Gå til innhold

Hvordan dør ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva som skjer, men om kroppen min kan brukes til forskning er jeg helt med på det. Ellers får familien avgjøre det.

Skulle gjerne fått asken spredt utover ett eller annet fotballrelatert sted jeg er glad i, men det er ikke så nøye. Synes folk kan være så elskverdige at de lyver for meg og sier at de har fått ordnet det rett før jeg stryker med, så blir det enda et hakk mer behagelig å legge på røret.



Anonymous poster hash: 22f3b...116
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det et par rare betraktninger.

Må man tro for å kunne bli begravet?

Må man tro for at familien ønsker å ta et verdig farvel med den de er glad i?

Dessverre finnes det i dag ikke egne gravsteder for ateister eller andre ikke-kristne. Og for oss som ønsker å bli lagt i jorda etter vår død, må vi ta til takke med det. I fremtiden vil det nok komme egne gravsteder for ateister.

For ateister har man en avskjed som er ganske lik en kristen begravelse. Den døde ligger i en kiste, det er er bårekranser, blomster, sørgende mennesker. Det er tale, dikt, sang.



Anonymous poster hash: 8c34e...5ab
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er "grønt" med det? En slik prosess må jo være veldig energikrevende. Begraver man folk, går man jo rett tilbake til naturens kretsløp. Hva vinner man på frysing og risting, annet enn å bruke en masse unødvendig energi?

Dette var helt ubegripelig.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Du kommer ikke tilbake til naturen i en kiste. og du skal graves ned, så skal du graves opp igjen og flyttes. Det er "grønt" fordi det krever lite energi å gjøre dette i stor skala visstnok. Jeg vet ikke så mye om prosessen, hørte bare om det bare radioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke tilbake til naturen i en kiste. og du skal graves ned, så skal du graves opp igjen og flyttes. Det er "grønt" fordi det krever lite energi å gjøre dette i stor skala visstnok. Jeg vet ikke så mye om prosessen, hørte bare om det bare radioen.

Jeg leste om dette for noen år siden.

Metoden var foreslått som et alternativ til kremering. Kremering er ganske energikrevende, fordi det går med mye energi til å gjøre en kropp så tørr at den vil brenne. Vann krever enormt mye energi for å fordampe.

Så, alternativet var frysetørring i kombinasjon med sonisk vibrasjon (altså lyd) Must be Jello, Must be Jello, Jam don`t shake like this!

Når denne prosessen er ferdig, så sitter man igjen med relativt få kilo av essense de`l Homme, som kan begraves i en pappeske. Metoden hadde en svakhet, og det var at dersom en slik rest skulle kunne gå i forråtnelse, så måtte den begraves ganske grunt. Og det ville tiltrekke dyr som hunder og lignende. Det vi snakker om her, er jo kirkegårdens svar på "Real Turmat". Fett, proteiner og så videre i konsentrert form, og jeg tipper det ville lukte middag av det for de fleste hunder.

Men jeg ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne slå det beste ved begge metoder sammen, og heller kremere et frysetørret lik. Det burde brenne riktig bra.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke tilbake til naturen i en kiste. og du skal graves ned, så skal du graves opp igjen og flyttes. Det er "grønt" fordi det krever lite energi å gjøre dette i stor skala visstnok. Jeg vet ikke så mye om prosessen, hørte bare om det bare radioen.

Lik råtner, og det gjør kister også. Det du tenker på, er den hinsides vanvittige praksisen med at kropper ble lagt i plastsekker i en periode. De måtte graves opp.

Vanlige kistegraver brytes ned og blir til jord, selv om det tar lang tid.

Det er fortsatt det mest miljøvennlige alternativet, men det krever en del plass på kirkegårdene.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om dette for noen år siden.

Metoden var foreslått som et alternativ til kremering. Kremering er ganske energikrevende, fordi det går med mye energi til å gjøre en kropp så tørr at den vil brenne. Vann krever enormt mye energi for å fordampe.

Så, alternativet var frysetørring i kombinasjon med sonisk vibrasjon (altså lyd) Must be Jello, Must be Jello, Jam don`t shake like this!

Når denne prosessen er ferdig, så sitter man igjen med relativt få kilo av essense de`l Homme, som kan begraves i en pappeske. Metoden hadde en svakhet, og det var at dersom en slik rest skulle kunne gå i forråtnelse, så måtte den begraves ganske grunt. Og det ville tiltrekke dyr som hunder og lignende. Det vi snakker om her, er jo kirkegårdens svar på "Real Turmat". Fett, proteiner og så videre i konsentrert form, og jeg tipper det ville lukte middag av det for de fleste hunder.

