Gå til innhold

Fotgjengere og syklister som bruker feil side av veien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir gal. Syklister, spesielt, er jo direkte farlige hvis de ikke sykler på riktig side av veien. Kommer de rundt en sving er de i høy nok fart til at faren for kollisjon med biler/andre syklister (som sykler på riktig side av veien!!) er veldig stor! Hender stadig at jeg sykler på venstre side av veien og får en annen syklist i mot meg på samme side som meg. Prøver å lese på dem om de har tenkt å flytte seg, men har hendt at jeg må bråstoppe eller svinge rundt dem fordi de ikke en gang har vett til å være den som unngår meg, når det er DE som sykler feil.

Også fotgjengere irriterer jeg meg over. Både som bilist, syklist og fotgjenger selv. Jeg nekter plent å være den som tar sirkelen rundt dem, som fotgjenger selv, hvis de kommer mot meg på feil side. Det er de som er til hinder for meg her, ettersom det er de som går feil, så de har værsågod å gå rundt meg. Får så lyst til å si til dem, når vi passerer, at de går feil, men har ikke gjort det enda. Bare biter tennene sammen og banner inni meg.

Jeg synes nesten det er flere fotgjengere som går på feil side enn riktig! Voksne mennsker! Og dette er ikke tilfeller der de benytter høyresiden fordi den er mer oversiktlig, men på strekninger der begge sider har like god sikt og vanlig fotgjengerregler gjelder.



Anonymous poster hash: ff632...ba1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*hender jeg sykler på høyre side av veien, skulle det stå i først avsnitt. Haha, tatt seg ut hvis jeg hadde vært synderen hele tiden.



Anonymous poster hash: ff632...ba1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir gal. Syklister, spesielt, er jo direkte farlige hvis de ikke sykler på riktig side av veien. Kommer de rundt en sving er de i høy nok fart til at faren for kollisjon med biler/andre syklister (som sykler på riktig side av veien!!) er veldig stor! Hender stadig at jeg sykler på venstre side av veien og får en annen syklist i mot meg på samme side som meg. Prøver å lese på dem om de har tenkt å flytte seg, men har hendt at jeg må bråstoppe eller svinge rundt dem fordi de ikke en gang har vett til å være den som unngår meg, når det er DE som sykler feil.

Også fotgjengere irriterer jeg meg over. Både som bilist, syklist og fotgjenger selv. Jeg nekter plent å være den som tar sirkelen rundt dem, som fotgjenger selv, hvis de kommer mot meg på feil side. Det er de som er til hinder for meg her, ettersom det er de som går feil, så de har værsågod å gå rundt meg. Får så lyst til å si til dem, når vi passerer, at de går feil, men har ikke gjort det enda. Bare biter tennene sammen og banner inni meg.

Jeg synes nesten det er flere fotgjengere som går på feil side enn riktig! Voksne mennsker! Og dette er ikke tilfeller der de benytter høyresiden fordi den er mer oversiktlig, men på strekninger der begge sider har like god sikt og vanlig fotgjengerregler gjelder.

Anonymous poster hash: ff632...ba1

 

Er det regler for hvilken side av fotgjengerfeltet man skal gå på,  og gjelder denne regelen eventuelt på alle fortau og fotgjengerfelt? Har du link til dette?

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det regler for hvilken side av fotgjengerfeltet man skal gå på,  og gjelder denne regelen eventuelt på alle fortau og fotgjengerfelt? Har du link til dette?

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Paragraf 19.

Anonymous poster hash: ff632...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! Men jeg fant ikke noe om hvilken side av fortauet eller fotgjengerfeltet gående skal gå på.

 

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Takk for link! Men jeg fant ikke noe om hvilken side av fortauet eller fotgjengerfeltet gående skal gå på.

 

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

 

Det er vel fordi det ikke er noen regler for det? Jeg snakker om gående i kjørebanen i HI. Jeg beklager hvis det ikke kom tydelig nok frem, men trodde det sa seg selv ettersom det, så vidt jeg vet, bare er der det finnes regler for hvor gående skal gå.

