Gå til innhold

Er du kristen?


Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa

Jeg er kristen, men jeg er den type som går i kirken på 1. juledag og ellers lever som "alle andre".

Man kan forholde seg til deler i Bibelen som man forholder seg til verden slik den er i dag. For eksempel viser Mosebøkene en rekke regler man i dag overhodet ikke følger-dvs noen religioner som til tider islam gjør det og noen ekstremister innen kristendommen; dødsstraff for homofili og blasfemi for eksempel. Ellers, hvis man fordømmer mennesker pga troen deres da synes jeg man skal gå i seg selv, noe sikkert muslimer kan si seg enig i nå.

Jeg dømmer ikke folk pga deres tro, jeg er bare nysjerrig hvorfor noen vil tro deler av bibelen, når boken er ment til å bli fulgt helt og fullt ut foralltid. Om du ikke følger boken helt, er du altså ikke kristen. De gode delene i bibelen, som og være snill og behandle mennesker på en bra måte, er regler i de fleste religioner, og det er også en regel i menneskelig evolusjon moralitet. Sånnsett er jo ingen grunn til og følge slike ting om du ikke følger det 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mocchhaa

Jeg vet dette kan være vanskelig å forstå for mange, men kristne kan tenke selv, og vi tror ikke vi er perfekte. Ingen mennesker klarer følge alt man burde følge.

Anonymous poster hash: 2856a...c13

Okei, det er greit nokk, men hva er da poenget med og kalle seg selv kristen, om du ikke klarer og følge bibelen, når det faktisk er en regel, at man skal følge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Okei, det er greit nokk, men hva er da poenget med og kalle seg selv kristen, om du ikke klarer og følge bibelen, når det faktisk er en regel, at man skal følge den?

Kriteriet for å kalle seg kristen er vel egentlig om man er troende, i alle fall ifht NT.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Kriteriet for å kalle seg kristen er vel egentlig om man er troende, i alle fall ifht NT.

Hva er da poenget med de 10 bud, og en hel bok, når du bare trenger og tro på gud, for å være kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hva er da poenget med de 10 bud, og en hel bok, når du bare trenger og tro på gud, for å være kristen?

Det kan jeg ikke svare deg på, men definisjonen er altså om man tror eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Det kan jeg ikke svare deg på, men definisjonen er altså om man tror eller ikke. :)

Vel, da er vel forskjellen at du tror på noe, ikke at du er kristen. Det er en regel for alle kristne, og følge bibelen. Tror du derrimot bare på gud, er du bare en som tror på gud, thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tenker selv.

Visste ikke at "å følge det som står i bibelen" var det samme som å ikke tenke selv.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vel, da er vel forskjellen at du tror på noe, ikke at du er kristen. Det er en regel for alle kristne, og følge bibelen. Tror du derrimot bare på gud, er du bare en som tror på gud, thats it.

Jeg vet ikke engang om jeg tror på Gud, og jeg kaller meg ikke kristen. Men det står i alle fall i Bibelen at den som tror regnes som kristne. Man kan være uenig i det, men det er ikke en uvanlig definisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis du skal kalle deg selv kristen, burde du ikke da følge alt som står i Bibelen? Hvis du bare følger det gode som er i bibelen, så kan du vel heller følge din egen moralitet istedenfor en religion, når du egentlig ikke følger det du burde følge som kristen, eller?

Hopper inn her jeg:P

Jeg lever etter det som står i bibelen - i nye testamentet. Nemlig fordi Jesus kom med et helt nytt budskap og et nytt evangelium som frir alle fra det gamle testamentet og de lovene som var der. Hadde vi fulgt det gamle testamenetet hadde man jo lagd alter og ofra geitbukker ogsåvidere, og en hel del andre mindre hyggelige ting ;) Hele poenget med at Jesus kom var jo at det skulle bli noe nytt, og bort ra gamle testamentets regler og lover og bud.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

