Gå til innhold

Spenol og vaselin


Munter

Anbefalte innlegg

Bestemor har alltid brukt spenol som fuktigheitskrem og vaselin som leppepomade. Ho har verdas mjukaste hud, og nydelege lepper.

Ok. Mulig eg ikkje er heilt objektiv, men er det nokon som har prøvd produkta? Det hadde vore heilt knall for økonomien om dei funka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker som oftes bare spenol/helosan til fuktighetskrem.
Og det funker helt utmerket til min nokså følsomme hud!!

På leppene bruker jeg bivoks fra Mary Kay :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vaselin på neglebånd når jeg skal lakke negler, sånn at det er enkelt å tørke bort viss jeg er uheldig å søler litt. Til det formålet er den super iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol og Jurosept ble i gamle dager brukt på jurene til kuer.

Mange har brukt dette som hudpleie i årevis fordi det er billig og gode produkter, eller kanskje var... Nå er Spenol tilsatt uheldige stoffer som så mye annet. Husker ikke om det var hormonforstyrrende stoff eller hva det var. Leste noe omat den som så mye annet ikke er bra.

Vasselin er og et produkt som har eksistert i årevis.

Anonymous poster hash: a4778...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn vokste jeg opp på gård, og hadde derfor lett tilgang til spenol. Jeg har aldri brukt annen fuktighetskrem og jeg er superfornøyd med den :)



Anonymous poster hash: a9afe...911
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol inneholder hormonforstyrrende stoffer (Methylparaben og Propylparaben) og A-vitamin (for mye A-vtamin kan føre til fosterskader, skader på beinbygningen - f.eks. osteoporose, og hudproblemer).

http://gronnhverdag.framtiden.no/nor/Tester/Produkttester-av-hudpleie-og-kosmetikk/Test-av-fuktighetskremer-2012/Fuktighetskremer-2012-Resultater

http://www.nrk.no/livsstil/test-av-fuktighetskremer-1.8379320



Anonymous poster hash: d518c...0f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaskelin duger i hvertfall ikke som en leppepomade. Den gir leppene dine glans, men den reparerer de ikke.

Spenol er alt for tykk og fetende til at jeg ville valgt å smøre inn huden min i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol fungerer bra for meg som håndkrem og fotkrem. Det hender også jeg bruker den på tørre legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Spenol som fuktighetskrem for kroppen fordi den er fet og trekker fort inn i huden. Liker også at den ikke lukter så mye. Men det er riktig at den inneholder hormonforstyrrende stoffer slik en skriver over her. Synd, men hadde de byttet ut det stoffet med andre konserveringsmidler hadde kremen garantert blitt mye dyrere.



Anonymous poster hash: 4e957...bdb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol er for de aller fleste en altfor fet krem. Den inneholder fett, men ikke fukt. Og det er som regel fukt folk trenger, med mindre man har veldig tørr hud.



Anonymous poster hash: d5d0c...55a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol er for de aller fleste en altfor fet krem. Den inneholder fett, men ikke fukt. Og det er som regel fukt folk trenger, med mindre man har veldig tørr hud.

Anonymous poster hash: d5d0c...55a

For meg er det stikk motsatt, jeg bruker ofte fetere kremer enn spenol, og synes konsistensen passer når jeg vil bruke en krem som er litt lettere, men fortsatt fet nok. Vann står oppført som første ingrediens, så kremen inneholder også fuktighet. Hvis jeg bruker lette kremer, hjelper det ei kort stund, men straks kremen har trukket inn i huden er jeg like tørr. Effekten av en fet krem varer lengre. Jeg synes også de fleste håndkremer gir for lite fett.

Men det er sikkert store individuelle forskjeller mellom hva huden trenger og hva man liker. Jeg har alltid hatt tørr hud,og liker følelsen av en fetere krem på huden.

Vaselin på leppene fungerer ikke for meg. Det gir en kortvarig linding, men jeg blir fort like sår igjen. Det hender jeg bruker vaselin på hendene, særlig hvis det er veldig kaldt. Tidligere hadde jeg et håndverksyrke, og da brukte jeg vaselin som en besyttelse mot såre hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig får jeg tørre lepper av vaselin og kviser av spenol ettersom dette er en veldig feit krem. Men huden min tåler få produkter så kan hende du tåler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes Spenol fungerer kjempebra som fuktighetskrem, men jeg bruker den ikke på grunn av uheldige ingredienser som nevnt over. Vaselin bruker jeg også og syntes det er helt ok... Bruker egentlig mest vaselin til å smøre på kroppen for å unngå friksjonssår når jeg jogger, sjeldent på leppene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol inneholder garantert ikke for mye Vitamin A, som forøvrig er verdens beste ingrediens. Både spenol og vaselin inneholder gode ingredienser. Spenol fungerer ikke så bra som fuktighetskrem i ansiktet for min del, den inneholder ikke nok ingredienser som gir fukt i seg selv. Jeg bruker den av og til på kroppen dog. Samme gjelder vaselin, fantastisk til å binde fukt, men den gir ikke fukt.

Edit: Vil ikke anbefale spenol som eneste ansiktsprodukt, den inneholder ikke solbeskyttelse, og det trenger man absolutt om man har planer om å holde seg rynkefri. Om man derimot supplerer med god solbeskyttelse, kan den sikkert funke for noen.

Endret av Professor Orm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrar meg ikkje :)

Som fleire seier, så er ikkje spenol den samme som før.

Prøvde spenol for nokre år sidan, det gav meg berre masse kviser, men så får eg kviser av alt mogleg då. Har ikkje lest bak på flaska, men kan godt vere den innheld mineralolje. Men dei har tilsatt parabener.

Vaselin var veldig poppis å ha i pennalet på ungdomsskulen 👍😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg gikk på roaccutane-kuren tørket leppene mine helt ut og jeg brukte kun vaselin på dem, eneste som holdt seg på lenge så de ikke sprakk.

Det reparerer kanskje ikke, men holder fukt iallefall. :)

Spenol har jeg også brukt hele tiden, den er drøy, god og så og si luktfri. Veldig fornøyd med den :)

Bruker den også på tatoveringer, gått helt fint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...