Gå til innhold

Smiths Venner


Gjest d'Arc

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er mange her som er veldig fordomsfulle. Jeg hadde en gang en venninne som var fra en Smiths-familie. Hun er og var ei veldig flott, oppegående og intelligent jente. Og hun var langt mer fordomsfri enn mange andre jeg kjente, som ikke tilhøre en "sekt".

Det jeg vet er at Smiths venner holder seg til bibelen og leser den bokstavtro.

De er altså svært konservativt kristne. Men det har vært lederskifte de siste årene. Og han som styrer organisasjonen i dag (barnebarnet til grunnleggeren) mener at gudstilbedelsen foregår inne i hvert menneske og at det altså ikke er like viktig med de "typiske" kjennetegnene som langt hår og skjørt for jentene, som har karakterisert begevegelsen. Han har også myket opp de konservative verdiene i organisasjonen og det har ført til at flere av de mest konservative grupperingene har gått ut av Smiths venner.

I følge Wikipedia oppfatter Smiths venner Adam og Eva, syndefallet, Kain og Abel, Noah og syndefloden o.s.v som virkelige historiske personer og begivenheter. Utviklingslæren avvises i utgangspunktet, men det menes at «skapelsen» kan ha foregått som deler av utviklingslæren.

Smiths Venner holder fast ved Paulus' prinsipper om kvinnens underordning både i familien og i menigheten, men likevel er en stor del av vervene besatt av kvinner.  Etter innsettelsen av Kåre J. Smith som leder har det fra sentralt hold blitt proklamert at menn og kvinner har like muligheter for frelse og helliggjørelse, og at budet om underordnelse er til kvinnen og ikke noe mannen skal legge seg opp i.

Selv om man har en tydelig uttalt prinsipiell frihet, er det fremdeles vanlig at kvinnene har langt hår og mennene kort, da det ses på som «en skam» for kvinnene å klippe håret kort. Men i dag er det mindre vanlig å se jenter/kvinner i kjole/skjørt utenom på møter.

Jeg sier ikke at jeg er enig i dette, langt ifra. Men jeg synes ikke det er verre enn den kristendommen som ble praktisert av "vanlige" kristne for ikke mange tiår siden.

Flott skrevet! Jeg mener ikke å være fordomsfull, hvis det var meg du tenkte på. Venninnene mine er langt fra uintelligente, men jeg stusser litt over troen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 10 måneder senere...
Men herregud da, hvordan får man et par hjernevaska smitter ut av den sekta når nesten alle vennene de har og familien deres kommer til å snu ryggen til dem?

Det her er så utspekulert :frustrert:

Det er greit nok at de vil vente med sex til etter ekteskapet, men at de helst ikke skal snakke med det motsatte kjønn, ikke få seg kjæreste og om de gjør, så får de værsågod forlove seg, hva er det for slags tro/regler/samfunn?

Hvis et familie medlem melder seg ut av menigheten, betyr det ikke at det blir utsøtt av familien, sånn er det ikke! Den Kristlige Menighet om det heter, respekterer og er glade i barna sine uannsett valg! men selvfølgelig oppmuntrer dem barna sine med og bli med. Ingen blir snudd ryggen til.

Og det med motsatte kjønn, de kan snakke sammen!! selvfølgelig:) Tingen er at dem skal se på hverandre som bror og søster, på en måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der og lest, men skjønner fremdeles ikke bæret. De bare viser til avsnitt som står i bibelen og det står ikke konkret hva de mener er synd med å ha kjæreste og å snakke med det motsatte kjønn.

Antakelig er dette en måte å beskytte de unge mot løpske hormoner og fristelser som følge av det.

Det finnes fremdeles land og kulturer hvor de unge ikke får møtes uten anstand, og det er for å beskytte, ikke for å nekte dem noe.

Ingen dum idé i utgangspunktet, sier jeg... ser jo hvordan tenåringer i dag sliter under all verdens sex-, drikke- og ruspress. Tipper mange av dem kunne satt pris på at far og mor satte foten ned litt hardere så de slapp ta så mange valg på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Vet lite om dette men har via xxxx for mange år siden, blitt kjent med et eldre ektepar. De hadde ikke tv, ikke radio, men de likte musikk...

