Gå til innhold

Klare 10 km på under en time før August


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei. Er egentlig ikke noe løpehest, men har nå satt meg et mål om å løpe 10 km på under en time, helst 50-55 minutter under et løp som går 2 august.

Hva er den beste måten å øke kondisjonen på mest mulig fram til da? Prøver å ha løpetrening 2-3 ganger i uken i tillegg til 2 dager styrke. Har da en dag med langkjør og en dag med intervaller. eventuelt 3 dag blir rolig langkjør.

Hvilke intervallmetoder bør jeg satse på?

Tror dere jeg har sjangs til å nå målet mitt med den treningsmengden? Har ikke løpt 10 km på lenge, så vet ikke hvor lang tid jeg bruker, men her er hva jeg har gjort nå nettopp:

9 km på 60 min (ute)

Intervalltrening 45-15 x 6 x 3, 3 min pause mellom hver 6 minutter. Løp på mølle med en fart på mellom 12-13.5, stigning 1 %. Kunne sikkert hatt litt høyere fart.

Vil gjerne unngå skader også. Pleier å få tendenser til benhinnebettennelse når jeg løper mye, kjenner det litt nå, men det er ikke noe problem enda. Gode tips for å unngå dette?



Anonymous poster hash: aaea4...41a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleTusenfryd

Forskningen peker hvertfall mot at 4x4 intervaller er blant det beste for å forbedre utholdenhet. (Helgerud et. al, 2007).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804


Kan imidlertid være tungt å begynne rett på 4minnutters-drag for relativt utrente.. :-)

Ang. tips for å unngå beinhinnebetennelser: riktig sko i henhold til din pronasjon. Ikke asfalt. Om du ønsker å løpe mye fremover kan du jo kanskje få hjelp til teknikk? Har mye å si hvordan steget er mot underlaget.

Endret av LilleTusenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe i motbakker hjelper fint. Har du skog/mark i nærheten? En laaaang bakke? Da føles det "enklere" når du er på flatt underlag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du klarer det nå. Begynn med en selvtillittsboost og få noen til å kjøre deg opp en bakke på noen km. Så løper du nedover først og så videre bortover. Da vil du starte ut i høyere tempo enn vanlig - og være varm og god når løypa blir hardere. Så har du sett at du faktisk klarer dette fysisk. Men om du løper 9 km nå på timen så skal det ikke mye vilje til for å klare dette nå. Bruk endomondo eller runkeeper med motivasjonsstemme.

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe i motbakker hjelper fint. Har du skog/mark i nærheten? En laaaang bakke? Da føles det "enklere" når du er på flatt underlag igjen.

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes det blir tyngre :fnise: . Samme hvis jeg har løpt i snø veldig lenge og havner på flatt underlag, da føles det som om jeg har bly i beina, hehe.

Lykke til TS, du er der nesten! Ang beinhinnebetennelse har jeg hørt at det skal hjelpe med vekselsvis kaldt og varmt vann på leggene i dusjen etterpå. I tillegg til tøying og kompressjonsstrømper. Og selvfølgelig minst mulig asfalt og gode sko:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen peker hvertfall mot at 4x4 intervaller er blant det beste for å forbedre utholdenhet. (Helgerud et. al, 2007).http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804

Kan imidlertid være tungt å begynne rett på 4minnutters-drag for relativt utrente.. :-)

Ang. tips for å unngå beinhinnebetennelser: riktig sko i henhold til din pronasjon. Ikke asfalt. Om du ønsker å løpe mye fremover kan du jo kanskje få hjelp til teknikk? Har mye å si hvordan steget er mot underlaget.

Koster det noe å få sjekket pronasjon hos sportsbutikker? Som f.eks Löplabbet?

Anonymous poster hash: 8ccf6...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koster det noe å få sjekket pronasjon hos sportsbutikker? Som f.eks Löplabbet?

Anonymous poster hash: 8ccf6...668

Jeg mener at dersom du kjøper sko der, så får du testen med på kjøpet. Om ikke må du nok betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom du kjøper sko der, så får du testen med på kjøpet. Om ikke må du nok betale.

Jepp, jeg mener også det er sånn. Men skoene er generelt litt dyrere der da, så testen er på en måte "innbakt" i prisen.

Anonymous poster hash: d5a63...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg mener også det er sånn. Men skoene er generelt litt dyrere der da, så testen er på en måte "innbakt" i prisen.

Anonymous poster hash: d5a63...823

Jeg får studentrabatt der grunnet at SIB har en samarbeidsavtale der, så det er ganske greitt. Synest ikke det ble så dyrt sist gang jeg var der. Da betalte jeg vel akkurat 1000 kr for noen gode joggesko (+ løpetesten) som støtter over eller underpronering (husker ikke helt hva det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Må bare tilføye at det som regel ikke er så veldig vanskelig å se om en person overpronerer, underpronerer eller normalpronerer. Mener ikke det er nødvendig å få en full løpsprofil fra Löplabbet for dette.

Om det derimot er andre ting man kanskje skal fokusere på, feil løpeteknikk, feilbelastninger i ledd osv - støtter jeg fullt og klart en slik løpetest. Men hadde nok ikke valgt å kjøpe sko på løplabbet BARE fordi de der kan fortelle deg om du over-, under-, eller normalpronerer. For det er virkelig ikke heksekunst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne unngå skader også. Pleier å få tendenser til benhinnebettennelse når jeg løper mye, kjenner det litt nå, men det er ikke noe problem enda. Gode tips for å unngå dette?

Anonymous poster hash: aaea4...41a

Lander du på hælen, midt på eller på tåballene når du løper?

Dersom du (som veldig mange) lander på hælen kan dette være årsaken til plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...