Gå til innhold

Katteeier - tenker du på fuglelivet der du bor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ut i fra svarene fra katteeiere i andre tråder kan man vel raskt konkludere med at katteeiere kun tenker på seg selv?



Anonymous poster hash: 19171...d9a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjeldent jeg opplever at katter faktisk spiser det de fanger, stort sett havner de på trappa eller inne hos eier. Og katter er en like stor del av norsk fauna som hunder, og mink er. Importert, og katter klarer seg ikke på egen hånd i skogen. Det er et skadedyr å regne i april/mai, akkurat som min hund er et skadedyr dersom jeg slipper han løs. Sau er naturlige byttedyr for hunder, men du ser ikke hundeiere bagatellisere over at hunder tar andre dyr fordi det er instinkter og at hunder spiser det de jakter.

Anonymous poster hash: 6f626...263

Katter klarer seg alene i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør kattene en dårlig jobb. Reir tar vi selv, og fugler skytes ofte, spesielt om sommeren. De gjør skade på avlingene våre, så da må noen av dem bøte med livet.



Anonymous poster hash: fb11f...522
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Om katten fanger fugl så Gjør katten det. Det er kattens innstikt. Større dyr fanger mindre bytter akkurat som fugler også fanger divere mat. Ser ikke problemet med det. Stakkars det dyret som blir spist av noe som er større enn seg selv...

Mine kommer forresten inn med fugl og mus kanskje maks 3 ganger i året så det er ikke så ille.

Jeg kommer aldri til å sette bjelle på mine katter. Katter har et naturlig jaktinnstinkt. Det ligger i deres natur å jakte. Å sette bjelle på den vil forstyrre dette. Fugler og mus er en naturlig del i kattens næringskjede. Slik er naturen, den er nådeløs, og sånn skal det være.

Anonymous poster hash: 3ffa5...a60

Og? Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist

Her gjør kattene en dårlig jobb. Reir tar vi selv, og fugler skytes ofte, spesielt om sommeren. De gjør skade på avlingene våre, så da må noen av dem bøte med livet.

Anonymous poster hash: fb11f...522

Noen ganger blir jeg bare trist og lei meg på grunn av menneskene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir jeg bare trist og lei meg på grunn av menneskene......

Du mener altså at løver bør bli vegetarianere fordi de søte antilopene må få lov til å leve fritt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir jeg bare trist og lei meg på grunn av menneskene......

OK.



Anonymous poster hash: fb11f...522
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Du mener altså at løver bør bli vegetarianere fordi de søte antilopene må få lov til å leve fritt?

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Hvorfor er det så vanskelig å etterkomme dette ønsket, spesielt fra ornitologene, akkurat i hekkesesongen til småfuglene?

- at vi rett og slett prøver å hjelpe til litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeller hjelper ikke mot jakt, min katt hadde bjelle, ikke bjelle, samma det. Drepte like mange dyr, men når det er sagt så drepte hun mest mus og rotter, ikke fugler.

Men det er vel ikke så viktig, siden fugler er sååå mye søøøtere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det hadde vært greit at nabohunden hadde spist katten din?

Anonymous poster hash: d2079...9c7

Hadde vært forskjell om katten min hadde spist Petunia, naboens undulat, enn om den hadde fått tak i en liten blåmeis.

Anonymous poster hash: 29840...565

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Hvorfor er det så vanskelig å etterkomme dette ønsket, spesielt fra ornitologene, akkurat i hekkesesongen til småfuglene?

- at vi rett og slett prøver å hjelpe til litt?

Det er ikke store forskjellen. Og nei, jeg lar ikke kattene mine være inne når det er tydelig at de elsker å være ute. Jeg har heller ikke bjelle på de ettersom de river av seg halsbåndet uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Det er ikke store forskjellen. Og nei, jeg lar ikke kattene mine være inne når det er tydelig at de elsker å være ute. Jeg har heller ikke bjelle på de ettersom de river av seg halsbåndet uansett.

Men da gjør du bare det, og så får vi bare være glad for at stadig flere ser ut til å ta dette hensynet i småfuglenes hekkesesong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære katteeiere

Hvis pusen din er en av de mange kattene som er ivrige fuglejegere:

Tenk på at vi nå er i sesongen for fugleunger som prøver flyveferdighetene for første gang. Katter er ikke en naturlig del av den norske natur og katter gjør hvert år store innhogg i fuglebestanden. Og om våren er fuglene særlig sårbare.

