Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg bare skulle fortelle at lillesøster har kommet. Småen er veldig stolt storebror og må vise henne frem til alle vi møter på.

Enn så lenge er lille radikalt annerledes enn hva Småen var som baby. Føler meg nesten litt kjip som sier det, for i dag er han jo stort sett en veldig harmonisk og enkel gutt (utenom trassalderen), men som baby krevde han oss jo hele tiden. Lille spiser og sover og kikker på oss med store øyne de minuttene hun er våken. Jeg tør jo ikke håpe på at det fortsetter sånn, men det er utrolig at det kan være så stor forskjell. Jeg nyter i hvert fall babytiden nå, og selv mageknipen på kvelden er ganske overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer Schaden! :sol:

 

Vi har ennå ikke fått innkalling til tannlege, men det kommer vel over sommeren en gang. Blir sikkert ingen stor suksess her heller :fnise:

 

"Dumme" fikk vi høre første gang i vinter, da Frøken Fryd kom og fortalte at X i barnehagen hadde kalt henne dum. Vi snakket om det og sa at det ikke er fint å kalle andre dumme, men det har hendt et par ganger at hun har kalt oss og Lillemor dumme med et utspekulert blikk. Er nok ute etter en reaksjon, men vi gjør ikke noe stort nummer ut av det annet enn å si at det ikke er lov å si det om andre.

 

Leggingen går stort sett veldig bra. Vi leser gjerne en liten bok (og/)eller synger en sang eller to og så vil hun helst at vi skal sitte inne ved siden av senga. Hun har en tendens til å våkne i 00-01-tiden og da er hun gjerne tørst, må på do eller vil ha litt kos. Og så sover hun til 06:30-08, når hun gjerne kommer tuslende inn til oss.

 

Denne uken har hun vært slått ut av 40-40,5 i feber, og det går angivelig vannkopper i barnehagen, men det har vi ikke sett noe til. Litt usikker på om hun har hatt det for vi har ihvertfall aldri sett noe skikkelig utslett, men alle rammes jo ikke like hardt. Rart å se den vanligvis så aktive treåringen som nå helst vil ligge på sofaen og kose/lese/se barne-tv/sove.

 

Ellers håper vi å kunne flytte inn i huset rundt månedsskiftet juli/august og Frøken Fryd gleder seg masse til å få "rosa rom" og ikke minst til å ha lekeplassen kun et steinkast unna. Ja, også blir det selvfølgelig montering av trampolinen de to snuppene fikk til bursdagene sine :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er treåringene deres med tanke på forventninger? Her har Småen plutselig fått en veldig klar formening om hva man skal gjøre i ferier. Det innebærer visst opo til flere is om dagen og tur til legoland :rolleyes: Han blir jo så ivrig også, så det er vanskelig å nekte ham, men jeg får jo et snev av dårlig samvittighet for at vi denne sommeren egentlig ikke hadde tenkt å dra noe sted.

Det gjorde vi jo ikke i fjor heller, annet enn en helgetur, og da var han strålende fornøyd med at vi bare dro på stranda her hjemme. Syns tre år er litt tidlig for å komme med feriepress!

Haley: så deilig det blir å komme på plass! Det blir sikkert stas med rosa rom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vår 3-åring forventer ikke noe av ferier egentlig, kanskje fordi vi er gårdbrukere og aldri på ferie, haha… Joda, men han har vært for liten til å huske så mye av de forrige feriene og snakker ikke om dem.

 

Det er egentlig vi som bygger opp/ tar ned forventningene her, og han er veldig lett formbar, så vi legger forventningene på et realistisk nivå.

 

Snakkes det mye om ferie i barnehagen hos gutten deres kanskje Shaden..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det. Vi har i hvert fall ikke snakket om det her hjemme nettopp fordi vi ikke har hatt ferieplaner pga lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig er storebror bleiefri! Har jobbet med det i hele sommer og nå har han sluttet helt :) Lille, store gutten min. Bare sutteslutt som gjenstår, men det tror jeg kan bli en real kamp :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig, Dorey! Bra jobba 😊

***

Her har storebror slutta med smokk for 3 uker siden. Har gått over all forventning. Han spurte etter smokken to kvelder på rad og etterpå har vi ikke hørt noe mer. Vi forberedte han på slutt i en uke og snakket om at vi kunne sende smokken et sted. Han ville at dinosaurene skulle ha så vi putta de i en konvolutt og skrev på at det var til dinosaurene og postet det. Tenker postmannen fikk seg en god latter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo å sende den til kaptein Sabeltann, men fikk til svar "men mamma, han finnes jo ikke...". Vi får det nok til, men tror det er en prosess ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Så morsomt svar 😆 man får ta tiden til hjelp. Det er jo ikke noe stress, men veldig godt å slippe å huske den forbanna smokken uansett hvor man skal 😉 Hvordan går det ellers her inne? Alle hatt en fin sommer? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en storebror som syns det er veldig stas med lillesøster, men er litt mindre fornøyd med mamma og pappa. Det har vært ganske utfordrende til tider, han er ikke så enkel å håndtere.

