Gå til innhold

Noen som går i den katolske kirke her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å gå litt i kirken, i Oslo. Noen her som går i den katolske kirken?



Anonymous poster hash: daaf1...81e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Jeg gikk en gang i den katolske kirke i Stavanger. For å se hvordan det var

 

 

Men om du har lyst å gå. Så er det bare og gå. 

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det frem til for rundt ti år siden. Så om du ønsker følge kan jeg ikke hjelpe deg, frafallen som jeg er, men om du lurer på noe ved det kan jeg sikkert svare.



Anonymous poster hash: b2b58...f46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøs kirke. Tilber idoler i stedet for Gud. Har en masse ekstra bøker i tillegg til bibelen. Mener Jesu ord ikke er nok, det er ikke nok å tro, du må gjøre bestemte gjerninger også for å bli frelst. Aller helst gi penger til presten.

 

Kos deg!



Anonymous poster hash: 3fe38...c18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøs kirke. Tilber idoler i stedet for Gud. Har en masse ekstra bøker i tillegg til bibelen. Mener Jesu ord ikke er nok, det er ikke nok å tro, du må gjøre bestemte gjerninger også for å bli frelst. Aller helst gi penger til presten. Kos deg! Anonymous poster hash: 3fe38...c18

Dette er blank løgn!

Jeg er katolikk, og står inne for usannheten i dette med mitt liv.

-Helgendyrkelse er forbudt i henhold til kirkelig lov.

-Jesu ord er grunnlaget for kirkens tro.

-Om du ikke er villig til å ta konsekvensene av din tro, så tror du ikke. Derav skal du ikke bare tro, men leve slik troen fordrer - altså tilstrebe etter beste evne å være et godt menneske. Ingen har plikt til å lykkes med det, men det forventes at man forsøker og er oppriktig.

-Ingen katolikker gir penger til prester for sin egen frelses skyld.

Jeg er lei av at folk lyver om troen min.

Anonymous poster hash: 91ae7...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Useriøs kirke. Tilber idoler i stedet for Gud. Har en masse ekstra bøker i tillegg til bibelen. Mener Jesu ord ikke er nok, det er ikke nok å tro, du må gjøre bestemte gjerninger også for å bli frelst. Aller helst gi penger til presten.

 

Kos deg!

Anonymous poster hash: 3fe38...c18

 

Nå er det jo nettopp det at den katolske kirke har bevart flere av bibelbøkene enn det kristendommen har, som gjør den mer interessant. Kristendommen er litt som hviskeleken, at jo flere ledd den har gått igjennom jo mere har historien blitt vasket ut og bøker forsvunnet og info utelatt, der hvor katolismen har bevart det og dermed innehar rikere historie enn hva kristendommen alene har.

Det burde, i mine øyne si seg selv at det ikke er nok å bare tro. Syntes du det er greit å bli renvasket som pedofil og torpedo med tilskitnede og egoistiske moraler, så lenge han har en tro? Klart at det må bevises ved rene handlinger og gode gjerninger i livet :)

 

Anonymous poster hash: daaf1...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Piiiip

 

Useriøs kirke. Tilber idoler i stedet for Gud. Har en masse ekstra bøker i tillegg til bibelen. Mener Jesu ord ikke er nok, det er ikke nok å tro, du må gjøre bestemte gjerninger også for å bli frelst. Aller helst gi penger til presten.

 

Kos deg!

Anonymous poster hash: 3fe38...c18

 

 

Du er da ingnorant. Gå å lag din egen tråd hvor du kan trolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Send gjerne en PM - jeg er Katolikk og går i Katolske Kirken. Messetider står også på nettsidene :)

Høymessen er kl 11:00 på Søndag, men det er som regel hverdagsmesser som varer ca. 30 min. De er veldig fine å få med seg i en ellers travel hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall interessant at DKK mener å kunne tilgi folks synder, at paven er Jesu stedsfortreder og at de har endret helligdagen til søndag, istedenfor fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag. Hva er kjennetegnene til antikrist? Bibelen sier blant annet at antikrist vil endre Guds lov. Dette har tydeligvis skjedd.

 

Og nei, dette er ikke ment som personangrep. Finnes mange katolikker som virkelig ønsker å tjene Herren.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall interessant at DKK mener å kunne tilgi folks synder, at paven er Jesu stedsfortreder og at de har endret helligdagen til søndag, istedenfor fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag. Hva er kjennetegnene til antikrist? Bibelen sier blant annet at antikrist vil endre Guds lov. Dette har tydeligvis skjedd.

