Gå til innhold

Er jeg arisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte plutselig å tenke på dette.. går ikke under kategorien høy, blond og blåøyd. Jeg er 45 % norsk, og 15 % iransk, og såvidt jeg vet stammer jo den ariske rase fra Iran. Har helt vanlige norske ansiktstrekk, har brune øyne og brunt hår, fregner, er lys i huden, men har en litt annen lysfarge, blir fort brun i solen hvilket jeg er veldig takknemlig for per dags dato. (Du kan se for deg en av kardashian-søstrene en kald vinterdag)

Tenkte aldri over dette før vi lærte om andre verdenskrig på barneskolen, da fortalte læreren at alle ikke-ariske ble drept. Jeg ble livredd for at det skulle komme en krig til, og jeg planla å kjøpe bleking og kontaktlinser, sånn i tilfelle. Hehe.. under resten av barneskolen og ungdomsskolen følte jeg at jeg ikke hadde noen tilhørlighet, det hadde ikke akkurat blitt bedre i Iran siden jeg ikke snakker språket, er også kristen.

Denne usikre fasen gikk heldigvis over, og den dag i dag er jeg kjempefornøyd med å være en mix. Kom nylig over en artikkel om ariere og dens opphav, derfor lurer jeg av ren nysgjerrighet.

Anonymous poster hash: 6420b...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor er de resterende 40 % ifra?



Anonymous poster hash: 955f1...d23
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja kommer nå veldig an på hva du mener med arisk da? Hitler var jo veldig opptatt av den ariske rasen som i følge han var de som hadde lyst hår og blå øyne. Ariere blir jo også brukt om mennesker som snakker indoeuropeiske språk. Så tror du tenker på to forskjellige ting. Fra et nazistisk syn ville du ikke blitt sett på som arisk tror jeg.



Anonymous poster hash: c1d76...2ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resterende 40%.. Hehe, godt spørsmål.

45 minutter norsk, og 15 minutter iransk er lik er fullkommen time. Tror jeg er trøtt idag.

Anonymous poster hash: 6420b...dcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Arisk" er kort fortalt ikke et begrep man bruker om menneskers genetiske opphav utenom i nazismen. Når det gjelder språk er det en annen sak, og dersom du snakker persisk kan du sikkert kalle deg arier i språkmessig forstand

Men det kan veldig fort bli opptattet feil om du går rundt og omtaler deg selv som arisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasebegrepet er forlatt i moderne teori, vi klarer ikke kjøre opp entydige grenseoppganger på raser.

På mange måter har kulturgrupperingen overtatt der man snakket om raser før, noe som forklarer den omfattende bruken av ordet rassisme når man snakker om kulturelle ulikheter i evner. Man bruker samme ord, om samme problem, men konteksten er ikke den samme slik at ordets leksikale betydning ikke samsvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...