Men tror det var godt for ham å komme tilbake til hverdagen og rutiner igjen. Han stortrives i barnehagen, og er mye roligere hjemme nå enn i sommer. Fremdeles null interesse for bleieslutt da, men det får komme når det kommer.

Ellers er han en velartikulert type som sier mye rart. Her om dagen fikk jeg høre at kjolen min ikke er fin, for det var ikke batman på den. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann er heller ikke så interessert i å slutte med bleie. Og det er litt kjedelig, for han har tørr bleie stort sett hver eneste morgen. Nå har vi endelig fått han til å gå på do når han våkner og det var rett og slett klistremerker som måtte til. (Syntes i utgangspunktet at klistremerker var teit, men skjønner at jeg ikke kan være så prinsippfast. Det er tydeligvis veldig motiverende...  :fnise: )  

 

Ellers har det ikke være knirkefri overgang til storbarnsavdeling. Han savner nok to av vennene fra småbarnsavdelinga. En som har flytta og ei som fortsatt har ferie. Heldigvis kommer hun tilbake neste uke. Men vi flytter jo i oktober og jeg gruer meg veldig til ny tilvenning. Ikke like lett å gå fra når han gråter. Heldigvis skjønte jeg fort at jeg kan unngå det hvis jeg bare blir litt lenger til han kommer igang med å leke. 

 

Ellers kjenner jeg godt til det med sjalusi, SChaden. Bare at lillemann nå er blitt ganske fæl mot lillesøster i det siste. Tråkker på hendene hennes når hun krabber forbi og dulter borti henne så hun faller.  :dry: Han er til tider i helt fryktelig dårlig humør og bare vræler og hyler for hver minste lille ting. Jeg prøver å tenke på at det er masse forandringer for han nå, ny avdeling, nytt hus som vi snart skal flytte inn i, ny barnehage han snart skal begynne i, kompis i barnehagen som flytta, lillesøster som får masse skryt av oss og andre og dette med bleieslutt som vi prater om.. 

 

Uff, hver alder har sin sjarm, men også sine utfordringer!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro om oppdateringer om 3åringene våre!

Fløtepusen (hmm det navnet passer liksom ikke helt lenger) er blitt ganske så stor.

Hun har begynt på stor avdeling og ser ut til å stortrives med det.. Feirer 1 år uten bleie i disse tider, hun øver seg nå på å tørke seg selv etter tissing. Tutten slutta hun med i vår, og det har heldigvis ikke vært noe savn. Nå har jeg ingen tutteunger lenger. (minste bruker ikke).

 

Ellers er hun blitt veldig Frost fan- og vil helst bare ha frostklær om dagen. Er blitt innmari glad i å se på ipad, data, tv... så der må vi holde tilbake litt. Ellers rimelig grei og snill mot lillesøsteren sin, selv om hun blir ganske sint og irritert på henne også ofte. Forståelig nok, de er jo litt voldsomme disse små. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett, denne tråden lever enda!

Gøy å lese om barna deres :) Her har vi en ganske stor og stødig kar som er bestemt. 18 kg nesten, og 100 cm. Han har godt språk og prater masse, som en helt vanlig unge. Og så er han så søt og sjarmerende atte ;) Han har guttesveis og slutta med bleier i sommer, så lite baby igjen. Tutt brukte han aldri.

Han begynte på storbarns nå i august, og der trengte han halv dags tilvenning. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle være der :P

Da han slutta med bleier, var det han som en dag sa han ville ha truse. Så sa jeg greit, men du må da tisse på do. Og ja, vi startet øvinga da han var halvannet. I starten tok vi ham på do annenhver time. Fortsatt hjelper vi ham å huske, men går ofte selv også. Storebror var 4 før vi klarte bleieslutt.. fint med en unge som tar valget sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi prøver å ta på truse når vi er hjemme, men glemmer det. Skal prøve å huske på å ta av bleie hver gang vi kommer hjem. Litt av utfordringen her er at han ikke vil sitte på do i barnehagen. Han satt på do da han gikk på småbarnsavdelinga, men nå som han har bytta avdeling har han slutta med det..  :dry:

 

Apropos guttesveis, lillemann har hatt kort hår siste året, men nå har han bestemt seg for å spare til langt hår. Han vil nemlig ha håret i strikk!  :fnise:

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her i huset tisser vi alle sittende! :Nikke:

 

Vil ikke lære han en sånn uvane. Da må han isåfall lære seg å vaske badet først! Hehehe..

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her i huset tisser vi alle sittende! :Nikke:

Vil ikke lære han en sånn uvane. Da må han isåfall lære seg å vaske badet først! Hehehe..

Nei, da funker jo ikke det ;):) Jeg ble så inspirert av dere at nå har faktisk Å slutta med sutt! Han fikk bytte den mot en stor eske med LEGO, og så ville han sende den til kaptein Sabeltann :) Var ganske lei seg lørdag kveld, men i går sovnet han greit :) Har ikke nevnt sutten med et ord! Godt å bli kvitt den. Veldig stolt av ham <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...