Gå til innhold

Ubehag under ribbeina


ninuska_

Anbefalte innlegg

Jeg skrev her at jeg hadde ubehag under ribbeina for en liten stund siden og at jeg har hatt det en god stund. Iblant kom det stikkende smerter og jeg blir helt "stiv" uten mulighet til å bevege meg. Vel, jeg dro til legen, og han sa det var muskulært, at jeg "forstrakk" musklene inni der. Han tok litt på meg og konkluderte med dette. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan gjøre dette. Og jeg har fortsatt like vondt :( Jeg har liksom vondt under ribbeina, og etter at jeg får "smerteanfallene" får jeg vondt på ribbeinsbuen. Da føles det ut som såre muskler.

Hva burde jeg gjøre? Jeg føler meg teit om jeg kommer tilbake til han når han har "konkludert" med hva det er så kort tid etterpå. Kan ikke tro at muskler kan gi denne smerten, denne stikkende, kniv smerten :( Men kan det være at noen nerver kommer i klem?

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Under ribbeinet? Jeg aner ikke. Han tok kun på ribbeinsbua mi og sa det var muskler som var forstrukket. Og det stoppet der. Jeg har liksom vondt inn under ribbeina. Men jeg får så sterke smerter at jeg nekter å tro at man skal leve med slike smerter for et par muskler, så jeg prøver å se om det er noen andre som har hatt slike symptomer før :)

Man kan ha magesår så høyt oppe? *newbie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken

Hei! :)

Jeg lurer litt på om vi har samme "lidelse"..

Jeg har lenge vert plaget av en slags pressende smerte under ribbebena. smerten veksler faktisk fra høyre og venstre.. (!) jeg føler at det hjelper litt å strekke meg og slå/dunke på ribbebena, hvis jeg ikke gjør dette utvikler det seg til stikkende smerte som forhindrer søvn.

jeg har aldri snakket med lege om dette, i frykt for å få en rask og lite igjenomtenkt konklusjon slik du har fått..

syntes bare det var litt oppsiktsvekkende hvis vi hadde samme "sykdom" :/

hvor ofte får du vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg lurer litt på om vi har samme "lidelse"..

Jeg har lenge vert plaget av en slags pressende smerte under ribbebena. smerten veksler faktisk fra høyre og venstre.. (!) jeg føler at det hjelper litt å strekke meg og slå/dunke på ribbebena, hvis jeg ikke gjør dette utvikler det seg til stikkende smerte som forhindrer søvn.

jeg har aldri snakket med lege om dette, i frykt for å få en rask og lite igjenomtenkt konklusjon slik du har fått..

syntes bare det var litt oppsiktsvekkende hvis vi hadde samme "sykdom" :/

hvor ofte får du vondt?

Jeg har faktisk ikke prøvd å slå og dunke på det, mest fordi jeg klarer ikke bevege en muskel når jeg får smerter, men jeg skal forsøke dette :)

Jeg får vondt.. hm.. en del. Jeg klarer ikke helt si hvor ofte, for det kommer så snikende på meg. Men du beskrev det veldig godt, en pressende smerte, og hos meg er det også en krampefølelse.. Jeg kan si sånn hvertfall hver 14 dag for å gi en ca. beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken
Jeg har faktisk ikke prøvd å slå og dunke på det, mest fordi jeg klarer ikke bevege en muskel når jeg får smerter, men jeg skal forsøke dette :)

Jeg får vondt.. hm.. en del. Jeg klarer ikke helt si hvor ofte, for det kommer så snikende på meg. Men du beskrev det veldig godt, en pressende smerte, og hos meg er det også en krampefølelse.. Jeg kan si sånn hvertfall hver 14 dag for å gi en ca. beskrivelse.

Hmm.. jeg får det også ca hver annen uke eller så, av og til oftere, flere dager i strekk og sånn. :/ når kommer dine smerter? gjør du noe som trigger de? mine kan komme uten at jeg gjør noe.

hva sa legen at skulle hjelpe hvis det var muskelstrekk?

sorry alle spørsmålene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. jeg får det også ca hver annen uke eller så, av og til oftere, flere dager i strekk og sånn. :/ når kommer dine smerter? gjør du noe som trigger de? mine kan komme uten at jeg gjør noe.

hva sa legen at skulle hjelpe hvis det var muskelstrekk?

sorry alle spørsmålene :P

Jeg gjør ingenting spesielt. Han mente kun at jeg forstrakk dem, men da tenker jeg at jeg må ha vært i en eller aktivitet som gjorde dette, og jeg kan ikke se noen sammenheng. Smerten har kommet f.eks en gang skulle jeg legge en te-pose i varmt vann og da kom det, så.. Man skulle strekke sett vekk fra siden som gjorde vondt, altså, gjøre strekkøvelser, også utenom smertene, men jeg har ikke hatt noe flaks med dette :)

Jeg får på en måte et "anfall" med sterke smerter, så føler jeg meg veldig øm og føler ubehag i dette området i flere dager, så går det over, og i den sirkelen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og noe liknende. Noen ganger føles det noe om noen har satt fast noe som er innenfor ribbena mine med de, slik at det å puste stikker, gjør rett og slett ekstremt vondt. Kan ikke bevege meg stort. Det går over i løpet av en liten stund, men jeg lurer seriøst på hva det kan være. Er sykt, sykt vondt når det har "festa" seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme i over 16 år. Har vært til undersøkelser, ultralyd under ribbena og røntgen. Ingen har funnet noe galt eller sett noe som ikke skulle være der. Jeg blir helt forundret nå over å finne ut at andre har det på samme måten. Trodde det bare var meg som var hypokonder :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken

Så skummelt dette er! og så dårlig at legene ikke finner ut av det! blir frustrert av å vite at legene som "skal vite alt", slettes ikke vet så mye..

hva gjør dere avndre for å få vekk smertene?

jeg kan foresten få de samme følelsene på "Andre siden" også, altså rett på innsiden av ribbena på ryggen.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke bety at det er noe farlig, men det er ikke særlig behagelig å ha det på den måten. Det må være noe man må gjøre for å unngå disse smertene.

