Gå til innhold

Hva er DIY?


Gjest ryllikblomsten

Anbefalte innlegg

Gjest ryllikblomsten

Jeg aner ikke om dette er rette emnet å legge dette ut på, men jeg prøver likevel.

DIY er vist en mengde med ting.. DIY sminke, DIY interiør, DIY stil... Hva er det egenlig?? Er det rett forkortelse forresten..? Heeh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står for Do It Yourself. Som regel at man lager noe selv, som å sy stoff til en lampeskjerm eller bygge en tv-benk.



Anonymous poster hash: a0b89...6e6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjør det selv" er vel det norske uttrykket tror jeg, selv om det kanskje brukes på en litt annen måte.

Brukes ofte som Boblesaft og den anonyme brukeren over sier her, på ting man lager selv.

Endret av PTR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ryllikblomsten

Åååå, TAKK! Nå skjønner jeg litt mer! :-D Men når det er tagget i for eksempel på klikk.no med diy sminke, diy interiør.. Er det rett og slett do it yourself? Hvordan defineres det at jeg har et DIY stil..?

Endret av ryllikblomsten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, TAKK! Nå skjønner jeg litt mer! :-D Men når det er tagget i for eksempel på klikk.no med diy sminke, diy interiør.. Er det rett og slett do it yourself? Hvordan defineres det at jeg har et DIY stil..?

Akkurat det med DIY sminke er jeg usikker på hva de mener med.

Med en DIY-stil så tenker jeg at noen er flink med hendene og lager mye til huset selv. Som feks spisebord, lampeskjemer osv. Du kan for eksempel ta en vase og lime noe på den, for eksempel små glitterstener. Da har du hatt et DIY-prosjekt og vasen er en DIY-vase (du trenger ikke nødvendigvis å ha laget alt selv).

Når noen snakker om DIY-bryllup for eksempel så betyr det at de har laget til masse selv for hånd, gjerne blomsteroppsatser, pynt, bordkort, innbydelser osv.

En blogger som jeg syns er flink på DIY-prosjekter er lindevegen.no. Hun har ikke laget alt i hjemmet selv, men hun har en utrolig skaperevne, og har blant annet sydd "trekk" til barnekrybben, pusset opp tv-benken fra en gammel furuskjenk, laget nattbordene på gjesterommet fra scratch osv.

Anonymous poster hash: a0b89...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ryllikblomsten

Takk så meget for bidraget AB, trr jeg forstår hva konseptet skal bety.. Men slikt sett så har jo jeg også, eller.. De fleste! - en diy-bolig.. Jeg mikser og kombinerer ting jeg liker og lager litt selv.. DET må jo være DIY?

Jeg er sikkert håpløs, men det er slik jeg tolker det :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om dette er rette emnet å legge dette ut på, men jeg prøver likevel.

DIY er vist en mengde med ting.. DIY sminke, DIY interiør, DIY stil... Hva er det egenlig?? Er det rett forkortelse forresten..? Heeh..

"Lag det selv." Dvs ting man ikke kjøper ferdig fra butikken, men bruker en arbeidsbeskrivelse/et mønster eller en anvisning, for å lage selv, fra materialer man skaffer.

DIY sminke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, TAKK! Nå skjønner jeg litt mer! :-D Men når det er tagget i for eksempel på klikk.no med diy sminke, diy interiør.. Er det rett og slett do it yourself? Hvordan defineres det at jeg har et DIY stil..?

En stil du har kommet fram til selv, som ikke er kopiert fra et moteblad, eller en kjendis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do "it" yourself? :klo:

Gjør "det" selv, ja.

Beklager, men jeg skjønner ikke helt hva ellers du spør om. :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Do "it" yourself? :klo:

Yup.

Jeg har en bråte med DIY-prosjekter som jeg har ordnet hjemme.

Jeg er god på DIY-ikeamøbler.