Min pusefrøken er en svært kapabel fuglejeger. Vi har nå utstyrt henne med 2 -to- bjeller, men før vi gjorde det kom hun hjem med 1-2 fugler hver dag. Dvs ca 400 fugler hvert år. Jeg er ikke glad for å måtte la henne gå med bjeller, men tenker at fuglenes liv er viktigere enn at katten skal måtte holde ut med litt ringling. Håper flere tenker slik.

Hvis noen vet bedre måter å begrense fuglejakt på så blir jeg svært takknemlig

Anonymous poster hash: 2b9cc...662

Ikke alle katter kommer hjem med 1-2 fugler hver dag.

Katten min har aldri kommet hjem med hverken fugl eller mus, bortsett fra en gang da han kom hjem med en fugl som hadde vært død en god stund ... og den lekte seg med en liten, død mus i hagen en gang.

Nei, katten min fortrekker salmalaks og biff, og den fineste kattemat Orijen.

Fugler og mus blir alltid tatt og spist av andre rovdyr som ugle, ørn, hauk, rev ... så jeg tviler sterkt på at fuglebestanden lider om kattene jakter på fugl og mus.

Anonymous poster hash: 2b703...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugler og mus blir alltid tatt og spist av andre rovdyr som ugle, ørn, hauk, rev ... så jeg tviler sterkt på at fuglebestanden lider om kattene jakter på fugl og mus.

Anonymous poster hash: 2b703...bc1

"Det er ca 500 000 katter i Norge. Hvis de tar 5 småfugl hver i året, tilsvarer det 2,5 millioner småfugl. Norsk ornitologisk forening frykter at det kan ha en negativ innvirkning på lokal økologi."

Anonymous poster hash: a84ca...df0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra svarene fra katteeiere i andre tråder kan man vel raskt konkludere med at katteeiere kun tenker på seg selv?

Anonymous poster hash: 19171...d9a

Flere som har skrevet her, inkludert TS og meg selv er katteeiere og prøver etter bedre evne å både gi kattene våre et godt liv og minimere skadene de gjør på miljøet.

Jeg har hatt flere katter. Det er kun den jeg har nå som jakter fugl. Jeg har trålet nettet etter måter å få slutt på det, men bjelle og å holde henne inne når fuglene sover er det som funker best.

Anonymous poster hash: 2b9cc...662

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis tar ikke kattene mine så mye fugler her vi bor nå, men der vi bodde før ble det kanskje 2-3 i året. Har forsøkt å ha halsbånd med bjelle på, men de forsvant etter hver tur ut. Har uansett blitt litt skeptisk etter å ha hørt at mange av de ikke åpner seg (selvom de skal). Og jeg ville absolutt ikke Latt de gå med vanlig halsbånd som ikke åpner seg.

Men jeg synes det er fint om katteeiere som har skikkelig jegere gjør det de kan for at kattene ikke tar så mange fugler.

Bra at ts startet denne tråden, det er sikkert mange som ikke er klar over den vanskelige situasjonen for fuglene. Og bevisstgjøring omkring dette kan kanskje hjelpe til å holde bestanden oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner la ut flere album på Facebook av hvordan katten hennes har lekt seg med,og til slutt drept ulike småfugler og mus.Kvalm kjerring.Slike mennesker burde ikke hatt dyr.Er selv katteeier.



Anonymous poster hash: 5e08b...674
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katter klarer seg alene i skogen.

Det er vel Dyrebeskyttelsen et godt bevis på at de ikke gjør. Katter er ikke tilpasset norsk fauna, de er tilpasset varmt klima. Har selv reddet mange katter på vinteren som har hatt frostskader, skader og som er underernærte fordi de ikke har et hjem og må finne skjul i garasjer og lever en virkelig tøff tilværelse for å overleve. Ute i skogen har de ikke skjul i samme grad engang. Kattens pels blir tovete, og den har ikke fettlag rustet for norske vintre. Alle som har sett en katt bo ute over lengre tid ser at den ikke trives.

Anonymous poster hash: 6f626...263

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en katt som er ivrig på fugl, og ikke vil bruke hålsbånd med bjelle, så er det egentlig best å ha katten inne på dagtid- i de periodene det er mye småfugl osv... så enkelt er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør kattene en dårlig jobb. Reir tar vi selv, og fugler skytes ofte, spesielt om sommeren. De gjør skade på avlingene våre, så da må noen av dem bøte med livet.

Anonymous poster hash: fb11f...522

Idioti å ta livet av fugl. dette får du ordne opp på en annen måte enn å ta liv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært forskjell om katten min hadde spist Petunia, naboens undulat, enn om den hadde fått tak i en liten blåmeis.

Anonymous poster hash: 29840...565

Hva er forskjellen på det? begge fugleartene er like mye verdt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...