Gå til innhold

Betale husleie hos samboer?


Gjest Myflower

Anbefalte innlegg

Jeg bor i samboers eide hus. Betaler 4000 kr i mnd for å få bo her. Jeg synes det legger en demper på stemningen, og jeg blir ærlig talt litt irritert pga det.

 

Han vet at jeg ikke har stort mer i inntekt enn det i mnd - og jeg bruker stort sett alt jeg har av penger i mnd til å betale han.

Jeg har ingen mulighet til å spare penger, og da er det ekstra surt at jeg vet at de pengene jeg betaler han, går rett inn på sparekontoen hans.

 

Jeg mener selvfølgelig jeg skal være med på å betale halvparten av faste utgifter som mat, strøm, tv osv. Men husleie i tillegg? Er det normalt? Trodde man skulle bo sammen med samboer fordi man ville jeg, ikke for å tjene mest mulig på det. 

 

Føler meg ærlig talt som en leieboer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye betalte du i leie før du flyttet inn til ham da? Det gir jo heller ikke mening at du skal bo gratis mens han har en haug med boutgifter. Hvis du betaler mindre til ham enn du gjorde i leie, er det jo faktisk du som tjener på ordningen, ikke han.



Anonymous poster hash: 4f257...50d
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ville du betalt for å bo et sted om du ikke leide hos ham?

 

Når det er sagt synes jeg 4000,- er mye i leie om du i tillegg betaler halvparten av andre utgifter. Jeg synes ikke du skal betale mer enn renteutgifter og spare resten til egenkapital. Vil han ikke at du skal kunne kjøpe deg inn på sikt? I såfall ville jeg flyttet ut om jeg var deg, å bo sammen på den måten uten at målet er å eie felles er jo bare latterlig.



Anonymous poster hash: 3e7e6...be5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør betale husleie i tillegg til halvparten av alle utgifter ja, såfremt nevnte utgifter ikke er så høye. Ærlig talt synes jeg 4k høres mye ut, er det en enebolig dere bor i?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de faste utgiftene som er mer riktig for deg å betale. Ikke husleie. Har dere kontrakt? Det er ikke riktig at du skal betale på hans hus og ihvertfall ikke så mye at du ikke sitter igjen med noe resten av mnd. Han må ta hensyn til inntekten din.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i samboers eide hus. Betaler 4000 kr i mnd for å få bo her. Jeg synes det legger en demper på stemningen, og jeg blir ærlig talt litt irritert pga det.

 

Han vet at jeg ikke har stort mer i inntekt enn det i mnd - og jeg bruker stort sett alt jeg har av penger i mnd til å betale han.

Jeg har ingen mulighet til å spare penger, og da er det ekstra surt at jeg vet at de pengene jeg betaler han, går rett inn på sparekontoen hans.

 

Jeg mener selvfølgelig jeg skal være med på å betale halvparten av faste utgifter som mat, strøm, tv osv. Men husleie i tillegg? Er det normalt? Trodde man skulle bo sammen med samboer fordi man ville jeg, ikke for å tjene mest mulig på det. 

 

Føler meg ærlig talt som en leieboer.

 

Kan ikke få alt kjære gold digger.

Anonymous poster hash: 55327...1f5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de faste utgiftene som er mer riktig for deg å betale. Ikke husleie. Har dere kontrakt? Det er ikke riktig at du skal betale på hans hus og ihvertfall ikke så mye at du ikke sitter igjen med noe resten av mnd. Han må ta hensyn til inntekten din.

 

Hvorfor ikke? Skal hun kun betale med sex?

Anonymous poster hash: 55327...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de faste utgiftene som er mer riktig for deg å betale. Ikke husleie. Har dere kontrakt? Det er ikke riktig at du skal betale på hans hus og ihvertfall ikke så mye at du ikke sitter igjen med noe resten av mnd. Han må ta hensyn til inntekten din.

 

Evt får TS skaffe seg en bedre betalt jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir feil at du skal betale såpass av inntekten din på et hus du ikke selv eier, og bare bidrar til å betale ned på hans gjeld. Hva med å bruke mer av pengene på faste utgifter som mat, strøm, internett etc..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de faste utgiftene som er mer riktig for deg å betale. Ikke husleie. Har dere kontrakt? Det er ikke riktig at du skal betale på hans hus og ihvertfall ikke så mye at du ikke sitter igjen med noe resten av mnd. Han må ta hensyn til inntekten din.

Det er jo det man gjør uansett hvor man leier. Hvis hun ikke hadde bodd hos kjæresten, hadde hun leid et annet sted, og betalt ned på en annen persons lån. Sånn fungerer det. 

Anonymous poster hash: 4f257...50d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det blir feil at du skal betale såpass av inntekten din på et hus du ikke selv eier, og bare bidrar til å betale ned på hans gjeld. Hva med å bruke mer av pengene på faste utgifter som mat, strøm, internett etc..?

Hvis hun betaler mer av de faste utgiftene, sitter samboeren igjen med mer penger som han da bruker på å betale ned lånet, så det blir jo i praksis akkurat det samme. Det spiller ingen rolle om hun gir pengene direkte til ham eller om hun gir ham dem indirekte ved å ta hele strømregningen selv.

Anonymous poster hash: 4f257...50d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du betale for å bo hos ham! Han har betalt for boligen, skal du bare være en freerider og snylte på ham da, mener du? 

 

Det er helt normalt å betale for seg når man bor i en annen eide hus. Du tjener masse på å bo hos ham, og hadde nok måttet betale langt mer enn 4000 om du skulle bo et annet sted. 



