Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Æsj, jeg håper virkelig jeg slipper å bli deprimert! Jeg takler det bare ikke -.- Det går jo så utover nattesøvnen og sosiallivet. Håper nattlysoljen jeg tar kan holde humøret stabilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg og få henge meg på her? :sjenert: I går var det to uker siden jeg slukte de første roaccutan-kapslene. Jeg tar også 2x20 mg om dagen.

Har foreløpig veldig tørr hud i ansiktet, ekstremt tørre lepper, får ofte lett/moderat hodepine utover ettermiddagen og jeg har også begynt å få kvalme innimellom, og derav nedsatt matlyst. Venter i frykt på ledd- og muskel-smertene jeg har lest så mye om, men ellers syns jeg det går greit. Det er jo ikke en fryd å hive i seg så sterke saker når man kjenner at kroppen reagerer sånn, men jeg gleder meg så utrolig til å bli FERDIG, og forhåpentligvis sitte igjen etterpå rimelig kvisefri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere, jo bedre! : D Kjekt at det er aktivitet her.

Har akkurat begynt på det andre brettet mitt, og har ingen spesielle symptomer ennå. Men i dag kjente jeg meg småtrøtt og fraværende i skoletimene. Håper virkelig ikke at det er pillene som snakker her... Vil virkelig ikke oppleve leddsmerter. Vil ikke slutte å trene heller :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var i hvert fall det hudlegen sa =) Merker at huden sakte men sikkert blir litt mer "irritert", men det burde gå over om en viss tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å henge seg på! :klemmer:

Hvor lang tid tok det før du begynte å merke bivirkninger?

Har nå akkurat tømt et brett og har ikke merket noe særlig til bivirkninger enda. Er tørr på leppene og er stiv i nakken og ryggen, men alle de tingene er jeg til vanlig så regner ikke med pillene har skyld i det hehe :gjeiper:

Hva tenker dere angående alkoholdrikking og har deres leger sagt noe spesielt om det? Legen min sa at det gikk greit å drikke så lenge jeg ikke overdrev, men jeg syntes fortsatt det er litt skummelt da... Men tingen er at det er så mye fester og slikt som skjer for tida siden jeg nettopp har starta på et nytt studie så jeg vil jo gjerne være med på mest mulig av det sosiale nå i starten.

Hittil har jeg ikke drukket noe etter at jeg begynte på kuren, men blir nok en fest til neste helg.

Og lurer på om det isåfall er visse typer alkohol som er bedre å drikke enn andre med tanke på leveren eller om det er ett fett hva man drikker... Glemte å spørre legen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan i hvert fall ikke dra på fylla sånn som jeg holder på så fort jeg får noe i glasset :skaal:. Så er avholds helt til denne kuren er over og vell så det. Better safe than sorry i hvert fall! Har dessuten lovt legen å ta det easy. Selv om jeg har lest på en del forumer at de drakk seg drita en gang i blant uten problemer... Men siden huden dagen derpå er ganske tørr og fæl tørr jeg ikke engang tenke på hvordan det hadde vært kombinert med denne kuren :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente at jeg blei tørr i huden etter bare 5-6 dager tror jeg. Og så blei jeg tørr på leppene ca rett etter. Syns det gikk skummelt fort! Kjøpte La roche-posay: effaclar H for huden (ansiktskrem som er beregnet på oss som egentlig har feit hud men som er uttørket på grunn av medisinsk behandling!) og prolips stift til leppene (begge deler på apoteket, til 140,- og 104,- tror jeg). De to funker bra for meg!

Angående alkohol har jeg ikke fått noe mer beskjed angående alkohol annet enn at jeg ikke skal overdrive. Da tenker jeg at det ikke er vits i å drikke hver fredag og lørdag hver helg, og faktisk heller tenke litt på kroppen, for man kan jo faktisk få nedsatt lever- og/eller? nyre-funksjon. Så jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal drikke med mindre det faktisk er noe som skjer (bursdag eller innflytningsfest osv), og heller la være å gå ut fordi jeg har lyst å gå ut. Tenker også på alkoholinntaket de aktuelle dagene jeg går ut, fordi jeg ikke vil at det skal ta helt avsted.. Av samme grunn som jeg prøver å ikke drikke så mye lar jeg også være å bruke smertestillende mot feks hodepine (så langt det går, såklart).