Jeg klarte ikke å la hendene være i ro da jeg satte meg foran pianoet, på krakken, og jeg spilte slett ikke noe kristent, men det var bare ro og glede å se i hans øyne. Hun, hans hustru, var sengeliggende og smilte hver dag jeg kom innom. Jeg var ung, hun var eldre (80, 70...) og lå for døden, men det visste jeg ikke. Men jeg følte det, og jeg visste etterhvert at hun hadde avfunnet seg med det.

Men var det andre enn meg og mannen tilstede, ble hun stresset. Ikke av sine barn (voksne og alle var ikke i sekta), men de kjente henne. Det lyste av henne, et mildt lys, enda hun lå der og var så svak at hun måtte ha hjemmesykepleien for å stelles. Da ble hun ofte oppskaket, fordi de hadde det travelt, og hun kunne jo ikke gå alene...

Det er så mange år siden, men de prakket ikke på meg sin religion, og jeg spurte ikke hvorfor de ikke hadde tv. (var vel mer opptatt av pianoet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et familie medlem melder seg ut av menigheten, betyr det ikke at det blir utsøtt av familien, sånn er det ikke! Den Kristlige Menighet om det heter, respekterer og er glade i barna sine uannsett valg! men selvfølgelig oppmuntrer dem barna sine med og bli med. Ingen blir snudd ryggen til.

Dette her er bare løgn. Enten vet du selv at det er løgn fordi du lyver bevisst, eller du er blitt løyet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Tweek, med fare for å blande litt fakta sammen, så mener jeg at Lommelendere, eller Samfundet, bare finnes på Sørlandet, og at de har utgått fra Smiths Venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid lurt på.

Jeg har et par venninner derfra som har prøvd å fortelle meg hva de tror på, men jeg skjønner jo ikke bæret.

Så kan noen fortelle meg:

Hvorfor det er synd å ha kjæreste (om ikke du skal dele livet ditt med han da)?

Hvorfor man helst ikke engang skal prate med det motsatte kjønn?

Hvorfor noen/mange av dem blir så kalde og snur ryggen til deg om du går ut av "sekta"?

Om Smiths Venner egentlig handler mest om makt og penger?

De er 17-18 år og allerede går de fleste av dem rundt og snakker om forlovelser og forpliktelser slik at de kan være sammen med den de liker. Jeg har fått inntrykk av, at om de vil være sammen med en person, må de forlove seg med den personen, eller i det minste være sikker på at h*n skal de leve med resten av sitt liv.

Vel jeg kan egentlig svare deg nøye på Smiths Venner og deres regler, siden jeg er oppvokst i denne sekten. Vi gikk ut av den ved "vekkelsen" i 1990, og familien min har ingen tilknytning til de nå.

Sex, kyssing, intim kontakt mellom kjønnene er ikke tillat, da dette bare skal foregå innenfor ekteskapets rammer. Derfor får de fleste ikke ha kjærester. I tiden vi var med husker jeg det var "guttemøter" og "jentemøter" (religiøse samlinger)for de eldre barna, for å unngå kontakt mellom kjønnene. På fellesmøtene for voksne satt de ugifte kvinnene og mennen på hver sin side i salen, inndelt i hver sine områder. Kvinner og menn kunne ikke møtes alene sammen.

Det var også forskjellige dager kvinner fikk bade i sjøen ved brygga og menn fikk gjøre det!

Smiths Venner fulgte gamle testamentet strengt, og skillet mellom kvinner og menn kom som en følge av dette, og også at sekten ble dannet på den tiden dette var vanlig blant pinsevennene, og de har ikke modernisert sitt syn i stor grad.

Grunnen til at de som går ut av menigheten blir i noen tilfeller "utestengt" er at de andre ser på dem som fortapt til den verdslige verden. Og de i menigheten skal helst ikke ha så mye å gjøre med utenforstående, siden disse er ugudelige og står for djevelens fristelser.

Slik var det iallefall da vi var med. Om det har forandret seg vet jeg ikke, men jeg tviler.