Anonymous poster hash: ff632...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for link! Men jeg fant ikke noe om hvilken side av fortauet gående skal gå på.

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

 

 

Hvis det er fortau på begge sider av veien, spiller det ingen rolle hvor du går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vel fordi det ikke er noen regler for det? Jeg snakker om gående i kjørebanen i HI. Jeg beklager hvis det ikke kom tydelig nok frem, men trodde det sa seg selv ettersom det, så vidt jeg vet, bare er der det finnes regler for hvor gående skal gå.

Anonymous poster hash: ff632...ba1

 

Hei og tusen takk for svar! :blomst:

Jeg beklager at jeg misforsto.

 

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fortau på begge sider av veien, spiller det ingen rolle hvor du går.

Hva mener du om det dersom det er fortau kun på en side av veien, da?

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei og tusen takk for svar! :blomst:

Jeg beklager at jeg misforsto.

 

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

 

Null problem! Ser, på grunn av ditt svar, at jeg kunne vært tydeligere i HI. Men håper det er oppklart nå, hvis andre skulle ha samme misoppfatning av innlegget mitt. :)

Anonymous poster hash: ff632...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Null problem! Ser, på grunn av ditt svar, at jeg kunne vært tydeligere i HI. Men håper det er oppklart nå, hvis andre skulle ha samme misoppfatning av innlegget mitt. :)

Anonymous poster hash: ff632...ba1

 

Takk for det! :) Jeg tenkte at det var regler jeg ikke hadde fått med meg, fordi jeg tidligere har erfart at folk har hisset seg opp over at fotgjengere ikke har holdt seg på "sin" side av fortauet når det har vært gående i begge retninger på ett fortau og den ene (som hisser seg opp) holder seg til høyre men må flytte seg fordi en motkommende fotgjenger holder seg til sin venstre side av fortauet og dermed "går ned" førstnevnte fotgjenger (hissigproppen) dersom den førstnevnte ikke skynder seg å flytte seg til venstre.

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva mener du om det dersom det er fortau kun på en side av veien, da?

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

 

 

Jeg vet ikke om det akkurat er en fasttømret regel for dette, men i hvert fall en oppfordring om å bruke fortauet der det finnes. Hvis det ikke er noe fortau, skal man gå på (sin) venstre side av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det akkurat er en fasttømret regel for dette, men i hvert fall en oppfordring om å bruke fortauet der det finnes. Hvis det ikke er noe fortau, skal man gå på (sin) venstre side av veien.

Hei og takk for svar!

Vi misforsto hverandre, tror jeg, når jeg spurte om hvilken side av fortauet,

og du svarte:

 

Hvis det er fortau på begge sider av veien, spiller det ingen rolle hvor du går.

Men ting er oppklart :)

(Se over)

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir gal. Syklister, spesielt, er jo direkte farlige hvis de ikke sykler på riktig side av veien. Kommer de rundt en sving er de i høy nok fart til at faren for kollisjon med biler/andre syklister (som sykler på riktig side av veien!!) er veldig stor! Hender stadig at jeg sykler på venstre side av veien og får en annen syklist i mot meg på samme side som meg. Prøver å lese på dem om de har tenkt å flytte seg, men har hendt at jeg må bråstoppe eller svinge rundt dem fordi de ikke en gang har vett til å være den som unngår meg, når det er DE som sykler feil.

Også fotgjengere irriterer jeg meg over. Både som bilist, syklist og fotgjenger selv. Jeg nekter plent å være den som tar sirkelen rundt dem, som fotgjenger selv, hvis de kommer mot meg på feil side. Det er de som er til hinder for meg her, ettersom det er de som går feil, så de har værsågod å gå rundt meg. Får så lyst til å si til dem, når vi passerer, at de går feil, men har ikke gjort det enda. Bare biter tennene sammen og banner inni meg.