Undertegnede er ikke kristen, men vil allikevel definere seg selv som "åndelig". Undertegnede har således ingen problemer med "Gud" - troen på en eller annen høyere makt eller bevissthet - men i det øyeblikk man bringer "Jesus" inn i bildet blir det rent for meget av dogmer og andre ting som er intuitivt ulogiske. Man respekter dog allikevel kristne og deres etikk/moral, og er vel også av den oppfatning at de generelt får for mye pepper på grunn av sin tro. Der finnes verre religioner enn kristendom - som f.eks. Islam og Jødedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Jeg vet ikke engang om jeg tror på Gud, og jeg kaller meg ikke kristen. Men det står i alle fall i Bibelen at den som tror regnes som kristne. Man kan være uenig i det, men det er ikke en uvanlig definisjon.

Muslimer og jøder tror jo på gud. Er de også kristne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Hopper inn her jeg:P

Jeg lever etter det som står i bibelen - i nye testamentet. Nemlig fordi Jesus kom med et helt nytt budskap og et nytt evangelium som frir alle fra det gamle testamentet og de lovene som var der. Hadde vi fulgt det gamle testamenetet hadde man jo lagd alter og ofra geitbukker ogsåvidere, og en hel del andre mindre hyggelige ting ;) Hele poenget med at Jesus kom var jo at det skulle bli noe nytt, og bort ra gamle testamentets regler og lover og bud.. :)

Det nye testamentet har jo også mindre hyggelige ting. Følger du bare de gode i det nye testamentet, eller er du klar over at det nye testamentet ikke bare inneholder gode ting, som du da også følger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det nye testamentet har jo også mindre hyggelige ting. Følger du bare de gode i det nye testamentet, eller er du klar over at det nye testamentet ikke bare inneholder gode ting, som du da også følger?

Jeg skakke påstå at jeg er skriftlærd heller :icon_lol:

Men hvilke uhyggelige ting tenkte du på her og nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Undertegnede er ikke kristen, men vil allikevel definere seg selv som "åndelig". Undertegnede har således ingen problemer med "Gud" - troen på en eller annen høyere makt eller bevissthet - men i det øyeblikk man bringer "Jesus" inn i bildet blir det rent for meget av dogmer og andre ting som er intuitivt ulogiske. Man respekter dog allikevel kristne og deres etikk/moral, og er vel også av den oppfatning at de generelt får for mye pepper på grunn av sin tro. Der finnes verre religioner enn kristendom - som f.eks. Islam og Jødedom.

Hvorfor er Islam og Jødedom så mye værre? Kristne drepte jo tusenvis av muslimer over hundrevis av år, og kristne rettferdiggjorde slaveri, ved bruk av bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Penelopee

Nei. Jeg trodde jeg kunne kalle meg kristen helt til jeg var på utveksling i bibelbeltet i USA. Å gå i kirken tre+ ganger i uken der jeg så og si ble påtvunget religion ble litt for mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, takk, nå fikk jeg meg en god latter... :fnise::jolie:

Vel, det var mye der som var tatt ut av sammenheng, for å si det sånn. Veit ikke hvor jeg skal starte en gang. Bibelen inneholder for det 1. mange metaforer. For det 2. - at Jesus mener mange kommer til helvete burde vel ikke komme som et sjokk for noen som helst?

Det står blant annet at man skal hate sin far og mor. Eller hate sitt eget liv. Der tolker i alle fall jeg det som at jeg skal hate det vonde som bor inni meg, og inni min far og mor. Det kjødet vi har, som alt vondt kommer fra. Ikke selve livet, eller min far og mor. Komplisert:)

Men som sagt har jeg lite peiling på "skriftene" i sin helhet. Men tør å påstå at jeg er kristen nok ved å forstå hovedessensen av Bibelen og ikke minst Jesu budskap. Strengt tatt består koranen av gamle testamentet også, gjør det ikke? Og jødene bruker også gamle testamentet. For å kalle seg kristen må man tro på Jesus. Da sier det vel seg selv at det er det nye testamentet man lever etter. Og budskapet der er å ta opp sitt kors (altså fornekte seg selv), og å bli fri og helt ferdig med å gjøre synd. :)

Anonymous poster hash: 1b256...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...