Jeg nekter å tro dette er hyperkonder-tilstand. Den smerten er så virkelig for min del at.. den er verre enn når jeg brakk kragebeinet for å si det sånn. Det er rett og slett som om noen stikker med kniv inn i det området. Det er vanskelig å dra til legen og føle seg sett ned på nærmest, som om, det kan ikke gjøre så vondt-blikk.

Etter at dere har hatt "stikk-vondt", føler dere ubehag i ribbeina da? Føler de seg litt såre og ømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med dette siden begynnelsen av september.

Jeg har konstant følelsen av at jeg har sting (sånn man av og til får når man løper) under ribbena og noen ganger (ca hver 14 dag) får jeg et annfall med skikkelig vondt. Sånn at jeg føler at jeg ikke får puste. Disse anfallene gir seg etter en stund. Noen ganger etter 2 minutter..andre ganger etter 2 timer!! Det er helt jævlig!

Legen sa første gang at det kunne være gallestein, så kunne det være nyrestein, tilslutt kalte han det hypokondri (har googlet dette, og det er ikke det samme som hypokonder :fnise: ). Deretter sendte han meg til ct. De fant ingenting. Jeg har vært til gynekolog (en magespesialist anbefante meg det). Det ble ikke funnet noe unormalt der heller. Og for ca 4 uker siden var jeg og tok gastroskopi. Heller ikke der kunne de se noe, men tok noen prøver. Har ikke fått svar på noe, men han som tok gastroskopien trodde kanskje det kunne være cøliaki. Jeg venter på svar (har lest at det kan ta 6 uker å få svar på dette).

Jeg har følt meg som en hypokonder, så det var litt godt å se at andre har noenlunde de samme plagene!! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr cøliaki?

Mine sting er ikke helt som de stingene man får når man har løpt. Har hatt det mange ganger, og det er noe helt annet, hvis jeg kan si det på den måten.

Samboer er biolog, og han lurte på om ikke noen smerte-signaler blir sendt ut feil, slik at man får inntrykket av at det er der man har vondt, når man egentlig har vondt et annet sted. Altså, at problemet ikke ligger under ribbeina, men det kan være et problem med ryggen. At noen nerver kommer i klem. Nei, ikke godt å si :P

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sandbekken

ja jeg skjønner hva du mener, leger kan virke veldig "ovenfra og ned" om det er noe utenom det vanlige..

ja, jeg kjenner også at det er noe med ribbena når jeg har vondt..

kan det ha noe med vann i kroppen kansje? at det da sprenger på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det kan vel ikke være noe revmatisk?

Kjente han på lever og milt?

Kan du ikke ta noen blodprøver for infeksjon? CRP + hvite blodlegemer, for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at vann sprenger i kroppen. Skjønner ikke helt hva du prøvde å si.. Kanskje at vannet i tarmen trykker på ribbeina slik at det gjør vondt? Jeg tror ikke det er mulig. Den skvulpinga under venstre ribbein er tarmen da, hvis du trykker under ribbeina vil du kjenne det :)

Nei, ikke godt å si hva dette kan være, men siden så mange har det, kan det da ikke være så farlig? Det må være en logisk forklaring på det :ler:

Jeg trodde rett og slett det hang igjen etter kyssesyken, for da hadde jeg like smerter i milten, men han mente at milten var ok :/

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva betyr cøliaki?

Mine sting er ikke helt som de stingene man får når man har løpt. Har hatt det mange ganger, og det er noe helt annet, hvis jeg kan si det på den måten.

Cøliaki

Like greit å sende link, sånn at jeg ikke forklarer det feil.

Mine sting er heller ikke helt sånn løpesting heller, men eneste måten å kunne forklare det sånn noenlunde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bryst-stikk her også

Har også hatt sånne stikk med høyst ujevne mellomrom.

Er 41 og har sikkert hatt sånt i 20-25 år og kanskje ikke en gang i året en gang.

Har hatt følelsen av at det er noe som kommer i klem, f.eks. ei stor blodåre som klemmes og utvider seg, men det er kun gjetting naturligvis.

For mitt vedkommende er dette i hjerte-regionen, kanskje bittelitt høyere.

Får et stikk og så kan man ikke trekke pusten for da stikker det brått igjen.

Så forsvinner det like brått som det kom, etter noen sekunder.

Har veldig god lungekapasitet og har alltid hatt det for meg å trekke pusten kraftig i blant (skylle ordentlig ut/inn all luft i lungene liksom). Men dette stikket kommer som fra intet.

Har aldri nevnt det for noen lege. Tøffe gutter går heller aldri til lege om det ikke gjelder livet der og da.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min smerte ligger langt nede i forhold til hjertet.

Kanskje det er noe å ta opp med legen om det i hjerte-regionen? Jeg hadde tatt det opp, selv om det ikke hadde vært noe, det hadde hvertfall bekymret meg. En bekjent av meg hadde sånn, og det viste seg det var små hjerteinfarkt, angina pectoris. Små "forløpere" for et hjerteinfakt, men siden det begynte så lenge siden hos deg, så skal jeg ikke skremme deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...