Gå til innhold

Utleier nekter å tilbakebetale depositum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Utleier gikk med på å la meg flytte ut hvis jeg fant noen og unngå oppsigelsestiden. I meldingen så sa han at personen må ha betalingsevne.

Jeg fant en ny leietaker og denne personen er en student (så ble han informert om at h*n ventet på å få Lånekassen for å betale første leien og depositumet)

Denne personen har derimot ikke betalt leien, depositumet eller signert kontrakten. Men jeg har bevis på meldinger mellom meg og utleier hvor han godkjenner at jeg flytter ut og godkjenner at den andre personene kunne ta over. Han hadde t.o.m lagd og sent et kopi av kontrakten til meg.

Nå sier han at siden h*n ikke har betalt vil han ikke betale meg depositumet mitt fordi han mener jeg står til ansvar.

Jeg mener det er fullstednig galt. Skal sende det inn til Forliksrådet men vil bare høre hva andre syntes om dette her.

Anonymous poster hash: 02021...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle finne en med betalingsevne, det har du ikke gjort.  Du burde også fått ut depositumet når du flyttet, all den tid ny leietaker ikke har signert og leien ikke er betalit i din oppsigelsestid, gjelder din kontrakt videre.



Anonymous poster hash: 4dc30...503
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle finne en med betalingsevne, det har du ikke gjort.  Du burde også fått ut depositumet når du flyttet, all den tid ny leietaker ikke har signert og leien ikke er betalit i din oppsigelsestid, gjelder din kontrakt videre. Anonymous poster hash: 4dc30...503

Nå har vi inngått en avtale, meg og utleier. Han ba meg finne en med betalingsevne og jeg tror at en student kvalifiserer som det. Han har akseptert denne personen. Han kunne ha krevd å sett mer dokumentasjon hvis han var usikker, noe han ikke gjorde.

Og kontrakten min opphørte da han sa at jeg kunne flytte ut. En melding er da like bindende som den første kontrakten... TS

Anonymous poster hash: 02021...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men måtte ikke denne nye innflytteren flyttet inn da? Og skrevet kontrakt?

Har ikke han da lagt inn et depositum som det skal trekkes av om han ikke betaler? Altså at ansvaret /tapet går på han som faktisk leier der sitt depositum og ikke ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontakt med studenten? Har studenten tenkt å betale for seg? Har personen flyttet inn i det hele tatt når h*n ikke har skrevet under på kontrakt?



Anonymous poster hash: f2f10...0e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her blir nok om og når din leiekontrakt ble avsluttet. Og her virker det som om du har en veldig god sak.

 

Uansett så vil spørsmålet om betingelsen utleier satt om at ny leieboer måtte ha betalingsevne vil nok ikke bli tillagt mye vekt. Grunnen er følgende: Når du med en tidsbestemt leiekontrakt finner en som vil overta leieforholdet, kan utleier bare nekte hvis det er saklig grunn til det, f. eks. ved dokumentert manglende betalingsevne. Men det er utleiers ansvar å innhente opplysninger og doumentere dette og på dette grunnlaget nekte deg å avslutte leiekontrakten. Bevisbyrden ligger hos utleier og ikke noe man kan avtale seg vekk fra. 

 

 

 

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 5299f...063
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet her blir nok om og når din leiekontrakt ble avsluttet. Og her virker det som om du har en veldig god sak.

Uansett så vil spørsmålet om betingelsen utleier satt om at ny leieboer måtte ha betalingsevne vil nok ikke bli tillagt mye vekt. Grunnen er følgende: Når du med en tidsbestemt leiekontrakt finner en som vil overta leieforholdet, kan utleier bare nekte hvis det er saklig grunn til det, f. eks. ved dokumentert manglende betalingsevne. Men det er utleiers ansvar å innhente opplysninger og doumentere dette og på dette grunnlaget nekte deg å avslutte leiekontrakten. Bevisbyrden ligger hos utleier og ikke noe man kan avtale seg vekk fra.