 

Og nei, dette er ikke ment som personangrep. Finnes mange katolikker som virkelig ønsker å tjene Herren.

Du bør være mer kritisk til kildene dine.

Anonymous poster hash: 91ae7...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er blank løgn!

Jeg er katolikk, og står inne for usannheten i dette med mitt liv.

-Helgendyrkelse er forbudt i henhold til kirkelig lov.

-Jesu ord er grunnlaget for kirkens tro.

-Om du ikke er villig til å ta konsekvensene av din tro, så tror du ikke. Derav skal du ikke bare tro, men leve slik troen fordrer - altså tilstrebe etter beste evne å være et godt menneske. Ingen har plikt til å lykkes med det, men det forventes at man forsøker og er oppriktig.

-Ingen katolikker gir penger til prester for sin egen frelses skyld.

Jeg er lei av at folk lyver om troen min.

Anonymous poster hash: 91ae7...22e

Helgendyrkelse er forbudt i henhold til DE TI BUD. Men det vet jo ikke du, stakkar, for kirken din har mishandlet, stykket opp, og fjernet deler av de ti bud, til det uigjenkjennelige.

 

Paven er grunnlaget for hva DKK skal tro. Paven styrer din tro med hard hånd. Du er ikke fri til å lese, tolke og forstå Jesu ord på egen hånd. Hadde du levd for 200 år siden ville du ikke en gang fått lov til å lese i bibelen, da var det prestenes jobb.

 

Du må enten ha misforstått Johannes 3:16 eller så har kirken din løyet direkte til deg. Det er nok med å tro så er du frelst. Var gjerninger nok ville det aldri ha brutt ut noen krangel mellom Kain og Abel. Begge gjorde gode gjerninger (før ugjerningen skjedde). Men mens den ene broren elsket Herren av hele sitt hjerte gjorde den andre ikke det. Referer de to bud som Jesus sier er de to viktigste.

 

Katolikker er påkrevd å gi tiende. Den katolikk som ikke gjør det ender fort med å bli kastet ut av Guds hus.

Anonymous poster hash: 3fe38...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgendyrkelse er forbudt i henhold til DE TI BUD. Men det vet jo ikke du, stakkar, for kirken din har mishandlet, stykket opp, og fjernet deler av de ti bud, til det uigjenkjennelige. Paven er grunnlaget for hva DKK skal tro. Paven styrer din tro med hard hånd. Du er ikke fri til å lese, tolke og forstå Jesu ord på egen hånd. Hadde du levd for 200 år siden ville du ikke en gang fått lov til å lese i bibelen, da var det prestenes jobb. Du må enten ha misforstått Johannes 3:16 eller så har kirken din løyet direkte til deg. Det er nok med å tro så er du frelst. Var gjerninger nok ville det aldri ha brutt ut noen krangel mellom Kain og Abel. Begge gjorde gode gjerninger (før ugjerningen skjedde). Men mens den ene broren elsket Herren av hele sitt hjerte gjorde den andre ikke det. Referer de to bud som Jesus sier er de to viktigste. Katolikker er påkrevd å gi tiende. Den katolikk som ikke gjør det ender fort med å bli kastet ut av Guds hus. Anonymous poster hash: 3fe38...c18

Veldig mye av dette er skrekkelig galt. Jeg ser heller ingen grunn til å diskutere med en som begynner med fornærmelser og en nedlatende tone.

Jeg tror du kunne hatt godt av å snakke med en prest tilhørende vår kirke, så kanskje du kunne fått oppklart en del misforståelser som gir næring til forakten og hovmodet ditt.

Anonymous poster hash: 91ae7...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er det jo nettopp det at den katolske kirke har bevart flere av bibelbøkene enn det kristendommen har, som gjør den mer interessant. Kristendommen er litt som hviskeleken, at jo flere ledd den har gått igjennom jo mere har historien blitt vasket ut og bøker forsvunnet og info utelatt, der hvor katolismen har bevart det og dermed innehar rikere historie enn hva kristendommen alene har.

Det burde, i mine øyne si seg selv at det ikke er nok å bare tro. Syntes du det er greit å bli renvasket som pedofil og torpedo med tilskitnede og egoistiske moraler, så lenge han har en tro? Klart at det må bevises ved rene handlinger og gode gjerninger i livet :)

 

Anonymous poster hash: daaf1...81e

 

For kristendommen er noe annet enn katolisismen? hæ?

