Gå til innhold

Gåstol


Flowery

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at du har bestemt deg, og at du ikke hører på argumenter som går på tvers av det du har bestemt deg for. Men jeg lurer bare på en ting. Og du trenger ikke å svare, du kan bare tenke over spørsmålet mitt. Hvordan stilte du spørsmålet ditt til helsesøsteren? Spurte du hva hun (generelt) mente om gåstoler? Eller sa du noe i retning av at du hadde skaffet deg en gåstol, hadde fått høre at det kunne være farlig, og lurte på om det var greit å bruke den 15-20 minutter hver dag. For hvordan man stiller spørsmålene vil ofte ha innvirkning på hvilket svar man får. Altså; visste hun at du hadde kjøpt gåstol da du spurte? I så fall ville jeg vurdert å ta en telefon til en av de andre helsesøstrene og spørre mer generelt, høre om hun trekker på svarene, og kanskje prøve å høre på det øret du helst ikke vil høre på nå. Fordi du har bestemt deg.

Og ja, jeg er muligens det du ser på som hysterisk på noen områder. Fordi jeg faktisk ønsker det beste for sønnen min, i den grad det er noe jeg har innvirkning på. Og det er jeg pokker'n så stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis gåstol er helt ufarlig, dog unødvendig, hvorfor advares det mot dem i så sterk grad da?

Fagfolk er enige, så jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper sånne ting. Men meg om det.

Når han så veldig gjerne vil opp og følge med, ta ham heller i en bæresele eller bæresjal. Beina og ryggen hans er ikke laget for en sånn gåstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_montepulciano_*

:ler:

Jeg må flire , ja! Ikke en kjeft her som har svart flowery på spørsmålet hennes! Bare laget en lang diskusjon om hvorvidt gåstoler er bra eller ikke. Og det har TS overhodet ikke tatt opp.....!

Ser jeg ble quotet som "foreldre som ikke vet best for barnet sitt".

JEG vet også at gåstoler ikke er anbefalt, og at de KAN være skadelig. Jeg har således ikke hatt gåstol til mine barn. Men når TS har valgt å gi barnet sitt en gåstol, så får vi da vel la det være hennes valg, og heller svare henne på det hun spør om???

Så kan dere heller ha en egen tråd; "Perfekte foreldre som ikke gjør noe som strider mot fagfolks anbefalinger. Flowery ingen adgang!"

Sorry, altså, synes bare det er latterlig. Dere behandler stakkars mennesket som om hun vanskjøtter barnet sitt. jeg er som sagt rimelig sikker på at hun ikke har tenkt å la ungen bosette seg i gårstolen. Hun har antagelig LITT antenner hun oxo.

Hun har antagelig tatt poenget deres nå, vil jeg tro.

Flowery; du behøver ikke forsvare valget ditt her inne. Du gjør som du vil, akkurat som de ørten andre foreldrene som kjøper gåstoler (hvis ikke så ville de neppe vært i produksjon fortsatt).

Alt med måte - det er mitt motto!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia
:ler:

Jeg må flire , ja! Ikke en kjeft her som har svart flowery på spørsmålet hennes! Bare laget en lang diskusjon om hvorvidt gåstoler er bra eller ikke. Og det har TS overhodet ikke tatt opp.....!

Ser jeg ble quotet som "foreldre som ikke vet best for barnet sitt".

JEG vet også at gåstoler ikke er anbefalt, og at de KAN være skadelig. Jeg har således ikke hatt gåstol til mine barn. Men når TS har valgt å gi barnet sitt en gåstol, så får vi da vel la det være hennes valg, og heller svare henne på det hun spør om???

Så kan dere heller ha en egen tråd; "Perfekte foreldre som ikke gjør noe som strider mot fagfolks anbefalinger. Flowery ingen adgang!"

Sorry, altså, synes bare det er latterlig. Dere behandler stakkars mennesket som om hun vanskjøtter barnet sitt. jeg er som sagt rimelig sikker på at hun ikke har tenkt å la ungen bosette seg i gårstolen. Hun har antagelig LITT antenner hun oxo.

Hun har antagelig tatt poenget deres nå, vil jeg tro.

