Gå til innhold

Endrer dere navn etter skilsmisse - dere som har tatt mannens navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv har jeg vært gift og skilt, men kunne aldri falt meg inn å bytte etternavn, så det var aldri noen problemstilling med oss.

 

Men ser jo rundt meg at veldig mange damer beholder mannens etternavn etter skilsmisse - med det påskudd at det er greit å ha samme etternavn som barna. Når de da likevel endrer etternavn ved ekteskap nr 2 så betyr visst ikke det så mye lenger.

 

Vet om ei som var gift for 3.gang, barn med 2 forskjellige menn fra før, men ingen barn med siste mann, hun endret likevel etternavn til mann nr 3, nå er de separert og hun har sagt at hun ikke vil endre etternavn tross at de skilles, da hun synes det er litt styrete (han var utro og ville skilles, hun ønsket ikke å skilles). De har altså ikke barn sammen....hva er greia?



Anonymous poster hash: 69dcd...9c7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia er følelser. Når hun vil ha tilknytning til personen, da er det ikke noe styr å endre navn. 



Anonymous poster hash: f92c7...7eb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så hadde jeg beholdt etternavnet på grunn av barna. Jeg vil det skal synes på papiret at barna og jeg er familie. Jeg er veldig, veldig sikker på at jeg aldri hadde giftet meg igjen dersom jeg ble skilt, selv om man aldri skal si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig gammeldags å ta mannens etternavn. Håper dette blir slutt på, det er i praksis et angrep på likestillingen, selv om mange synes det er en bagatell.



Anonymous poster hash: cda20...de9
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig gammeldags å ta mannens etternavn. Håper dette blir slutt på, det er i praksis et angrep på likestillingen, selv om mange synes det er en bagatell.

Anonymous poster hash: cda20...de9

Det er langt viktigere å faktisk praktisere likestilling i hjemmet. Actions speak louder than words.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skikkelig gammeldags å ta mannens etternavn. Håper dette blir slutt på, det er i praksis et angrep på likestillingen, selv om mange synes det er en bagatell.

Anonymous poster hash: cda20...de9

 

Det er jo helt frivillig. I min krets bytter noen damer, noen menn og noen bytter ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var utrolig ekkelt at eksen til min mann ikke fjernet etternavnet etter at de ble skilt. Det virket så tåpelig å beholde navnet etter deres skilsmisse.

Det ble endret til slutt, men måtte et par kommentarer av min mann på det. Pinlig om kvinnen beholder det mener jeg...

Anonymous poster hash: b8fba...520

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som fortsatt har eksens navn. Sikkert fordi barna bare fikk hans navn. Hun ene er faktisk gift på nytt, uten å ha tatt den nyes navn.

 

Når jeg gifter meg vil jeg beholde mitt navn, og ha hans i tillegg.

Hva barna våre skal hete, får vi se. Sannsynligvis begge navn.

Fyren er ikke norsk (men er lys i huden, har blå øyne).

Det vil kanskje gi utfordringer ved jobbsøk osv for barna å hete det han heter.. Eller rasisme på noe vis sånn generelt, det tenker jeg faktisk litt på. Det gjør fyren også..



Anonymous poster hash: c6db4...f0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet tilbake til pikenavnet og byttet navnet til ungene også hvis de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye bedre å gi barna sitt eget navn i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: cecc1...e18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv har jeg vært gift og skilt, men kunne aldri falt meg inn å bytte etternavn, så det var aldri noen problemstilling med oss.

 

Men ser jo rundt meg at veldig mange damer beholder mannens etternavn etter skilsmisse - med det påskudd at det er greit å ha samme etternavn som barna. Når de da likevel endrer etternavn ved ekteskap nr 2 så betyr visst ikke det så mye lenger.

 

Vet om ei som var gift for 3.gang, barn med 2 forskjellige menn fra før, men ingen barn med siste mann, hun endret likevel etternavn til mann nr 3, nå er de separert og hun har sagt at hun ikke vil endre etternavn tross at de skilles, da hun synes det er litt styrete (han var utro og ville skilles, hun ønsket ikke å skilles). De har altså ikke barn sammen....hva er greia?

Anonymous poster hash: 69dcd...9c7

 

Kjenner ei som ikke bare beholdt eksmannen sitt navn etter skilsmisse fra ham, men hun beholdt navnet hans selv om hun giftet seg på nytt. Det synes jeg er kjempesært.

 

Anonymous poster hash: 31d20...7a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tilbake pikenavnet mitt etter skilsmissen fra barnas far. Barna og jeg har dermed ikke samme etternavn, og jeg synes det betyr null og niks. De er da like fullt barna mine. Ungene har ymtet frempå om å ta etternavnet mitt noen ganger, men har ikke gjennomført det. 

Eksen til en eks beholdt etternavnet hans etter skilsmissen, og nektet å bytte. Må innrømme at jeg er såpass barnslig at jeg syntes det bidro til at jeg ikke ønsket å ta hans etternavn ved et eventuelt giftemål, for jeg hadde ikke lyst til å hete det samme som henne.



Anonymous poster hash: a8832...639
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får vel hete hva de vil tenker jeg. Jeg er faktisk litt usikker på om jeg ville tatt etternavnet til kjæresten min.. Det er så veldig spesielt og ikke typisk norsk.



Anonymous poster hash: b479d...033
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Beholdt navnet hans"... Det er ikke sånn at man bare låner etternavnet en stund, liksom.

Hvis jeg bytter etternavn så er jo det nye navnet mitt, det finnes det faktisk rettsavgjørelse på. Så hva mannen eller ny-kona mener om den saken er fullstendig irrelevant.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne beholdt sin eksmanns navn, og da hun fikk et nytt barn med ny mann fikk dette barnet dette navnet som mellomnavn. Altså, hennes eksmanns navn. 

 

Store protester i hennes nye manns familie, men hun kom altså unna med det.



Anonymous poster hash: ac6c5...4dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne beholdt sin eksmanns navn, og da hun fikk et nytt barn med ny mann fikk dette barnet dette navnet som mellomnavn. Altså, hennes eksmanns navn.

Store protester i hennes nye manns familie, men hun kom altså unna med det.

Anonymous poster hash: ac6c5...4dd

Det hadde jeg aldri godtatt...

Anonymous poster hash: b8fba...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde byttet tilbake til pikenavnet og byttet navnet til ungene også hvis de er små.

Og hvorfor skulle barnas far godta det mener du?

Anonymous poster hash: 1c70b...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri godtatt...

Anonymous poster hash: b8fba...520

Og hvordan skulle du hindret det?

Juridisk er hun i sin fulle rett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skulle barnas far godta det mener du?

Anonymous poster hash: 1c70b...67f

Jeg hadde brydd meg fint lite om han hadde godtatt det eller ikke. Slik hadde det blitt siden jeg hadde hatt hovedansvaret for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...