Dvs, jeg har beskrivelsen deres på hvordan greiene deres skal settes sammen og så sager jeg og driller huller og lager dem selv... :fnise:

Jeg kaller det ikke DIY men "pirat-IKEA"...

Edit: Kona lager DIY-klær. Før het det "hjemmesydd." Hun lager også DIY-smykker. Det pleide folk å kalle for perle-hobby.

Så DIY er en betegnelse vi i Norge kaller "Gjør det selv-prosjekter." DIY er jo mye kortere, så. Ja.

DIY-bryllup kommer jo av at det er vanlig å ha en bryllups-planlegger i USA. Det er jo ikke vanlig i Norge. Så et DIY-bryllup er vel egentlig å stelle dette istand selv, finne lokaler, bestille kjolen sin og få den tilpasset, bestille maten og kjøpe inn drikken, lage invitasjoner, pynte lokalet, ringe den som skal vie paret osv.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så meget for bidraget AB, trr jeg forstår hva konseptet skal bety.. Men slikt sett så har jo jeg også, eller.. De fleste! - en diy-bolig.. Jeg mikser og kombinerer ting jeg liker og lager litt selv.. DET må jo være DIY?

Jeg er sikkert håpløs, men det er slik jeg tolker det :biggrin:

Er det viktig for deg at du har en DIY-bolig da? Det er ikke DIY når du kjøper ting og mikser og setter sammen slik du liker det. Men når du lager ting er det DIY.

Anonymous poster hash: a0b89...6e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til DIY sminke så er det snakk om å rett og slett lage sin egen sminke ut av produkter du har selv. F.eks. Kakao fungerer som løs-solpudder. Knuser du en øyeskygge kan du reparere denne selv ved å blande inn alkohol og la det tørke.

Noe litt mer ekstremt blir vaselin og disse fargestiftene som man gjerne brukte til å fargelegge i barnehagen (glemt navnet på) til å lage både leppestift og blush.

Når det kommer til objekter, altså ting: Du lager det selv. Har du et bord du har laget selv; DIY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det kommer til DIY sminke så er det snakk om å rett og slett lage sin egen sminke ut av produkter du har selv. F.eks. Kakao fungerer som løs-solpudder. Knuser du en øyeskygge kan du reparere denne selv ved å blande inn alkohol og la det tørke.

Noe litt mer ekstremt blir vaselin og disse fargestiftene som man gjerne brukte til å fargelegge i barnehagen (glemt navnet på) til å lage både leppestift og blush.

Når det kommer til objekter, altså ting: Du lager det selv. Har du et bord du har laget selv; DIY.

:blink:

Ååkei. Det hørtes ikke særlig...

Da tror jeg at jeg hadde kjøpt det ferdig i stedet.

Kakao i ansiktet.. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Ååkei. Det hørtes ikke særlig...

Da tror jeg at jeg hadde kjøpt det ferdig i stedet.

Kakao i ansiktet.. Hmm.

Det fungerer fett så lenge man følger en "oppskrift" av noe slag. Men som regel er det greit å kjøpe sminke "ferdig laget" :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ryllikblomsten

Er det viktig for deg at du har en DIY-bolig da? Det er ikke DIY når du kjøper ting og mikser og setter sammen slik du liker det. Men når du lager ting er det DIY.

Anonymous poster hash: a0b89...6e6

Neida! Jeg er/var bare nysgjerrig på hva det egentlig betydde! :-) Det var bare ment som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en DIY-bolig har man vel tegnet planløsninger, bygd masse selv, satt opp tapet, lasert treverk, lakkert gulv, trekket møbler og innredet med servanter, dusjhjørner og blandebatterier, vindusglass, lamper og gulvfliser man har bestilt og importert selv, samt valgt ut og satt sammen møbler uavhengig av trender og det de selger hos møbelkjedene.

Mange ganger er tingene hentet fra utlandet. Kjøkkenbenk og vaskeservanter i marmor fra Italia, feks.

Eller skifer på taket som man har vært og hentet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...