Anonymous poster hash: 5299f...063

Det kan jo også hende at ny leotaker kommer tilå betale så fort utbetalingene fra lånekassen kommer.

Anonymous poster hash: d4807...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men måtte ikke denne nye innflytteren flyttet inn da? Og skrevet kontrakt?

Har ikke han da lagt inn et depositum som det skal trekkes av om han ikke betaler? Altså at ansvaret /tapet går på han som faktisk leier der sitt depositum og ikke ditt?

Altså utleier ba meg finne noen og det ble aldri nevnt at alt annet.måtte være I orden før jeg kunne avslutte leieforholdet.

Anonymous poster hash: 02021...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her blir nok om og når din leiekontrakt ble avsluttet. Og her virker det som om du har en veldig god sak.

Uansett så vil spørsmålet om betingelsen utleier satt om at ny leieboer måtte ha betalingsevne vil nok ikke bli tillagt mye vekt. Grunnen er følgende: Når du med en tidsbestemt leiekontrakt finner en som vil overta leieforholdet, kan utleier bare nekte hvis det er saklig grunn til det, f. eks. ved dokumentert manglende betalingsevne. Men det er utleiers ansvar å innhente opplysninger og doumentere dette og på dette grunnlaget nekte deg å avslutte leiekontrakten. Bevisbyrden ligger hos utleier og ikke noe man kan avtale seg vekk fra.

Anonymous poster hash: 5299f...063

Den ble avsluttet rett før en ny måned. Har betalt alt jeg skal..

Anonymous poster hash: 02021...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du har funnet ny leietaker, utleier har godkjent denne. Hvorfor har ikke utleier fått signert kontrakt før du har flyttet? En ting er å ikke kunne betal før penger fra Lånekassen kommer, men hvorfor har ikke ny leietaker signert? Det er dette siste som er det springende punktet og grunnlag for å si om du er løst fra kontrskt eller ikke. Uten signert ny leiekontrakt har i realiteten utleier ingen ny leieboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg håper virkelig du har depositum på depositumskonto?



Anonymous poster hash: bd35a...b77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også hende at ny leotaker kommer tilå betale så fort utbetalingene fra lånekassen kommer.

Anonymous poster hash: d4807...cd2

Det satser jeg ikke på. Studenten flyttet ut for litt siden...

Anonymous poster hash: 02021...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Har du og husvert godkjent at student fikk flytte inn uten signert kontrakt?

Ja, da får dere dele skylden for her har dere vært så naive begge to at det ikke er til å tro. Ved nærmere ettertanke så er det faktisk du som har vært mest naiv, så her ryke nok depositumet ditt da den eneste som har skriftlig kontrakt om å betale husleie i din oppsigelsestid er du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du og husvert godkjent at student fikk flytte inn uten signert kontrakt?

Ja, da får dere dele skylden for her har dere vært så naive begge to at det ikke er til å tro. Ved nærmere ettertanke så er det faktisk du som har vært mest naiv, så her ryke nok depositumet ditt da den eneste som har skriftlig kontrakt om å betale husleie i din oppsigelsestid er du.

Ja, jeg har en kontrakt som sier at jeg må betale i oppsigelsestiden, men så har jeg også bevis på at utleier har godkjent at jeg kan unngå oppsigelsestiden og flytte ut. Så den første kontrakten faller da bort. Naive? Det er ikke mitt ansvar å sørge for at den nye leietakeren signerer. Det er utleieren som skal gjøre det, det er hans sted. Han kunne ha sagt nei til meg å flytte ut med mindre han fikk alt signert osv. Dessuten bare fordi denne studenten ikke signerte en kontrakt, ble det inngått en kontrakt ved at hun godtok tilbudet om å bo der.

Så langt jeg ser det har jeg oppfylt de kravene han framsatte; ny leietaker. At studenten ikke betalte betyr ikke at h*n ikke har betalingsevne, personen er bare uærlig.

