Gå til innhold

gyn fant ikke eggstokkene mine


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har gått på pergotime provera og progynova i 3-4mnd. Hatt laparoskopi også. Så på tirsdag for en uke siden var jeg hos gynekologen igjen hun skulle sjekke med en lang greie som hun puttet inni meg å kunne se alt på skjermen. Hun sa at hun ikke ser eggstokkene mine. Men når hun prøvde igjen så klarte hun å se. Så spurte hun om når jeg fikk mensen sist og om jeg venter på mensen. Jeg svarte ja jeg fikk mensen 25 des og venter på den nå.

Spørsmålet mitt er at hvorfor klarte hun ikke å se eggstokkene mine med en gang? Er det slik at hvis man venter på mensen så er ikke eggstokkene så synlige??

Jeg har ennå ikke fått mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det generelt ikke er så lett å se. Var til ul etter en MA og ba dem se etter om alt var vel med eggstokkene mine - da sleit hu med å finne, måtte ha inn en til. Til slutt ble de enige om at det nok var 'der' på skjermen.

Anonymous poster hash: 9311e...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimhinnen i livmoren viser hvor du er i syklus. Det vokser frem økende tykkelse av lys slimhinne innerst mot livmorhulen. Det er den embryoet kan feste seg i, og den som avstøtes ved mens hvis du ikke er gravid. Etter mens er slimhinnen tynn som en strek.

Eggstokkene ligger og "slenger" inni livmoren, heftet i et vedheng av eggledere, blodkar mm. De kan flytte litt på seg, og tarmer kan komme i veien for innsyn ved ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimhinnen i livmoren viser hvor du er i syklus. Det vokser frem økende tykkelse av lys slimhinne innerst mot livmorhulen. Det er den embryoet kan feste seg i, og den som avstøtes ved mens hvis du ikke er gravid. Etter mens er slimhinnen tynn som en strek.

Eggstokkene ligger og "slenger" inni livmoren, heftet i et vedheng av eggledere, blodkar mm. De kan flytte litt på seg, og tarmer kan

komme i veien for innsyn ved ultralyd.

Hjelpes,,jeg kan ikke ha fulgt med i anatomi og fysiologitimene. Første gangen jeg hører at eggstokkene ligger inni livmoren.

De ligger nok utenfor ....

Anonymous poster hash: 869ea...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimhinnen i livmoren viser hvor du er i syklus. Det vokser frem økende tykkelse av lys slimhinne innerst mot livmorhulen. Det er den embryoet kan feste seg i, og den som avstøtes ved mens hvis du ikke er gravid. Etter mens er slimhinnen tynn som en strek.

Eggstokkene ligger og "slenger" inni livmoren, heftet i et vedheng av eggledere, blodkar mm. De kan flytte litt på seg, og tarmer kan komme i veien for innsyn ved ultralyd.

Inni livmoren? Jeg tror du trenger et kurs i anatomi. Eggstokkene ligger utenfor livmoren, ikke inni.

når det er sagt vet jeg at gynekolgen slet med å finne ene eggstokken min da jeg hadde en ganske stor muskelknute i livmorveggen. Knuten "skygget" for eggstokken. Noen ganger kan også en eggstokk med mange cyster på være verre å få øye på via ultralyd.

Så er det også dessverre noen gynekologer som ikke har det mest moderne og nøyaktige UL-utstyret, og dermed ender opp med dårlige og unøyaktige bilder.

Anonymous poster hash: cdc51...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes,,jeg kan ikke ha fulgt med i anatomi og fysiologitimene. Første gangen jeg hører at eggstokkene ligger inni livmoren.

De ligger nok utenfor ....

Anonymous poster hash: 869ea...a1e

Haha, mente selvfølgelig bukhulen. Rødmer litt her:-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimhinnen i livmoren viser hvor du er i syklus. Det vokser frem økende tykkelse av lys slimhinne innerst mot livmorhulen. Det er den embryoet kan feste seg i, og den som avstøtes ved mens hvis du ikke er gravid. Etter mens er slimhinnen tynn som en strek.

Eggstokkene ligger og "slenger" inni livmoren, heftet i et vedheng av eggledere, blodkar mm. De kan flytte litt på seg, og tarmer kan komme i veien for innsyn ved ultralyd.

