Gå til innhold

Sliter med å gå opp i vekt men spiser masse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske aktiv person og løper 5 ganger i uka (varierende distanse men som oftest mellom 8-11km hver gang) trener intervaller innimellom og ellers driver jeg med pilates og går litt tur. Jeg forsøker å gå opp noen kilo, men hittil har bare vekten rukket seg opp 1 kg på 3,5mnd og jeg har en bmi på 17 så jeg bør gå opp i vekt (men vil ikke redusere treningen for den gjør meg så godt). Hva kan jeg endre på av kosthold? Spiser sunt og det vil jeg fortsette med. Slik ser en ca dag ut

Frokost: omelett laget av 2 egg, 2ss h melk, masse grønnsaker (sopp, spinat, paprika) en skive røkelaks og ett hjemmelaget knekkebrød. Omeletten steker i 1 ts olivenolje eller kokosolje eller meierismør

Til lunsj: kjøtt/fisk slik som kyllingfilet med pesto og fetaost, biff, laksefilet, torskefilet med pesto, scampi, Kikertpannekake med salmalaks, kremost og spinat, hjemmelagede kjøttboller med karbonadedeig og linser, falafler etc. Ved siden av spiser jeg en salat med 1 ss olje og noen nøtter og en halv pose med byggris (boil in bag)

Mellommåltid: en smoothie (sånn fra bama) noen nøtter og kanskje en bit mørk sjokolade

Middag er ca lik lunsj men spiser mer kokte grønnsaker til middag

Kveldsmat er ofte noen kjeks eller litt mørk sjokolade og frukt.

Spiser litt kake hver uke hvis det er noen spesielle anledninger, men er ikke så glad i smågodt og chips eller is så blir ikke så ofte jeg spiser det.

Fint om jeg kan få noen råd

Vil gjerne gå opp litt i vekt selv om BMI 17 ikke er så lavt da....

Anonymous poster hash: 74835...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Fyll på med mer fett. Avokado, nøtter, oljer, rømme, matfløte etc. Jogger selv 3-5 mil per uke og må sørge for nok mat for å ikke se helt anorektisk ut. Siden jeg ikke orker særlig store måltider så er nøkkelen mat som er energitett med mye kalorier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innlagt for spiseforstyrrelser og går opp av denne planen

Frokost: 2,5 tykke grove rugbrødskiver med smør og pålegg + 4dl jus

Mellommåltid: Nutridrink på 300ckal

Lunsj: 2 tykke grove rugbrødskiver med smør og pålegg + 4 dl jus

Middag: eks: 2 kjøttkaker, grønnsaker 4-5 poteter + saus / kyllingfilet, en halv tallerken ris + saus / en stor filet laks + 4+5 poteter, saus og grønnsaker (hint: MYE poteter, ris og pasta og store posjoner)

Kaffemåltid: 1 gomorgen yoghurt og et eple

Kvelds: 2,5 tykke grove rugbrødskiver med smør og pålegg + 4dl jus

Senkvels: Nutridrink på 300ckal

Jeg har forresten null fysisk aktivitet, så mer må nok til når du trener så mye. Brødskivene er også så tunge og kompakte at en skive tilsvarer 2 skiver fra kjøpebrød :)

Til brødskive måltidene har vi allti 20g smør, og det er mye pålegg. Tilsammen ligger pålegget på hvert måltid på rundt 150ckal :)

lykke til!



Anonymous poster hash: f197b...0bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo drikke en liter h-melk i tillegg til det du spiser i løpet av dagen. Det pleier å øke energiinntaket noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at du spiser sånn veldig mye når du skal opp i vekt. Pøs på med olje, nøtter, fløte, majones, avokado, havregryn og sunn mat som inneholder en del kalorier.

Når du ikke går opp i vekt så spiser du tross alt ikke nok. Du er i tillegg veldig aktiv, som gjør det enda vanskeligere.



Anonymous poster hash: f2b64...cd6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, du har mange ord, og mange ingredienser per måltid, men ikke et veldig høyt kaloriinntak. Hvis du løper 5 mil i uka og er aktiv i tillegg skal du spise mye. Det virker som du bruker en del tid på å lage mat og tenke på mat, sette sammen gode og sunne retter, men du spiser rett og slett ikke nok. Minner meg litt (symbolsk) om når jeg spiser middag med min venninne som er undervektig, hun har dobbelt så aktive armer som meg, kutter og pirker og skyver og øser og blander og hakker og krydrer og smører og river under måltidet - men det er ikke så mye som går inn i munnen.

To egg og et knekkebrød samt kjøtt/fisk med masse grønnsaker til middag er ikke "søk hjelp"-lite, men for en som trener så mye er det ikke akkurat gainer-size-måltider.



Anonymous poster hash: 2ad3d...1af
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser jo nesten ikke mer enn meg som skal ned i vekt!

Som alle andre sier, øk kaloriinntaket. Du trenger i fråtse i gatekjøkkenmat ogsjokolade for å spise masse kalorier på små måltider :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser jo nesten ikke mer enn meg som skal ned i vekt!

