Gå til innhold

Gi bort/selge kattene mine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to kattunger, eller de er 9 måneder. Kastrert og innekatter på ubestemt tid.

Jeg var fast bestemt på å beholde de, samme hva som måtte hende. Jeg leier og har fått tillatelse til å ha de, så lenge de ikke plager de andre naboene.
Lukt er ingen problem, kassen blir rengjort to ganger om dagen. Men lyd, det er et annet problem. Om jeg får èn klage så får jeg en varsel om at kattene må dra, ellers så blir jeg kastet ut.

Dag og natt så herjer de inne. De bekker stoler og ting på bordene. De var sekunder unna å dytte ned TV'n, heldigvis så kom jeg inn på stua (dette var om natten) og løp mot TV'n i det den skulle til å falle ned. De har ødelagt dører, ikke så dyrt å bytte ut så ikke noe krise, men de har også ødelagt sofaen min og sengen min. Gardiner, puter og pledd er helt ødelagt også. Ikke noe vits i å bytte de ut heller.

Ja de har nok av leker, klorestativ (3 stk) og jeg leker mye med de. Ingenting funker!

Nå i det siste har de begynt å slåss, mjauer og bråker dag og natt.

De ble kastrert for to måneder siden, så om kastreringen funket så skulle det ha skjedd for lenge siden. Jeg bor i første etasje, så har ingen under meg.

Akkurat nå, rett før jeg begynte å skrive dette så hoppet han ene på lampen, og den ble så klart helt ødelagt!

Jeg har prøvd å ha de på soverommet om natten, funker ikke. De hopper opp på døren, løper som to galninger og ikke bare bråker de, de holder meg våken også. Prøvd å ha de i gangen, funker ikke, gang + bad, funker ikke. De har nå lært seg å åpne dører, så nå er jeg enda mer fucked.

Hva skal jeg gjøre?! Jeg kan ikke slippe de ut heller!



Anonymous poster hash: e7807...977
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde aktivisere de fysisk og psykisk! :) Lek masse med de sånn at du får det gjort under kontrollerte omstendigheter, la de løse oppgaver for å få snop og slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på døgnet sover de? Og hvor mye er du hjemme med dem?

Generelt vil jeg si at de fremdeles er i "herje-alderen", og at den etter min erfaring slutter ved 1 års-alderen (+/-). Møbler og inventar ellers (pynteting, hyller, bord mm) må planlegges nøye når man har katter i "herjealderen".

Jeg har hatt endel katter. Selv om kattunger og halvvoksne katter er uimotståelig søte, er jeg definitivt ferdig med å ha annet enn voksne katter. Hvis noe skulle skje med kattene mine, vil jeg nok adoptere voksne katter. Jeg har to katter nå, begge er 2,5 år. Da de kom til oss var de 7 måneder, og herjet vilt. Nå er de veldig rolige, og har ikke ødelagt eller revet ned noe som helst på veldig, veldig lenge. Så "herjeperioden" vil hos de aller fleste katter bli mer eller borte når kattene blir litt eldre.



Anonymous poster hash: 93257...420
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville avventet. De er fremdeles i herjealderen som ei over her sier, og de kommer til å roe seg med tiden. Og som hun andre sier, aktiviser dem. Hjernetrim krever veldig mye energi:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde aktivisere de fysisk og psykisk! :) Lek masse med de sånn at du får det gjort under kontrollerte omstendigheter, la de løse oppgaver for å få snop og slikt.

Jeg har en slik "aktivitetsskål", en slik labyrint skål for hunder. Hadde hunden til mamma på besøk og kattene elsket den, så jeg kjøpte en slik til de også. Med godbiter i og ikke mat. Har også to forskjellige baller som de må rulle på for å få ut godbiten, tok litt tid før de lærte seg det men nå så elsker de den.

