Gå til innhold

Er du kristen?


Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Jeg skulle heller vurdert å bli religiøs om jeg lukket øynene en kveld og sa "om det finnes en gud, er det fred på jord i morgen når jeg våkner. Foreløpig har ingenting skjedd, bortsett fra at dommedagsklokken er tre minutter på midnatt.

Om det finnes en gud som lar alle utslette hverandre på grunnlag av hvilken bok man skal tro på, er vedkommende en skikkelig dritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jesus var en lærer og ved hans eksempel er det noe hellig. Gjennom tidene har det og vil komme flere slike og jeg tror på eksemplet i at man ikke skal dømme og vise kjærlighet.



Anonymous poster hash: a3a42...762
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kristen, men jeg er vokst opp kristen siden min mor er det. For meg personlig så følte jeg at det var det riktige valget å ta (å bryte med kristendommen) men jeg ser også at det for min mor for eksempel gir henne enormt mye glede.



Anonymous poster hash: 9cc2d...2a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig ambivalent forhold til religion. Det meste av slekta mi er ateister, men mine foreldre var pinsevenner. Mamma var egentlig ganske "radikal" og var fast på Oslo Kristne Senter.

Jeg var aktiv i pinsemenighet som ungdom, men stort sett anser jeg meg selv som ikke-troende og forholder meg til vitenskap. Før jeg brått føler at barnetroen kommer tilbake til meg, ofte i vanskelige tider. Jeg fikk blodpropp i lungene i fjor og ble redd for å dø. Da hjalp det å be.

oj! Dette beskriver meg på en prikk!

Anonymous poster hash: 9cc2d...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest JesusElskerAlle

Jeg dømmer ikke folk pga deres tro, jeg er bare nysjerrig hvorfor noen vil tro deler av bibelen, når boken er ment til å bli fulgt helt og fullt ut foralltid. Om du ikke følger boken helt, er du altså ikke kristen. De gode delene i bibelen, som og være snill og behandle mennesker på en bra måte, er regler i de fleste religioner, og det er også en regel i menneskelig evolusjon moralitet. Sånnsett er jo ingen grunn til og følge slike ting om du ikke følger det 100%.

Jeg er kristen. Det å være kristen handler ikke om å følge en bunt med regler, men å tro på at Jesus er oppstanden. Rom.10.9, For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Jesus stod opp fra de døde skal du bli frelst.

Som Jesus og Paulus er opptatt av er at vi kan hvile i at Gud er god, selv om vi som mennesker gjør dårlige valg. Ef.2.8, for av nåde er dere frelst ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.

Kristendommen er ikke en dø religion der man skal følge en rekke regler. Det er en levemåte der vi har fokus på Jesus som vår frelser og vår venn.

Rom.5.20 'for loven kom for at fallet skulle bli stort. Der synden ble stort ble nåden enda større'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg ikke og mener vel strengt tatt at ingen som forstår et minimum av fysikk/kjemi etc kan ha en religiøs tro. Men jeg respekterer når voksne mennesker har en tro som ikke skader andre. Men har overhode ingen respekt for de som mener at barna sine er født med en eller annen religion. Barn er ikke født religiøse! Om de selv velger en religion eller ikke etter å ha blitt oppdratt til å ta et selvstengnvalg er en annen sak.

Det er veldig merkelig at du mener det. Jeg er ikke selv kristen, men har venner som er det. De er både leger, naturvitere og ingeniører, samt sivilingeniører. Jeg syns det er merkelig at noen faktisk går rundt og tror at en ikke forstår naturvitenskap på grunn av at de er kristne. Bli kjent med folk og søk litt på nettet, så finner du mange mennesker, med høy utdanning, som er religiøse.

Bestevenninna mi er kristen. Begge foreldrene hennes er leger, søsteren (som også er kristen) tar bachelor i kjemi, broren går ingeniørretning, mens venninna mi er snart ferdig med legeutdanningen, hun skulle egentlig vært ferdig, men tok et forskningsår.

På tide å fjerne skylappene som du har foran øynene.

Anonymous poster hash: ea2b5...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, jeg gikk på søndagsskole som barn, er oppvokst med aftenbønn og oppdratt med kristne verdier. Jeg tror på Gud, Jesus og den hellige ånd, men jeg følger ikke bibelen slavisk.Jeg mener derimot at den inneholder en del greie leveregler. så jeg vil ikke si jeg er så veldig religiøs at det gjør noe.



Anonymous poster hash: 8e558...198
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JesusElskerAlle

Nei. Jeg trodde jeg kunne kalle meg kristen helt til jeg var på utveksling i bibelbeltet i USA. Å gå i kirken tre+ ganger i uken der jeg så og si ble påtvunget religion ble litt for mye for meg.

