Gå til innhold

Hva har du rett på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på hvordan jeg skal formulere dette..

Når du er 18 er du myndig og du har lov å kjøpe alkohol.

Men har du andre rettigheter når du blir 14, 15 eller 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du fyller 14, kan du ta jegerprøven og være med på jakt

Når du fyller 15, kan du straffes om du gjør noe kriminelt.

Når du fyller 16, er du over den seksuelle lavalder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ansvar for egne handlinger? Det er først når du er 18? Inntil da er det foreldre eller verge?

Du kan f.eks ikke ta ansvar for egne handlinger når du er 16. Alt du gjør må foreldre eller verge stå til ansvar for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ansvar for egne handlinger? Det er først når du er 18? Inntil da er det foreldre eller verge?

Du kan f.eks ikke ta ansvar for egne handlinger når du er 16. Alt du gjør må foreldre eller verge stå til ansvar for?

Hva mener du med ansvar for egne handlinger? Litt avhengig av hva du tenker på, så er jo den kriminelle lavalder 15 år, ikke 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på hvordan jeg skal formulere dette..

Når du er 18 er du myndig og du har lov å kjøpe alkohol.

Feil. Når du er 18 er det lov å selge alkohol til deg. Du har lov til å kjøpe alkohol nårsomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med ansvar for egne handlinger? Litt avhengig av hva du tenker på, så er jo den kriminelle lavalder 15 år, ikke 18 år.

Ahh..

Er i en diskusjon med en mindreårig som vil drikke alkohol.

En forelder kan i kraft av foreldreansvar nekte sitt barn under 18 å drikke. Hva skjer dersom en 16-åring gjør noe galt med alkohol i blodet? Han kan, da 15 er den kriminelle lavalder, bli straffet. Men blir foreldre kontaktet mtp foreldreansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Når du er 18 er det lov å selge alkohol til deg. Du har lov til å kjøpe alkohol nårsomhelst.

Jeg hater å bli korrigert, men dette var for mitt eget beste :)

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh..

Er i en diskusjon med en mindreårig som vil drikke alkohol.

En forelder kan i kraft av foreldreansvar nekte sitt barn under 18 å drikke. Hva skjer dersom en 16-åring gjør noe galt med alkohol i blodet? Han kan, da 15 er den kriminelle lavalder, bli straffet. Men blir foreldre kontaktet mtp foreldreansvar?

Ja, han kan bli straffet, og ja, foreldrene vil bli kontaktet, fordi han ikke er myndig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å bli korrigert, men dette var for mitt eget beste :)

Takk! :)

Det er jeg ganske sikker på etter diskusjon med ganske mange som prøver å ungå at jeg skal få kjøpt drikke, og påstår jeg bryter loven, og at jeg kan bli satt i fengsel for dette.

Til og med politiet måtte se diskusjonen tapt. (men du må være 16 for å offentlig frakte alkohol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ganske sikker på etter diskusjon med ganske mange som prøver å ungå at jeg skal få kjøpt drikke, og påstår jeg bryter loven, og at jeg kan bli satt i fengsel for dette.

Til og med politiet måtte se diskusjonen tapt. (men du må være 16 for å offentlig frakte alkohol)

Det er jo riktig, for i loven står det dette:

"Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år."

Og for ordensskyld:

"Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meiner å ha hørt at du har lov til å røyke når du er 16, men har ikkje lov til å kjøpe røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 12 år har du rett på å bestemme hvilken foreldre du vil bo hos dersom de er skilt.

Du har ikke rett til å bestemme hvor du vil bo, eller hvem av foreldrene du vil bo hos, men du har rett til å komme med dine ønsker og å bli hørt. Det vil ikke si det samme som å bestemme hvor du vil bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke rett til å bestemme hvor du vil bo, eller hvem av foreldrene du vil bo hos, men du har rett til å komme med dine ønsker og å bli hørt. Det vil ikke si det samme som å bestemme hvor du vil bo.

Helt korrekt!

Er mange som har denne feiloppfattelsen faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 16 har du rett til å få barn. Det er da du som er ansvarlig for barnet. Du er ikke myndig, så store beslutninger trenger du dine foreldre til å godkjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 12 år har du rett på å bestemme hvilken foreldre du vil bo hos dersom de er skilt.

Nei, dette er en misoppfatning. Men barnets mening skal tillegges stor vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 16 har du rett til å få barn. Det er da du som er ansvarlig for barnet. Du er ikke myndig, så store beslutninger trenger du dine foreldre til å godkjenne.

Det er ingen som har rett til å få barn. Ikke om du er 16 eller 18, 36 eller 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...