Gå til innhold

Hva bør man kjøpe av økologisk mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest boken "sannheten på bordet" (som er en bok jeg anbefaler alle å lese) ønsker jeg å bruke mer økologisk mat. Jeg har et sunt kosthold med så og si bare ren mat og lager alt fra bunn av. Spiser veldig mye grønnsaker og er veldig opptatt av å få i meg minst 5-6 forskjellig typer grønnsaker. Frukt er jeg mer forsiktig med men spiser en frukt daglig. Det jeg er mest bekymret for er sprøytemiddelrester vi får i oss gjennom frukt og grønt samt spormetallene i laks (oppdrettslaks kommer jeg ikke til å spise mer så jeg kommer til å kjøpe villaks og heller spise laks mer sjeldent. Vet at man får kjøpt økologisk torsk og makrell på Rema 1000 og kommer til å satse på å få i meg mer hvit fisk og skalldyr (er jo mer omega 3 i makrell noe jeg ikke viste). Men når det gjelder frukt og grønt. Hva bør jeg satse på å kjøpe økologisk. Det blir rett og slett for dyrt å handle alt økologisk så jeg må velge meg noen enkelte grønnsaker som gir mest helsegevinst i form av mindre sprøytemidler totalt sett. Dette er grønnsakene jeg pleier å spise: brokkoli,blomkål,rosenkål,grønnkål,kålrabi,spinat,rødbeter, sopp, gulrøtter, paprika,squash,all slags løk,asparges, bønner,linser,tomater (er vel egentlig frukt), sukkererter og erter

Av frukt spiser jeg: epler (ikke så ofte), vannmeloner, mango, ananas, banan, blåbær, jordbær (vet det er veldig mye sprøyte midler her men er og umulig å oppdrive økologisk), bringebær, Kiwi, appelsin

Ellers kjøper jeg økologiske egg og kommer til å satse på å spise mye mer variert kjøtt (ikke bare kylling, svin og laks slik som før). Nå blir det biff, reinskav, lam, hjort og annet vilt også spiser jeg kanskje kylling en gang i uka. Er det ok med stange kyllingen man får kjøpt på Rema 1000? Den man steker hel altså.

Anonymous poster hash: 3bee9...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Jeg foreslår at du kjøper grønnsaker som ikke kan skrelles, økologisk. Ting som gulrøtter, poteter, kålrabi og løk spiser man jo vanligvis ikke skallet på (kanskje med unntak av nypoteter og mandelpotet, da), så de kan du kjøpe ikkeøkologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert aller mest på økologisk kjøtt. Dyrene får så utrolig mye tilsetninger og ikke minst antibiotika i foret sitt, noe jeg tror er veldig dumt for både deres kropper og våre kropper. Og spesielt ille er kyllingkjøttet.

Naturlig kjøtt er det beste. Stangekylling vet jeg ikke noe om, men jeg vet at Meny har et par økologiske kyllingmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...