Men jeg ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne slå det beste ved begge metoder sammen, og heller kremere et frysetørret lik. Det burde brenne riktig bra.

Det høres ut som samme opplegg, men det jeg hørte gikk videre til at restene ble løst opp i en væske som så var så "ren" at den kunne tømmes rett ut i naturen.

Lik råtner, og det gjør kister også. Det du tenker på, er den hinsides vanvittige praksisen med at kropper ble lagt i plastsekker i en periode. De måtte graves opp.

Vanlige kistegraver brytes ned og blir til jord, selv om det tar lang tid.

Det er fortsatt det mest miljøvennlige alternativet, men det krever en del plass på kirkegårdene.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Men du har ikke gravplassen din lenge nok til at du er helt vekk, har du vel? Jeg trodde du bare hadde gravplassen din i så eller så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som samme opplegg, men det jeg hørte gikk videre til at restene ble løst opp i en væske som så var så "ren" at den kunne tømmes rett ut i naturen.

Men du har ikke gravplassen din lenge nok til at du er helt vekk, har du vel? Jeg trodde du bare hadde gravplassen din i så eller så mange år.

Det kommer an på om dine etterlatte forlenger festeretten eller ikke. Jeg har betalt festeavgift for graver som er snart hundre år gamle.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som samme opplegg, men det jeg hørte gikk videre til at restene ble løst opp i en væske som så var så "ren" at den kunne tømmes rett ut i naturen.

Men du har ikke gravplassen din lenge nok til at du er helt vekk, har du vel? Jeg trodde du bare hadde gravplassen din i så eller så mange år.

Det tar ikke så ille mange år før kroppen er fullstendig nedbrutt under normale forhold. Jeg mener at standardtiden for hvor lenge man "eier" gravplassen, er beregnet ut fra det. For når ikke den forrige leietakeren (eller rettere sagt etterkommerne) betaler lenger, så begraver man noen andre på den plassen.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke så ille mange år før kroppen er fullstendig nedbrutt under normale forhold. Jeg mener at standardtiden for hvor lenge man "eier" gravplassen, er beregnet ut fra det. For når ikke den forrige leietakeren (eller rettere sagt etterkommerne) betaler lenger, så begraver man noen andre på den plassen.

Alright, jeg er alikevel glad for at det ikke er min jobb å "sjekke" om forrige leietaker er borte eller ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stenge regler for det, man må enten begraves på kirkegården eller kremeres og så enten bli begravet på kirkegården eller ha vitner som sprer asken over et bestemt sted. Det er også strenge regler for hvor man kan spre det og det må være noen fra kommunen som er vitne til det. Helt urolig at du ikke har sjekket det.

Hvor står det i "Veiledningen" at noen fra kommunen må være vitne til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ateister dør på samme måte som kristne, bortsett fra at ateister vet det ikke er noe helvete i motsetning til fanatiske religiøse.



Anonymous poster hash: c22ba...6c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det heter gravplass eller gravlund. Kirkegård er det mer folkelige uttrykket som forsvinner mer og mer da flere religioner er representert i landet. Gravlunden er eid av kommunen og har derfor ingen tilhørighet til kirken. Alle kan gravlegges der.

Som ateist/humanetiker ønsker jeg selv i være organdonor og kanskje gjøre mer nytte for meg som død, enn det jeg har klart levende. Kremasjon og minnelund, gjør at eventuelle etterkommere kan vandre i et fin beplantet område som det offentlige har ansvar for å holde i orden. Ingen gravstein som det må betales for. De vet da ikke hvor urnen er satt ned.


Anonymous poster hash: 3632b...d74



Anonymous poster hash: 3632b...d74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som snakker om å ha sin aske på en hylle: i Norge er det ikke lov å ha menneskeaske oppbevart.



Anonymous poster hash: 4ef2b...633
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller, hvordan "begraver de seg"? Søppeldynga? Havet? I hagen? Hva slags seremoni?

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Jeg pleier å legge meg uti hagen på høsten og satse på at løvet dekker meg. Ikke alltid det klaffer da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, hvordan "begraver de seg"? Søppeldynga? Havet? I hagen? Hva slags seremoni?

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Har du hørt om folk i Norge som begraves i hagen eller på søppla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvor skal dere kremeres, hvem tar seg av det? Har begravelsesbyråene alternativer til kremeringssteder?

Jeg ønsker også å stå på en hylle og følge med, for det verste med å dø er jo å ikke få fulgt med på familien lenger.

Det er ikke vanlig at askeurner står på peisen i Norge. Man får ikke asken sånn uten videre. Dette er av hygieniske årsaker. Asken blir som oftest begravd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...