Gå til innhold

Endrer dere navn etter skilsmisse - dere som har tatt mannens navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, de har felles barn, men jeg står fremdeles på min mening. At vi er en "stor lykkelig familie" der min mann, barnet, meg og eksen har samme etternavn, nei, det er tåpelig. Takk Gud for at hun så fornuft til å endre det. Ja, nå prøver mor å fjerne barnets etternavn og har fått inn sitt som mellomnavn. Men mor bytter bevisst navnene om, slik at mannens blir mellomnavnet. Barnet har sett gjennom det og retter på mor igjen. Hva noen kvinner får seg til å gjøre...

Anonymous poster hash: b8fba...520

Ja, som å henge seg opp i at mannens x beholder etternavnet hans... ;)  Jeg kan ikke se problemet her egentlig. Det er bare et navn. Og folk må da kunne gjøre hva de vil, hva de syns er mest naturlig selv. Etternavnet jeg har fra x-en er uansett så vanlig at ingen vil reagere på det. Jeg har to kollegaer med samme etternavn som meg, uten at det er noe slektskap. Jeg har større tilknytning til navnet jeg har nå enn til "pikenavnet" mitt. Men om noen føler motsatt er det helt greit. Men jeg føler sterkt for å ha samme navn som barna mine, så sånn sett skjønner jeg moren veldig godt. Så hvis faren insisterer på at hun skal bytte etternavn, så er det vel heller ikke noe problem om barna bytter etternavn samtidig, dersom det er greit for dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har beholdt etternavnet etter skilsmissen, rett og slett fordi det er meg. Orker ikke mer styr med navnskifte. :)



Anonymous poster hash: fa62b...55a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Jeg har beholdt min eks sitt etternavn. Alle mine vitenskapelige artikler, pass, fullførte grader, osv. har mitt nåværende etternavn. I tillegg ønsker jeg å unngå å bli diskriminert på arbeidsmarkedet. Gir blanke f i likestillingen.

Endret av AnonGangerTo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er pinlig at noen syntes det er greit å utslette sin egen identitet på den måten. Når man i tilleg vet at 50% av ekteskap går i vasken, og du har gitt barna bare hans etternavn så gambler du mener jeg. Dere kunne markert at dere var en familie ved å tatt begges ettervan typ; "Dal-Johnsen". Du tror ikke du kommer til å angre på det valget hvis dere skilles? Skal du beholde hans etternavn? Skal barna endre navn? Skal bare du endre navn og ende opp med ett annet etternavn enn barna?

Anonymous poster hash: dae46...05f

 

 

Det er pinlig at man bryr seg så innmari mye om hva ANDRE folk VELGER å gjøre med navnene/etternavnene sine!

 

Jeg klarer bare ikke fatte at dette skal være en greie å "rakke ned" på hverandre for. Har dere lite å gjøre, eller hva er greien? Hele diskusjonen her er i seg selv pinlig.

 

La folk gjøre som de vil, hvis man har tatt et bevisst fritt valg så har det ikke en damn shit med likestilling og feminisme og whatnot å gjøre. Folk velger det mest praktiske for dem selv,og en del har ingen spesiell tilknytning til etternavnet sitt og gir blanke F i om de beholder eller forkaster det. Det går ikke utover noen andre enn de selv. Deres valg!

 

 

 

Anonymous poster hash: e58fd...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det bedre å krangle om hvilket etternavn barna skal ha? Eller velge at barna får forskjellige etternavn som jeg også har vært borti? Det er både egoistisk og idiotisk i mine øyne.

Anonymous poster hash: 15363...4bc

 

 

Hvorfor er det egoistisk og idiotisk?

Anonymous poster hash: b9072...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er pinlig at noen syntes det er greit å utslette sin egen identitet på den måten. Når man i tilleg vet at 50% av ekteskap går i vasken, og du har gitt barna bare hans etternavn så gambler du mener jeg. Dere kunne markert at dere var en familie ved å tatt begges ettervan typ; "Dal-Johnsen". Du tror ikke du kommer til å angre på det valget hvis dere skilles? Skal du beholde hans etternavn? Skal barna endre navn? Skal bare du endre navn og ende opp med ett annet etternavn enn barna?

Anonymous poster hash: dae46...05f

 

 

Jeg liker ikke dobbelt etternavn, så det har aldri vært aktuelt her.  Jeg mener at det bare er å skyve problemet over på barna sine.

 

Hva som skjer dersom vi ev skiller oss har jeg ikke tatt stilling til, men jeg tviler på at jeg kommer til å angre.  Ved en skilsmisse mistenker jeg at jeg har større ting å tenke på hvilket navn som står i passet.   Barna har uansett sine etternavn, så det blir neppe aktuelt å bytte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig gammeldags å ta mannens etternavn. Håper dette blir slutt på, det er i praksis et angrep på likestillingen, selv om mange synes det er en bagatell.

Anonymous poster hash: cda20...de9

😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous poster hash: a7318...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som fortsatt har eksens navn. Sikkert fordi barna bare fikk hans navn. Hun ene er faktisk gift på nytt, uten å ha tatt den nyes navn.

Når jeg gifter meg vil jeg beholde mitt navn, og ha hans i tillegg.

Hva barna våre skal hete, får vi se. Sannsynligvis begge navn.

Fyren er ikke norsk (men er lys i huden, har blå øyne).

Det vil kanskje gi utfordringer ved jobbsøk osv for barna å hete det han heter.. Eller rasisme på noe vis sånn generelt, det tenker jeg faktisk litt på. Det gjør fyren også..

Anonymous poster hash: c6db4...f0c

Å gi barna muslimsk navn, så setter du de bakerst I køen på jobbmarkedet!

Håper du skjønner hvorfor?

Anonymous poster hash: a7318...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Det er pinlig at man bryr seg så innmari mye om hva ANDRE folk VELGER å gjøre med navnene/etternavnene sine! Jeg klarer bare ikke fatte at dette skal være en greie å "rakke ned" på hverandre for. Har dere lite å gjøre, eller hva er greien? Hele diskusjonen her er i seg selv pinlig. La folk gjøre som de vil, hvis man har tatt et bevisst fritt valg så har det ikke en damn shit med likestilling og feminisme og whatnot å gjøre. Folk velger det mest praktiske for dem selv,og en del har ingen spesiell tilknytning til etternavnet sitt og gir blanke F i om de beholder eller forkaster det. Det går ikke utover noen andre enn de selv. Deres valg!    Anonymous poster hash: e58fd...e27

Kunne ikke skrevet det bedre. Så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...