Gå til innhold

Hvordan dør ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da burde de heller ubetinget gis til forskning og undervisning. Tror man ikke på noe etter døden, kan man jo umulig ha noe imot det?

Det er et vesentlig problem for medisinfaget at det utføres for få obduksjoner i dette landet. Om ikke-troendes kropper tilfalt akademia post mortem, ville det ha løst enormt mye.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Så bare fordi jeg ikke tror på noen gud skal ikke familien og vennene mine ha et gravsted å gå til når jeg dør? Jeg bryr meg egentlig fint lite sånn sett - for jeg er jo død. Men det er ikke sånn at det kun er den døde som "bruker" et gravsted, det er aller mest de etterlatte. Synes jeg ser for meg at jeg måtte lyve på meg en gudstro bare for at mannen min eller fremtidige barn og barnebarn skulle ha et sted å gå til.

Gravsteder er som regel ikke et sted hvor man utøver religion sånn helt direkte. De er et sted hvor folk går med følelsene sine, hvor de går for å minnes noen de var glad i, mimre og tenke og sørge, og hvor de har sine egne ritualer som er meningsfulle for dem selv. Det der er noe de fleste mennesker har til felles - uansett hva de måtte tro om guder og ånder.

Endret av Pingting
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Jeg tror ikke du kan velge begge deler. Jeg har vurdert testatorordningen, og da synes jeg å huske at du ikke kan ha vanlig organdonasjon i tillegg. Det virker ihvertfall logisk, det er jo til forskning og undervisning - blir fort litt feil om ikke alt av organer er på plass.

Ok. Har ikke satt meg så mye inn i det. Dersom organdonasjon til folk som trenger det er mulig, så vil jeg nok helst det. Dersom det ikke er mulig så høres jo dette bra ut. Det viktigste er uansett at kroppen min ikke bare blir kastet bort. Den må brukes til å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare fordi jeg ikke tror på noen gud skal ikke familien og vennene mine ha et gravsted å gå til når jeg dør? Jeg bryr meg egentlig fint lite sånn sett - for jeg er jo død. Men det er ikke sånn at det kun er den døde som "bruker" et gravsted, det er aller mest de etterlatte. Synes jeg ser for meg at jeg måtte lyve på meg en gudstro bare for at mannen min eller fremtidige barn og barnebarn skulle ha et sted å gå til.

Gravsteder er som regel ikke et sted hvor man utøver religion sånn helt direkte. De er et sted hvor folk går med følelsene sine, hvor de går for å minnes noen de var glad i, mimre og tenke og sørge, og hvor de har sine egne ritualer som er meningsfulle for dem selv. Det der er noe de fleste mennesker har til felles - uansett hva de måtte tro om guder og ånder.

Du får et gravsted til familien din - det tar bare litt lenger tid. Når kroppen frigis, får begravelsesbyrået det tilbake, og resten foregår som normalt.

Jeg innbiller meg at om man er ordentlig ateist, så er heller ikke gravplasser særlig viktige, siden kroppen, eller det som er igjen av den, ikke har noe med deg å gjøre. Men det skal jeg ikke legge meg opp i.

Det er ikke slik at man blir liggende i formalin for resten av evigheten. Man blir begravd på vanlig måte når bruken av legemet er fullført.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et gravsted til familien din - det tar bare litt lenger tid. Når kroppen frigis, får begravelsesbyrået det tilbake, og resten foregår som normalt.

Jeg innbiller meg at om man er ordentlig ateist, så er heller ikke gravplasser særlig viktige, siden kroppen, eller det som er igjen av den, ikke har noe med deg å gjøre. Men det skal jeg ikke legge meg opp i.

