Gå til innhold

Parkeringstillatelse for bevegelseshemmede.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to kraftige prolapser som medfører lammelser i venstre fot og store smerter i høyre fot.

Var til utredning hos nevrolog på mandag og det er bestemt at jeg skal opereres men det er litt uvisst akkurat når ennå.

Nevrologen mente at jeg skulle søke om en slik tillatelse og jeg fikk med meg et søknadsskjema som skal fylles ut og leveres fastlegen for at han skulle dokumentere tilstanden.

Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal formulere meg. Skal man brette ut i det vide og brede og smøre tjukt på eller hva?

Også står det spørsmål om hvor langt jeg kan gå og det varierer jo veldig på dagsformen, men det fins ikke noe alternativ å krysse av på som passer mitt tilfelle.

Er det noen her som har erfaring i dette og kan komme med tips?

Anonymous poster hash: 3501c...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper ikke å "smøre kjukt på".

Det er legen din som dokumenterer helseforholdene du oppgir, uten å brodere ut.

Det viktigste du gjør er å skrive hva og hvor du har behov for å komme deg til og å få parkert. Funksjon i dagliglivet som blir hindret / vanskeliggjort pga. Sviktende helse kombinert med manglende parkering i nærheten av.

For å få gjennomslag må det være parkeringsplass i nærheten av der du skal og helsen din må være svekket over en viss tid.

Får du innvilget for 2 år eller mer må du huske å registrere hp kortet hos bomselskapet dersom du kjører gjennom bomring, f.eks. Oslo el. Bergen. Det gjelder ikke for bomstasjon.

I kommunale parkeringsanlegg skal du ikke betale uansett hvor du parkerer, mens i private parkeringsannlegg må du betale selv på hp plasser.

Anonymous poster hash: dd545...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å "smøre kjukt på".

Det er legen din som dokumenterer helseforholdene du oppgir, uten å brodere ut.

Det viktigste du gjør er å skrive hva og hvor du har behov for å komme deg til og å få parkert. Funksjon i dagliglivet som blir hindret / vanskeliggjort pga. Sviktende helse kombinert med manglende parkering i nærheten av.

For å få gjennomslag må det være parkeringsplass i nærheten av der du skal og helsen din må være svekket over en viss tid.

Får du innvilget for 2 år eller mer må du huske å registrere hp kortet hos bomselskapet dersom du kjører gjennom bomring, f.eks. Oslo el. Bergen. Det gjelder ikke for bomstasjon.

I kommunale parkeringsanlegg skal du ikke betale uansett hvor du parkerer, mens i private parkeringsannlegg må du betale selv på hp plasser.Anonymous poster hash: dd545...559

Takk for et godt svar :).

Anonymous poster hash: 3501c...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som sagt over her så er det legen som skal skrive avstander og slikt. Eg har nylig fått innvilga midlertidig HC kort, dvs eg fekk for 4 mnd. Treng det for å minimere gåavstand frå p-plass til arbeidsplass. Vart enig med legen å skrive den avstanden som var ok på ein dårlig dag. På ein god dag trenger eg knapt kortet. I min del av søknaden skreiv eg kva eg hadde behov for, dvs å kunne parkere nært arbeidsplass. Skreiv også kort kva praktiske følger det fekk for meg om eg ikkje fekk HC parkering, og kva fordeler det gav å ha.

Beste tipset eg fekk var å skrive så konkret som mulig. Ut over det er det liten grunn til å utbrodere eller "smøre på". Husk at det kan vere opptil 4 veker behandlingstid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over her så er det legen som skal skrive avstander og slikt. Eg har nylig fått innvilga midlertidig HC kort, dvs eg fekk for 4 mnd. Treng det for å minimere gåavstand frå p-plass til arbeidsplass. Vart enig med legen å skrive den avstanden som var ok på ein dårlig dag. På ein god dag trenger eg knapt kortet. I min del av søknaden skreiv eg kva eg hadde behov for, dvs å kunne parkere nært arbeidsplass. Skreiv også kort kva praktiske følger det fekk for meg om eg ikkje fekk HC parkering, og kva fordeler det gav å ha.

Beste tipset eg fekk var å skrive så konkret som mulig. Ut over det er det liten grunn til å utbrodere eller "smøre på". Husk at det kan vere opptil 4 veker behandlingstid.

Lykke til!

Når du skal ha dette for å fungere i jobb, så får du søknaden vurdert på en annen måte enn om du skulle hatt park tillatelsen for å fungere i dagliglivet.

Dette må ikke forveksles!

Anonymous poster hash: dd545...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal ha dette for å fungere i jobb, så får du søknaden vurdert på en annen måte enn om du skulle hatt park tillatelsen for å fungere i dagliglivet.

Dette må ikke forveksles!

Anonymous poster hash: dd545...559

Søknaden er den samme, og dette har ingen betydning i forhold til råda eg har skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...