Gå til innhold

Bør jeg ha forsikring på katten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nylig fått en pus på snart 10 år. Han har såvidt begynt å være ute nå, og jeg lurer på om jeg skal skaffe forsikring. Noen som har tanker om dette? Han er jo litt gammel allerede, men samtidig vil jeg jo ikke måtte avlive katten fordi jeg ikke har råd til regningen dersom det skulle bli noe veldig alvorlig. Vet jo at det kan komme opp i utrolig mange tusen dersom man er uheldig.

Anonymous poster hash: 967e8...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på økonomien din. Har du ikke romslig økonomi, er forsikring lurt.

Anonymous poster hash: d2c0d...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder deg absolutt å gå for forsikring, kan fort bli steike dyrt med dyrlegebesøk hvis ikke.



Anonymous poster hash: 2cec9...253
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får forsikret en så gammel katt, så vil den være svært dyr! Mye av de mest sannsynlige helseproblemene du vil oppleve med eldre katt vil neppe dekkes av en forsikring uansett. Det er også ikek så vanlig at såpass gamle katter med lang uteliverfaring skader seg ute, så jeg ville tatt sjansen og heller lagt av litt penger i tilfelle.



Anonymous poster hash: 41aa4...ff5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så gammel katt, vet jeg ikke om det egentlig er lønnsomt. Forsikringen blir dyr da den er over 8 år, og det er mindre og mindre den dekker framover.

Jeg ville lest gjennom forsikringspolisen til den du ønsker forskring hos før du bestemmer deg.

Men jeg er for å forsikre dyrene sine, altså! Men forhør deg om hva som dekkes og ikke, så du ikke får noen overraskelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke forsikret kattene, men har en sparekonto til dem, og vil kunne legge ut 20.000++ om nødvendig.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din altså, TS, men dere over her sier at det ikke er lønnsomt å forsikre en gammel katt. Hva med en katt som er rundt ett år, kastrert, chippet og ID-merket, og har fått sin første årlige helsesjekk? Er det da lønnsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å ta kontakt og se hva slags avtale dere får.

Om det er lønnsomt eller ikke vet man ikke før den dagen dyret er dødt. Da kan man gjøre opp "regnskapet" for om det lønnet seg økonomisk.

Mine to dyr:

Nr 1. Betalt inn antakelig 40 000 i premie gjennom livet hittil, tatt ut rundt 15 000.

Nr 2: Betalt inn rundt 18 000 kr, tatt ut rundt 90 000.

Nr 1 ikke lønnsom, nr 2 veier opp for begge....

Anonymous poster hash: d2c0d...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen som blir tegnet på en katt som allerede har blitt ti år gammel, kan fort bli ganske dyr, men er katten ved generelt god helse og ikke har noen underliggende kroniske plager, kan du spare mye på veterinærutgifter om katten blir syk eller skadet senere.

Full journal og sykdomshistorie kreves, og har katten allerede hatt en sykdom eller skade, vil forsikringselskapet som regel reservere seg mot å forsikre katten for evt nye utbrudd eller komplikasjoner ved samme sykdom eller skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din altså, TS, men dere over her sier at det ikke er lønnsomt å forsikre en gammel katt. Hva med en katt som er rundt ett år, kastrert, chippet og ID-merket, og har fått sin første årlige helsesjekk? Er det da lønnsomt?

Absolutt! Forsikring dekker som regel ikke utgifter til tenner, men her har du mye å tjene.

Min katt fikk f.eks urinveisinfeksjon - bang, 2500 ut i behandlig.

Katten til ei venninne av meg rev av en klo - 3000 i operasjon.

Premien for din katt blir vel 500-1000 kr året, så det er mye penger å spare på det dersom den skulle komme utfor noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din altså, TS, men dere over her sier at det ikke er lønnsomt å forsikre en gammel katt. Hva med en katt som er rundt ett år, kastrert, chippet og ID-merket, og har fått sin første årlige helsesjekk? Er det da lønnsomt?

Definitivt.

Er du heldig, slipper du også den obligatoriske helsesjekken og journalen som forsikringselskapene krever for å tegne forskring når katten blir eldre enn [en eller annen alder, det varierer fra selskap til selskap]

Feks forsikret jeg gamlepus da hun hadde passert seks år, og måtte sende inn to runder med journaler, da første runde "ikke var nok".

Mens minstemann ble forsikret da han var fem-seks måneder gammel, og da gikk forsikringen igjennom uten at de krevde journal. Virker som de antar at katter opp til ca ett år er 100% friske.

At pus allerede er chippet hjelper på, eksempelvis får du ikke sendt forsikringsøknaden på Agria uten chipnummeret til katten.

Forsikringen dekker som regel så og si alt, og med en ung katt på ett år, kan det skje alt fra ingenting til både sykdom og skader opp igjennom livet som kan bli dyre uten forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen. Bør kanskje satse på forsikring :) Katten var hjemløs da han kom hit, så har ingen mulighet til å få tilgang til sykdomshistorie. Kan dette bli et problem?

Anonymous poster hash: 967e8...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil sannsynligvis ikke lønne seg å forsikre en såpass gammel katt. Forsikringspremien er høy på eldre kjæledyr, og det samme gjelder egenandelen. I tillegg er det veldig mye forsikringen ikke dekker av dyrlegeregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Bør kanskje satse på forsikring :) Katten var hjemløs da han kom hit, så har ingen mulighet til å få tilgang til sykdomshistorie. Kan dette bli et problem?

Anonymous poster hash: 967e8...640

Så lenge du får en helsesjekk med journalskriv så blir det nok ikke noe stort problem.

Under helsesjekken blir pus sjekket for det meste, syn, ledd, muskler, nyrer, ører og alt mulig. Du kan også be om blodprøver og urinprøver for å gjøre helsesjekken total.

Alt som evt blir oppdaget av underliggende sykdommer eller skader vil måtte taes med på journalen som sendes ved forsikringsøknaden og det katten allerede "lider" av, vil forsikringselskapet reservere seg mot.

Men er katten 100% frisk, vil du ha en forsikring som dekker så og si alt av fremtidige sykdommer og skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...