Som alle andre sier, øk kaloriinntaket. Du trenger i fråtse i gatekjøkkenmat ogsjokolade for å spise masse kalorier på små måltider :)

Det er ikke lurt å spise usunn mat selv om man skal opp i vekt. Det går helt fint an å øke kaloriinntaket drastisk uten å spise usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å spise usunn mat selv om man skal opp i vekt. Det går helt fint an å øke kaloriinntaket drastisk uten å spise usunt.

Der var nettopp det jeg mente, men jeg formulerte meg kanskje litt rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Jeg vil ikke spise meg opp i vekt med usunn mat. Er over gjennomsnittet opptatt av å spise sunn og ren mat laget fra bunn av, så å fråtse i gatekjøkkenmat er uaktuelt😋 Problemet mitt er nok at jeg må spise så enorme volumer når jeg er opptatt av å få i meg nok proteiner og minst 500 gram grønnsaker daglig. I tillegg blir jeg veldig kvalm av for mye fett, og spiser jeg enda mer fett mister jeg matlysten. Men jeg får prøve å øke litt til hvert måltid selv om jeg føler meg veldig mett allerede slik jeg spiser. Tror jeg får i meg 2300 kalorier i snitt daglig og burde gå opp av det for jeg

er bare 160cm. Men takk for gode råd iallfall!

Anonymous poster hash: 74835...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du vil opp i vekt antar jeg at det er i form av muskler og ikke fett :)

Det er veldig vanskelig å øke muskelmasse når du trener så mye utholdenhet. Selv om du trente styrketrening i tillegg ville det ikke gitt noe raskt resultat.

Det er også umulig å øke i vekt om man ikke ligger i kalorioverskudd. Jeg tror at du hadde hatt kalorioverskudd dersom du sluttet helt med utholdenhetstrening og trente kun styrkeøvelser. Kostholdet ser jo bra ut men du burde spe på med et ekstra proteinrikt måltid f.eks. rett etter styrketrening.

Så rådet blir å erstatte utholdenhetstrening med de tyngste øvelsene, spesielt knebøy og markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du spiser nå, ville jeg gått ned av. Spiser smågodt flere ganger i uken. Jeg småspiser i tillegg til at måltidene er god gamneldags bondekost. Spiser ofte en kroneis til dessert eller på jobb hvis det er varmt. Min dag består av en skive til frokost, med syltetøy. Lunsj kan feks være 4 knekkebrød for å bli mett. Spiser en banan ig et eple i tillgg. Deretter blir det en us før middag. Middag kan være poteter, karbonader stekt i mye olje og erter. Kan igså være spagetti med karbonadedeig og en god del vanlig norwegia og tomatsaus og med brokolli. Spiser en stor tallerken. Blir ofte en tallerken med jordbær, melk og sukker til desert. Kan ofte bli litt potetgull før jeg sover, evt kjeks, grønnsaker. .alt ettersom hva jeg føler for. Jeg har lagt på meg noen kilo nå. 1, 66 og veier 62 kilo. Å gå ned er i grunn bare å kutte ut all småspising. Så råder deg til å spise litt boller, potetgull, rømmedresding, fete sauser, mer fett i panna, litt fetere kjøtt og større tallerkner. Sukker er ikke dødlig, så kan spise snoothies med en skje sukker, banan, ananas og masse jordbær. Kos deg med maten.

Anonymous poster hash: d216d...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aktivitetsnivå og kosthold til noen som ønsker være veldig slanke/gå ned i vekt.

Løsningen er at du må bytte ut et par kondisøkter med styrke, spise mer sunt fett og ta inn litt sakte karbohydrater. Eksempelvis havregryn med nøtter/tørket frukt. Den kan bakes i ovnen med kokosmelk(ikke lett), vanlig melk eller havre/soya/mandelmelk(men da heller kokos om du er laktoseintolerant pga fett).

BMI på 17 er lavt - 17,5 er det som kvalifiserer for innleggelse for spiseforstyrrelser.

Når det er sagt så er det ikke usunt ed lav BMI sålenge man spiser normalt og er normalt aktiv, men du er godt over det og dermed tror jeg det er du selv som bidrar til manglende vektøkning.

Slik du legger opp kostholdet ditt så ser det absolutt sunt, godt og fint ut - men det lyser "ekstrem sunnhet" av det. Slapp litt mer av, ta inn litt mer fett og ikke vær livredd for å spise en helt vanlig sjokolade avogtil fremfor 70% mørk.

Forøvrig er hjemmelaget bounty SUPERGODT om du ikke vil ha vanlig sjokolade men likevel tør øke litt på kalorimengden på søtsakene.