Fikk du godt nok svar på det du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra Darcy

Smiths Venner har forandret seg endel. Jeg er "inngiftet" i en familie ala din gompen, som brøt/ble ekskludert på tidlig 90-tall. Svigers er litt med i det som mannen kaller "Smiths Uvenner", altså en gruppe som fortsetter å holde sammen. Smiths Venner har utviklet seg til å bli en organisasjon av pengegriske ledere som utnytter sine medlemmer. Medlemmene skal vise sin gode tro ved å spare penger som skal brukes til å sette opp og utvikle stevnesteder. De bør også stille til dugnad for disse stevnestedene. Som takk kan de få leie hytter på de samme stedene. Jeg kan ikke detaljene og det er ikke sikkert at det jeg skrev over her medfører 100% riktighet. Det jeg imidlertid er sikker på er at de aller fleste medlemmene av Smiths Venner er 100% overbeviste om at kun lederne kan rettlede dem i å finne den riktige vei og å leve det riktige liv, og selv om det kan være et slit så... vel, de vil jo ikke til helvete... Dette er en sekt med sterke ledere og som i de aller fleste sekter så er det en viss grad av hjernevasking involvert. Jeg har snakket med mange ex-Smiths Venner som føler de har fått ødelagt livet sitt.

Det har skjedd mange endringer, for å svare konkret her:

-tv er ikke lenger synd, - Smiths Venner har tom en egen satelitt-tvkanal hvor de har sendinger fra møter rundt om i verden.

-det er ikke lenger fy-fy for barn å ha venner utenfor sekten, selv om man bør vite at disse andre barna skal til helvete.

-det er ikke lenger et must for jenter å gå i trasige skjørt og ha langt slitt hår ned til rompa, barna bruker nå stort sett like klær som alle andre på sin alder. Noen deltar i fritidsaktiviteter sammen med skolekameratene, men de fleste lokalmenigheter har et utvalg av tilbud til sine barn slik at man kan tilbringe hele "livet" sammen med sine brødre og søstre i troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiths Venner har forandret seg endel. Jeg er "inngiftet" i en familie ala din gompen, som brøt/ble ekskludert på tidlig 90-tall. Svigers er litt med i det som mannen kaller "Smiths Uvenner", altså en gruppe som fortsetter å holde sammen. Smiths Venner har utviklet seg til å bli en organisasjon av pengegriske ledere som utnytter sine medlemmer. Medlemmene skal vise sin gode tro ved å spare penger som skal brukes til å sette opp og utvikle stevnesteder. De bør også stille til dugnad for disse stevnestedene. Som takk kan de få leie hytter på de samme stedene. Jeg kan ikke detaljene og det er ikke sikkert at det jeg skrev over her medfører 100% riktighet. Det jeg imidlertid er sikker på er at de aller fleste medlemmene av Smiths Venner er 100% overbeviste om at kun lederne kan rettlede dem i å finne den riktige vei og å leve det riktige liv, og selv om det kan være et slit så... vel, de vil jo ikke til helvete... Dette er en sekt med sterke ledere og som i de aller fleste sekter så er det en viss grad av hjernevasking involvert. Jeg har snakket med mange ex-Smiths Venner som føler de har fått ødelagt livet sitt.

Det har skjedd mange endringer, for å svare konkret her:

-tv er ikke lenger synd, - Smiths Venner har tom en egen satelitt-tvkanal hvor de har sendinger fra møter rundt om i verden.

-det er ikke lenger fy-fy for barn å ha venner utenfor sekten, selv om man bør vite at disse andre barna skal til helvete.

-det er ikke lenger et must for jenter å gå i trasige skjørt og ha langt slitt hår ned til rompa, barna bruker nå stort sett like klær som alle andre på sin alder. Noen deltar i fritidsaktiviteter sammen med skolekameratene, men de fleste lokalmenigheter har et utvalg av tilbud til sine barn slik at man kan tilbringe hele "livet" sammen med sine brødre og søstre i troen.

Nå svarte ikke jeg på det med penger, men slik var det nok til en viss grad før også tror jeg. Iallefall slik jeg har oppfattet det fra min far, var det mye makt og penger også på den tiden. Jeg var for ung til å forstå noe av den biten desverre...

