Gå til innhold

Betale husleie hos samboer?


Gjest Myflower

Anbefalte innlegg

Jeg bor i samboers eide hus. Betaler 4000 kr i mnd for å få bo her. Jeg synes det legger en demper på stemningen, og jeg blir ærlig talt litt irritert pga det.

Han vet at jeg ikke har stort mer i inntekt enn det i mnd - og jeg bruker stort sett alt jeg har av penger i mnd til å betale han.

Jeg har ingen mulighet til å spare penger, og da er det ekstra surt at jeg vet at de pengene jeg betaler han, går rett inn på sparekontoen hans.

Jeg mener selvfølgelig jeg skal være med på å betale halvparten av faste utgifter som mat, strøm, tv osv. Men husleie i tillegg? Er det normalt? Trodde man skulle bo sammen med samboer fordi man ville jeg, ikke for å tjene mest mulig på det.

Føler meg ærlig talt som en leieboer.

Så du skal snylte på kjæresten din mener du?? Hva gjør du hvis du ikke har kjæreste? Flytter hjem til foreldrene dine da? Det koster penger å bo uansett hvordan du snur og vender på det. Og hvorfor har du bare 4000 utbetalt hver mnd? Isåfall hadde jeg meldt med til nav og fått 13-14 000 istede. Trodde ikke det var lovlig å ha folk i arbeid for så lite.

Anonymous poster hash: e52f9...854

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du skal snylte på kjæresten din mener du?? Hva gjør du hvis du ikke har kjæreste? Flytter hjem til foreldrene dine da? Det koster penger å bo uansett hvordan du snur og vender på det. Og hvorfor har du bare 4000 utbetalt hver mnd? Isåfall hadde jeg meldt med til nav og fått 13-14 000 istede. Trodde ikke det var lovlig å ha folk i arbeid for så lite.

Anonymous poster hash: e52f9...854

 

Les forrige innlegg (nr. 20) om igjen, spesielt nest siste avsnitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal snylte på kjæresten din mener du?? Hva gjør du hvis du ikke har kjæreste? Flytter hjem til foreldrene dine da? Det koster penger å bo uansett hvordan du snur og vender på det. Og hvorfor har du bare 4000 utbetalt hver mnd? Isåfall hadde jeg meldt med til nav og fått 13-14 000 istede. Trodde ikke det var lovlig å ha folk i arbeid for så lite.

Anonymous poster hash: e52f9...854

Og hvorfor tror du ts skulle få 13-14000 kroner av nav?

Anonymous poster hash: c1033...017

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser det er mange som mener mye her. For det første: Jeg er arbeidssøker for øyeblikket. Derfor lite inntekt. 

 

For det andre, så betaler jeg 4000 inkl faste utgifter som strøm og tv. Men betaler mat utenom de 4000.

 

Jeg mener, selvfølgelig, at jeg skal bidra med det jeg kan. Men når jeg selv sitter igjen med veldig lite i mnd å "rutte med" (dvs betale regninger) og nå har det veldig sparsommelig, lurer jeg på om det er normalt å måtte betale husleie til sin SAMBOER (som føles som min utleier) når han vet jeg sliter økonomisk for tiden. Han har en godt betalt jobb og trenger strengt talt ikke de pengene rett inn på sparekonto hver mnd. 

 

Han eier en enebolig han betaler 4000 på i lån pr mnd. Ergo jeg betaler hele lånet hans. 

Bor på landet, noe som vil si at jeg hadde bodd mer sentralt om jeg ikke hadde bodd her. Leieprisene og husprisene generelt er veldig lave her. 

 

Der jeg bodde før, betalte jeg og min eks halvparten av husleien hver (leide leilighet). Betalte 4800 hver, men da bodde jeg også MYE mer sentralt og trengte ikke bil (som jeg må ha i dag).

 

Tror det er flere fasiter her. At du forventer litt sjønn fra samboeren din med tanke på lav inntekt er jeg med på. Men med tanke på at du betaler på hans huslån innebærer vel det kanskje eierskap også? Hvis ikke forstår jeg at du føler at han er utleieren din. Men det koster å bo for alle.

 

Jeg eier alene. Hvis jeg hadde fått samboer hadde jeg fint kunne levd med at de faste utgiftene ble delt i to strøm, mat, tv, internett, noe fellesutgifter etc, mens resten (boliglån etc) gikk på meg.

Men da kan ikke samboer forvente seg noe eierskap. I det regnestykket sitter den andre igjen med mer penger enn meg per måned, mens jeg sitter igjen med bolig. Å kjøpe seg inn blir en helt annet regnestykket.

Anonymous poster hash: fccd5...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor tror du ts skulle få 13-14000 kroner av nav?

Anonymous poster hash: c1033...017

Fordi det er det man får når man er arbeidsledig..

Anonymous poster hash: e52f9...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe eierskap i boligen. Flytter jeg ut, står jeg igjen med 0. Spesielt siden jeg ikke får spart noe hver mnd. 