Tusen hjertelig takk for at du svarte. Men må si at jeg fikk falsk håp om at kanskje jeg er gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn ene eggstokk ligger bak livmoren, så den er veldig vanskelig å se på UL. Noen ganger klarer legen det, men det gjør inn i h*^#¤% vondt for legen må romstrer så mye. Andre ganger har legen gitt opp, og sagt. Ja,ja den er nok der.

Tarmen kan også være i veien noen ganger, og selvsagt dårlig UL apparat kan være en årsak.



Anonymous poster hash: 5bb58...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts her. Det var tirsdag 20.januar jeg var hos gynekolog. Det var da hun spurte om jeg venter på mensen. Hun spurte sikkert fordi slimhinne så tykk ut men jeg har ennå ikke fått mensen det har gått en uke siden jeg besøkte gyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp hos gynekologen, og etter å ha sett på livmor og sånt, så sa hun bare - så skal jeg bare se på eggstokkene - *swosj, swosj* med apparatet til begge sider. Tror hun brukte fem sekunder på hele greien, og sa de så fine ut. Men fant dette på nettet:

"Nytten av ultralydundersøkelser er svært avhengig av undersøkerens erfaring og bare i mindre grad av utstyrets kvalitet. Ved en normal undersøkelse finnes organene med normal posisjon, størrelse og utseende, og med normalt innhold i livmoren. Egglederne kan ikke sikkert framstilles uten bruk av kontrastmiddel. Eggstokkene endrer seg gjennom menstruasjonscyklus. Tidlig i fasen utvikles "blærer" på eggstokkene (follikler) som uttrykk for egg som modnes frem mot eggløsning. Ca. åttende dag i cyklus blir én follikel dominerende og den øker til 2-2,5 cm i størrelse før eggløsning. Ved eggløsning sprekker follikelen. Man kan da ofte se fri væske i bukhulen og det gule legemet i eggstokken."

Altså - kanskje hun ikke var veldig erfaren, og/eller kanskje du var i en fase som ikke er like tydelig på bilde. Eggstokkene var nok der de skulle være uansett. :)



Anonymous poster hash: 636bc...bad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggstokkene mine pleier å gjemme seg. Legene må ofte trykke, presse og dulte for kanskje å få se. Ingenting unormalt ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var hos gynekolog 20 januar. Hun mente at mensen er på vei. Men jeg har ikke fått den enda. 44 dager siden siste mensen. Men testene er fortsatt negative.

Anonymous poster hash: d2908...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos gynekolog 20 januar. Hun mente at mensen er på vei. Men jeg har ikke fått den enda. 44 dager siden siste mensen. Men testene er fortsatt negative.

Anonymous poster hash: d2908...1c1

Høres veldig rart ut. Hvorfor var du hos gynekologen i utgangspunktet forresten?

Du har ikke merket noen graviditetssymptomer ennå?

Anonymous poster hash: 636bc...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Hvorfor var du hos gynekologen i utgangspunktet forresten? Du har ikke merket noen graviditetssymptomer ennå? Anonymous poster hash: 636bc...bad

Var hos gyn fordi jeg klarer ikke å bli gravid. Har prøvd i 2 år. Hun sa alt var bra.

Og nei jeg har ingen graviditetssymptomer. Når tester man positivt??

Anonymous poster hash: d2908...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos gyn fordi jeg klarer ikke å bli gravid. Har prøvd i 2 år. Hun sa alt var bra.

Og nei jeg har ingen graviditetssymptomer. Når tester man positivt??

Anonymous poster hash: d2908...1c1

Omkring dagen man forventer mensturasjon.

Hvor gammel er du? Synes det er rart at dere ikke er tilbud prøverørsbehandling om dere har prøvd i to år uten å bli gravide.

Anonymous poster hash: 636bc...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Omkring dagen man forventer mensturasjon. Hvor gammel er du? Synes det er rart at dere ikke er tilbud prøverørsbehandling om dere har prøvd i to år uten å bli gravide. Anonymous poster hash: 636bc...bad

Jeg fyller 27 neste mnd. Jeg var hos gyn 20 januar da sa hun at mannen min må ta noen prøver etter det vil hun gi oss henvisning til sykehuset der jeg vil få høye doser hormon sprøyter og nesespray osv. Er det det som heter prøverør??

Anonymous poster hash: d2908...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...