Gå til innhold

Kaloriunderskudd -vanskeligheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste månedene har jeg fulgt tallene fra bmr-kalkulatoren på trening.no, i følge den skal jeg ligge på 1800kcal for å gå ned i vekt. Jeg har ligget på mellom 1900-2000kcal.

Problemet er at jeg blir fort utmattet og ør, veldig irritabel, etter jobb sovner jeg fort og våkner skrubbsulten. Jeg har definitivt gått ned i vekt, men holder kun ut et par uker før jeg føler jeg må tilbake til det gamle kostholdet. Så det har da vært to uker med lavkalori, og en uke på vanlig mat, så to uker med lavkalori og en uke med vanlig osv...

Hvordan kan jeg holde energinivået oppe? Hva kan jeg spise?

Hvordan har dere holdt ut?

Anonymous poster hash: 62c4e...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1800 kcal så burde du fint ha greit overskudd.

Hva spiser du? Og trener du?

Spiser du da mer de dagene du trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok fortelle oss hva du spiser på en typisk dag, ja. Du burde fint kunne bli mett på 1800 kcal.



Anonymous poster hash: 10905...c3e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 kcal kan være rikelig med mat. Du spiser nok mye tomme kalorier hvis du blir helt matt av dette kostholdet.



Anonymous poster hash: 3dd94...528
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret. Hva mener du med lavkalori, og hvor mange kalorier har det gamle kostholdet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde 2000 kcal til dagen var det gjennomsnittskvinnen forbrente? Hvordan kan du gå ned i vekt på dette?

Anonymous poster hash: dbfd0...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde 2000 kcal til dagen var det gjennomsnittskvinnen forbrente? Hvordan kan du gå ned i vekt på dette?

Anonymous poster hash: dbfd0...d30

Det står ikke i HI om TS er kvinne eller mann....

TS, her må du nok komme med litt mer info!

Anonymous poster hash: cdee1...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe konkret med så lite info, men mitt beste tips er å finne ut av hvilken mat du må ha og hva du kan kutte for å holde deg mett.

Mange kutter feks karbohydrater. Jeg blir ikke mett uten karbohydrater og trenger brød, korn, poteter osv.

Ellers er et godt generelt tips å spise mye grønnsaker. De metter godt på få kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mett, det er jo ikke det jeg har vanskeligheter med.

Jeg er kvinne.

I mitt daglige behov skal jeg ha 2400kcal.

Jeg har en aktiv jobb, med mye bevegelse og løft, samt at jeg løper til og fra jobb tirsdag-fredag, ca 6km.

En vanlig dag består av havregrøt + banan, omelett + drikkekesam til lunsj, proteinshake før jeg går hjem fra jobb, grønnskssmoothie med hempprotein når jeg kommer hjem fra jobb, kjøtt + grønnsaker og litt fullkornspasta (som regel filet eller karbonadedeig, men også wraps med fullkornslefse), og grønnsaksmoothie til kvelds.

Ts

Anonymous poster hash: 62c4e...444

Anonymous poster hash: 62c4e...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ditt vedlikeholdsnivå er altså 2400, for å gå ned er du anbefalt 1800, og du legger deg på 1900-2000 fordi 1800 gjør deg slapp og sulten, men selv 1900-2000 er for lite for deg.

Kostholdet ditt ser perfekt ut, nesten litt for perfekt. Veldig grovt og tørt, antakeligvis ikke så mye god smak, ikke rart om du blir irritabel og sulten på skikkelig mat. Legg til mer fett - smør, olje, fullfete kjøtt- og meieriprodukter, nøtter - og litt mer frukt - en eller to porsjoner til. Fisk er også bra. Variasjon er i det hele tatt bra.

