Gå til innhold

Gåstol


Flowery

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva en slik gåstol koster? Jeg har søkt på nettet, men finner ikke oversikt. Og skal vi kjøpe så må det være rundt Bergen.

Vi hadde en slik til den eldste og han koste seg sånn med den. Nå har vi lyst å kjøpe til den lille. Han er nå 5 mnd og vil bare stå på fanget og hoppe! :overrasket: Men så er han så tung at vi ikke klarer å heise han så mye som han vil. Derfor tenkte vi at hvis han har en sånn stol, så kan han spenne seg rundt på gulvet selv. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ALDRI kjøpt gåstol til barnet mitt! Det er ikke bra for ryggen til den lille å bruke det, og jeg mener nå at det å gå og stå kommer av seg selv når barnet er klar for det. Har dessuten hørt at barna ikke blir noe mer tidlig ute med å gå selv om de bruker gåstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde gåstol fra han var 6-7 mnd.

Hadde jeg fått flere barn hadde jeg kjøpt det igjen!

Det er ingen barnevakt men ungen hadde stor glede av det! Fra å ligge på et teppe så klarte han å komme seg rundt!

Du får nok kjøpt de i forskjeliige prisklasser! De har dem i alle baby-butikker!

Fra ca 1000 kr og oppover vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært advart mot slike stoler flere ganger. En ting er at barna ofte blir -senere- ute med å gå, siden de ikke får den pådriveren at de må kunne gå selv for å komme seg litt opp og rundt. En annen ting er at de kan havne utfor trapper og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde gåstol fra han var 6-7 mnd.

Hadde jeg fått flere barn hadde jeg kjøpt det igjen!

Det er ingen barnevakt men ungen hadde stor glede av det!  Fra å ligge på et teppe så klarte han å komme seg rundt!

Du får nok kjøpt de i forskjeliige prisklasser!  De har dem i alle baby-butikker!

Fra ca 1000 kr og oppover vil jeg tro!

Enig med deg!

Må være deilig å bli litt mobil!Gutten min elsket å kjøre rundt i bilen sin, og gikk allerede før han var 12 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det også, og spesielt min første var begeistret for den. Hun lærte seg aldri å krabbe, men til gjengjeld gikk hun selv da hun var 10,5 mnd. Selvfølgelig gjelder det å bruke hodet ved bruk av gåstolen - over hvor mye tid ett lite barn bør sitte/gå i den.

Jeg mener de koster fra 600-700kr.

Endret av LilleMy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Ja, jeg kommer nok til å kjøpe en slik. Han her er veldig forut for sin tid og er veldig nysgjerrig på hva som skjer. Men vi kan ikke gi ham den vanen at vi skal gå å bære ham. Har vi en gåstol, kan vi bytte på at han sitter der og at han ligger på babyteppe. Babyteppe er jo lurt også så han får trent både ryggen (når han ligger på magen) og får trent på å krabbe og å snu seg.

Vi har ikke trapper som han kan kjøre utfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Kjøp gåstol du! Emma fikk gåstol i julegave fra besteforeldrene sine, da var hun 4-5 måneder. Etterhvert sprang hun i gåstolen og satt mye mer oppi der enn anbefalt :sjenert: Helsesøster her jeg bor sa at de ikke anbefaler at barn sitter i gåstol så lenge av gangen da de er redd for at barnet begynner å gå på tærne og pga. ryggen da. Men så lenge babyen er sterk i ryggen og ikke sitter så lenge av gangen er det ikke noe problem. Tror gåstolen hun fikk kostet rundt 700 kr. Vi kommer nok til å bruke den igjen til nestemann også :)

Endret av marthepia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde også gåstol, men den skal aldri brukes igjen!!!