Det var ikke fy-fy for oss å ha venner utenfor sekten heller. Varierer nok en del fra familie til familie. Men det utenfor sekten ble en helt annen virkelighet for oss, og det var vanskelig å vite hvordan man skulle oppfører seg blant de andre barna utenfor. Dessuten var det vanskelig å forklare ting om troen osv.

Håper det er lettere for barna nå, da man ikke får et like stort press på å fortelle om troen, som når man går rundt med skjørt og fletter, så det synes veldig godt hvilket trossamfunn man hører til...

Bra det har vært noen forandringer, men jeg tror det er mer ytre enn indre endringer, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra Darcy
Bra det har vært noen forandringer, men jeg tror det er mer ytre enn indre endringer, desverre.

Ja, det har du nok rett i. Jeg har dessverre inntrykk av at det er veldig mye pengemas, har også vært noen artikler i Kapital (tror jeg det var) om oppbygningen og driftsmåten til Smiths Venners diverse foretak, det er visstnok ganske tvilsomt, etter hva jeg mener å huske. Men sånn er det vel overalt, - når noen mennesker får mye makt så vil de også ha penger. De små brødrene og søstrene skal spare i heimen, ungene deres skal spare i heimen, de skal gi kollekt og delta på dugnad, og ungeflokkene er ikke akkurat små og barn er jo ikke billig. Sjefen sjøl har DEEET huset og DEEEEN feite bilen. :roll:

Men nå skal jeg slutte å engasjere meg i denne tråden. Jeg vet bare av mannens erfaring (han også vokst opp i SV) at hvis at våre barn begynner å vanke mye i en sekt så er det HUSARREST til de kommer på bedre tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...

Jeg bumper denne litt. Hvordan er det med å ha kjæreste og kontakt med det motsatte kjønn? Hvordan kan noen gifte seg hvis man ikke har blitt kjent med hverandre først? Før det må man jo vite det er den rette? Og hva med de som er 16-19 år? Kan de ikke ha kjæreste en gang?



Anonymous poster hash: 62850...4f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bumper denne litt. Hvordan er det med å ha kjæreste og kontakt med det motsatte kjønn? Hvordan kan noen gifte seg hvis man ikke har blitt kjent med hverandre først? Før det må man jo vite det er den rette? Og hva med de som er 16-19 år? Kan de ikke ha kjæreste en gang?

Anonymous poster hash: 62850...4f6

Det smiths venner tror på er at det er muligt å få seier over synd. Det vil si all synd, så lenge du er bevisst på synden.. I bibelen står det mye om ungdommens lyster og at du skal kjempe mot den. Med ungdommens lyster så mener de. Lyster som ungdommen har i dag. Dvs pengekjærlighet, berømmelse, fyll, sex, damer osv. De skal holde seg unna alt det.

De tror også på at all sex før ekteskap er synd. Derfor kan du ikke ha kjæreste. De fleste gifter seg relativt tidlig ( gjerne i 18/19/20 års alderen) og da har de knapt kjent hverandre alt fra halvt r til 1 år. Du kan ha kjæreste, men da må du holde det hemmeligt, og når du er sikker på valget, så blir du forlovet. Grunnen til at du skal holde det hemmeligt er at Smiths Venner er et relativt lite samfunn og alle kjenner alle. Og når alle vett hvem som har vært sammen med hvem, så blir fokuset feil.

Du har lovt til å skille deg, men du kan ikke gifte deg på nytt igjen. Så du bør virkelig gjør det rette valget. For hvis du tar feil valg, så er du "singel" for resten av livet, hvis du skiller deg.

Dette ble veldig kronglete skrevet, men det er ingen enkel måte å skrive det på....

Anonymous poster hash: 747c1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Hadde det vært mulig å stille deg noen spørsmål på PM som jeg lurer på ang. dette? Er i litt vanskelig situasjon. Kan skrive innlegg her med mitt brukernavn så kan du sende meg PM..?

Anonymous poster hash: 62850...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Hadde det vært mulig å stille deg noen spørsmål på PM som jeg lurer på ang. dette? Er i litt vanskelig situasjon. Kan skrive innlegg her med mitt brukernavn så kan du sende meg PM..?

Anonymous poster hash: 62850...4f6

Ja, det må du bare :)

Anonymous poster hash: 747c1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...