Flowery; du behøver ikke forsvare valget ditt her inne. Du gjør som du vil, akkurat som de ørten andre foreldrene som kjøper gåstoler (hvis ikke så ville de neppe vært i produksjon fortsatt).

Alt med måte - det er mitt motto!

:)

Tenkte det sammen jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marthepia
Herregud så latterlig!  :roll:

Jeg ringte i dag til helsestasjonen og snakket med de. Fortalte hva som har blitt skrevet her inne. Og hun jeg snakket med sa at slike stoler og hoppehuske ikke er farlig for barnet, det er bare rett og slett ikke noe behov for det. Og det har med utviklingen og gjøre. Akkurat det at de trenger å ligge på babyteppet og trene seg til å krabbe og gå. En slik stol har ikke noe med dette å gjøre, de klarer seg uten slike stoler. Hun mente at disse tingene blir solgt bare for å selge.

Men da er det jo greit da. Jeg hadde ikke tenkt at han skal sitte timesvis i stolen. Vi bruker den I TILLEGG til babyteppet. Han ligger mange timer hver dag på babyteppet og trener på både og snu seg og kommer seg rundt for vi leker så lenge hver dag. Stolen er som sagt et tillegg og som helsesøster sa: med fornuftig bruk, er det IKKE  farlig.

Hun sa også at dersom noen hevder at dette er farlig, er det en sterk overdrivelse!

Takk :) Helsesøsteren til Emma sa akkurat det samme. De er ikke farlige, men må brukes med fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)  Helsesøsteren til Emma sa akkurat det samme. De er ikke farlige, men må brukes med fornuft.

Men du sier jo selv at datteren din har sittet der mer enn anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gåstol er helt ufarlig, dog unødvendig, hvorfor advares det mot dem i så sterk grad da?

Fagfolk er enige, så jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper sånne ting. Men meg om det.

Når han så veldig gjerne vil opp og følge med, ta ham heller i en bæresele eller bæresjal. Beina og ryggen hans er ikke laget for en sånn gåstol.

Kunne ikke vært mer enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er så farlig med gåstol/hoppehuske - vil det si at det er skadelig for barnet at foreldrene holder det i hendene/ under armene og hjelper det til å gå også, eller lar det hoppe opp og ned i fanget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er så farlig som dere sier her, så hvorfor blir den ikke tatt bort fra butikkene?

I dag skal alt være så ergometrisk riktig. Alle de lekene jeg brukte da jeg var litener jo fy-fy blandt dere her inne. Må bare le jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia
Men du sier jo selv at datteren din har sittet der mer enn anbefalt?

Ja, hun gjorde det :sjenert:

Men vi passet på og fulgte med om det ble noe tåspissgåing og om utviklinga ble forsinket. Da jeg syntes hun var litt treg med å begynne å krabbe o.l. sluttet vi nesten med gåstolen. Ble bare brukt av og til.

Man kan bruke gåstol om man bruker sunn fornuft og følger med :) Gåstolen er ikke så farlig som mange skal ha det til. Er enig med Baby- E, om den er så farlig hvorfor blir den ikke tatt bort fra butikkene. Og ekspertene er ikke enige ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er så farlig med gåstol/hoppehuske - vil det si at det er skadelig for barnet at foreldrene holder det i hendene/ under armene og hjelper det til å gå også, eller lar det hoppe opp og ned i fanget?

Dette blir litt mer synsing fra min side, men jeg svarer likevel, siden jeg har engasjert meg såpass i debatten allerede. Ett av poengene fysioterapeuten på helsestasjonen understreket var at det er helt greit med den naturlige interaksjonen mellom foreldre og barn. Fordi den også har sin naturlige avgrensning. Man orker rett og slett ikke å ha et hoppende barn i fanget absolutt hele dagen. Og man kan heller ikke bære rundt på barnet hele dagen. Det fysioterapeuten sa til oss var f.eks. at det er helt greit å ha barnet sittende i fanget, men at man bør unngå bruk av stol før de kan sitte selv, av hensyn til barnets rygg.

Men om det er så farlig som dere sier her, så hvorfor blir den ikke tatt bort fra butikkene?