Det er ikke slik at man blir liggende i formalin for resten av evigheten. Man blir begravd på vanlig måte når bruken av legemet er fullført.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Det er litt imponerende at jeg deler link til testatorordningen (som jeg jo har satt meg litt inn i)i ett øyeblikk og så misforstår deg når du snakker om akkurat det samme i neste øyeblikk... Jeg aner ikke hvorfor jeg fikk det for meg at du mente at man aldri skulle begraves - beklager! (lover å drikke mer kaffe før jeg svarer på noe mer her)

Jeg vil tro at du hos ateister vil finne hele spekteret av meninger rundt dette med begravelse, gravsted og hva som skal skje med kroppen etter at man er død. Fra den rent praktiske "jeg er jo død uansett, så gjør hva som helst", til de som synes det er ekkelt og uverdig å skulle skjæres opp foran en gjeng med medisinstudenter. Ateisme er fravær av tro på en gud, det sier ingen ting om hvilke verdier og tanker du har ellers. Man trenger ikke tro på et liv etter døden eller ha noe forhold til vigslet grunn for å ønske en verdig, normal begravelsessermoni og et gravsted for seg selv og for de man er nær. Det handler for mange aller mest om følelser dette, og da blir det for dumt å skulle bruke ett lite parameter som egentlig ikke har noe med saken å gjøre for å definere hva som skjer med kroppen etter at man dør.

Når det er sagt så er jeg veldig enig i at det er en fin ting om flere hadde donert kroppen til forskning. Jeg tror bare ikke dette er veien å gå.

Endret av Pingting
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt imponerende at jeg deler link til testatorordningen (som jeg jo har satt meg litt inn i)i ett øyeblikk og så misforstår deg når du snakker om akkurat det samme i neste øyeblikk... Jeg aner ikke hvorfor jeg fikk det for meg at du mente at man aldri skulle begraves - beklager! (lover å drikke mer kaffe før jeg svarer på noe mer her)

Jeg vil tro du finner hele spekteret av meninger rundt dette med begravelse, gravsted og hvhos ateister.

Da er vi faktisk helt enige!

Grunnleggende sett, i alle fall.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov eller ønske kan de få mine organer til å redde andre mennesker, de kan få kroppen min til medisinsk og vitenskapelig forskning. Det som eventuelt blir igjen skal kremeres og helst spres i naturen (pr idag er det vel bare på havet man har lov her til lands, ideelt sett ville jeg valgt skogen).

Mine foreldre skal kremeres og spres på havet, plassen det skal skje på har allerede søknaden innvilget. De er kanskje mer agnostikere enn ateister, spesielt mamma, men føler ikke de hører hjemme på noen kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en lapp i lommeboka som forklarer at jeg ønsker å bli lagt i en pappeske, brent opp og kastet på havet når jeg dør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regler rundt begravelse, så selv om man ikke tror på Gud, så står man ikke fritt til å gjøre som en vil.

Burde dette endres for å reflektere det sekulære samfunnet vi befinner oss i? Ja helt klart!

Det er vel en liten åpning på gang for at man f.eks skal kunne spre asken eller gravlegge folk et annet sted enn på kirkegården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en liten åpning på gang for at man f.eks skal kunne spre asken eller gravlegge folk et annet sted enn på kirkegården.

Ja det stemmer.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre åpner ikke den norske loven for så fryktelig mange alternativer. Helst skulle jeg blitt begravd i skogen sammen med bikkja, men det er ikke lov. Så da håper jeg på kremering. Ellers er det vel egentlig ikke så nøye for meg, men dersom det enda er noen i verden som er glad i meg når jeg dør, så bør nok de få bestemme litt hvor de vil ha meg plassert.



Anonymous poster hash: 7467e...7e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, hvordan "begraver de seg"? Søppeldynga? Havet? I hagen? Hva slags seremoni?

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ateist, men den dagen jeg og min kone takker for oss på denne jorda vil vi begraves sammen.

Jeg tror ikke på noe liv etter døden, men det ligger noe symbolsk i det å "for evig" legges til hvile sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en liten åpning på gang for at man f.eks skal kunne spre asken eller gravlegge folk et annet sted enn på kirkegården.

Realy? for når bestefar døde ville vi spre asken på havet, men da måtte vi jo omtrent ut til internasjonalt farvann for å få lov slik jeg forstod det.

Selv vurderer jeg en av de nye "grønne" begravelsene som utvikles. Ikke fordi jeg er voldsomt miljøvennlig, men vil ikke brennes eller råtne bort i flere år.

Hørte på radioen om en måte hvor de fryser deg ned, ala flytende nitrogen, for så å riste det i stykker ned til molekylnivå-ish. Så plukke ut alle uorganiske rester som fyllinger og proteser. Ha restene over i en alkoholblanding.