Anonymous poster hash: 02021...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet ny leietaker, utleier har godkjent denne. Hvorfor har ikke utleier fått signert kontrakt før du har flyttet? En ting er å ikke kunne betal før penger fra Lånekassen kommer, men hvorfor har ikke ny leietaker signert? Det er dette siste som er det springende punktet og grunnlag for å si om du er løst fra kontrskt eller ikke. Uten signert ny leiekontrakt har i realiteten utleier ingen ny leieboer.

Ny utleier har nå flyttet ut og vil unngå å betale for seg sikkert. Jeg vet ikke hvorfor h*n ikke signerte, sikkert fordi h*n planla å stikke av fra stedet.

Jeg skjønner hva du sier angående kontrakten, men fra mitt synspunkt er det utleier som er ansvarlig for å nekte meg å flytte ut med mindre alt er i orden. Han kunne stoppet meg før han fikk kontrakten fra henne. Men jeg får ta dette videre med en advokat

Anonymous poster hash: 02021...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg håper virkelig du har depositum på depositumskonto? Anonymous poster hash: bd35a...b77

Nei. Depositumet ble satt inn på hans konto. Kontonummeret til depositumet står på kontrakten så han kan ikke nekte for at jeg har et depositum. Nå er ikke det depositumet så veldig mye, men det er en prinsippsak.

Anonymous poster hash: 02021...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, jeg har en kontrakt som sier at jeg må betale i oppsigelsestiden, men så har jeg også bevis på at utleier har godkjent at jeg kan unngå oppsigelsestiden og flytte ut. Så den første kontrakten faller da bort. Naive? Det er ikke mitt ansvar å sørge for at den nye leietakeren signerer. Det er utleieren som skal gjøre det, det er hans sted. Han kunne ha sagt nei til meg å flytte ut med mindre han fikk alt signert osv. Dessuten bare fordi denne studenten ikke signerte en kontrakt, ble det inngått en kontrakt ved at hun godtok tilbudet om å bo der.

Så langt jeg ser det har jeg oppfylt de kravene han framsatte; ny leietaker. At studenten ikke betalte betyr ikke at h*n ikke har betalingsevne, personen er bare uærlig. Anonymous poster hash: 02021...b04

Jeg tviler på at du når frem med den argumentasjonen. Det er opplagt for meg at du også har interesse av at ny leietaker signerer kontrakt fordi dette er det som formaliserer leieforholdet. Ny leietaker har ikke oppfylt sine forpliktelser overfor deg heller, ergo blir du ansvarlig også.

Du må gjerne ta det til forliksrådet, men jeg tviler på at du får hele depositumet ditt tilbake siden ditt opphør av leieforhold er avhengig av utleiers velvilje og at betingelsene for at ny leiekontrakt er inngått er oppfylt. SMS og e-poster viser intensjoner, det at den nye beboeren har flyttet viser det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en kontrakt som sier at jeg må betale i oppsigelsestiden, men så har jeg også bevis på at utleier har godkjent at jeg kan unngå oppsigelsestiden og flytte ut. Så den første kontrakten faller da bort. Naive? Det er ikke mitt ansvar å sørge for at den nye leietakeren signerer. Det er utleieren som skal gjøre det, det er hans sted. 

Anonymous poster hash: 02021...b04

 

Jo du er faktisk det. Du skal betale ut oppsigelsestiden. Du kan få en annen til å betale leie i ditt sted, men du kan ikke frasi deg ansvaret totalt sett. Om dette var en ny leietaker som flyttet inn etter kontrakten din var utgått, ville utleier stå ansvarlig. Men du er kontraktsmessig bundet ut oppsigelsestiden. Utleier var grei og sa du kunne flytte tidligere OM du fant en som kunne flytte inn og betale i ditt sted. Det har du ikke - og du kan ikke sette det på den nye leietaker. Det er ditt ansvar at leien blir betalt ut oppsigelsestiden. Skulle ny leietaker ha overtatt dette ansvaret, skulle vedkommende hatt en signert kontrakt. 

Anonymous poster hash: bd35a...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har selvsagt rett her og du burde ikke ha tatt dette for god fisk før ny kontrakt var signert

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...