Jeg leker som sagt med de hele tiden, gjemmer godbiter som de leter etter dagen lang.

ts

Anonymous poster hash: e7807...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville avventet. De er fremdeles i herjealderen som ei over her sier, og de kommer til å roe seg med tiden. Og som hun andre sier, aktiviser dem. Hjernetrim krever veldig mye energi:)

Jeg leker og herjer med de hele tiden, men de går aldri tom for energi. De ligger til lading i noen minutter, så er det på'n igjen. Akkurat nå så ligger de til lading, men ikke før de ødela lampen, rev ned stolen for tusende gang i dag, 4 tomflasker som sto på bordet, rev ut all søpla (som er stengt igjen med barnesikring som de får opp), og rev ut all sminken i skapet på badet. Da han ene har blitt flink til å åpne dører.

TS

Anonymous poster hash: e7807...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er litt som små barn, full i energi hele tiden, de sover aldri men lader batteriene! Det går over, bare gi det tålmodighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Det virker som at du gjør alt rett, så kan bare tipse om å bruke masse masse tid og kos på de.

Endret av Seajewel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå med de ute i bånd da? Hvis ja, ville jeg ha kjøpt hver sin sele (sånn som både går rundt hals og mage) og begynt å venne de til det. Først tar du bare på de selen (ikke båndet) og lar de venne seg til å ha det på seg inne. Det blir gjerne litt styr i starten, da de vil forsøke å få det av (bite, rulle seg rundt o.s.v), men med litt tålmodighet pleier det å gå bra. La den bare være på en times til et par ganger om dagen i første omgang, og så litt lengre stunder.

Når de beveger seg fritt og ikke bryr seg noe særlig om selen lengre, så fester du båndet i den og tusler litt rundt med de inne så de får kjenne hvordan det er når det strammer litt. Når det går sånn noenlunde greit, så tar du de med ut en liten tur rett utom leiligheten. En og en er å anbefale, da det kan bli litt mye å holde styr på begge to.

Husk at det ikke på noen måte er som å gå tur med en hund. De må bare få rusle i sitt eget tempo, snuse på ting og utforske. De kommer til å elske det! En tur om dagen, en times tid, kan være nok. Det er lurt å venne de til en fast tid, og holde deg hardt til det, så de ikke begynner å mase om å få ut hele tiden. Jeg tror definitivt dette vil roe de ned endel når de er inne. Du må imidlertid huske på at om du gjør dette, så må du belage deg på å fortsette med det. Men det vil bli mye mindre slitsomt for deg å gi de stimuli på denne måten enn at de skal herje rundt i leiligheten til enhver tid. Men fortsette å leke med de inne må du gjøre likevel. :)

Jeg vil anbefale deg å holde ut, for de roer seg snart skjønner du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger har en av/på-knapp (som jeg kaller det) de herjer til de sovner også våkner de og begynner på nytt. Min roa seg først ned i år, nå er han 4. Har ødelagt alle dørkarmene der jeg bor nå, har snakket med huseier om det og skal fikse det før jeg flytter. Sofaen er et annet kapittel. I tillegg spiser han klær, gjerne dyre klær. Ikke kan han slippes ut heller da han er livredd for alt. Men jeg synes han er verdt det jeg :)

Jeg bor også i 1 etg i en litt for liten leilighet til å ha katt (måtte flytte da det ble slutt med eksen, og hadde ikke råd til mer. Hadde aldri skaffet meg katt på så liten plass). Han mjauer, løper på veggene, leker høylytt osv, men enda ikke fått noen klager.

Vent å se, de blir roligere med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laserpenn! Haha, lillepus elsker den. Storepus liker den ikke. Ellers må du nok bare holde ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånd funker fint på de, men det er verden der ute som skremmer de. Ble kloret opp over hele ryggen en gang, da han ene ble så skremt at han løp inn igjen. De nekter å gå ut den døren.

Leiligheten er stor, kunne fint ha hatt en Newfoundlender (stor hunderase) her inne. Leiligheten er egentlig for stor for bare meg, men klager ikke.

Idag våknet jeg opp med et brak, kattene klarte å velte klorestativet, en stol (som alltid), ikke nok med det, høyttaleren og pc'en min lå på gulvet også.
Høyttalere til 1500kr er ødelagte, jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye. Jeg er avhengig av de, på grunn av dårlig hørsel.
Jeg var så sint at hvis kattene ikke hadde gjemt seg bak sofaen, så hadde jeg åpnet døren og aldri sluppet dem inn igjen, jeg var fly forbannet. Ikke bare på grunn av høyttalerne, men også fordi det var 4. gangen de vekket meg i natt på grunn av bråk.

