Gå til innhold

Hvordan dør ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller, hvordan "begraver de seg"? Søppeldynga? Havet? I hagen? Hva slags seremoni?

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Passing by

I min familie begraves de på samme måte som de kristne, seremoni i kirka og gravlegges på kirkegården. Egentlig er det vel hykleri, siden de ikke tror men .. finnes det noe alternativer i dag? De som vet, opplys meg gjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å bli kremert for så å bli satt på hylla hvor jeg fortsatt har full oversikt over alt som skjer!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regler rundt begravelse, så selv om man ikke tror på Gud, så står man ikke fritt til å gjøre som en vil.

Burde dette endres for å reflektere det sekulære samfunnet vi befinner oss i? Ja helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Men hvor skal dere kremeres, hvem tar seg av det? Har begravelsesbyråene alternativer til kremeringssteder?

Jeg ønsker også å stå på en hylle og følge med, for det verste med å dø er jo å ikke få fulgt med på familien lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ikke bare lage noen regler om at de som ikke tror kan velgeå bli kastet på søppeldynga? :)

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie begraves de på samme måte som de kristne, seremoni i kirka og gravlegges på kirkegården. Egentlig er det vel hykleri, siden de ikke tror men .. finnes det noe alternativer i dag? De som vet, opplys meg gjerne.

Mange steder har ikke noen andre alternativer enn kirka og kirkegården - og da blir det rimelig drøyt å kalle det hyklersk synes jeg. Det er også ganske strenge regler for hvor mennesker kan begraves og hvor aske kan spres.

Det er jo stadig flere som har en humanistisk sermoni. Da er det vanlig å låne f.eks. et kapell som er i tilknytning til kirkegården, og altså ikke bruke selve kirken. Mulig man enkelte steder kan bruke kirkebygget også, det vet jeg ikke. Under slike sermonier ryddes løse/flyttbare religiøse symboler (kors og denslags) bort, og en representant for den humanistiske organisasjonen leder sermonien - som stort sett er ganske like en vanlig kristen sermoni.

Staten jobber med en prøveordning for borgerlige, helt nøytrale sermonier. Det jobbes også stadig med å innføre gravsteder som tilhører andre religioner, og som er helt nøytrale. Det er vel ikke så utbredt enda, men jeg vet at det finnes noen slike i Oslo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare lage noen regler om at de som ikke tror kan velgeå bli kastet på søppeldynga? :)

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Ja, for de som ikke tror representerer jo hverken etiske eller hygienemessige problemer når de ligger og råtner, og det er heller ikke sånn at ateister har folk som er glade i dem som gjerne vil ha en grav å gå til.

Anonymous poster hash: fa787...423

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de blir kremert? Jeg vil i alle fall bli kremert, jeg er ikke ateist.

Kremerinf uten seremoni da?

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de blir kremert? Jeg vil i alle fall bli kremert, jeg er ikke ateist.

Jeg tror ikke det er noen kjempeklar sammenheng mellom religion og hvordan man helst vil begraves, ihvertfall ikke om du tenker på kristne/ateister i Norge i 2014. Har vært i mange kristne begravelser, og flere ateistiske bisettelser - og omvendt.

Noen steder er det jo ikke mulig å velge heller - skal du gravlegges i Oslo f.eks. MÅ du kremeres. Det er pga plassmangel.

Anonymous poster hash: fa787...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremerinf uten seremoni da?

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Det er vel ingen tvang å ha sermoni, såvidt jeg vet - enten du tror det ene eller det andre. Om den døde ikke ønsket det og/eller om de etterlatte ikke har behov for det, så kan man sikkert hoppe over hele sermonien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Passing by

Mange steder har ikke noen andre alternativer enn kirka og kirkegården - og da blir det rimelig drøyt å kalle det hyklersk synes jeg. Det er også ganske strenge regler for hvor mennesker kan begraves og hvor aske kan spres.

Det er jo stadig flere som har en humanistisk sermoni. Da er det vanlig å låne f.eks. et kapell som er i tilknytning til kirkegården, og altså ikke bruke selve kirken. Mulig man enkelte steder kan bruke kirkebygget også, det vet jeg ikke. Under slike sermonier ryddes løse/flyttbare religiøse symboler (kors og denslags) bort, og en representant for den humanistiske organisasjonen leder sermonien - som stort sett er ganske like en vanlig kristen sermoni.

Staten jobber med en prøveordning for borgerlige, helt nøytrale sermonier. Det jobbes også stadig med å innføre gravsteder som tilhører andre religioner, og som er helt nøytrale. Det er vel ikke så utbredt enda, men jeg vet at det finnes noen slike i Oslo.

Takk for svar, personlig tenker jeg ikke på det som hykleri men hvis man syns det er hyklersk å gifte seg i kirken og døpe barna sine i kirken når man ikke er kristen så blir det vel hyklersk å skulle bli begravd kirkelig også - var i den leia jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å bli maltraktert og blitt gjort om til pølser slik at flere kan ta del i den fortreffelighet jeg en gang var. Med tanke på at jeg ikke er et svin så kan jeg sikkert selges som halal-kjøtt?



Anonymous poster hash: 38e4b...e2f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare lage noen regler om at de som ikke tror kan velgeå bli kastet på søppeldynga? :)

Anonymous poster hash: 426e2...bda

Det er stenge regler for det, man må enten begraves på kirkegården eller kremeres og så enten bli begravet på kirkegården eller ha vitner som sprer asken over et bestemt sted. Det er også strenge regler for hvor man kan spre det og det må være noen fra kommunen som er vitne til det. Helt urolig at du ikke har sjekket det.

Endret av Evilposelos
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har en humanetisk begravelse. Med seremoni i et pent lokale, uten prest, men mer taler av familie osv. Kan velge mellom å bli kremmert å begrave urna, eller bli begravet i ei kiste. Kan også søke om å kremmere den døde, og spre aska på en plass som har betydning for personen.

VELDIG fint med humanetisk begravelse. Nesten helt likt som vanlig, uten ord fra bibelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg ønsker at eventuelle organer skal doneres til folk som trenger det (hvis mulig) og resten til forkning om nødvendig. Dersom familien ønsker en bisettelse er det opp til dem, men jeg håper de forstår at jeg ikke vil ha en prest stående der og snakke om hvor fint jeg har det i himmelen, o.l.

Har aldri tenkt over sermonien. Den er mest for de som sitter igjen. Jeg kommer ikke til å bry meg om det når jeg er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at eventuelle organer skal doneres til folk som trenger det (hvis mulig) og resten til forkning om nødvendig.

Jeg tror ikke du kan velge begge deler. Jeg har vurdert testatorordningen, og da synes jeg å huske at du ikke kan ha vanlig organdonasjon i tillegg. Det virker ihvertfall logisk, det er jo til forskning og undervisning - blir fort litt feil om ikke alt av organer er på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare lage noen regler om at de som ikke tror kan velgeå bli kastet på søppeldynga? :)Anonymous poster hash: 426e2...bda

Da burde de heller ubetinget gis til forskning og undervisning. Tror man ikke på noe etter døden, kan man jo umulig ha noe imot det?

Det er et vesentlig problem for medisinfaget at det utføres for få obduksjoner i dette landet. Om ikke-troendes kropper tilfalt akademia post mortem, ville det ha løst enormt mye.

Anonymous poster hash: a7778...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...