Prøv deg fram med et mindre kaloriunderskudd, legg deg feks på 2200. Det vil kunne gi en nedgang på 200 gram pr uke. Det er bedre at det tar lenger tid, enn at du mistrives og sprekker. Test også ut andre måltidsrytmer, kanskje betyr seks måltider for lite mat pr gang for deg, og prøv kanskje å spis mer fast føde istedenfor smoothie så ofte.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du kanskje drikker litt for mye av kaloriene dine i stedet for å spise. Jeg får aldri metthetsfølelse av smoothier og proteinshaker, uansett hvor svære de er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ditt vedlikeholdsnivå er altså 2400, for å gå ned er du anbefalt 1800, og du legger deg på 1900-2000 fordi 1800 gjør deg slapp og sulten, men selv 1900-2000 er for lite for deg.

Kostholdet ditt ser perfekt ut, nesten litt for perfekt. Veldig grovt og tørt, antakeligvis ikke så mye god smak, ikke rart om du blir irritabel og sulten på skikkelig mat. Legg til mer fett - smør, olje, fullfete kjøtt- og meieriprodukter, nøtter - og litt mer frukt - en eller to porsjoner til. Fisk er også bra. Variasjon er i det hele tatt bra.

Prøv deg fram med et mindre kaloriunderskudd, legg deg feks på 2200. Det vil kunne gi en nedgang på 200 gram pr uke. Det er bedre at det tar lenger tid, enn at du mistrives og sprekker. Test også ut andre måltidsrytmer, kanskje betyr seks måltider for lite mat pr gang for deg, og prøv kanskje å spis mer fast føde istedenfor smoothie så ofte.

Takk for hjelpen!

Mitt største problem er vel at jeg absolutt ikke foretrekker feit mat, syns ofte avokado, smør og fet fisk kan bli kvalmende😳 også delte jeg opp måltidene mine fra 4 til 6 i håp om at det ville gjøre meg mindre ør, og det fungerer til en vis grad.

Kanskje jeg skal putte nøtter i havregrøten til frokost og spe på med ost og h-melk i omeletten, og plusse på en grov rugbrødskive? For jeg sliter mer på jobb enn hjemme med denne ørheten.

Anonymous poster hash: 62c4e...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fristet til å spørre hvor høy og hvor tung du er.

Det ser ut som om du beveger deg mye. Hva med styrketrening i tillegg? Ved å bygge muskler vil du få en økt fettforbrenning, men det forutsetter at du spiser nok mat, noe du ikke gjør nå.

Dersom folk ble slanke av å sulte seg ville ikke slanketråder på kvinneguiden eksistert. Sulting ødelegger metabolismen, og kroppen tviholder på energi i form av kroppsfett med en gang den blir tilført næring.

At du sover dårlig og er irritert og ør er en logisk følge av kaloriunderskudd. Kroppen prøver å fortelle deg at den trenger mer energi. Foreslår at du plusser på minst 1000 kcal og trener styrke 2-3 ganger i uka, med hovedvekt på bein.

Endret av Charlie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å spørre hvor høy og hvor tung du er.

Det ser ut som om du beveger deg mye. Hva med styrketrening i tillegg? Ved å bygge muskler vil du få en økt fettforbrenning, men det forutsetter at du spiser nok mat, noe du ikke gjør nå.

Dersom folk ble slanke av å sulte seg ville ikke slanketråder på kvinneguiden eksistert. Sulting ødelegger metabolismen, og kroppen tviholder på energi i form av kroppsfett med en gang den blir tilført næring.

At du sover dårlig og er irritert og ør er en logisk følge av kaloriunderskudd. Kroppen prøver å fortelle deg at den trenger mer energi. Foreslår at du plusser på minst 1000 kcal og trener styrke 2-3 ganger i uka, med hovedvekt på bein.

Jeg skal ta opp styrketrening når jeg er ferdig med opptrening hos fysioterapaut. Jeg har lang erfaring med styrketrening, men pga tre brudd i skulder og kragebein kan jeg ikke belaste kroppen for tungt enda.

Anonymous poster hash: 62c4e...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...