Jeg vet ikke mine arme råd lengre. Jeg har hatt katter før, og ingen har vært i nærheten så umulige som disse to. Har hatt både inne og utekatter, en katt om gangen og opp til 3 på en gang. Så klart så kunne de hoppe litt på bordene, leke seg med duken eller andre små ting. Men aldri opplevd noe slikt som dette.

Ts



Anonymous poster hash: e7807...977
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt helsesjekk på dem enda? Ville uansett ringt dyrlege. De har nok noen gode råd. Ang. PC og dyre ting så må du rett og slett rydde dem bort/ lukke døren til tv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan de ikke gå ut?

Ellers er min erfaring at vellykket innekatthold er 100% avhengig av kattens gemytt og mange katter blir aldri "gode" innekatter. En ting er at de er unge, men jeg har aldri vært borti ungkatter som har vært så destruktive! Deet virker som to katter som krever mye fysisk aktivitet og bevegelse, det er ikke lett å kompansere for det med innelek.



Anonymous poster hash: a38ff...d3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt helsesjekk på dem enda? Ville uansett ringt dyrlege. De har nok noen gode råd. Ang. PC og dyre ting så må du rett og slett rydde dem bort/ lukke døren til tv osv.

Har vært hos veterinær, de mente det kom til å bli bedre ca 3 uker etter kastrering.

TS

Anonymous poster hash: e7807...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke gå ut?

Ellers er min erfaring at vellykket innekatthold er 100% avhengig av kattens gemytt og mange katter blir aldri "gode" innekatter. En ting er at de er unge, men jeg har aldri vært borti ungkatter som har vært så destruktive! Deet virker som to katter som krever mye fysisk aktivitet og bevegelse, det er ikke lett å kompansere for det med innelek.

Anonymous poster hash: a38ff...d3a

De kan ikke være ute, for det er ikke lov her. Derfor jeg vurderer å selge de, slik at de kan komme til et hjem hvor de får være ute. Men det er så vanskelig å gi slipp på de!

ts

Anonymous poster hash: e7807...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært hos veterinær, de mente det kom til å bli bedre ca 3 uker etter kastrering.

TS

Anonymous poster hash: e7807...977

Da må du ta kontakt igjen hvis det har gått over 3 uker. Kan også anbefale kattegruppa på facebook. Mange flinke mennesker med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke gå ut?

Ellers er min erfaring at vellykket innekatthold er 100% avhengig av kattens gemytt og mange katter blir aldri "gode" innekatter. En ting er at de er unge, men jeg har aldri vært borti ungkatter som har vært så destruktive! Deet virker som to katter som krever mye fysisk aktivitet og bevegelse, det er ikke lett å kompansere for det med innelek.

Anonymous poster hash: a38ff...d3a

Fordi de er for unge? Katter får ikke retningssans før de er 1 år. Gå ut med bånd før den tid er greit, men bare å slippe de ut og tro at de klarer seg selv er høl i hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger er som regel ville og gale til de passerer året selv om de blir kastrert tidlig.

Som regel roer de reka litt når de passerer et år, men noen kattunger er gærne helt til de blir fullvoksne (rundt halvannet til to års alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er for unge? Katter får ikke retningssans før de er 1 år. Gå ut med bånd før den tid er greit, men bare å slippe de ut og tro at de klarer seg selv er høl i hodet.

Og sånn utvikles myter, med utsagn som er så upresise at de er feil...

Selvfølgelig har katter retningssans lenge før de blir 1 år, noe annet faller jo på egen urimelighet.. Retningssans utvikles over tid og er ikke ferdig utviklet før de blir kjønnsmodne, i tillegg må man jo tilvenne kattungen å være ute og gi de litt tid til å utvikle sunn fornuft. Det er ikke særlig smart å slippe ut en 12 uker gammel kattunge og la de være alene hele døgnet, men det finnes en mellomting mellom det og å holde kattene inne til de er fullvoksne.

Anonymous poster hash: a38ff...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...