Anonymous poster hash: e4d32...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør være mer kritisk til kildene dine.

Anonymous poster hash: 91ae7...22e

Er nettopp det jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall interessant at DKK mener å kunne tilgi folks synder, at paven er Jesu stedsfortreder og at de har endret helligdagen til søndag, istedenfor fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag. Hva er kjennetegnene til antikrist? Bibelen sier blant annet at antikrist vil endre Guds lov. Dette har tydeligvis skjedd.

 

Og nei, dette er ikke ment som personangrep. Finnes mange katolikker som virkelig ønsker å tjene Herren.

 

Det er gode poenger du nevner her, og jeg syntes også at det er spesielt hvordan for eksempel søndag har blitt helligdag, istedet for lørdag. Det er ikke bare bibelen som sier at antikrist vil endre Guds lov og historie, men også koranen, hinduenes bagavadgita, mayakulturen og andre eldre trossamfunn.

Det kunne vært interessant å ha en reflektert tråd om dette egentlig, men føler ikke at kvinneguiden er rett sted å ta sånt, siden mange her ikke holder seg saklige og rasjonelle når det kommer til å drøfte (Drøfte, ikke overbevise eller hevde sin vei som svaret) religion og tolkning.

I mine øyne har helt klart antikrist trekt i mange tråder her på jorda, og blandt disse også grov manipulasjon av religion og historie. Det begynte allerede lenge før romerimperiet ble til, og selvom man kan tro sitt om Vatikanets kanskje skjulte agenda, eller kirkens skjulte agenda (fra når religion ble institusjonert statlig) så syntes jeg det fortsatt er mye å hente i bøkene, gudetroen og evn. ritualene.

Religion og gudetro har egentlig liten sammenheng i det store og hele, siden alle store religioner stammer ut fra det samme ( se foreksempel hvordan solguden Horus kan sammenlignes med den nyere historien om Jesus, og hvordan vandringen til jesus er lik Muhammed sin). Mange bøker er tapt, og noen er bevisst gjemt som gjør at vi uansett ikke får hele historien, så derfor er det viktig å kunne lese bøkene og studere religion(er) uten å ta alt like bokstavelig. Man må lese metaforisk for å "connect the dots" og selvom jeg f.eks ikke liker vatikanet så ser jeg mer på at det er de som har overtatt instutisjonen gjennom en annen agenda, og det gjør ikke nødvendigvis at grunnlæren til retningen før den ble institusjonalisert er feil. Men om flere har lyst til å drøfte disse tingene saklig og rolig, spre tanker om tolkninger osv og ikke dømming og hat, så lag gjerne en tråd på det så slenger jeg meg på der i stedet for å styre denne tråden off topic :)

Anonymous poster hash: daaf1...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

 

Helgendyrkelse er forbudt i henhold til DE TI BUD. Men det vet jo ikke du, stakkar, for kirken din har mishandlet, stykket opp, og fjernet deler av de ti bud, til det uigjenkjennelige.

 

Paven er grunnlaget for hva DKK skal tro. Paven styrer din tro med hard hånd. Du er ikke fri til å lese, tolke og forstå Jesu ord på egen hånd. Hadde du levd for 200 år siden ville du ikke en gang fått lov til å lese i bibelen, da var det prestenes jobb.

 

Du må enten ha misforstått Johannes 3:16 eller så har kirken din løyet direkte til deg. Det er nok med å tro så er du frelst. Var gjerninger nok ville det aldri ha brutt ut noen krangel mellom Kain og Abel. Begge gjorde gode gjerninger (før ugjerningen skjedde). Men mens den ene broren elsket Herren av hele sitt hjerte gjorde den andre ikke det. Referer de to bud som Jesus sier er de to viktigste.

 

Katolikker er påkrevd å gi tiende. Den katolikk som ikke gjør det ender fort med å bli kastet ut av Guds hus.

Anonymous poster hash: 3fe38...c18

 

 

Du har jo faktisk ikke forstått noenting. Hvor har du helgendyrkelse fra? Du må undersøkte fakta før du kommer med slike meninger. Enig med en ovenfor som sier ta deg en prat med en prest og lær litt før du lirer av deg usakligheter som dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...