 

At man får 13-14000 av NAV når man er arbeidsledig, stemmer hvertfall ikke med virkeligheten, det kan jeg fortelle deg ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, ser det er mange som mener mye her. For det første: Jeg er arbeidssøker for øyeblikket. Derfor lite inntekt.

For det andre, så betaler jeg 4000 inkl faste utgifter som strøm og tv. Men betaler mat utenom de 4000.

Jeg mener, selvfølgelig, at jeg skal bidra med det jeg kan. Men når jeg selv sitter igjen med veldig lite i mnd å "rutte med" (dvs betale regninger) og nå har det veldig sparsommelig, lurer jeg på om det er normalt å måtte betale husleie til sin SAMBOER (som føles som min utleier) når han vet jeg sliter økonomisk for tiden. Han har en godt betalt jobb og trenger strengt talt ikke de pengene rett inn på sparekonto hver mnd.

Han eier en enebolig han betaler 4000 på i lån pr mnd. Ergo jeg betaler hele lånet hans.

Bor på landet, noe som vil si at jeg hadde bodd mer sentralt om jeg ikke hadde bodd her. Leieprisene og husprisene generelt er veldig lave her.

Der jeg bodde før, betalte jeg og min eks halvparten av husleien hver (leide leilighet). Betalte 4800 hver, men da bodde jeg også MYE mer sentralt og trengte ikke bil (som jeg må ha i dag).

Du er igjen utydelig. Først sier du nå at 4000 inkluderer felles utgifter. Så sier du at du betaler hele avdrag hans? Du opplyser heller fortsatt ingenting om størrelsen på fellesutgifter. (Ja, du nevner Strøm og TV, men det er flere utgifter på å bo i et hus).

Det er vanskelig å diskutere din situasjon så lenge det meste du opplyser om er at du føler deg urettferdig behandlet.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er der jeg som eier boligen og min samboer seg betaler. Han betaler vel ikke direkte "leie", men vi har felles økonomi. Alt av faste utgifter deler vi på. Avogtil betaler han gjerne hele strømregningen og andre regninger, andre ganger gjør jeg. Itillegg så har han vært med å betale for opppussing og lignende. Men slike betalinger har vi oversikt over hvor mye han har lagt inn for at Ci skal kunne vite om han skal kjøpe seg inn seinere, eller jeg selger og han da skal ha en del av summen eller vi går fra hverandre.

Syns ikke 4000 I mnd I boutgifter er så mye jeg. Skulle gjerne kunne betalt bare 4000 o boutgifter også alle andre regninger og utgifter delt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler bare 50% av felleskostnader, strøm, tv, internett og slikt hos samboer. 
Jeg studerer og jobber 20% ved siden av studiene mine, så inntekten er ikke stor (+lånekassa)

Samboeren jobber fulltid, rotasjonsarbeid innen oljebransjen. Han ønsker ikke at jeg skal nedbetale på lånet hans.. 
Men jeg bidrar mye på mat fronten, og jeg tar alltid og rydder og vasker hele huset så han slipper det  :laugh:



Anonymous poster hash: 03619...522
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du betale husleie, noe annet er jo rart. Dersom du skulle bodd et annet sted, hadde du fortsatt måttet betale husleie. I tillegg kommer da løpende utgifter som strøm, internett, mat, vann, etc.

 

Mellom meg om min samboer har vi tatt utgangspunkt i mitt forrige leide leide sted+mat. Av andre utgifter går det litt etter behov egentlig. Det å IKKE skulle betale husleie er å snylte på noen bare fordi de har vært flinke nok til å kjøpe seg noe eget! Dersom du ikke har noe å rutte med i mnd får du rett og slett jobbe mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er det man får når man er arbeidsledig..

Anonymous poster hash: e52f9...854

Ikke nødvendigvis. Man må ha tjent minst 1,5G det siste året, eller minst 3G de siste 3 kalenderårene for å ha rett på dagpenger. Har man ikke tjent så mye kan man se langt etter slike summer.

Anonymous poster hash: c1033...017

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er det man får når man er arbeidsledig..

Anonymous poster hash: e52f9...854

 

Nei, det er helt individuelt.

Anonymous poster hash: 24f91...bfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg betaler bare 50% av felleskostnader, strøm, tv, internett og slikt hos samboer. 

Jeg studerer og jobber 20% ved siden av studiene mine, så inntekten er ikke stor (+lånekassa)

Samboeren jobber fulltid, rotasjonsarbeid innen oljebransjen. Han ønsker ikke at jeg skal nedbetale på lånet hans.. 