Etter på kan alt du var helles rett i elven(ville heller blitt jordbær gjødsel, men vi får se). Helt rent og bare næringstoffer og mineraler. Circle of life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realy? for når bestefar døde ville vi spre asken på havet, men da måtte vi jo omtrent ut til internasjonalt farvann for å få lov slik jeg forstod det.

Selv vurderer jeg en av de nye "grønne" begravelsene som utvikles. Ikke fordi jeg er voldsomt miljøvennlig, men vil ikke brennes eller råtne bort i flere år.

Hørte på radioen om en måte hvor de fryser deg ned, ala flytende nitrogen, for så å riste det i stykker ned til molekylnivå-ish. Så plukke ut alle uorganiske rester som fyllinger og proteser. Ha restene over i en alkoholblanding.

Etter på kan alt du var helles rett i elven(ville heller blitt jordbær gjødsel, men vi får se). Helt rent og bare næringstoffer og mineraler. Circle of life.

Jeg mente at det var bevegelse, ikke at det var åpnet for det. Mange andre vestlige, land med overveiende kristen religion har lover som tillater at asken spres i naturen. Og tatt i betraktning hva som er igjen etter en kremering, så kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe problem for noen.

Personlig syns jeg ikke det gjør så mye fra eller til. Man kommer fort nok tilbake i kretsløpet, uansett. Etter 30 år er det ikke mye igjen av en kropp.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at «sky burial» er et fint ritual, men jeg har også forståelse for at mange nok vil synes dette kan virke grotesk.

For øvrig vil det ikke være spesielt viktig for meg hvordan jeg begraves når jeg dør. Jeg vil være død uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes faktisk at «sky burial» er et fint ritual, men jeg har også forståelse for at mange nok vil synes dette kan virke grotesk.

For øvrig vil det ikke være spesielt viktig for meg hvordan jeg begraves når jeg dør. Jeg vil være død uansett.

Hørte at de gjør lignende i Burma. Hvor noen folkegrupper setter sine døde i trær. Dette for at de skal holde utkikk for de levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også bli til bling. Sånn om det virker fristende å være ooooh shiny! resten av evigheten.

(ihvertfall om man bor i et land hvor det der er lov. Det ville kanskje ikke vært mulig for en nordmann?)

Ellers må jeg jo som arkeolog si at jeg støtter denne ideen fullt ut.

56c98b9c9b80699f7e906fa1c01793d5.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke religiøs, og hvordan jeg skal begraves eller kremeres får være opp til mine etterkommere. Kanskje tar jeg stilling til bruk i undervisning eller forskning etter hvert (jeg har selv dissekert lik i min utdanning og vet hvor mye man lærer av det), men dette utsetter kremasjon, noe som kanskje kan være en belastning for de etterlatte.

Regner i hvert fall med at seremonien blir ikke-religiøs. Humanistiske bisettelser og begravelser er vel ganske utbredt etter hvert? Jeg har i hvert fall vært i en del. Synes de blir mer personlige, siden man slipper alle tekster fra bibelen som jeg ikke har noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realy? for når bestefar døde ville vi spre asken på havet, men da måtte vi jo omtrent ut til internasjonalt farvann for å få lov slik jeg forstod det.

Selv vurderer jeg en av de nye "grønne" begravelsene som utvikles. Ikke fordi jeg er voldsomt miljøvennlig, men vil ikke brennes eller råtne bort i flere år.

Hørte på radioen om en måte hvor de fryser deg ned, ala flytende nitrogen, for så å riste det i stykker ned til molekylnivå-ish. Så plukke ut alle uorganiske rester som fyllinger og proteser. Ha restene over i en alkoholblanding.

Etter på kan alt du var helles rett i elven(ville heller blitt jordbær gjødsel, men vi får se). Helt rent og bare næringstoffer og mineraler. Circle of life.

Hva i all verden er "grønt" med det? En slik prosess må jo være veldig energikrevende. Begraver man folk, går man jo rett tilbake til naturens kretsløp. Hva vinner man på frysing og risting, annet enn å bruke en masse unødvendig energi?

Dette var helt ubegripelig.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...