Gå til innhold

Hjulboltkapslene er ikke til å rikke!


Tilim

Anbefalte innlegg

Hei,

vi kjøpte oss en Ford Galaxy i mai i år, og nå er tiden inne for første hjulskift.

Har skifta dekk mange ganger før, så kan prosessen i det, ikke noe problem.

Problemet er, som overskriften sier, at jeg får jo ikke av noen pyntekapsler eller hva det enn skal være, som sitter på hjulboltene! Aldri vært borti de før men prøvde å lirke av for hånd da jeg kjente at de var jo tross alt løse, men får ikke dratt de av eller skrudd eller noe.

Ringte den lokale forhandleren for å høre om jeg måtte ha noe verktøy for å få de av, men nei, skulle være mulig å ta de av for hånd.

Nå har jeg prøvd med en liten vannpumpetangaktig sak, får godt tak, men klarer ikke å dra de av for alt i verden. prøvde også å lirke med flattrekker som personen jeg snakket med foreslo, men like kort.

Hva gjør jeg? Får jo ikke skrudd av hjula med de dumme kapslene på og har ikke noen piper som er store nok til å tre utenpå de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lever den på et dekkverksted og få de til å skifte dekk for deg så har du dyttet problemet over på noen andre :ler:

Anonymous poster hash: aad7d...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare syns det er så kjedelig å måtte betale for noe jeg fint kan gjøre selv, trenger virkelig penga til andre ting om dagen, og nå er det så fint vær ute! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til alvor så har vi også hatt en bil med sånne en gang og de måtte vris en cm eller noe til den ene siden før de kunne dras rett ut.

Hvis du fortsatt ikke få det til så hadde jeg ringt et dekkverksted og spurt om tips. De er nok borti mye mer av den slags enn den lokale forhandleren som nesten aldri skifter dekk. :)

Anonymous poster hash: aad7d...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slå dem med hammer. Plerier å være rust/møkk som gjør at de sitter fast og noen kakk kan løsne dem. Ikke sett dem på igjen når du har fått dem av :)

Evt slå de i filler, det er vel bare noe plastræl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe som er stort nok til å sette utenpå kapslene, så får ikke vridd de mer enn en det de er løse fra før av, ca. en millimeter.

Prøvde å slå litt nå, virker som kapslene er laget av aluminium, for de gir bare etter, slår ikke sprekker eller noe.

Ser ut som det blir nok en telefon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var det jeg gjorde først.. x)

Tyskimportert bruktbil, så vi har tysk manual i fysisk form, men fant den norske online.

Der står det enkelt og greit:

"

  1. Ta av navkapselen eller dekselet.
  2. Monter hjulmutternøkkelen.
  3. Skru hjulmutterne litt løs.

- ... bla bla osv."

Ikke veldig til hjelp, dessverre.

Men ringte nå et dekkverksted, så får ta turen dit når mini har våknet, for han jeg prata med ville gjerne se, for det hørtes ikke ut som noe han hadde vært borti. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips over. Har du prøvd å ta en telefon eller en tur til de som solgte bilen og høre om de har tips?

EDIT: Ser det kom en post om bruktimport mens jeg skrev- da faller mitt forslag bort. Verkstedet kan sikkert hjelpe - lykke til.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips over. Har du prøvd å ta en telefon eller en tur til de som solgte bilen og høre om de har tips?

EDIT: Ser det kom en post om bruktimport mens jeg skrev- da faller mitt forslag bort. Verkstedet kan sikkert hjelpe - lykke til.

Har du lest hi?

Anonymous poster hash: aad7d...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster deg 400 kr. Pluss minus å få skifta dekk, og et problem mindre.

Peugeot hadde en spesiel dings til å sette utenpå boltene og dra dem av med. Har du sett i utstyrskassen sammen med reservehjulet/dekklappesakene?

Anonymous poster hash: 5789f...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvorfor spør du?

Bare fordi hun der skrev at hun hadde vært i kontakt med den norske fohandleren og spurt :ler:.

Anonymous poster hash: aad7d...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare fordi hun der skrev at hun hadde vært i kontakt med den norske fohandleren og spurt :ler:.

Anonymous poster hash: aad7d...a58

So?

Det er jo ikke sikkert at de vet noe om disse. For alt man vet kan jul/fegler være uoriginale og utenfor forhandlerens kjennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tilim. Du får plass til en flattrekker, men ikke nok kraft til å vippe pyntekapslene av hjulboltene! Tenk brekkjern. Da får du moment. Det finnes noen små søte utgaver av sorten. Alternativt en sånn sak:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Verktoy-for-panelklips-191426/

Så tar du litt om gangen rundt pyntekapselen til de løsner. Rengjør kapslene og sett de på plass igjen med litt varmebestandig fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppsummere og si hvordan det gikk.

Løsningen var jo selvfølgelig flaut enkel som jeg innerst inne frykta; jeg hadde ikke stor nok pipe i pipesettet.

I følge broren min så var dette "anti stuck"-bolter som han forklarte det, så det var altså ikke noen pyntehette i hele tatt!

Så da var mysteriet løst og jeg en nybilerfaring rikere. :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, sånn kan det gå. Alle har vel vært i liknende situasjoner. :)

Anonymous poster hash: 75d1d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...