Men jeg bidrar mye på mat fronten, og jeg tar alltid og rydder og vasker hele huset så han slipper det  :laugh:

Anonymous poster hash: 03619...522

 

 

 

Det er dette jeg mener er mest normalt når samboeren er i en vanskelig økonomisk situasjon! At man bruker skjønn og sunn fornuft. Jeg vasker, lager ferdig middag til han kommer hjem, sørger for det er fint og ryddig her, vasker klær, og bidrar med matinnkjøp. DERFOR mener jeg det hadde vært OK å kun betale halvparten av faste utgifter (strøm, snøbrøyting, kommunale avg, internett, tv) og ikke betale noe i tillegg til det. 

 

Jeg får jo som sagt uansett ingen eierskap i boligen. Ja, jeg får tak over hodet, men det er ingen som blir kastet på gata i Norge uansett. Så det blir et for dumt argument synes jeg. Et samboerskap skal jo eksistere pga man har oppriktig LYST til å bo sammen. Hadde jeg bodd for meg selv, hadde jeg også fått støtte til det, pluss kanskje fått spart meg opp midler selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dette jeg mener er mest normalt når samboeren er i en vanskelig økonomisk situasjon! At man bruker skjønn og sunn fornuft. Jeg vasker, lager ferdig middag til han kommer hjem, sørger for det er fint og ryddig her, vasker klær, og bidrar med matinnkjøp. DERFOR mener jeg det hadde vært OK å kun betale halvparten av faste utgifter (strøm, snøbrøyting, kommunale avg, internett, tv) og ikke betale noe i tillegg til det.

Jeg får jo som sagt uansett ingen eierskap i boligen. Ja, jeg får tak over hodet, men det er ingen som blir kastet på gata i Norge uansett. Så det blir et for dumt argument synes jeg. Et samboerskap skal jo eksistere pga man har oppriktig LYST til å bo sammen. Hadde jeg bodd for meg selv, hadde jeg også fått støtte til det, pluss kanskje fått spart meg opp midler selv..

Men hvor mye er halvparten av de faste utgiftene? Det sier du ingen ting om.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye er halvparten av de faste utgiftene? Det sier du ingen ting om.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

 

Halvparten av faste utgifter er ca. 1000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av faste utgifter er ca. 1000 kr.

På et hus? Er du seriøs?

Det var dette jeg hadde mistanke om. Du har ingen peiling på hvor dyrt det er å bo.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket

Denne tråden gjenspeiler situasjonen i en annen tråd, der samboere brøt opp og kvinnen i forholdet føler at hun ikke har rettigheter. Og mange av kommentarene her nører opp om et slikt syn!

 

Jeg er overrasket over hvor mange som ser for seg å dele livet sitt så tett med en annen person at de skal bo under samme tak, men at samlivet skal stoppe der. Ikke skal man stille opp for hverandre, ikke skal man eie noe sammen, ikke skal den mer velstående måtte løfte en økonomisk finger på tross av at paret er partnere. Ikke kan man spleise på maten, og spleiser man på møbler finner en av partene opp regler for hvorfor alt er hans/hennes uansett. Har man ikke felles ansvar for felles lykke når man bor under felles (eller i det minste samme) tak?

 

Siden TS i effekt betaler ned hele lånet, er det bare rett og rimelig at hun får tilsvarende gradvis eierskap til boligen. Å ha en nærmest uskreven enveis husleiekontrakt i et samboerforhold er jo litt av en motsetning. Å sammenligne samboerskap med hva som er fakta i et husleierforhold gir jo ingen mening, fordi de relasjonens natur er jo vidt forskjellige. Det er nesten mer naturlig å sammenligne dette med et aksjeselskap. "Nå får du eierskap i AS-et mitt(les: hjemmet vårt) hvis du skyter inn penger, kjære partner, så slipper jeg hele den økonomiske forpliktelsen". Men for de fleste svarene i denne tråden er det altså langt mer naturlig å si: "Hei, jeg ønsker å dele hverdagen min med deg kjære partner, men IKKE økonomien min, den får du ikke. Jeg skal nok finne en måte å komme bedre ut av det enn deg på". Det er jo en helt merkelig selvmotsigende holdning. 

 

Jeg skal definitivt holde meg unne samboerskap, maken til en slitsom samlivsform. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier leilighet, mens samboeren min betaler 3000 kroner i måneden for å bo her. Jeg må innrømme at det hadde være uaktuelt å kreve den samme summen av ham hvis det var omtrent alt han fikk inn på kontoen sin i løpet av en måned.



Anonymous poster hash: 0917b...870
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS' samboer har det som plommen i egget, han. Han tjener på å ha henne i huset. Hun er i realiteten hushjelp og burde ha lønn for alt hun gjør. Skulle mannen ha bodd alene og hatt en utenforstående til å gjøre alt husstellet, ville ingen gjort det gratis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av faste utgifter er ca. 1000 kr. 

Så i realiteten forventer du skal bo omtrent gratis? Da utnytter du jo samboeren din. Hvorfor jobber du ikke mer siden du ikke har mer utbetalt i mnd? Når jeg var student hadde jeg lånekassen+lønn. Det utgjorde ca 10.000. Da jobbet jeg 2 dager i uken...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...