Gå til innhold

Enda en katt i hus - bør vi velge hann eller hunn?


illywhack

Anbefalte innlegg

Vi har allerde en nydelig hannkatt vi adopterte som voksen fra DB, som er rolig, utrolig kosete og veldig snill.

Men - han har et ekstremt behov for oppmerksomhet og kos fra særlig meg, men av og til også samboer. Han er en voksen katt, så han er ikke så veldig interessert i å leke, selv om vi prøver stadig. Nå er det jo slik at vi er på jobb hele dagen, og da er han alene hjemme. Han liker seg ikke ute, og vi velger derfor å ha ham inne på dagtid når vi ikke er hjemme, så kan han være litt ute når vi er hjemme. Han sover som regel i sengen vår om natten.

Men likevel, så er jo livet litt kjedelig for pus, særlig om dagen. Jeg mistenker at han ønsker seg og trenger mer selskap, og derfor ønsker vi å skaffe oss en katt til (jeg har jo også utrolig lyst på flere, så det er jo ikke "bare" på grunn av pusegutten vi allerede har).

Vi vil ta inn en kattunge, da jeg tenker det er lettere for pus. Og fordi jeg ikke har katt kattunge i hus på mange, mange år, og savner den opplevelsen med å se en katt vokse opp.

Men ville dere valg å ta inn en hunnkatt, eller en hannkatt? Jeg vet alle har ulike personligheter etc, men det jeg tenker på er egentlig hva som er best for gamlepusen som er en hann? Er en jentepus greiest med tanke på rang, eller spiller det ingen rolle?

Selv vil jeg gjerne ha en gutt til, da jeg synes de er litt mer kjælne og ikke så egne som jentene. Men - alle er jo forskjellige.

Så:

- hann eller hunn?

- noen som kan fortelle litt om erfaringene sine med å introdusere ny pus i hus?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge den blir kastrert, spiller det liten rolle... Det er større forskjeller på personlighetene til kattene enn kjønnene. To hanner kan gå fint sammen, eller de kan hate hverandre, det kommer an på om personlighetene matcher.

Anonymous poster hash: aebe5...4f7

Anonymous poster hash: aebe5...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt ei jente, min erfaring er at de lettere kommer godt over ens når de er av forskjellig kjønn. Men en hankatt går sannsynligvis greit det også:)

Anonymous poster hash: be6b3...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt ei jente, min erfaring er at de lettere kommer godt over ens når de er av forskjellig kjønn. Men en hankatt går sannsynligvis greit det også:)Anonymous poster hash: be6b3...9aa

Det er nok fordi personlighetene matchet. En hunnkatt er ikke "jente" i den forstand, de er alle katter og det er lite som skiller dem. Mus, fjær, mat og sove er det som står i hodet på dem, noen mer enn andre :P

Anonymous poster hash: aebe5...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller vel ingen rolle, uansett hva du velger på bør katten bli kastrert tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på en katt på omtrent samme alder og aktivitetsnivå som den dere har. En kattunge kan fort bli veldig slitsom for en voksen katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er 3-5 år, så han er ikke gammel ennå. Vi skal uansett snakke med DB og se om de har en match, men de har allerede nektet meg å adoptere en kattunge av dem fordi de heller ville at vi skulle ta en voksen katt. Greit nok, men alle katter burde få et hjem, også de små.

Men uansett; noen som har erfaringer, gjerne med tanke på å ha to hanner, to hunner eller en av hver? Vi har tidligere hatt to hunner, og det gikk greit, med litt krangling som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er det vanlig at de kommer lettere overens når de er forskjellig kjønn, men det er så store individuelle forskjeller at det igrunnen blir hipp som happ.

Noen katter hater hverandre hele livet, andre katter elsker hverandre fra dag én.

Uansett; belag dere på noe uoverensstemmelser i alt fra et par uker til et par års tid selv om det ofte går relativt smertefritt for seg når det er en liten pelsdott som kommer til en "gammel" onkel eller tante.

Den voksne katten vil ofte ta seg litt av kattungen, selv om det selvfølgelig er individuelle forskjeller der også.

Her i hus ville ikke gamlepus ha noe å gjøre med den obsternasige pelskladden av en kattunge da minsten kom i hus, men nå tolerererer hun ham ganske greit. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er det vanlig at de kommer lettere overens når de er forskjellig kjønn, men det er så store individuelle forskjeller at det igrunnen blir hipp som happ.

Noen katter hater hverandre hele livet, andre katter elsker hverandre fra dag én.

Uansett; belag dere på noe uoverensstemmelser i alt fra et par uker til et par års tid selv om det ofte går relativt smertefritt for seg når det er en liten pelsdott som kommer til en "gammel" onkel eller tante.

Den voksne katten vil ofte ta seg litt av kattungen, selv om det selvfølgelig er individuelle forskjeller der også.

Her i hus ville ikke gamlepus ha noe å gjøre med den obsternasige pelskladden av en kattunge da minsten kom i hus, men nå tolerererer hun ham ganske greit. :fnise:

Ja, var slik det var med våre to hunnkatter tidligere.

Hm. Da får vi kanske ta den som er søtest. Neida, det blir ikke før i høst uansett, men er alltid intereessant å høre andres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe for seg å be om å få møte de voksne kattene som omplasseringen gjerne vil at dere skal adoptere også. Hvis dere er heldige, blir dere valgt av en katt, i stedet for at dere velger ut en selv på måfå, noe som er et enormt privilegium. ;)

Voksne katter kan også gå godt sammen, selv om det ofte tar noe lenger tid før de venner seg til hverandre, særlig om "gamlepus" er dronningen av sofaen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe for seg å be om å få møte de voksne kattene som omplasseringen gjerne vil at dere skal adoptere også. Hvis dere er heldige, blir dere valgt av en katt, i stedet for at dere velger ut en selv på måfå, noe som er et enormt privilegium. ;)

Voksne katter kan også gå godt sammen, selv om det ofte tar noe lenger tid før de venner seg til hverandre, særlig om "gamlepus" er dronningen av sofaen. :P

Ja, var det vi gjorde da vi adopterte den nåværende herren i huset. Vi skal uansett ta en tur innom der og hilse på før vi bestemmer oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...