Jeg synes nesten det er flere fotgjengere som går på feil side enn riktig! Voksne mennsker! Og dette er ikke tilfeller der de benytter høyresiden fordi den er mer oversiktlig, men på strekninger der begge sider har like god sikt og vanlig fotgjengerregler gjelder.

Anonymous poster hash: ff632...ba1

 

Jeg synes at du godt kan si fra til de som går feil, og jeg synes også at det bør bli gjort mer for at flere skal følge trafikkreglene.

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal. Syklister, spesielt, er jo direkte farlige hvis de ikke sykler på riktig side av veien. Kommer de rundt en sving er de i høy nok fart til at faren for kollisjon med biler/andre syklister (som sykler på riktig side av veien!!) er veldig stor! Hender stadig at jeg sykler på venstre side av veien og får en annen syklist i mot meg på samme side som meg. Prøver å lese på dem om de har tenkt å flytte seg, men har hendt at jeg må bråstoppe eller svinge rundt dem fordi de ikke en gang har vett til å være den som unngår meg, når det er DE som sykler feil.

Også fotgjengere irriterer jeg meg over. Både som bilist, syklist og fotgjenger selv. Jeg nekter plent å være den som tar sirkelen rundt dem, som fotgjenger selv, hvis de kommer mot meg på feil side. Det er de som er til hinder for meg her, ettersom det er de som går feil, så de har værsågod å gå rundt meg. Får så lyst til å si til dem, når vi passerer, at de går feil, men har ikke gjort det enda. Bare biter tennene sammen og banner inni meg.

Jeg synes nesten det er flere fotgjengere som går på feil side enn riktig! Voksne mennsker! Og dette er ikke tilfeller der de benytter høyresiden fordi den er mer oversiktlig, men på strekninger der begge sider har like god sikt og vanlig fotgjengerregler gjelder.

Anonymous poster hash: ff632...ba1

Men hvis fotgjengere som kommer mot deg, går på feil side av veien (som da blir på din venstre side), hvordan kan de være til hinder for deg som kjører på høyre side av veien?

Anonymous poster hash: 1b068...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis fotgjengere som kommer mot deg, går på feil side av veien (som da blir på din venstre side), hvordan kan de være til hinder for deg som kjører på høyre side av veien?

Anonymous poster hash: 1b068...318

H*n mener nok når han er gående på venstre side av veien

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n mener nok når han er gående på venstre side av veien

Anonymous poster hash: cdd42...3fb

"Jeg nekter plent å være den som tar sirkelen rundt dem, som fotgjenger selv, hvis de kommer mot meg på feil side. Det er de som er til hinder for meg her, ettersom det er de som går feil, så de har værsågod å gå rundt meg".

Hvilken fotgjenger møter på bilister på feil side av veien? Og han skriver jo at "det er de som går feil".

Anonymous poster hash: 1b068...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister skal holde seg på høyre siden av veien og aldri bruke sykkelfelt på venstre side. Hvis det er sykkelvei skal syklistene sykle på høyre side av sykkelveien. Syklister er kjørende, og kjørende holder til høyre. De som vil late som om de er fotgjengere kan holde seg til fortauet, uten sykkel.

 

Fotgjengere skal helst gå på venstre side av veien dersom det ikke er fortau. Det er fordi det er tryggere for fotgjengeren å møte bilene enn å bli forbikjørt. Hvis to fotgjengere møter hverandre på samme side når de går langs en vei mener jeg det erden fotgjngeren som går på høyre side som skal gå utenfor fotgjengeren som går på venstre side, siden det er han som går på feil side av veien. Unntak for barn, selvfølgelig.

 

Biler og syklister skal gi fotgjengere god plass uansett hvilken side av veien de går på. En skal alltid ta hensyn til trafikanter som er mykere enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste faktisk ikke at det var regler for hvilke side av veien man skal gå på... Har ikke hatt en A4 oppvekst akkurat og mangler mye slik "basiskunnskap". Så, hvilken side SKAL man gå på? :sjenert:



Anonymous poster hash: bd13e...ceb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...