Anonymous poster hash: 6c1dc...6b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal forsøke å ta rådene til meg. Må nok kanskje redusere treningsmengden noe, men føler det er litt vanskelig for har nesten blitt hekta på å løpe. Blir ekstremt rastløs hvis jeg ikke får løpt og nå i det siste har det blitt en mil løpetur hver eneste dag. Føler at jeg får ut mye uro når jeg løper også er det jo deilig å løpe også. Har jeg kanskje blitt "trenings nærkis"?og hva skal jeg gjøre hvis jeg har blitt det? Føler det ikke som noe problem for jeg synes jogginga er noe positivt. Når det gjelder matinntaket så skal jeg forsøke å få i meg mer fett selv om det kanskje vil gjøre meg mer kvalm. Sjekket vekten igår og i denne varmen (matlysten har vært på bånn) så har jeg gått ned to kilo så nå må jeg bare trappe ned på løpingen!

Det er flere rundt meg som begynner å kommentere at jeg ser usunn ut og slik vil jeg ikke ha det! Det værste er at folk tror jeg er stolt av kroppen min når den er så rippa for fett, men det er jeg ikke. Og jeg får også kommentarer om at jeg bare spiser sunn mat, men man trenger jo ikke være spiseforstyrra av den grunn. Spiser kaker og godis når noen byr meg så har ikke noe problemer med det, men når jeg selv kan velge så holder jeg meg til den "sunne maten". Er det noe feil eller er det sykelig? Er bare usikker på hva som er helt innafor og hva som defineres som sykelig for vil ikke fremstå som en kostholdsfreak heller.....

Anonymous poster hash: 74835...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Takk for svar! Skal forsøke å ta rådene til meg. Må nok kanskje redusere treningsmengden noe, men føler det er litt vanskelig for har nesten blitt hekta på å løpe. Blir ekstremt rastløs hvis jeg ikke får løpt og nå i det siste har det blitt en mil løpetur hver eneste dag. Føler at jeg får ut mye uro når jeg løper også er det jo deilig å løpe også. Har jeg kanskje blitt "trenings nærkis"?og hva skal jeg gjøre hvis jeg har blitt det? Føler det ikke som noe problem for jeg synes jogginga er noe positivt. Når det gjelder matinntaket så skal jeg forsøke å få i meg mer fett selv om det kanskje vil gjøre meg mer kvalm. Sjekket vekten igår og i denne varmen (matlysten har vært på bånn) så har jeg gått ned to kilo så nå må jeg bare trappe ned på løpingen!

Det er flere rundt meg som begynner å kommentere at jeg ser usunn ut og slik vil jeg ikke ha det! Det værste er at folk tror jeg er stolt av kroppen min når den er så rippa for fett, men det er jeg ikke. Og jeg får også kommentarer om at jeg bare spiser sunn mat, men man trenger jo ikke være spiseforstyrra av den grunn. Spiser kaker og godis når noen byr meg så har ikke noe problemer med det, men når jeg selv kan velge så holder jeg meg til den "sunne maten". Er det noe feil eller er det sykelig? Er bare usikker på hva som er helt innafor og hva som defineres som sykelig for vil ikke fremstå som en kostholdsfreak heller.....Anonymous poster hash: 74835...5f0

Sykelig er visst du prioriterer bort sosiale ting for å trene. Eller om du føler deg stresset og har dårlig samvittighet om du ikke trener.

Det er lett å bare løpe i vei så lenge en føler seg frisk og opplagt, men når folk rundt en kommenterer at en faktisk begynner å se syk ut så burde alle varsellamper gå av. Vet akkurat hvordan det er selv da en venninne av meg måpte og sa "Herregud så tynne armer du har fått!" Jeg hadde ikke lagt merke til det for jeg meg selv hver dag. Hun tok et bilde av dem og først da innså jeg at jeg var blitt alt for tynn.

Jeg vet akkurat hvordan det er å slite med å få i meg nok mat. Er små spist og klarer ikke store måltider. Trikset var da å stappe hvert måltid full i fett. Jeg blir også kvalm av "fettete" mat(frityr, masse smør etc), men ikke av kokosolje/peanøttolje, peanøttsmør, avokado, kokosmelk(god i sauser). Du merker ikke at maten er stekt i en god dose kokosolje eller at en har det i bakeprodukter. I tillegg bruker jeg kokosmel og mandelmel(ikke de fettreduserte) i både mat og kakelaging.

Så energitett mat er alfa omega for sånne som oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så glad i å løpe må du bare akseptere at en del av trening er å spise nok. Det går ikke an å bare bry seg om treningen, det henger sammen. Jo mer du løper, jo mer må du spise. Du kan ikke bare kjøre og kjøre uten å fylle nok bensin, mennesker er ikke el-biler.



Anonymous poster hash: 2ad3d...1af
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spiser der er IKKE 2300 kalorier. Selv holder jeg på med å legge på meg, og jeg spiser 3000 kalorier, og VET jeg spiser det. Det lille du spiser der med så mye trening er det samme folk spiser for gå gå ned i vekt. Hvis du sliter med mye volum og vil ha mye protein så drikk kalorier! Drikk masse melk, det er proteinrikt. Avocado, mango og banan er kjempebra for å få i seg frukt/grønnsaker med litt mere kalorier. Kanskje næringsdrikker hadde vært noe? eller proteindrikker? Så slipper du også å måtte spise mye volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...