) Selv om du er "oppe i taket" etter en treningsøkt som slutter kl 20:30 kan kroppen din takle det helt fint. Uansett så vet du ikke før du har forsøkt noen ganger. Bare en gang er ikke nødvendigvis nok, men det kan lønne seg med flere forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måte å løse dette på, for å få trent så fort som mulig etter jobbvakten som er ferdig kl 17, er at jeg dropper det solide måltidet mellom jobb og trening. Selvfølgelig er det nødvendig å ha mat i magen før trening, særlig når det gjerne er 4-5 timer siden man hadde pause på jobb. Men jeg pleier å bare spise f.eks. yoghurt med müsli og banan + en proteinbar, og så trene ca. en time etter dette lille måltidet. Jeg spiser gjerne på jobb (for å få spist fortest mulig, har lang vei mellom jobb og hjem), før jeg drar hjem og skifter. Slik er jeg da klar for trening ca. kl 18, og ferdig seinest 19.30. Da er det fortsatt igjen noen timer før jeg må sove.

Det kommer selvfølgelig an på hva du trener. Jeg jogger mye, og én treningsøkt består gjerne av 60 minutter jogging, eller 40 minutter jogging pluss maks 30 minutter styrketrening. Slik trening takler kroppen min fint selv om det er lenge siden jeg har spist et ordentlig måltid. Spiser heller et litt mer solid måltid etter at jeg har dusjet, før jeg skal legge meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives aller best med å trene rundt 20-21 på kvelden. Selv sover jeg kjempegodt selv rett etter en treningsøkt, men dette er jo individuelt, slik som de andre har sagt. Ville bare komme med min erfaring også 😊 Prøv deg frem og se hva du trives med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...