Gå til innhold

Har du vokst opp i en menighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du vokst opp i en menighet? Eller et litt "lukket" trossamfunn? Kan du fortelle litt om barndommen din? :) Synes det er så interessant å høre og lese slike erfaringer.



Anonymous poster hash: 497fe...013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei

Har hørt at det er kristelige sekter og sånt på vestlandet. :) Litt mystisk alt det der.

* Eller, sånt var muligens en greie i gamledager og er kanskje ikke så mye en greie i dag.

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp som barn av aktive foreldre i en menighet i DNK. Min oppvekst har vært ganske lik alle andres, bortsett fra at jeg gikk på søndagsskolen et par ganger i måneden, og at jeg alltid fikk god tid til kirkekaffe (saft og kjeks eller kaker) mens foreldrene mine snakket med andre kirkegjengere. Jeg ble også dradd med på møter etter gudstjenesten et par ganger i året. De møtene startet alltid med stor kirkekaffe med et helt bord med kaker. Jeg fikk for en gang skyld lov til å spise så sakte jeg ville mens de voksne diskuterte økonomi og trosopplæring.

Da jeg ble stor nok til å gå hjem selv kunne jeg gå hvis jeg kjedet meg på møtene, men etterhvert innså jeg at det de snakket om var interesant. Slik lærte jeg mye mer om budsjett og styring av organisasjoner enn jevnaldrende. Det har jeg bruk for nå når jeg bor i borettslag og skal forstå budsjett og delta på generalforsamlinger.

Etterhvert som jeg ble eldre og konfirmert fikk jeg mer lederansvar og ble sent på et par lærerike lederkurs.

PS: Menighet er betegnelsen på alle medlemene av DNK (Den Norske Kirke) innefor et avgrenset geografisk område, et kirkesogn, og er stort sett knyttet opp mot en kirke. De første kommunene var omtrent identiske med kirkesognene.



Anonymous poster hash: 1bed7...e58
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ser at jeg har uttrykt meg litt uklart mtp menighet, min feil :) Mente et litt "smalere" religiøst samfunn, men jeg er vant til at noen pleier å beskrive det som bare "menigheten" . "Da jeg gikk i menigheten" "Som NN i menigheten sa..."

Dessuten ville jeg ikke skape masse debatt ved å bruke et uttrykk som lukket religiøst samfunn, både for å ikke fornærme noen, og for at ikke tråden skal spore av i prat om hva som definerer et lukket samfunn.

Kan jo bruke Amish som et eksempel, for det skulle overraske meg om noen her hadde vært det... Jeg var egentlig ute etter historier i litt samme gate.



Anonymous poster hash: 497fe...013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et veldig rart formulert spørsmål synes jeg. Jeg er misjonærbarn og store/viktige deler av barndommen min har dermed vært preget av arbeid som foreldrene mine gjorde på grunn av sitt kall/religion. Men det er Norsk Luthersk Misjonssamband de har tilknytning til, og dermed ingen type lukket organisasjon som jeg føler du sikter til.

En menighet har man i de aller fleste religiøse organisasjoner. Både pinsevenner, lutheranere, mormonere etc. har dette. Men det er likevel stor forskjell på de nevnte organisasjonene og mer lukkede forsamlinger. Jeg klarer ikke å unngå å føle at du har noe fordommer mot det/at du tar alle religiøse organisasjoner under samme "kam" når du bruker den formuleringen som du gjør.



Anonymous poster hash: 3431f...cae
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en menighet som da betyr at jeg vokste opp med at jeg var medlem av den norske statskirke og ble døpt og konfirmert i samme kirke. Var også med i kirkekoret der. Var veldig kjekt :)

Så vi var ikke spesielt kristne, og jeg er ikke spesielt kristen nå heller, men jeg er glad i kirken og tror på Gud.



Anonymous poster hash: f92ec...c51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er Norsk Luthersk Misjonssamband de har tilknytning til, og dermed ingen type lukket organisasjon som jeg føler du sikter til. Anonymous poster hash: 3431f...cae

Sambandittene vil jeg definitivt mene at faller inn under spørsmålet til TS.

Anonymous poster hash: 75278...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan burde jeg uttrykt meg...? For jeg sikter til mindre trossamfunn, spesielt de med egne regler, som forbud mot TV(bare for å ta et eksempel), og som vi ikke-medlemmer kanskje ikke har et stort innblikk(eller innsikt) i :)

Jeg ønsket ikke å fornærme eller støte noen, beklager hvis jeg har gjort det. Derfor ville jeg ikke bruke et for ladet uttrykk heller, men jeg ser at menighet igjen ble for vagt. Skrev "lukket" i gåseøyne, for trossamfunn er sjelden helt lukkede, og jeg ønsket opprinnelig ikke å vinkle tråden verken positivt eller negativt.

Jeg retter meg egentlig ikke til medlemmene av noen spesiell bevegelse, planen var å lage en åpen tråd der hvem som helst som følte at deres oppvekst passet inn kunne skrive.



Anonymous poster hash: 497fe...013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er oppvokst i Smiths Venner! :) Velger å være anonym for å ikke bli gjenkjent!

Anonymous poster hash: 81d1b...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i Smiths Venner. Barndommen min var ganske normal som alle andres. Eneste at vennegjengen min var hovedsakelig i Smiths Venner og at jeg ikke hadde så mye med andre folk å gjøre.



Anonymous poster hash: b1de5...fc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er oppvokst i Smiths Venner, hvor gamle er dere eller når vokste dere opp i Smiths Venner? Var det nylig eller i tiden det var strengere? Er dere forsatt med idag?



Anonymous poster hash: 6a188...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som er oppvokst i Smiths Venner, hvor gamle er dere eller når vokste dere opp i Smiths Venner? Var det nylig eller i tiden det var strengere? Er dere forsatt med idag? Anonymous poster hash: 6a188...a96

Jeg har fylt 22 nå!:) gikk ut av menigheten for rundt 6 år siden, men flere i familien er fortsatt med!

Anonymous poster hash: 81d1b...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var/er det med kjæreste og kjærlighet i din/ungdomsalder fra utenfor menigheten egentlig, og hvorfor dro du hvis jeg får spørre? :)

Anonymous poster hash: 6a188...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er oppvokst i Smiths Venner, hvor gamle er dere eller når vokste dere opp i Smiths Venner? Var det nylig eller i tiden det var strengere? Er dere forsatt med idag?

Anonymous poster hash: 6a188...a96

Jeg er født i 91, gikk ut for 1 år siden.

Smiths Venner har forandre seg en god del. I positiv retning. Alt det som står om at Smiths Venner måtte gå i kjørt og fletter, ikke hadde TV osv er bullshit. Det var slik for rundt 20 år siden.

Nå er Smiths Venner ikke så forskjelligt fra alle andre. Du klarer ikke å gjenskjenne en smiths venner på gaten. Nå er det mer; Det indre som teller, enn det ytre

Anonymous poster hash: b1de5...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i philadelfia og vineyard menighet. Tror de er litt sånn klassisk frikirkesamfunn, ikke spesielt lukket. Det var helt OK og jeg tok ingen skade av det, jeg er ikke kristen i dag og kommer ikke til å oppdra mine barn kristent. Men jeg har et ønske om å døpe dem i kirken og ta dem med i kirken på julaften. fordi det er hyggelige barndomsminner jeg har som jeg forbinder med fest og høytid. Jeg komme imidlerid ikke til å ta de med til noen frikirke bare statskirken. Den norske kirke føler jeg mer representerer vår kristne kulturarv, og ike så mye religion.



Anonymous poster hash: 833e3...a3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...