Anonymous poster hash: 302bc...941
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du tror du skal få bo gratis og at det var din ønske med å bli samboer?

Selvsagt skal du betale for å bo. Man bor jo ikke gratis, ikke sant? Boutgifter skal du ha. Jeg synes 4000,- høres rimelig ut for å bo et sted pr mnd, men tydeligvis syns du det er dyrt. Hvorfor det? Du bør på sikt ta sikte på å kjøpe deg inn i hans bolig sånn at du eier halvparten. Pass på så du ikke går i samboerfella.

 

Men det kan variere litt rundt om i landet. Så om akkurat 4000,- er passe, vet dessverre ikke vi på KG. Du har ikke sagt noe om lån og generelle utgifter på boligen. Vi vet heller ikke hva slags bolig det er snakk om (leilighet, hus, rekkehus e.l), og hvilket område det er i. Dette er jo da ting som er med på å avgjøre leie-nivået på en bolig. Oslo sentralt eller Oslo generelt og Stavanger er f.eks. dyrt. Da er 4000 billig for å bo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det er jo det man gjør uansett hvor man leier. Hvis hun ikke hadde bodd hos kjæresten, hadde hun leid et annet sted, og betalt ned på en annen persons lån. Sånn fungerer det. 

Anonymous poster hash: 4f257...50d

 

 

Jeg har svart lengre opp og må bare gjenta meg. 

 

Det skaper betydelig mer misstemning og utrygghet for TS når hun betaler så mye i leie for å bo med samboer. Jeg mener ikke et slikt samboerskap er særlig hyggelig, målet burde da være at TS etter hvert kan være i stand til å kjøpe seg inn i leiligheten eller at de kjøper noe felles og det skjer ikke så lenge TS betaler så høy husleie. Jeg mener at TS burde betale renteutgifter og halvparten av felles kostnader, slik at hun er i stand til å spare til egenkapital samtidig.

 

Argumentet om at man betaler noen andres lån når man leier alene er ikke særlig relevant når situasjonen er slik TS beskriver. Et samboerskap er ikke sammenlingbart med et leieforhold i mine øyne.

 

Men, jeg anbefaler TS å flytte ut selv om hun kanskje må betale litt mer for å bo alene. Hvis samboeren behandler henne slik ser han jo ikke på dette som noe permanent og et slikt samboerskap er det ingen vits i å være i.

Anonymous poster hash: 3e7e6...be5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis hun betaler mer av de faste utgiftene, sitter samboeren igjen med mer penger som han da bruker på å betale ned lånet, så det blir jo i praksis akkurat det samme. Det spiller ingen rolle om hun gir pengene direkte til ham eller om hun gir ham dem indirekte ved å ta hele strømregningen selv.

Anonymous poster hash: 4f257...50d

 

Poenget er at pengene går til noe begge drar nytte av. Formulerte meg dårlig. Jeg syns det uansett blir feil å kalle noe "husleie" - et samboerskap er ikke det samme som leieboer. Det hele høres ut som en kinkig situasjon. Men jeg mener uansett at man skal betale og bidra med det man kan. Hvordan hadde situasjonen vært hvis du ikke bodde hos han? Hvor hadde du bodd da? 4000,- i måneden i husleie er jo relativt lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i samboers eide hus. Betaler 4000 kr i mnd for å få bo her. Jeg synes det legger en demper på stemningen, og jeg blir ærlig talt litt irritert pga det.

Han vet at jeg ikke har stort mer i inntekt enn det i mnd - og jeg bruker stort sett alt jeg har av penger i mnd til å betale han.

Jeg har ingen mulighet til å spare penger, og da er det ekstra surt at jeg vet at de pengene jeg betaler han, går rett inn på sparekontoen hans.

Jeg mener selvfølgelig jeg skal være med på å betale halvparten av faste utgifter som mat, strøm, tv osv. Men husleie i tillegg? Er det normalt? Trodde man skulle bo sammen med samboer fordi man ville jeg, ikke for å tjene mest mulig på det.

Føler meg ærlig talt som en leieboer.

Du er litt utydelig. Betaler du 4000 + halvparten av faste utgifter? Eller betaler du 4000 men skulle heller ønske du betalte halvparten av faste utgifter?

Hvis det er det første som stemmer: Hvor mye betaler du i så fall til sammen? Hvilke utgifter inngår? Hvor stort er huset? Hvor mye betalte du der du bodde før?

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser det er mange som mener mye her. For det første: Jeg er arbeidssøker for øyeblikket. Derfor lite inntekt. 

 

For det andre, så betaler jeg 4000 inkl faste utgifter som strøm og tv. Men betaler mat utenom de 4000.

 

Jeg mener, selvfølgelig, at jeg skal bidra med det jeg kan. Men når jeg selv sitter igjen med veldig lite i mnd å "rutte med" (dvs betale regninger) og nå har det veldig sparsommelig, lurer jeg på om det er normalt å måtte betale husleie til sin SAMBOER (som føles som min utleier) når han vet jeg sliter økonomisk for tiden. Han har en godt betalt jobb og trenger strengt talt ikke de pengene rett inn på sparekonto hver mnd. 

 

Han eier en enebolig han betaler 4000 på i lån pr mnd. Ergo jeg betaler hele lånet hans. 

Bor på landet, noe som vil si at jeg hadde bodd mer sentralt om jeg ikke hadde bodd her. Leieprisene og husprisene generelt er veldig lave her. 

 

Der jeg bodde før, betalte jeg og min eks halvparten av husleien hver (leide leilighet). Betalte 4800 hver, men da bodde jeg også MYE mer sentralt og trengte ikke bil (som jeg må ha i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...