Gå til innhold

Smiths Venner


Gjest d'Arc

Anbefalte innlegg

Det har jeg alltid lurt på.

Jeg har et par venninner derfra som har prøvd å fortelle meg hva de tror på, men jeg skjønner jo ikke bæret.

Så kan noen fortelle meg:

Hvorfor det er synd å ha kjæreste (om ikke du skal dele livet ditt med han da)?

Hvorfor man helst ikke engang skal prate med det motsatte kjønn?

Hvorfor noen/mange av dem blir så kalde og snur ryggen til deg om du går ut av "sekta"?

Om Smiths Venner egentlig handler mest om makt og penger?

De er 17-18 år og allerede går de fleste av dem rundt og snakker om forlovelser og forpliktelser slik at de kan være sammen med den de liker. Jeg har fått inntrykk av, at om de vil være sammen med en person, må de forlove seg med den personen, eller i det minste være sikker på at h*n skal de leve med resten av sitt liv.

Endret av d'Arc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_RPM_*
Det har jeg alltid lurt på.

Jeg har et par venninner derfra som har prøvd å fortelle meg hva de tror på, men jeg skjønner jo ikke bæret.

Så kan noen fortelle meg:

Hvorfor det er synd å ha kjæreste (om ikke du skal dele livet ditt med han da)?

Hvorfor man helst ikke engang skal prate med det motsatte kjønn?

Hvorfor noen/mange av dem blir så kalde og snur ryggen til deg om du går ut av "sekta"?

Om Smiths Venner egentlig handler mest om makt og penger?

De er 17-18 år og allerede går de fleste av dem rundt og snakker om forlovelser og forpliktelser slik at de kan være sammen med den de liker. Jeg har fått inntrykk av, at om de vil være sammen med en person, må de forlove seg med den personen, eller i det minste være sikker på at h*n skal de leve med resten av sitt liv.

Stemmer ikke med bibelen det å snakke med det motsatte kjønn iallefall. Ingen synd å ha kjæreste heller, det jeg synes er feil, er det å gifte seg skriftlig.

Når mann og kvinne blir ett, og de behandler sin kjære som det var en selv, da er de noe ikke ett annet menneske skal splitte.

Vi lever ikke i middelalderen, hvor det ikke var lov for andre enn prester å lese bibelen, så hva som er gale med Smiths venner skal kunne ses i Guds Ord.

Men å forvrenge den til egen lyst kan være vanskeligere å se når du er midt inn i det. Se opp for ulver i fåreklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror på Smith.

Var Smith en slags "Gud" som verken fikk seg kjæreste eller snakket med det motsatte kjønn, og derfor skulle ikke andre få lov heller, kanskje?

Nei, de snakket om lurekjærester fra Satan og lyst, kjød og gudveithva, det skal man vinne over. Det høres jo mer ut som hjernevasking enn en ordentlig tro.

Endret av d'Arc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo mer ut som hjernevasking enn en ordentlig tro.

Det er hjernevasking. Det er ei sekt som påstår de tror på Gud og Jesus.

Smith var grunnleggeren av sekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herregud da, hvordan får man et par hjernevaska smitter ut av den sekta når nesten alle vennene de har og familien deres kommer til å snu ryggen til dem?

Det her er så utspekulert :frustrert:

Det er greit nok at de vil vente med sex til etter ekteskapet, men at de helst ikke skal snakke med det motsatte kjønn, ikke få seg kjæreste og om de gjør, så får de værsågod forlove seg, hva er det for slags tro/regler/samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da, hvordan får man et par hjernevaska smitter ut av den sekta når nesten alle vennene de har og familien deres kommer til å snu ryggen til dem?

Det her er så utspekulert :frustrert:

Det er greit nok at de vil vente med sex til etter ekteskapet, men at de helst ikke skal snakke med det motsatte kjønn, ikke få seg kjæreste og om de gjør, så får de værsågod forlove seg, hva er det for slags tro/regler/samfunn?

Hva er egentlig problemet?

Vil du ha råd om hvordan du skal få to venner vekk fra Smiths venner mot deres vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet?

Vil du ha råd om hvordan du skal få to venner vekk fra Smiths venner mot deres vilje?

Nei, glem det siste. Det var en utblåsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid lurt på.

Jeg har et par venninner derfra som har prøvd å fortelle meg hva de tror på, men jeg skjønner jo ikke bæret.

Så kan noen fortelle meg:

Hvorfor det er synd å ha kjæreste (om ikke du skal dele livet ditt med han da)?

Hvorfor man helst ikke engang skal prate med det motsatte kjønn?

Hvorfor noen/mange av dem blir så kalde og snur ryggen til deg om du går ut av "sekta"?

Om Smiths Venner egentlig handler mest om makt og penger?

De er 17-18 år og allerede går de fleste av dem rundt og snakker om forlovelser og forpliktelser slik at de kan være sammen med den de liker. Jeg har fått inntrykk av, at om de vil være sammen med en person, må de forlove seg med den personen, eller i det minste være sikker på at h*n skal de leve med resten av sitt liv.

Er det noe du er bekymret for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe du er bekymret for?

Om jeg er bekymret for hva da?

Jeg stilte bare noen spørsmål jeg ville ha svar på, ang hva de egentlig tror på.

Som sagt har jeg et par venninner der inne som har prøvd å forklare meg det her, men de forklarer så rotete at jeg ikke får med meg noentingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er bekymret for hva da?