I dag skal alt være så ergometrisk riktig. Alle de lekene jeg brukte da jeg var litener jo fy-fy blandt dere her inne. Må bare le jeg :ler:

Nå har jo verden gått fremover. Og man får stadig ny kunnskap om ting man gjorde tidligere som kanskje ikke var så bra. Dessuten så kan det jo hende at det etterhvert blir forbudt, hvis forskningen fortsetter å vise at dette kan skade mer enn det gavner. Butikkene selger jo mange ting til barn som kan være direkte skadelig, f.eks. leker som har alt for høyt lydvolum for små ører, regntøy og matter med ftalater (det er vel tatt av markedet nå, etter store oppslag om hvor skadelig det kan være, men faren ved ftalater var kjent lenge før produktene som inneholder dette ble fjernet). Det er jo mange i vår generasjon som sliter med diverse skulder og ryggplager. Og noe av dette kan kanskje ha en sammenheng med uvettig bruk av f.eks. hoppehusker og gåstoler?

Og hvordan man enn vrir og vender på det så vil faktisk en slik stol fungere som barnevakt. Fordi man ikke orker å ha barnet hoppende i eget fang, og ikke vil høre på klagingen når barnet legges ned. Men, hvis barnet vennes til å ligge på gulvet, så stimmulerer det jo den naturlige motoriske utviklingen. Så hvorfor ikke benytte de 15-20 minuttene man har planer om å bruke stolen til å venne barnet til å ligge på gulvet.

Ja, det er slitsomt å høre på sutringen fra et barn som aller helst vil opp og ikke vil ligge på gulvet. Men den naturlige utålmodigheten kan barnet faktisk bruke til noe veldig nyttig, nemlig å komme seg videre i utviklingen.

Nå innser jeg jo at de som er tilhengere av gåstoler bare syns jeg er latterlig og hysterisk som går så sterkt ut mot gåstoler og hoppehuske. Men fakta blir ikke annerledes bare fordi man ikke tror på det som blir sagt.

Edit: skrivefeil

Endret av Moonchild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oavestt hur farliga de kan vara, hur kul de kan vara eller hur lite barnet ska, kommer och bör använda gåstolen tycker jag det är en onödig sak.

Onödig för att barnet egentligen inte behöver den.

Onödig för att barnet inte ska sitta så mycket i den, eller så länge (hur många månader använder ett litet barn en gåstol?)

Onödig för att den tar ganska mycket plats (och vi har inte 200 kvm hus)

Helt enkel onödig kostnad i förhållande till nyttan, ev skaderisk och behov.

- enligt min uppfattning.

Jag tror dock att det är en kul och smidig lösning. Barnet blir glatt som kommer sig fram och ser saker från ett annat perspektiv. Många stolar har också lekplattor med bollar och annat skoj. Och föräldrarna behöver inte aktivera barnet lika mycket, stolen gör en del av jobbet. Alla nöjda och glada så långt...

... jag tycker dock inte att det är värt det för egen del. Främst med tanke på skaderisken och att stolen är ganska otymplig.

Men det är inte förbjudet. Alla föräldrar får göra sina val till sina barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gjest, men står helt og holdent for at slike gåstoler er helt unødvendige og de kan skade skjelett muskler - og ikke glem ballene på gutter, som ingen jeg kan se ha navnt og som ikke er en liten skadefrekvens. Jeg synes det er merkelig at disse tingene finnes i dag, når man vet hva skade det kan gjøre.

Jeg gjentar det jeg har sagt før; unger krabber når de vil og kan, de setter seg opp når de vil og kan og det går og står når de vil og kan. Hvorvidt de gjør det før pga gåstol er da helt irrelevant, Sannsynligvis skal dette lille mennesket leve i 80 år, hva i all verden er galt med å vente to måneder til og at det skjer på naturlig vis?

Er det slitsomt å gå rundt med barnet? Uffda. Blir barnet irritert og sinna når det ikke får til? Uffda. Vel. sånn er det med unger. Du mater vel ikke barnet ditt til han eller hun er ti fordi det er klin og grining ved bordet heller? Eller lar vær å pusse tennene på barnet fordi det ikke vil? Flux fikser ikke alt, altså!

