Gå til innhold

Betale husleie hos samboer?


Gjest Myflower

Anbefalte innlegg

Selv om begge bør betale for å bo er det å være samboere noe helt annet enn å være utleie og leietager. I mitt hode stiller samboere opp for hverandre og hjelper til når det trengs. Når den ene er (ufrivillig) arbeidsledig og den andre har god økonomi synes jeg det er rimelig at den med mest penger bidrar litt ekstra i en periode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvparten av faste utgifter er ca. 1000 kr.

Tror du virkelig i din villeste fantasi at strøm, tv, internett, kommunale avgifter etc på et helt hus ikke koster mer enn det???

Anonymous poster hash: 79875...580

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du være med på å dele husleie/lån når du bor sammen med han.



Anonymous poster hash: b44a0...289
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvsagt skal du være med på å dele husleie/lån når du bor sammen med han.

Anonymous poster hash: b44a0...289

 

 

Det er ikke en selvfølge slik jeg ser det. I dette tilfelle er det innflytter som taper, mens eier vinner.

Eier får bonuspenger å rutte med, samt halvering av fellesutgifter.

 

 

Anonymous poster hash: fccd5...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt du skal være med på å betale husleie når du bor i huset hans. Men jeg er ikke enig i at du skal betale 4000 hvis det utgjør mnd nedbetaling på lånet. Da er det jo teoretisk sett du som betaler lånet, men han som sitter igjen med huset om dere går i fra hverandre. (Ja, jeg vet det samme gjelder om en leier hos en vilt fremmed, men dette er et samboerskap) 
Mener å ha lest en plass at det mest "rettferdige" er å betale halvparten av rentekostnadene? 
Du skal selvsagt fortsette å betale halvparten av felleskostnader, men har vanskelig for å tro at det er på kun 2000 kroner i mnd. 

 

Pass deg så du ikke går i kvinnefellen. 



Anonymous poster hash: 59073...1ed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i samboers eide hus. Betaler 4000 kr i mnd for å få bo her. Jeg synes det legger en demper på stemningen, og jeg blir ærlig talt litt irritert pga det.

Han vet at jeg ikke har stort mer i inntekt enn det i mnd - og jeg bruker stort sett alt jeg har av penger i mnd til å betale han.

Jeg har ingen mulighet til å spare penger, og da er det ekstra surt at jeg vet at de pengene jeg betaler han, går rett inn på sparekontoen hans.

Jeg mener selvfølgelig jeg skal være med på å betale halvparten av faste utgifter som mat, strøm, tv osv. Men husleie i tillegg? Er det normalt? Trodde man skulle bo sammen med samboer fordi man ville jeg, ikke for å tjene mest mulig på det.

Føler meg ærlig talt som en leieboer.

Hvis du er med og betaler ned på lånet hans syns jeg dere bør lage en avtale om at du gradvis kjøper deg inn i boligen med det du betaler.

Anonymous poster hash: 548e8...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er det man får når man er arbeidsledig..

Anonymous poster hash: e52f9...854

 

Det stemmer ikke for alle.

Dagpenger blir beregnet utifra inntekten du hadde før du ble arbeidsledig.

Om jeg ikke husker feil får en utbetalt 60% av gjennomsnittslønnen for de 3 siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det høres ut som om du "glemmer" svært mange utgifter her.

 

Samboeren din betaler sannsynligvis: Lån, renter, kommunale avgifter, strøm, felleskostnader, forsikring (som du også går under) I tillegg til evt. eiendomsskatt, tv og internett. Og sikkert flere ting jeg har glemt i farten

 

I tillegg til at det blir mer slitasje ved å bo to stykker.

 

Jeg syntes det hørtes ut som om 4000 er litt mye med tanke på at du har såpass lite inntekt som du har. Samtidig så syntes jeg absolutt at du skal bidra mer enn det virker til du har en formening om selv. 1000 kr hørtes helt latterlig lite ut, og jeg vil tørre å påstå at du framstiller det som om du er svært uviten når det kommer til din kunnskap om hva det faktisk koster å ha et hus.



Anonymous poster hash: 9f8c1...ca2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke for alle.

Dagpenger blir beregnet utifra inntekten du hadde før du ble arbeidsledig.

Om jeg ikke husker feil får en utbetalt 60% av gjennomsnittslønnen for de 3 siste årene.

Ja men det finnes en minstesatts, og den er ikke under 10 000 for å si det sånn..

Anonymous poster hash: e52f9...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med alt dette gnålet om at hun betaler ned lånet hans? Tror dere felleskostnadene magisk forsvinner så fort samboeren sin husleie er det samme som avdraget?

Jeg eier bolig, og jeg kan love dere at selv om dama betaler mer enn avdraget og mer enn rentekostnader (hver for seg) så går det hun betaler fortsatt til å dekke hennes del av felles utgifter. Jeg betaler min del av de og rentene og avdragene.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye at du betaler 4000 kr når han betaler såpass lite i lån. Selv betaler jeg halvparten av samboeren min sine rentekostnader og leie til borettslaget. Dette utgjør 3500 kr i mnd midt i Oslo. Betaler også halvparten av strøm og mat utenom. For samboeren min og meg var dette det mest naturlige å gjøre så jeg ikke skulle betale inn på hans sparekonto men heller ikke snylte. Han hadde jo eid den leiligheten selv om vi ikke var sammen også. 

 

Når jeg har slitt økonomisk har han betalt mer for mat og sånn og sa at jeg ikke trengte å betale husleie, men jeg gjorde det allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg inn i huset med en liten andel, for eksempel 20% og så betaler du på det lånet i stedet for.

 

Husk ordentlig og ryddig samboeravtale.