Jeg stilte bare noen spørsmål jeg ville ha svar på, ang hva de egentlig tror på.

Som sagt har jeg et par venninner der inne som har prøvd å forklare meg det her, men de forklarer så rotete at jeg ikke får med meg noentingen.

Vel, da er det kanskje like greit om du går inn på hjemmesiden til Smiths venner. Den finner du her http://www.brunstad.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der og lest, men skjønner fremdeles ikke bæret. De bare viser til avsnitt som står i bibelen og det står ikke konkret hva de mener er synd med å ha kjæreste og å snakke med det motsatte kjønn.

Endret av d'Arc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært der og lest, men skjønner fremdeles ikke bæret. De bare viser til avsnitt som står i bibelen og det står ikke konkret hva de mener er synd med å ha kjæreste og å snakke med det motsatte kjønn.

Jeg kjenner ikke Smiths Venner godt nok til å mene noe bestemt her, men fra på hjemmesiden deres finner du linken "fakta-ark". Går du inn på den, da kommer du til en e-postadresse som du sikkert kan bruke for å få svar på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med en fra Smiths Venner. Har aldri møtt på en person med større dobbeltmoral enn han.

Alkohol var vistnok forbudt, men ok hvis han mente han hadde godt av det?!?

Flørt var ok så lenge det kunne komme noe godt ut av det?!?

Prevansjon er fyfy, men hvis du føler at du ikke kan ta vare på et barn så var det ok alikevel.

Så han "definerte" alle "lovene" etter dagens form og hva han kunne ha godt av.

Skrullete fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med en fra Smiths Venner. Har aldri møtt på en person med større dobbeltmoral enn han.

Alkohol var vistnok forbudt, men ok hvis han mente han hadde godt av det?!?

Flørt var ok så lenge det kunne komme noe godt ut av det?!?

Prevansjon er fyfy, men hvis du føler at du ikke kan ta vare på et barn så var det ok alikevel.

Så han "definerte" alle "lovene" etter dagens form og hva han kunne ha godt av.

Skrullete fyr.

Dobbeltmoral finner vi vel de fleste steder i vårt samfunn. Vi får bare passe på ikke å generalisere - sier ikke at du gjør det, sier bare at vi får passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jobbet med en fra Smiths Venner. Har aldri møtt på en person med større dobbeltmoral enn han.

Alkohol var vistnok forbudt, men ok hvis han mente han hadde godt av det?!?

Flørt var ok så lenge det kunne komme noe godt ut av det?!?

Prevansjon er fyfy, men hvis du føler at du ikke kan ta vare på et barn så var det ok alikevel.

Så han "definerte" alle "lovene" etter dagens form og hva han kunne ha godt av.

Skrullete fyr.

Det hørtes jo helt merkelig ut. Lurer på om de i det hele tatt vet hva de tror på. De svarer ofte forskjellig hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gör inte de flesta troende det?

Svarar olika från varandra menar jag?

Att tro är väl att ha funnit sin Gud och sin tro, sitt kall. Jag tror inte att alla kristna eller muslimer heller för den delen kommer att ge samma svar. Handlar det inte mycket om tolkningar av Guds ord, budskapet och en tillämpning i vardagen?

För en del personer är det viktigare att strikt följa det skrivna och det som predikas i deras kyrka, för andra handlar det mer om en inre tro och övertygelse som anpassas i olika grad till vardagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mange her som er veldig fordomsfulle. Jeg hadde en gang en venninne som var fra en Smiths-familie. Hun er og var ei veldig flott, oppegående og intelligent jente. Og hun var langt mer fordomsfri enn mange andre jeg kjente, som ikke tilhøre en "sekt".

Det jeg vet er at Smiths venner holder seg til bibelen og leser den bokstavtro.

De er altså svært konservativt kristne. Men det har vært lederskifte de siste årene. Og han som styrer organisasjonen i dag (barnebarnet til grunnleggeren) mener at gudstilbedelsen foregår inne i hvert menneske og at det altså ikke er like viktig med de "typiske" kjennetegnene som langt hår og skjørt for jentene, som har karakterisert begevegelsen. Han har også myket opp de konservative verdiene i organisasjonen og det har ført til at flere av de mest konservative grupperingene har gått ut av Smiths venner.

I følge Wikipedia oppfatter Smiths venner Adam og Eva, syndefallet, Kain og Abel, Noah og syndefloden o.s.v som virkelige historiske personer og begivenheter. Utviklingslæren avvises i utgangspunktet, men det menes at «skapelsen» kan ha foregått som deler av utviklingslæren.

Smiths Venner holder fast ved Paulus' prinsipper om kvinnens underordning både i familien og i menigheten, men likevel er en stor del av vervene besatt av kvinner. Etter innsettelsen av Kåre J. Smith som leder har det fra sentralt hold blitt proklamert at menn og kvinner har like muligheter for frelse og helliggjørelse, og at budet om underordnelse er til kvinnen og ikke noe mannen skal legge seg opp i.

Selv om man har en tydelig uttalt prinsipiell frihet, er det fremdeles vanlig at kvinnene har langt hår og mennene kort, da det ses på som «en skam» for kvinnene å klippe håret kort. Men i dag er det mindre vanlig å se jenter/kvinner i kjole/skjørt utenom på møter.

Jeg sier ikke at jeg er enig i dette, langt ifra. Men jeg synes ikke det er verre enn den kristendommen som ble praktisert av "vanlige" kristne for ikke mange tiår siden.

Endret av :-) anna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...