Gå til innhold

sjelelig utviklingshemmet


frøkna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil tro det går på det mentale og ikke det fysikalske, men jeg har aldri hørt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nærmere ettertanke vil jeg tippe det er en google translate oversettelse, og ikke et ekte norsk begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nærmere ettertanke vil jeg tippe det er en google translate oversettelse, og ikke et ekte norsk begrep.

Det tviler jeg sterkt på, i og med at dette er en norsk sak og journalisten gjengir det som et direkte sitat fra Oslo tingrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Håpløst begrep, særlig i en seriøs sak.

Antar de mener mangel på empati eller moral, den slags evner som "sjelen" liksom skal ha, men ettersom "sjelen" er et fantasifoster fullstendig uten vitenskapelig grunnlag, så synes jeg ikke det hører hjemme i en rettssal.

Anonymous poster hash: fe838...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før het det vel mangelfullt utviklede sjelsevner, og ble brukt om enten såkalt "evneveike" eller mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Uttrykket ble mest brukt innen psykiatri og jus, helst i forbindelse med forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her betyr det mer eller mindre det samme som psykisk utviklingshemmet. Hadde jeg hørt det i en annen setting hadde nok jeg også tenkt som AB...4ff, altså at det handler om anti-/dyssosialitet, men her betyr det rett og slett psykisk utviklingshemmet.

Vi kan trekke en parallell til reglene for hvem som kan være testamentsvitner etter arveloven. De må ikke være "i høg grad hemma i sjeleleg utvikling", altså mer eller mindre det samme som dette begrepet, og det handler utvilsomt om generelt evnenivå fremfor empati.

I denne saken ville det heller ikke gitt mening at det skulle bety mangel på empati, for her uttaler jo retten at personen kan varetektsfengsles på tross av ting tyder på at vedkommende er "sjelelig utviklingshemmet". Det skulle tatt seg ut å presisere at noen kunne fengsles "på tross av mangel på empati og moral". Å presisere at man finner det forsvarlig å varetektsfengsle tross en mulighet for at siktede er lettere psykisk utviklingshemmet, derimot, er naturlig.



Anonymous poster hash: f1c81...59d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder ikke ordet med å være psykisk utviklingshemmet, men mer som å ha lite/manglende medfølelse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...