Har også fått masse kviser forresten.. Merker at huden "tømmes"... Ikke gøy! Kviser utenfor områdene jeg pleier å få kviser, og de er skikkelig trege med å gå vekk.. Siden jeg er så tørr i huden prøver jeg å pirke minst mulig, for jeg har på følelsen av at huden heales litt dårligere nå, og jeg vil ikke ha arr :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker jeg må kjøpe fuktmaske fra et eller annet merke. Synd at gode produkter er så dyre i norske butikker... Pokker at jeg ikke kan bestille online, altså :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok lurt å ikke overdrive med alkoholen. Kommer nok til å være mer forsiktig nå enn jeg er til vanlig.

Og har tenkt det samme med smertestillende jeg også ja. Iallefall med paracet for det går jo på leveren det også. Vet ikke hvordan det er med ibux og pinex. Ibux går vel mer på magen eller...?

Jeg har forresten blitt litt sår rundt nesa og så har jeg kjent at det har stukket litt i brystkassa forrige lørdag, og et par andre ganger har det stukket litt der med ribbebeina (veldig lite og svakt).Men vet jo ikke om det har med tablettene å gjøre eller ikke. Avskrev at tablettene hadde skyld først igrunn siden jeg ikke har gått på kuren så lenge. Det er så fort gjort å tilskrive slike ting til kuren selv om det ikke nødvendig er noen sammenheng.

Mistenker jeg må kjøpe fuktmaske fra et eller annet merke. Synd at gode produkter er så dyre i norske butikker... Pokker at jeg ikke kan bestille online, altså :kjefte:

Hvorfor kan du ikke bestille online? Du som var så glad i iherb og greier :)

Kan tipse om Green People sin fuktmaske da. Har den selv og syntes den funker bra. Mange som til og med liker den bedre enn den velkjente Decleor hydra floral masken. Koster vel rundt en hundring på feelunique eller rundt 200 kr på vita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bestille online? Du som var så glad i iherb og greier :)

Kan tipse om Green People sin fuktmaske da. Har den selv og syntes den funker bra. Mange som til og med liker den bedre enn den velkjente Decleor hydra floral masken. Koster vel rundt en hundring på feelunique eller rundt 200 kr på vita.

Jeg er under 18, og har derfor visa electron som ikke fungerer til netthandel :grine: Vil bestille NÅ, men må selvfølgelig vente til mamma kommer hjem fra reise og kan fikse det. Iherb har jo sånn at informasjonen om kortet blir lagt inn automatisk (genialt, men misbrukes lett...), men feelunique etc. krever ganske mye avansert dilldall.

Det var AKKURAT den masken jeg hadde tenkt å kjøpe! Har du prøvd den? Og i så fall, er den bra for sensitiv hud? =) Har også vurdert decleor sin. Den er billig på cheapsmells og får mye skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er under 18, og har derfor visa electron som ikke fungerer til netthandel :grine: Vil bestille NÅ, men må selvfølgelig vente til mamma kommer hjem fra reise og kan fikse det. Iherb har jo sånn at informasjonen om kortet blir lagt inn automatisk (genialt, men misbrukes lett...), men feelunique etc. krever ganske mye avansert dilldall.

Det var AKKURAT den masken jeg hadde tenkt å kjøpe! Har du prøvd den? Og i så fall, er den bra for sensitiv hud? =) Har også vurdert decleor sin. Den er billig på cheapsmells og får mye skryt.

Aha da skjønner jeg :)

Har den maska stående i skapet ja. Er fornøyd med den jeg, men hvis jeg skulle ha valgt mellom Decleor sin og Green People sin uten å tenke på pris hadde jeg nok gått for Decleor sin. Men er veldig fornøyd med GP sin også altså. Er bare det at jeg liker Decleor sin litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg går for decleor sin =) Merker at huden er litt sensitiv for tiden. Disse bivirkningene kommer fortere enn jeg hadde trodd... Hvor lenge skal man gå på denne kuren egentlig? : s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forresten merket at huden begynner å bli tørrere.

Skulle i dag for første gang siden jeg begynte på kuren ta på meg flytende foundation. Brukte samme kost som jeg alltid gjør, men resultatet i dag ble ikke pent. Masse tørre flekker i ansiktet kom plutselig frem.

Leppene er også rimelig uttørka selv om jeg smører på lip balm i ett sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OI! Såpass : s Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal gå på kuren. Men det blåser jeg i så lenge jeg vår varige resultater. Er jo verdt det om det virkelig funker =) Var forresten litt slapp i dag, og leppene er knusktørre. Huden begynner også å oppføre seg verre, men det skulle jeg bare regne i starten med sa hudlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...