Hun var vel 9 mnd da hun plutselig datt ut av gåstolen med hodet først.. det så ikke godt ut. Men så er vel jenta vår en sikkelig klatregeit også da.. Men jeg vil ikke bruke den igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg du har bestemt deg, men må bare få sin min mening om dette, selv om du ikke har bedt om det. Barn kryper når de er klar for det og går når de vil det og er klare for det. Og aporpos det at barn går tidlig, det viser seg at de som går tidlig, senere går dårligere enn de som venter litt. Men nok om det. Gåstol gavner ikke skjelett, balanse eller noe som helst annet ann moro for barnet. Advarsleen mot disse er logiske og vi velger det helt bevisst bort. Vårt barn kommer seg frem som det skal for den alderen. Når det har reist seg opp, kan vi kjøpe en tralle å skyve på el, men det blir noe helt annet.

Barn kan gjøre så mye, underholdes på så mange måter og komme seg frem som de skal uten den typer stimuli og dårlige leker. Og jeg oppfatter gåstol som unødvendig belastning av skjelettet og en unødvendig leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: Applauderer svaret ovenfor :klappe:

Gåstoler er helt misforstått , barn skal få bruke den tid de trenger på å utforske og utvikle seg , altfor mange barn 'slipper' å ligge på magen og går dermed glipp av helt grunnleggende motoriske milepæler (bla krabbing) som ikke bare er viktig for den prosessen de er i rent motorikg, men som også påvirker koordinasjon og samhandling mellom de to hjernehalvdelene. Lærevansker kan være et resultat av dette.....la barna komme seg for 'egen maskin i eget tempo' fra gulvet og opp - å 'plassere' barnet i en 'gåstol' for at det er behagelig for omgivelsene at de kommer seg rundt på egenhånd tidligere enn de er modne for, er slett ikke bra,det er iallefall min oppfatning. Hilsen fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstoler skal jo uansett ikke brukes før barnet kan sitte selv, og max 15 min om dagen - er de da verdt pengene?

Om barnet sitter mye i bilstol skal gåstolen brukes enda kortere.

Det er viktig for utviklingen at de ligger og strever litt på gulvet, da må man tåle litt surving. Da de er modne for å gå (fysisk), vel, da går de. Uten stol. Gå-bevegelsen er ikke bra før de har styrke og balanse til å gå. Og innen den tid er jo gåstolen helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maya_*

Det virker jo som om du har bestemt deg for at du vil ha gåstol uansett, men jeg svarer nå allikevel ;) Synes gåstol er noe skikkelig tull, trodde faktisk ikke det fantes mer. Ble derfor overrasket da legen på helsestasjonen hvor jeg går sa at vi ikke måtte finne på å kjøpe det. Barn begynner å gå når de er klare for det, og man begynner ikke å gå tidligere ved å bruke gåstol, snarere tvert i mot. Barn har godt av å ligge og streve på gulvet, da får de trent seg opp slik at de blir sterke nok i kroppen til å kunne reise seg opp i krabbestilling, og så etterhvert i stående stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange snakker om at ungene ikke går tidligere om de bruker gåstol osv. Jeg må si at det ikke er så viktig for meg at ungene begynner tidlig å gå, men at de trives. En gåstol gjør at de kommer seg rundt og får brukt kroppen sin. Jentungen var helt vill etter å stå på beina og gå allerede i en alder av 3-4 mndr. Om hun ble plassert i en gåstol etterhvert eller om vi gikk med henne selv ser jeg ikke helt forskjellen på, gå skulle hun okke som. (og det var et slit å gå rundt med henne mens vi holdt henne under armene).

Hun fikk gåstol da hun var 5 mndr. og gikk stødig selv da hun var 11. Vi brukte bare gåstolen 5-10 minutter av gangen for at hun skulle få tilfredsstilt behovet sitt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at de er farlige for benstillingen. Barn er myke i skjelletet og det er en grunn til at barn ikke går før de er ca ett år gamle.. Det blir stilig med et barn som har BØYDE og SKJEVE ben?!!