Anonymous poster hash: 32c06...e0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden TS i effekt betaler ned hele lånet, er det bare rett og rimelig at hun får tilsvarende gradvis eierskap til boligen. Å ha en nærmest uskreven enveis husleiekontrakt i et samboerforhold er jo litt av en motsetning. Å sammenligne samboerskap med hva som er fakta i et husleierforhold gir jo ingen mening, fordi de relasjonens natur er jo vidt forskjellige. Det er nesten mer naturlig å sammenligne dette med et aksjeselskap. "Nå får du eierskap i AS-et mitt(les: hjemmet vårt) hvis du skyter inn penger, kjære partner, så slipper jeg hele den økonomiske forpliktelsen". Men for de fleste svarene i denne tråden er det altså langt mer naturlig å si: "Hei, jeg ønsker å dele hverdagen min med deg kjære partner, men IKKE økonomien min, den får du ikke. Jeg skal nok finne en måte å komme bedre ut av deg enn deg på". Det er jo en helt merkelig selvmotsigende holdning. 

 

Bra skrevet!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men det finnes en minstesatts, og den er ikke under 10 000 for å si det sånn..

Anonymous poster hash: e52f9...854

Det finnes regler for å kunne få dagpenger.

Om en ikke innfrir NAV sine kriterier, får en ikke dagpenger.

Da må en søke om sosialstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Silver

Kan du ikke snakke med han om det? Si at du syns det er litt mye i mnd med tanke på inntenkten din, og om dere kan få til en ordning slik at du kan spare litt penger (betale litt mindre i mnd) for å eventuelt kunne kjøpe deg inn etterhvert? 

 

Hvis du foreslår 3200.-, så vil du jo kunne spare 800 i mnd, det er nesten 10 000kr å året. Ja, det er ikke så mye, men bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med alt dette gnålet om at hun betaler ned lånet hans? Tror dere felleskostnadene magisk forsvinner så fort samboeren sin husleie er det samme som avdraget?

Jeg eier bolig, og jeg kan love dere at selv om dama betaler mer enn avdraget og mer enn rentekostnader (hver for seg) så går det hun betaler fortsatt til å dekke hennes del av felles utgifter. Jeg betaler min del av de og rentene og avdragene.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

Hun betaler jo hele lånet hans. Jeg syns absolutt ikke at hun skal betale hele lånet samtidig som hun betaler halvparten av felleskostnadene. Da må de inngå en avtale der hun gradvis kjøper seg inn i huset. Jeg er enig i at 2000 kroner i felleskostnader hørtes litt lite ut, men nå vet jeg ingenting om hvor stort dette huset er. Jeg har en liten leilighet og mine utgifter ligger nok på rundt 1000 kroner. 

Anonymous poster hash: 59073...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ikke snakke med han om det? Si at du syns det er litt mye i mnd med tanke på inntenkten din, og om dere kan få til en ordning slik at du kan spare litt penger (betale litt mindre i mnd) for å eventuelt kunne kjøpe deg inn etterhvert? 

 

Hvis du foreslår 3200.-, så vil du jo kunne spare 800 i mnd, det er nesten 10 000kr å året. Ja, det er ikke så mye, men bedre enn ingenting.

 

Ja, det høres fornuftig ut. Men dessverre går det ikke an å ta opp dette med han, uten at han får den samme holdningen som mange her på forumet får med en gang det nevnes. Nemlig "MENER DU AT DU SKAL BO HER GRATIS DA??" med påfølgende dårlig stemning et par dager fremover.

 

Selvfølgelig mener jeg ikke at jeg skal det.

 

Ang. de faste utgiftene. Jo, han har ca. 2000 i faste utgifter pr. mnd. Her er det ikke eiendomsskatt, eller kommunale avgifter. Vi har heller ikke tv (glemte det tidl. i tråden, da jeg faktisk regnet med nrk-lisensen som vi da ikke betaler). Det vi har i faste utgifter er strøm, snøbrøyting på vinteren og internett. Dette er et lite hus på ca. 90 kvm.  

 

Strøm = ca. 1000/mnd da vi aldri er hjemme omtrent

Snøbrøyting var vel på et par tusen denne vinteren

Internett = 500 

 

Faste utgifter blir da 2000 om vi sparer en 500-lapp i mnd til brøytinga. Dette er da utenom huslånet hans som er på 4000. Ergo, det som i realiteten skjer er at JEG betaler ned HANS lån og han betaler de faste utgiftene pr. mnd. Ergo, han sparer veldig mye på at jeg er hushjelp her - og jeg betaler for å være hushjelpen hans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av faste utgifter er ca. 1000 kr. 

Oi, 1000 kr på et hus i faste utgifter? Du må tulle, eller så har du ikke peil. Jeg og samboer eier hus sammen og jeg kan forsikre deg om at faste utgifter er doblet flere ganger.

Ellers er jeg enig med deg i at du ikke bør betale lånet hans, men at faste utgifter som går på driften av huse bør halveres mellom dere.

Har du snakket med ham om dette? 

Anonymous poster hash: 39fb3...00b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun betaler jo hele lånet hans. Jeg syns absolutt ikke at hun skal betale hele lånet samtidig som hun betaler halvparten av felleskostnadene. Da må de inngå en avtale der hun gradvis kjøper seg inn i huset. Jeg er enig i at 2000 kroner i felleskostnader hørtes litt lite ut, men nå vet jeg ingenting om hvor stort dette huset er. Jeg har en liten leilighet og mine utgifter ligger nok på rundt 1000 kroner. 

Anonymous poster hash: 59073...1ed

I de 4000 er fellesutgiftene inkludert.

Anonymous poster hash: 39fb3...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...