Verden min går også mot meg noen ganger, jeg kan ikke alltid "dope" eller shoppe bort det vonde og vanskelige av den grunn. Innlegget over om at barnet får driv og stimulans av å ville opp og frem var et supert innlegg synes jeg. Les det en gang til dere som fortsatt insisterer på å kjøpe dette spetakkelet av noen tekniske innretninger - som jeg ærlig talt tror er mer stimulans for voksne enn for barn "se så søt han er" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Hvorfor kan ikke alle bare ringe helsestasjonene i nærheten og spørre om dette med gåstoler og hoppehusker? Da tror jeg de fleste helsesøstrene og fysioterapeutene sier det samme.

Husker da jeg var på kontroll med Emma før jul da både helsesøster og fysiot. var med. Jeg nevnte dette med gåstol og at besteforeldrene skulle kjøpe det til henne til julegave. Noe begeistret var de ikke, men det var heller ingen krise. SUNN FORNUFT! Pass på, og sett ikke barnet oppi der i mer enn 10- 15 minutter (sa min helsesøster da) av gangen. Ta pause noen timer. Det er ikke farlig. Ryggen må være sterk nok slik at babyen kan sitte.

Hva fikk dere andre til svar om dere har spurt om dette?

Mange har sterke meninger om dette. Det samme har jeg :)

PS! Jeg insisterer ikke på at folk skal kjøpe det. :)

Endret av marthepia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Les det en gang til dere som fortsatt insisterer på å kjøpe dette spetakkelet av noen tekniske innretninger

Forskjellen er vel at vi som faktisk har en gåstol i huset ikke insisterer på at dere andre skal kjøpe. Det er i tillegg utrolig nok en del av oss som har litt i hodet også - og lar babyen streve på magen på gulvet i tillegg til å bruke gåstolen iblant. Tydelig at det irriterer vettet av mange gåstol-motstandere, men folk er altså forskjellige og ikke alle vurderer det dithen at gåstol er fullstendig tabu (les: barnemishandling :ler: )

Så lenge man bruker hodet vil jeg jeg tro man gjør en god jobb som forelder, og jeg vil faktisk ikke anbefale å overlate valgene man tar i oppveksten til autoriteter; forstå-seg-påere, helsesøstre og leger. Hva med foreldregenerasjonen vår som fikk beskjed om å legge barna sine på magen? -Enhver dott kan da tenke seg frem til at det blir ekstra tungt å puste når man ligger på magen, og kanskje er ikke det så veldig lurt når det gjelder en liten baby?

Nå anbefales man å legge barnet på magen den tiden det er våkent, fra det er noen måneder. Men det skulle ikke forundre meg om våre barns barn ikke får lov til å ligge på magen før de kan snu seg fra rygg til mage selv! Bare vent... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i dag ennå en telefon til en annen helsestasjon her for å høre hva de sa. Og jeg fikk samme svaret der som der jeg ringte i går: Det er ikke noe barnet TRENGER, men det er ikke farlig. Men alt med måte. De skal ikke sitte lenge av gangen. OG man må bruke babyteppet også slik at barnet får ligge og bruke de musklene det skal for å komme seg framover og følge sin utvikling.

Og det er jo akkurat slik jeg hadde tenkt å bruke stolen. I TILLEGG.

Jeg ringte så til butikken som har solgt meg stolen. De sa også som helsesøster sa: Alt med måte. Det er ikke farlig å bruke den, men de skal ikke sitte i timesvis i stolen. Det er heller ikke forbudt å selge slike stoler og ingenting tyder på at det blir det heller.

Og så flink vi her i Norge er med å forby alt mulig, så vil jeg tro at de hadde gjort dette forbudt for lenge siden dersom det var noe fare med det.

Jeg tror ikke jeg hadde fått noe annet svar om jeg stilte spørsmålet annerledes. :ler: Jeg kan jo ikke holde på å ringe rundt å stille spørsmålet på mange måter for at jeg til slutt skal få det svaret som du ønsker at jeg skal få. :ler:

Og ja, stolen tar plass, men vi har stooor leilighet, så det er ikke noe problem for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...