Du trenger ikke gå i kirken tre ganger i uken for å kalle deg kristen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner både fysikere, kjemikere og leger med sterk kristentro. Det er ikke i konflikt med faget.

Dette er et vikarierende motiv fra ateister som ikke vet hva de snakker om, og tror at alle troende er fanatikere med bokstavelig bibeltro uten tvil eller spørsmål.

Anonymous poster hash: c47ff...5ff

Selv om jeg ikke er kristen, vet jeg at det finnes flere kristne med høy utdanning innenfor realfagene, en må jo leve med skylapper foran øynene hvis en tror at religiøse ikke studerer realfag.

De mest aggressive ateistene jeg har møtt, har selv ingen bakgrunn innenfor realfag. Hadde ei venninne på videregående, som strøk i matte, og hun var veldig ivrig med å hakke på kristne, kristne som behersket realfagene og som i dag tar høyere utdanning innenfor realfag.

Jeg skulle selv ønske at det ikke fantes religiøsitet, men jeg respekterer folk som respekterer andre, og jeg vet jo at det ikke stemmer at religiøse ikke kan forstå realfag, og syns det er rart at noen går rundt og tror det.

Anonymous poster hash: ea2b5...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig merkelig at du mener det. Jeg er ikke selv kristen, men har venner som er det. De er både leger, naturvitere og ingeniører, samt sivilingeniører. Jeg syns det er merkelig at noen faktisk går rundt og tror at en ikke forstår naturvitenskap på grunn av at de er kristne. Bli kjent med folk og søk litt på nettet, så finner du mange mennesker, med høy utdanning, som er religiøse.

Bestevenninna mi er kristen. Begge foreldrene hennes er leger, søsteren (som også er kristen) tar bachelor i kjemi, broren går ingeniørretning, mens venninna mi er snart ferdig med legeutdanningen, hun skulle egentlig vært ferdig, men tok et forskningsår.

På tide å fjerne skylappene som du har foran øynene.

Anonymous poster hash: ea2b5...9c6

Selvfølgelig kan man være intelligent eller ha en høy utdannelse selv om man (på tross av) at man er religiøs, men fakta er jo som du sikkert vet at rent statististisk er religiøse mennesker mindre intelligente enn ikke-religiøse.

Dette har selvfølgelig med at en person men høyere intelligens har bedre forutsetninger for å motstå press og "tenke" seg frem til en konklusjon selv. Studiene viser stort sett at det er de "svært religiøse" som er minst intelligente. Et annet kjennetegn ved religiøse er at de er mer tilbøyelige til å være konservative og føye seg etter autoriteter.

At du eller jeg kjenner to eller tre religiøse som har studert naturvitenskap eller er leger er selvfølgelig et svært dårlig argument...

http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens

Og selvfølgelig er det stort sett slik at hvert ekstra år med utdanning gjør det mindre sannsynlig at du er religiøs..

http://www.economist.com/news/international/21623712-how-education-makes-people-less-religiousand-less-superstitious-too-falling-away

Ser man globalt på religiøsitet vil man også se at jo lavere utdanning og jo svakere demokrati et land har, jo større er sjansene for at mange er religiøse og at religionen står veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Følger du det som står i bibelen?

Det er det ingen som gjør. Og godt er det, for da hadde kristne vært like galne som IS

Anonymous poster hash: 1c36b...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Du trenger ikke gå i kirken tre ganger i uken for å kalle deg kristen...

Det var ikke det jeg sa heller..? Min amerikanske vertsfamilie mente du måtte det derimot. Når det kommer til kristendom i sørstatene er kulturen ganske spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen. Før tvilte jeg veldig, men har fått flere tegn som gjør at jeg tror på Gud. Har det tungt nå etter ulykke med motivasjon ved opptrening igjen, men ba til Gud om å få hjelp og nå har jeg plutselig helt ut av det blå fått motivasjon igjen. :)



Anonymous poster hash: 3654e...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen. Før tvilte jeg veldig, men har fått flere tegn som gjør at jeg tror på Gud. Har det tungt nå etter ulykke med motivasjon ved opptrening igjen, men ba til Gud om å få hjelp og nå har jeg plutselig helt ut av det blå fått motivasjon igjen. :)

Anonymous poster hash: 3654e...bf1

Flott at du har motivasjonen tilbake. Men dette er ikke noen gud. Det er deg, og det gjør deg fantastisk. Ikke se ned på deg selv, tenk heller hvor flink du er som har klart dette helt uten liksomvenner og eventyr. ;-)

Anonymous poster hash: 1c36b...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...