Stakkars barn. De kan ikke velge og det er viktig at vi som foreldre ikke velger for barn noe de kan komme til å angre på siden... VI HAR ET ANSVAR!! (og det er helt Uansvarlig å la barnet bruke slike stoler). Misforstått godhet kaller jeg dette. Trodde foreldre var mer opplyst må jeg si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan være skadelig fysisk å bruke en slik stol. Det er også diskutert hvor sunt det er psykisk. Da barnet får en annen vinkel på verdenen som det ikke er klar for.

Det er også bevist at barn statistisk sett begynner å gå senere om de bruker slik stol, fordi de utvikler seg unormalt i forhold til å gå.

Det er som oftest føttene som blir rammet, ikke beina. Har en fysioterapeutnabo som har jobbet med slike "stolbarn" og det hun har fortalt meg er SKREMMENDE.

Anbefales ikke - i alle fall ikke før barnet nærmer seg året!

Endret av 14062003
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at de er farlige for benstillingen. Barn er myke i skjelletet og det er en grunn til at barn ikke går før de er ca ett år gamle.. Det blir stilig med et barn som har BØYDE og SKJEVE ben?!!

Stakkars barn. De kan ikke velge og det er viktig at vi som foreldre ikke velger for barn noe de kan komme til å angre på siden... VI HAR ET ANSVAR!! (og det er helt Uansvarlig å la barnet bruke slike stoler). Misforstått godhet kaller jeg dette. Trodde foreldre var mer opplyst må jeg si..

Hvordan i all verden kan de få bøyde og skjeve bein? :ler: Nei, vet du hva!

Stolen er kjøpt og setet på stolen er mykt. Altså ikke laget slik at beina blir presset fra hverandre, men mer mykt som en truse som er tatt på utenpå buksen.

Jeg spurte også på butikken i dag og de sa at det er vanlig å bruke stolen litt hver dag og ikke lenge av gangen. Det var vanlig å kjøpe den når babyen er 5-6 mnd. Men den skal IKKE brukes når barnet allerede har lært å gå.

Min hensikt med stolen er heller ikke det at han må lære å gå fortest mulig. Hensikten er at han kan sitte litt alene, men allikevel føle at han er "med oss". Han kommer høyere opp. Han gråter hvis han kommer for lavt ned på gulvet og vil helst opp og se. Hadde det vært opp til han, så hadde han gått og løpt for lenge siden. :ler:

Og som skrevet over her, så er det veldig slitsomt å gå rundt med ham på gulvet hele dagen for at han skal hoppe og gå, eller gå med ham i armene fordi han skriker hysterisk fordi han ikke vil ligge alene på gulvet.

Men for all del, vi bruker babyteppet også. Han ligger mye flatt også og trener på å ligge på magen, snu rundt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å hive meg på de andre - gåstol er absolutt ikke anbefalt. Det var en av de tingene fysioterapeuten på helsestasjonen virkelig påpekte da vi hadde barselgruppe hos henne.

Den frustrasjonen barnet har ved at det ligger på gulvet og ikke kommer seg opp - den skal være der. Det er den som er drivende til at barnet kommer seg videre. Det skal være frustrert for at det ikke kommer seg opp som dere voksne, for da vil han/hun søke å gjøre det. Og komme seg opp i stående i sitt eget tempo.

Vår gutt har ligget på gulvet og vært illsint. Noen ganger viser vi ham hvordan han skal gjøre ting for å komme seg videre, og noen ganger har vi latt han være sint og frustrert. Nå er han 7 mnd og reiser seg opp etter bord og går rundt det. Nå er han frustrert for at han ikke kan gå, men det må han jo være - hvis ikke kommer han jo ikke til å ha noe driv til å skulle prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Flowery.....,

Du visste vel at alle forståsegpåerne ville komme med moralprekener etter spørsmålet ditt? :ler: De slår aldri feil... :klappe:

Jeg er sikker på at du vet hva som er bra eller ikke bra for babyen din, og at den ikke blir bofast i den stolen ;) Kos deg med en fornøyd baby, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...